Calea ferata ingusta Ghioina

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Gam3

Moderator
Super Moderator
Trenulist
18 Iunie 2016
6.031
2.557
Ia?i
LOCATION
Iași
Am primit aceste 2 scanari si intrebarea daca se cunosc mai multe detalii despre calea ingusta de la Ghioina.



Scanuri dintr-un vechi catalog O&K.

Eu nu stiu nimic. Daca aveti poze, planuri, harti, etc le asteptam aici.
 
Din prima pagin??, tradus o parte ca preambul, nu se indic?? exact situare acestei linii forestiere......
[în anul 1910 dup?? o lung?? vreme, în Bucure?ti, s-a reu?it înfiin?area unei societ??i anonime pe ac?iuni - Arthur Koppel S.A. - ramifica?ie a Orenstein/Koppel - o sec?ie deosebit??, de construc?ii.
Acest birou de construc?ii a preluat, în acela?i an, pe lâng?? alte diferite lucr??ri, comanda unei mari firme austriece de valorificare a lemnului de construire a unei linii forestiere de aprox. 38 km lungime în partea de est a Carpa?ilor.
Linia care a fost executat?? cu ecartamentul de 760 mm a slujit la expedierea trunchiurilor de copac din p??dure la gater ?i de acolo la linia ferat?? de stat.
Prima bucat?? a sectorului de linie era a?ezat?? pe o strad?? deschis??, dar care era imediat p??r??sit??.
Dup?? traversarea unui curs de ap??, linia urca un platou înalt ?i mergea apoi peste un teren pr??p??stios de-a lungul întinderii muntelui, peste cascade, stânci ?i v??i adânc t??iate.
încruci?area cu cursurile de ap?? ?i a v??ilor era a fi facut?? cu cu lucr??ri de p??mânt ce ar fi necesitat o prelucrare mare a p??mântului, ce ca construc?ie, vis-a-vis de utilizarea lemnului, ar fi fost considerabil scump??, ?inându-se cont c?? procurarea lemnului la fa?a locului (pentru construc?ie) era foarte ieftin??.
A?a se face c?? un num??r mare de poduri au fost realizate din lemn. Pentru ele s-au folosit ca picioare stâlpi de 35-40 cm grosime.........]".
Cam asta se poate citi pentru a identifica zona......Pe aceast?? pagin?? nu mai sunt alte date ca numele gaterului din zon?? sau linia ferat?? de stat (gara cea mai apropiat??), firma austriac?? ce a dat comanda......
 
Florine, roag??-l pe cel care ?i-a trimis scanurile, s?? mai trimit?? o pagin??.....la cât am c??utat s?? identific locul nu "bate" cu nimic ; o s?? reiau la puricat Carpa?ii de R??s??rit, s?? v??d de sau unde pot g??si aceast?? localitate/c??tun sau un simplu punct de bifurca?ie....Ghioina.....
 
Cred ca Serban are dreptate:

..... Râul Ca?in izvor???te din muntele Ca?in, jude?ul Covasna, traversând pe lungimea de aproximativ 50 km satele M??n??stirea Ca?in, Lupe?ti, Ca?in ?i ora?ul One?ti unde se vars?? în râul Trotu?. Pe acest traseu prime?te afluen?i de dreapta pâraiele: T??lâmba, Ciobotarul Dulce, Zboini?a, Calas??ul Mare, Halo?ul Ciubotarului, apa pârâului Cre?u, Vale Rea Mare, Vale Rea Mic?? ?i pârâul lui Miron. Depe partea stâng??, râul prime?te afluen?i pâraiele: Fata Moart??, Paltinul, Pietrosul, Cl??bucul,Ghioina, ........
Sursa: http://ro.wikipedia.org/wiki/Comuna_Ca%C8%99in,_Bac%C4%83u

Exista in zona si o firma cu acest nume:
http://www.firmepenet.net/Ghioina-Com-Srl-Cod-Fiscal-7632926.html
 
