Bucur LF este o stru?oc??mil??... boghiurile motoare, chiar dac?? la ultimele vagoane produse au motoare de c.a., sunt acelea?i imita?ii proaste de boghiu de LHB din anii '60, folosite la toate V3A-urile. Performan?ele lor le pute?i sim?i zilnic prin ,,cantitatea" de vibra?ii produse ?i prin suspensia ca de c??ru???. Din fericire, rezist?? la linii proaste, spre deosebire de boghiul ??la purt??tor cump??rat cu peste 1.000.000 RON ?i care, cu totul, a f??cuut ca vagonul s?? trebuiasc?? s?? fie mai lat... prin urmare la probe primul bucurel circula numai cu echipa complet?? de muncitori cu r??ngi pentru scos bordurile de la peroane.
Capacitatea e clar mai mic?? decât a V3A-ului, iar partea din fa??? este goal??, pentru c?? nu are u??? în fa??? pentru c??l??tori... practic, are o capacitate mai redus?? ?i decât un cuplu de Tatre, chiar dac?? are o putere nominal?? cu vreo 50% mai mare (o Tatra are 4 motoare de 40 kW, deci un cuplu are 8 motoare = 320 kW, pe când Bucurelul are 2 x 240 kW (!), cât tancul de 205 (peste 55t înc??rcat) produs de Ep).
Sper s?? nu gre?esc, dar sunt 12 unit???i (primele 5 cu motoare de c.c. - 401-405, restul cu c.a. - 406-412(?)). Nu mi-am mai actualizat de mult lista cu parcul de tramvaie. Motivul e similar celui pe care îl ve?i citi în ultimul paragraf.
Alte stru?oc??mile sunt V2A-T/V2S-T... s-au construit ?asiuri noi, cutii de aluminiu ?i s-au folosit boghiuri r??mase de la casarea câtorva Tatre. A?a ,,bine" le-au f??cut, c?? de la tatre s-a decupat cu autogenul partea din ?asiu cu crapodina superioar?? (!) ?i s-a sudat pe ?asiul nou. Cum vagonul a ie?it articulat, sub burduf au pus boghiu de V3A, cu solenoidul de rigoare (vezi mai jos ce e cu el) ?i, mai ales, cu rulemntul de boghiu de rigoare. Nu vreau s?? m?? gândesc ce se va întâmpla la o deraiere (?i RATB are obieciul s?? rup?? tramvaie pe macazuri care se schimb?? sub ele), când boghiurile de Tatra vor r??mâne prinse de ?asiu, cel de sub burduf o s?? zboare, iar c??l??torii or s?? pice între cele 2 buc???i de tramvai.
Legat de Tatre, b??nuiesc c?? C??t??lin (scuza?i cacofonia) nu prea merge cu V3A-urile... V3A-93 chiar e vagonul perfect... are geamuri care abia se deschid, are col?are metalice la trepte, care col?are se desprind odat?? cu ruperea linoleumului ?i ai toate ?ansele s?? î?i rupi gâtul, are podea din lemn care mai ?i putreze?te ?i mai face ?i locuri plane la greu, care te zdruncin?? foarte frumos. Apropo de locuri plane, de obicei apar la boghiul 3. De ce? P??i simplu, acolo avem o frân?? cu solenoid... un sistem prost copiat de la LHB, care strânge prea tare timoneria frânei cu disc montat?? acolo, ducând la blocarea ro?ii. Mai nou, cineva de?tept a decis s?? se desfiin?eze siguran?a de anulare a solenoidului la vagoanele nou-produse (s-a aplicat la V3A-2S-93, dar parc?? v??d c??, cu ocazia RK, o s?? se aplice ?i la restul vagoanelor). Prin urmare, ca s?? sco?i din circuit porc??ria aia de frân?? trebuie s?? te bagi sub vagon cu cle?tele s?? distrugi fizic cablul de alimentare! Deh, secolul 21, România, membr?? UE.
Site-uri despre transport... cam greu. Tramclubul a pornit prin furtul unei baze de date, dar nu prea mai scrie nimeni la obiect acolo, dar se creaz?? topice noi pentru fiecare porc??rie. Transira a r??mas f??r?? membri, iar Metrouusor a ajuns cronica dispeceriz??rii, cu n'?pe mesaje de gen ,,azi vagonul x era pe linia y" ?i mesajele contradictorii ,,nu se poate, eu l-am v??zut pe linia z". De Ro-trans nici nu mai amintesc, c?? 99% e copy-paste din celelalte 3 forumuri.
Trebuie s?? recunosc c?? am vrut - ?i înc?? mai vreau ?i sper - s?? fac un site despre transportul în comun unde s?? g??se?ti ?i date tehnice ?i poze ?i informa?ii. Am încercat s?? fac un subiect despre metrourile IVA, o mic?? prezentare -
LINK. Din p??cate, feedback-ul a cam lipsit. Având în vedere documenta?iile pe care le am, despre Bombardier a? putea s?? scriu dublu, dar ?i despre V3A/V2A, chiar ?i Tatre, Dac-uri ?i alte vehicule de transport în comun de care ne lovim zilnic. Dar pentru ce/cine? A?a c??, de o vreme, am preferat s?? îmi folosesc timpul liber pentru ture lungi (dar nu mai lungi de o zi) cu bicicleta.
Cine ?tie, poate peste 30 de ani o s?? scriu o carte... cu care s?? stau dup?? aia sub pern?? sau pe care s?? o vând pe 3/4 din salariul mediu pe ?ar??. Sau s-o scot în 100 de exemplare, alb-negru. Exemple din domeniul feroviar cunoa?te?i cu to?ii.