Imbunatatiri la locomotiva H0 GM tricolor

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

nae44

Member
Trenulist
2 Ianuarie 2008
331
915
Buna seara !

Recent ma uitam printre vagoanele mele la H0 si m-am gandit ca pe liniile neelectrificate, cum ar fi de exemplu modulele de pe la expozitii, aceste vagoane ar trebui remorcate de o locomotiva diesel din epoca lor. Asa ca mi-am luat un GM tricolor la H0.

Dupa cum stim, nici un producator de modele H0 nu poate face serii mari de vehicule detaliate extrem. Ar nevoie de foarte mult timp, de multa manopera si ar costa foarte mult. Nu zic ca acum modelele ar fi foarte ieftine, dar daca ar fi fost facute pana la ultimul detaliu, ar costa cel putin dublu. Exista si producatori de serii mici de locomotive, cele mai multe din alama injectata, dar acelea sunt alte categorii de modele la care putem doar sa zambim in vitrinele de la magazinele de afara.

Revenind la GM-ul nostru autohton, fiecare modelist poate aduce mai multe modificari locomotivei cumparate fara a face cheltuieli foarte mari, doar folosindu-si indemanarea. Asa ca se pot aduce mai multe imbunatatiri acestei locomotive care ii aduc un spor de autenticitate si un aspect mai apropiat de realitate.

Imadiat ce am am adus locomotiva acasa, am inceput sa o studiez, obiectiv, cu bune si cu rele. Sa vad ce imi place si ce pot modifica la ea.

Am demontat fetele boghiurilor. Am remarcat ca, spre deosebire de prima serie de GM, acestea aveau suspensia secundara corecta, cu arcuri de cauciuc (nu cu suspensie pneumatica cum am mai auzit si vazut scriindu-se). Acesta este un lucru bun insa nu este dus pana la capat. Intr-adevar, suspensia secundara cu arcuri de cauciuc e realizata bine insa vechii suporti pentru montarea arcurilor in foi de la vechiul boghiu de DA au ramas acolo. Asta nu e bine. Ei trebuiau eliminati. Aceasta suspensie nu mai are acele bride ale traverselor pentru arcurile in foi si oricum nu aratau asa. Deci a trebuit sa decupez cu grija acei suporti care la GM-uri nu exista. In plus, ca la boghiurile locomotivelor 060-DA, exista 4 inductori pe locomotiva, ceea ce nu corespunde cu realitatea. Locomotivele CFR fie ca sunt locomotive 060-DA, 060-EA, 040-DHC, automotoare sau GM-uri, au numai doi inductori pentru instalatia INDUSI I60 de pe reteaua CFR, cate unul pe fiecare parte, pe partea dreapta a vehiculului in sensul de mers la boghiul din fata in sensul de mers. Mai clar, sunt numai doi inductori, cate unul pe partea mecanicului (dreapta) sub mecanic, in sensul de mers. Locomotiva GM la H0 are inductori si pe partea mecanicului ajutor. Deci acestia trebuie decupati.

1. Boghiul nemodificat.jpg

In plus, locomotiva reala, provenind dintr-o locomotiva 060-DA CFR, rotile sunt prevazute cu spite. GM-ul nostru nu are asa ceva, probabil ar fi costat mult prea mult, insa clar in acea zona nu este nici o suprafata lucioasa asa cum arata ea la model. In plus, acea suprafata a rotii este plina de praf, praf de pe camp, pilitura de bandaj dar mai cu seama pilitura de la sabotii de frana care freaca de bandaj. Pilitura de saboti de pe roti rugineste acolo si de regula toata zona este ruginita. Asa ca am dat cu o solutie de modelism care imita rugina, ,,Rust Streaks" enamel color, Rusty Wash Effect.

Fetele boghiurilor imi dau impresia unui plastic colorat in masa sau vopsit dar prea lucios. Asa ca am revopsit mai intai fetele boghiurilor tot cu o culoare gri dar mai mata, apoi am dat gauri in longeroanele boghiurilor de pe stanga in sensul de mers pentru a fixa scarile de acces in cabina mecanicului.