Pe prima pagin?? a "scan"-ului lui Florin (pag.27) mai avem o ultim?? fraz??......"în parte pentru poduri s-au folosit pila?trii pilota?i (sun?? ciudat, dar a pilota înseamn?? baterea în sol a unui pilon cu o sonet??); pentru asta au fost lua?i pilo?i de stejar de 30-35 cm (grosime) al c??ror cap a fost îmbr??cat cu-n papuc de metal ce a folosit pentru baterea pilotului cu o sonet?? manual?? la o adâncime de 3-6 m adâncime"......
Pagina a doua postat?? de Florin ......"Pila?trii zidi?i au fost utiliza?i la toate podurile, la care calea de rulare era la mai mult de 5 m în??l?ime peste baza/talpa v??ii. Fundarea de multe ori se f??cea utilizând mai multe sta?ii de pompare.
Cel mai lung pod al liniei este PODUL GHIOINA, care are o lungime de 116 m. Podurile urm??toare au lungimi de 102 m, 90 m, ?.a.m.d.p.. Cele mai mari pante ale liniei se ridic?? la 25/000 pe partea de jos a liniei ?i 45/000 pe partea de sus. Mai apar, mai multe contrapante , neînsemnate. Raza minim?? este 50 m. La construc?ia liniei au fost utiliza?i, la un moment dat, pân?? la 400 muncitori.
Livrarea întregului material de cale ?i rulant a fost realizat prin [Construc?ii Orenstein & Koppel-Arthur A.G.]. Materialul rulant cuprindea 150 vagoane pentru lemne lungi ?i scurte, precum ?i 4 locomotive 4/4 cu axe mobile pe curbe".

Astea sunt scrise în acest material, f??r?? alt?? referire la a?ezarea geografic??, dec??t aceea a numelui celui mai mare pod, PODUL GHIOINA.

Luând la puricat "Istoria Ilustrat?? a C??ilor Ferate Forestiere din România"- Radu Bellu-2007, la linia foerstier?? One?ti-Scutaru g??sim urm??toarele:
.....în M.Of. 120/12.08.1903 este publicat un act de vânzare/cump??rare între Statul Român ca vânz??tor ?i UNION, Societate Forestiera /cump??r??tor, cu sediul central la Milano-Italia, pentru expolatarea suprafe?ei de 3447 ha p??dure în Masivul Ca?in, jud. Bac??u.
în 1906-1907 "Union" construie?te un centru de prelucrare al lemnului cu 24 de gatere la Scutaru ?i-un depozit de cherestea pe 7,8 ha lâng?? sta?ia c.f.r. One?ti.
Pentru transportul bu?tenilor ?i-al cherestelei, societatea construie?te o re?ea de cale ingust??, de 760 mm :
...Cff One?ti (km 0)-Scutaru (km24/0)-în???rc??toare (km 32,2/0).
...Cff Scutaru (km 0)-Piua (pe care nu o v??d pe harta ata?at??, dar v??d Talamba/T??lâmba km 2,6)-Dragomira (km 22,5).
...Cff în???rc??toare (km 32,2/0)-Zboina Neagr?? (km 3,5).
...Cff în???rc??toare (km 32,2/0)-Zboina Verde, ca deriva?ie din linia în???rc??toare-Zboina Neagr??.
...Cff Scutaru (km 24/0)-Talamba/T??lâmba (km 2,6), care pe harta ata?at?? o v??d parte din Scutaru-Dragomira.
Total km construi?i ??ntre 1909-1910...62 km! Istoria liniei e mai lung??, are mai multe schimb??ri, pân?? la sfâr?itul ei .....anii 1975......
Acum mai am o întrebare..... din scan-ul lui Florin, se spune c?? o mare firm?? austriac?? a dat comanda construirii liniei c??tre "BAU ORENSTEIN & KOPPEL-ARTHUR A.G.", ori în "Istoria Ilustrat?? a C??ilor ferate Forestiere" se vorbe?te de "Union" cu sediul central la Milano...erau ac?ionarii austrieci cu sediul lor la Milano (precizarea sediului reiese din monitor) ?
 
Nu exista calea ferata ingusta Ghioina, este calea ferata Onesti Scutaru si din pacate sunt doua subiecte acum, nu se pot lega?

Completez, am vazut postarea lui Dumitrov, Ghioina este intradevar un parau, un afluent al Casinului, podul Ghioina a fost aici: http://wikimapia.org/#lang=ro&lat=4...b&show=/25859265/Ruinele-fostului-pod-Ghioina

Cand am fost ultima oara aici, in primavara lui 2015, se mai vedeau 4 piloni, doi dintre ei transformati in troite. Niste sine le-am vazut ''indeplinind'' functia de bariera silvica...