Closet de gară

I

ICRA

Guest
Cătălin a precizat că pe dioramele românești nu prea exista clădiri autohtone așa că în cele ce urmează vă prezint o constructie pe care o am în plan 8) .
Cred că topicul sensibil își are locul aici pentru că după o discuție cu Victorian aceasta este o construcție tip de closet de gară.
Scanările sunt preluate de pe [urlhttp://a-craciunescu.blogspot.co.uk]blogul prof. Crăciunescu[/url] pe care îl urmăresc cu mare interes.
1890 un closet de la Gara Filaret:

 
I

ICRA

Guest
Am facut un si un model 3D al closetului :-D .
Deoarece desenele nu specifica materialele si nici schema coloristica am facut un exercitiu de imaginatie.

Orice critica si orice comentariu sunt bine venite.

 
A

AlexD

Guest
Interesant, m-as fi asteptat sa scrie "Dame". Eventual sa existe pe undeva si simbolul de atunci al WC-ului, anume o tabla emailata cu cifrele "00".
 
I

ICRA

Guest
Interesant, m-as fi asteptat sa scrie "Dame". Eventual sa existe pe undeva si simbolul de atunci al WC-ului, anume o tabla emailata cu cifrele "00".
Da, belle epoque :), o sa il cosmetizez putin cu Domni si Dame :)).
Eu sincer sa fiu nu inteleg planul de asezare: acolo scrie strada Cutitul de argint si mai jos o magazie de marfuri. Nu inteleg care e closetul, poate acel dreptunghi mic.
 
C

catalin

Guest
Andrei, spuneam ca nu exista cladiri romanesti acum 10 ani. Intre timp lucrurile s-au dezghetat... Modelismul romanesc a iesit din coma...

O sa-ti trimit zilele urmatoare in privat planurile budelor construite pe reteaua CFR pe la 1910 toamna. O sa te rog sa le transpui tu in ceva mai usor de citit, sau 3D, sau cum vrei, pentru onor public calator.
Sursa planurilor e Arhivele Nationale. Le-as posta aici dar din lene nu am cerut inca activarea galeriei foto...asa ca ma bazez pe tine :)
 
C

catalin

Guest
Planurile au fost descoperite de Dorin in Arhivele Statului. Sigur este de acord ca aceste planuri sa vada lumina zilei si poate sa fie folosite de cineva... Fac parte din dosarul liniei Ploiesti-Predeal insa cu siguranta desenul a mai fost folosit in multe locuri. Din memorie, buda din planuri se vede in ilustratele de epoca.... Restul de planuri le ai pe mail.View attachment 387
 
A

AlexD

Guest
Sunt cateva ilustrate cu gara Predeal in care se vede bine buda. Din pacate la Cucuietii din Dos e mai greu sa dau de ele.
 
A

AlexD

Guest
La gara din Predeal au existat WC-uri si de-o parte (romaneasca) si de cealalta (ungureasca) a cladirii. Stiu ca exista o ilustrata cu personalul garii in care se vede prima si una cu pasarela in care se vede cealalta mai bine. Nu le-am gasit in colectie.

La CF Brasov-Satulung au existat WC-uri standard la garile din afara/periferia orasului (se mai pastreaza ultimul langa Gara Noua).
La Gara Promenada, din centrul orasului, WC-urile se aflau initial in cladirea garii, pe lateral. Probabil le carmea nasul calatorilor prea tare, drept pentru care au fost mutate intr-un canton construit ceva mai incolo pe la 1902-3. Ele faceau corp comun cu cabina de acari (nu stiu daca s-a mai pomenit asa ceva!). Am pus si detalii cu inscriptiile.
 
I

ICRA

Guest
@AlexD cel din Gara Noua e bun de diorama are atatea variatii de culoare:D.
Multumesc pentru cele istorice, foarte elegante.
 
A

AlexD

Guest
Sunt curios daca membrii care au prins CFR-ul in anii 70 isi mai aduc aminte de tablita de pe usa veceurilor. S-ar parea ca pana la un moment dat au avut chiar simbolul "00". Iata un fragment dintr-o sceneta cu Nea Marin, nedatata: "Mă, țâcă, nu te mai râde de olteni că ie trinu plin și s-ar putea să dai de frunu mai țăndăros ș-o-ncurci, auz? Că s-ar putea-ntâmpla să [...] intri iete-n... odaia aia cu două rotocoale pe ușă, un' să duc oamenii când nu-i mai țâne [...]".
 
G

Gam3

Guest
In partea stanga se vede WC-ul. In stanga era pentru barbati iar in dreapta pentru femei.

 
Top