2. Rotile nevopsite.jpg

3. Rotile vopsite proaspat.jpg4. Rotile vopsite.jpg

De asemenea am vopsit partea de cauciuc a arcurilor de cauciuc de la suspensia secundara pentru ca ea este, in mod evident neagra. Inductorii l-am vopsit cu alb asa cum este la multe locomotive. Se puteau vopsi si cu culoarea aluminiului. Am vopsit si sabotii de frana pentru ca acestia au culoarea ruginei. Daca consideram ca locomotiva este in circulatie, pe boghiuri s-a depus mizerie si asta se vede. Asa ca am imbatranit suprafata exterioara a boghiurilor pentru a-i da un aspect cat mai realist locomotivei in circulatie. Pentru acest lucru am folosit enamel Wash ,,Neutral Grey".

5. Boghiurile vopsite.jpg

6. Boghiul imbatranit 1.jpg

7. Boghiul imbatranit 2.jpg

8. Boghiuri imbatranite 3.jpg

Nu am uitat nici de bandaje. Acestea, la CFR, se vopsesc cu alb pentru a se putea depista mai usor eventualele fisuri. La locomotiva H0 si acestea trebuie vopsite. Daca se vopseste direct cu pensula pe bandaj, aceasta dunga alba ar iesi trenurata si, cel mai grav, ar sari imediat ce ar fi atinsa. In consecinta pentru a se evita aceste neplaceri eu am slefuit cu o hartie abraziva de cca 2000 fata bandajului ce urma a fi vopsita. Am facut asta pentru ca acele microzgarieturi provocate pe suprafata abandajului de hartia abraziva ajuta la o mai buna ancorare a vopselei pe metal. De asemenea, e posibil ca de la prelucrarea rotilor sa mai fi ramas urme de grasime sau ulei pe locul pe care dorim sa-l vopsim de pe bandaj, si, prin slefuire scapam si de aceasta problema. Apoi, dupa slefuire, se sufla bine suprafata si se curata cu un betisor de urechi inmuiat in acool izopropilic sau diluantul specific vopselei cu care vrem sa dam acolo. Suprafata este astfel pregatita. Apoi, dupa uscare, luam un alt betisor de urechi ce este rasucit bine intre degete sa nu aiba scame si il inmuiem in vopseaua alba. Se alimenteaza locomotiva astfel incat rotile ei sa se roteasca dar fara sa trepideze si sa ne sara de pe masuta pe blugi sau pe jos, si cu acel betisor cu vopsea aplicam vopseaua pe bandaj. Pentru a nu sari vopseaua in toate directiile e recomandat sa tinem cu un deget de la cealalta mana boghiul sa nu se miste in timpul vopsirii. Trebuie avut grija de doua lucruri aici. Primul este acela ca vopseaua nu trebuie sa fie foarte diluata dar nici prea groasa. Nu trebuie dat un strat gros de vopsea pentru ca acesta va sari usor. Trebuie lucrat cu precizie pentru ca vopseaua sa nu ajunga si pe suprafata de rulare a rotilor. Daca o curatam ulterior ea va sari si de pe suprafata de rulare si de pe lateralul bandajului. Al doilea aspect de trebuie tinut seama este acela ca vopseaua sa nu se amestece cu alte vopsele (eventual) de pe roata. Astfel toata lucrarea este compromisa. Daca tot vorbim de vopsele eu folosesc vopsea nitrocelulozica. Sau vopsea auto, asa cum este cunoscuta in popor. Are avantajul ca acopera bine, nu sare usor, se usuca foarte repede si pentru cantitati mari iese mult mai ieftina decat vopseaua la cutiuta, sau degetar. Bine, daca ai de vopsit o scarita sau o bara de mana de la o locomotiva, nu trebuie sa iei un borcan de mustar de masa plin cu vopsea nitro, dar daca vopsesti hala unui depou la H0 iesi de regula de 10 ori mai ieftin.

Sa mergem mai departe. Locomotiva trebuie sa fie condusa de un mecanic. Asadar am cautat prin cutiutele mele cu omuleti si am ales un mecanic pentru GM din setul Preiser 14009. L-am asezat pe acesta in cabina in asa fel incat se se poata monta carcasa si sa stea si el intr-o pozitie cat de cat fireasca desi asta depinde de la om la om. Ma refer si la cel cae il aseaza si la cel asezat. Pe pupitrul mecanicului am asezat si ,,celebra " geanta a mecanicului, doldora de livrete, instructii, BAR-uri, mancare, tacamuri, carnet cu rapoarte de eveniment, poza sotiei si a copiilor si tot asa ... Am folosit o geanta din acelasi set Preiser pe care am lipit-o pe pupitrul locomotivei. Atentie cand lipiti sa nu atingeti din greseala si alte parti ale cabinei cum ar fi pereti sau ferestre ca raman urme ce de regula nu se mai pot ascunde. Daca veti folosi lipiciuri de genul ,,Super Glue" sau ,,Picatura" din gama cianoacrilatelor tineti seama ca acestea daca nu au suprafata de evaporare suficienta albesc zonele invecinate lipiturii ceea ce ar fi destul de rau pentru cabina locomotivei. Mai ales ca daca mecanicul de locomotiva se poate lipi pe scaun pe sasiu, afara, geanta mecanicului se va lipi direct in cabina. Lasati pana a doua zi carcasa locomotivei deschisa si cat se poate de ventilata sa nu se albeasca ceva. Si inca ceva. Exista persoane care reactioneaza alergic la cianoacrilate mai ales cei cu rinite alergice. Daca lipiti mult timp, se poate infunda nasul, pot curge ochii, lipsa mirosului pentru cateva zile. Acum in contextul acestei pandemii asta poate interpretata ca altceva si e bine sa nu cadeti in plasa asta. Folositi o masca cu filtru de carbune unisens ce nu lasa sa treaca mirosul acela specific de ,,Super Glue". Aceasta masca nu are nici o legatura cu mastile astea despre care auzim zlilnic la televizor. Astea nu sunt bune de nimic, nu sunt etanse.

9. Mecanicul de locomotiva si a sa geanta 1.jpg

10. Mecanicul de locomotiva si a sa geanta 2.jpg

Haideti sa vorbim si despre carcasa locomotivei.

In primul rand, acoperisul este de regula afumat. Fumul ce iese prin esapare este lipit de curentii de aer de tabla de pe acoperisul locomotivei si fixat acolo de ploaie. La locomotivele moderne acest lucru este mult diminuat pentru ca arderea motorinei este mult superioara, se foloseste motorina de calitate, nu de tractor, si exista mai multe filtre intre motor si esapare. Deci acoperisul nu arata ca la locomotivele cu abur dupa numai doua drumuri. La GM-ul nostru nu poate fi vorba nici de una nici de alta. Ca sa nu se afume ar fi necesar un cos inalt, dar acesta ar iesi din gabaritul locomotivei, asa ca ... hai sa incercam o afumare cu aerograful pe carcasa GM-ului. Trebuie afumat cu jet mic de vopsea sa nu se imprastie in toate directiile, la un unghi cat mai mic fata de acoperis, peste tot, si sa iasa cat mai mat. Si un copil stie ca funinginea de pe tabla, pe care poti sa desenezi cu degetul o ... inimioara, este mata tuci, nu e lucioasa ca sticla. Deci vopseaua trebuie sa fie semimata (Seidenmatt sau Satin) sau nitro dar data mai de departe pe suprafata cu aerograful. E posibil ca particulele fine de vopsea sa inceapa uscarea in aer inainte de a se lipi de suprafata locomotivei. Oricum ati face, faceti multe incercari pe un material relativ similar, alaturat, pana va deprindeti cu tehnica aceasta. Nu incercati direct pe locomotiva.

11. Acoperisul afumat.jpg

Partea din fata a locomotivei poate fi si ea imbunatatita ca aspect.

In primul rand trebuiesc aplicate stergatoarele de parbriz si trompetele de pe acoperis.

Pentru stergatoare, cel mai simplu ar fi sa se lipeasca direct in locul lor destinat. Acest lucru nu este bun pentru ca nu ofera o precizie suficent de buna. Eu recomand sa se dea cate o gaura pentru fiecare stergator in carcasa cu un burghiu foarte fin (0,3 mm de exemplu). Pentru a da gaura folositi mai intai o lupa mare care a mareasca mult locul unde veti da gaura. Locul va fi bine iluminat. Folositi un ac de trasat sau altceva similar si stabiliti locul gaurii lasand un semn cu acul. Apoi gauriti in acel loc cu multa atentie cu o bormasina de mana, tip stilou, mica, care sa fie usoara si de precizie. Burghiul trebuie sa fie bine centrat in mandrina si se va apasa foarte usor. Apoi, in gaurile stabilite se va pune adeziv, poate fi si cianoacrilat sau altceva (Tamya de exemplu) dar sa fie foarte fluid. Se aseaza mai intai stergatorul cu axul sau in gaura si, de preferat, prin interiorul carcasei se va pune lipiciul cu in ac foarte fin, in nici un caz nu se toarna cu tubul sau se pune cu pensula. Astfel nu se va murdari carcasa dar trebuie avuta atentie ca lipiciul sa ajunga numai unde e nevoie de el.

Pentru trompete, tinand seama ca locomotiva are doua tonuri de sunet, se vor monta pe fiecare cabina o trompeta lunga si una mai scurta. La montajul acestora se va proceda similar ca la montarea stergatoarelor, cu doua precizari. Prima este aceea ca lacasurile pentru trompete trebuie gaurite manual pana in interior pentru a putea pune lipiciul ce va ajunge la trompeta. A doua precizare este ca tija verticala a trompetei trebuie curatata foarte fin de vopsea cu un cutter fin dar bine ascutit pentru ca, in caz contrar, lipiciul va adera pe vopseaua de pe trompeta si se va dezlipi ulterior foarte usor.

Desi in realitate locomotivele au sau au avut chenarul tampoanelor vopsit cu alb, la modelul H0 este neceasara (dupa parerea mea) vopsirea cu alb a sa. Tampoanele complet negre parca sterg cumva din personalitatea locomotivei. Tampoanele cu chenar la model parca il ancoreaza mai mult in realitate sau poate ca ochiul meu s-a obisnuit mai mult cu aceasta imagine. Pentru vopsire se va folosi un marker cu vopsea alba cu care se vor trasa contururile.

13. Modificare frontale si locomotiva vopsita.jpg

Cuplele si semiacuplarile de aer.

In circulatie, locomotiva are carligul de remorcare precum si 4 tuburi de aer, doua de 5 bari pentru frana trenului si doua de 10 bari pentru vagoane pentru alte actionari (de exemplu usi, closete, etc). Tuburile de 10 bari sunt necesare pentru ca indiferent de cat de mult sunt folosite usile, closetele, etc, aerul necesar franarii trenului sa nu fie afectat in nici un fel. Ok. La model trebuie puse ca in realitate. In pliculetul cu piese de aplicat pe locomotiva gasim o pereche de carlige de remorcare si mai mult furtune de aer (semiacuplari). Mie nu mi-au placut cum sunt realizate si am preferat ca pe GM-ul meu sa folosesc aceleasi piese dar produse de Roco. La toate piesele ce sunt montate pe locomotiva nu am avut sansa sa se potriveasca gaurile. In consecinta, a trebuit cu aceeasi bornasina fina sa majorez gaurile pentru semiacuplarile de aer cat si pentru carlige. Tinand seama ca locomotiva are doua posturi de conducere, au trebuit montate si majorate doua carlige si 8 semiacuplari de aer. Asta e, am tras aer in piept si m-am apucat de lucru. Partea ce se lipeste si intra in carcasa la piesele de Roco este de sectiune patrata, gaurile din carcasa mea fiind circulare, chiar si majorate. Gaurile din carcasa nu se pot majora oricat pentru ca se strica aspectul locomotivei si arata urat iar la tuburile de jos acest lucru e imposibil. Cum nu se poata baga pila in gauri pentru a fi facute patrate, si asta de 8 ori, se vor taia muchiile pieselor (furtune si cupla) pana partea ce intra in carcasa de vine rotunda. Piesele astfel prelucrate cu cutter-ul fin si bine ascutit trebuie sa intre in lacasurile lor putin apasat, fara joc. Dupa ce am facut aceste probe cu toate piesele si acestea se potrivesc, se vor vopsi atat robinetii cat si capetele semiacuplarilor cu rosu si cu albastru. La fieacare capat al locomotivei exista doua tuburi cu robineti rosii si doua tuburi cu robineti albastri. Acest lucru este necesar pentru ca, in realitate, sa nu se poata lega accidental tuburi de 10 bari din greseala cu tuburi de 5 bari si invers. Apoi nu uitati ca este nevoie sa fie taiate capetele acestor piese montate pe carcasa in interiorul carcasei, in caz contrar nu intra sasiul locomotivei in carcasa. De asemenea se vor taia de la nivelul traversei frontale si semiacuplarile de la postul de conducere care se va dori sa ramana spre tren. Aceste semiacuplari se vor taia pentru a avea loc sa se deplaseze culisa de cupla scurta (KKK-ul) cu cupla in ea pe sub traversa frontala a locomotivei.

12. Modificare frontala locomotiva GM.jpg

Vopsire interioara carcasa.

Cand eram gata de probe cu locomotiva si tocmai montasem carcasa, am aprins luminile locomotivei, luminile coltare si farul central. Am avut parte de o surpriza in sensul ca, mai ales la posul de conducere vopsit in rosu, lumina LED-urilor patrundea prin carcasa si se vedea de afara. In consecinta am vopsit cu vopsea neagra carcasa locomotivei la interior in zona postului de conducere pentru a nu mai iesi lumina afara perin pereti. Initial am crezut ca e suficient sa vopsesc in zona prismelor transparente de la luminile coltare, dar tot iesea lumina prin pereti deasupra zonei vopsite, asa ca am vopsit tot, cu o pensula fina, fara a ajunge in zonele cabinei ce se pot vedea din cabina. Trebuie avut mare grija la vopsit sa nu patrunda vopseaua neagra pe prisma transparenta ca va afecta aspectul farului. Daca o curatam ulterior se va zgaria prisma si nu arata bine farul. Atentie ca vopseaua folosita sa nu atace plasticul carcasei. Incercati in al loc ce nu se vede din experior, putin, sa nu afecteze zona de vopsit.

14. Interior carcasa locomotiva.jpg

Si iata cum arata locomotiva la final, cat de cat imbunatatita.

15. Ansamblu general locomotiva GM.jpg
 
Mai mergea un pic de mizerie pe la grilajele laterale si pe acoperis. Eu am inceput sa folosesc cu placere, gama de culori pentru scos in evidenta panourile si detaliile de la Tamiya. La modele, din cauza vopsirii nu se vede locul de imbinare intre usa si caroserie, intre capace si corpul locomotivei. Cu Panel Line Accent Color de la Tamiya, efectele sant surprinzatoare. Aceste 6 culori:
Amazon product ASIN B009ENMC8C[img=https://www.amazon.com/gp/product/B009ENMC8C/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1]View: https://www.amazon.com/gp/product/B009ENMC8C/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1[/img]

Curge frumos intre panouri sau pe langa imbinari si creaza efectul de piesa separata. Daca nu iese cum doreste modelistul, se spala usor cu diluantul de la tamiya, care nu ataca plasticul, nu ataca vopseaua originala sau printurile. eu am spalat cu pensula ce a fost in plus pe ND2 fara probleme. Acesta.
Amazon product ASIN B07WYXC7MG[img=https://www.amazon.com/Tamiya-Acrylic-Thinner-X-20A-250ml/dp/B07WYXC7MG/ref=pb_allspark_session_sims_desktop_21_1/144-1162630-0945367?_encoding=UTF8&pd_rd_i=B07WYXC7MG&pd_rd_r=cdf803fd-5f81-4b80-a43a-a68212598405&pd_rd_w=j9I9E&pd_rd_wg=8RoEV&pf_rd_p=e500004d-dce5-4973-9afd-bba519c83f08&pf_rd_r=13YT1P6FZHAF4QC78WA8&psc=1&refRID=13YT1P6FZHAF4QC78WA8]View: https://www.amazon.com/Tamiya-Acrylic-Thinner-X-20A-250ml/dp/B07WYXC7MG/ref=pb_allspark_session_sims_desktop_21_1/144-1162630-0945367?_encoding=UTF8&pd_rd_i=B07WYXC7MG&pd_rd_r=cdf803fd-5f81-4b80-a43a-a68212598405&pd_rd_w=j9I9E&pd_rd_wg=8RoEV&pf_rd_p=e500004d-dce5-4973-9afd-bba519c83f08&pf_rd_r=13YT1P6FZHAF4QC78WA8&psc=1&refRID=13YT1P6FZHAF4QC78WA8[/img]

Mare atentie, X20A este pentru acrilice, X20 este pentru email.
 
  • Like
Reac?ii: Horia_Radulescu
Pentru GMul 650 957-2 am cumparat de la TA studio niste tampoane de schimb intrucat cele de la prima serie nu semanau cu realitatea. Bag de seama ca si varianta asta au ramas tot la fel, nu au nervurile caracteristice.
 
In locul vopselei negre pentru acoperit spatiul pe unde scapa lumina din led sau ghidul de unda, se poate folosi Liquid Electrical Tape. Este negru, nu ataca plastic, vopsea, electronice. Daca din greseala intra unde nu trebuie, se scoate usor dupa uscare. Nu ar trebui sa lipseasca din dulapul unui trenulist inrait, are 1k de utilizari:
 
Ultima editare:
  • Like
Reac?ii: AdyAero ?i GFN