Accidentul feroviar de la Ciurea din data de 13 ianuarie 1917.

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Gam3

Moderator
Super Moderator
Trenulist
18 Iunie 2016
6.031
2.557
Ia?i
LOCATION
Iași
Accidentul feroviar de la Ciurea din data de 13 ianuarie 1917.

Autorit??ile locale ?i centrale au participat, sâmb?t?, în Ciurea, la dezvelirea unui monument în memoria victimelor catastrofei feroviare din decembrie 1916 din localitate. Evenimentul a fost organizat de c?tre Prim?ria Ciurea, în parteneriat cu Statul Major al For?elor Navale. „Trebuie s? recunosc, la fel ca mul?i ie?eni, c? nu ?tiam foarte multe detalii despre tragicul accident care a avut loc în urm? cu un secol. Nu exist? multe informa?ii despre ceea ce s-a întâmplat atunci, de?i, din punctul de vedere al victimelor înregistrate, accidentul feroviar de la Ciurea este unul dintre cele mai grave din întreaga lume. De aceea, apreciez în mod deosebit ini?iativa Prim?riei Ciurea de a amenaja un monument în memoria celor aproximativ 1.000 de persoane care ?i-au pierdut via?a atunci“, a declarat prefectul Ia?ului, Marian Grigora?. Slaba mediatizare a tragediei de atunci, dar ?i controversele legate de minimalizarea num?rului victimelor de c?tre autorit??i, trebuie puse pe seama anilor de r?zboi: autorit??ile nu par a fi avut atunci interes s? anun?e num?rul real de victime, fiind vorba de un tren cu regim militar, pentru a nu fi înregistrate ca victime de r?zboi. Lucrurile au r?mas îns? relativ neclare pân? ast?zi.

Omul care a pus Marea Neagr? pe hart?

Implicarea Statului Major al For?elor Navale a venit în contextul în care printre victimele accidentului s-a num?rat ?i comandorul Alexandru C?tuneanu, cel care a coordonat toate m?sur?torile care au dus la întocmirea primei h?r?i a coastei române?ti a M?rii Negre. „?i el a fost onorat ast?zi (sâmb?t?, n.r.) prin dezvelirea unei pl?ci comemorative. De remarcat eforturile Marinei Militare în a men?ine vie amintirea ofi?erului care a pus Marea Neagr? pe hart?“, a mai spus reprezentantul Guvernului în teritoriu. Monumentul (o troi??) de la Ciurea a fost realizat de dirijorul corului Catedralei Mitropolitane, Mirel Nechita. Dup? dezvelirea acestuia ?i a pl?cii comemorative, în cadrul evenimentului a fost oficiat? o slujb? de pomenire, oficialit??ile au ?inut alocu?iuni ?i s-au depus coroane de flori. „Este, cred, primul eveniment pe care o autoritatea local? sau jude?ean? îl organizeaz? în memoria celor peste 800 victime care au decedat în acel tragic accident. Vrem s? men?inem o tradi?ie ca în fiecare an s? comemor?m victimele acestui accident“, a spus primarul din Ciurea, C?t?lin Lupu.

Sursa ziarul de iasi


In statia Ciurea a fost organizata o expozitie de fotografii cu accidentul dintre Barnova si Ciurea din anul 1899.

Momentan, imagini cu accidentul din anul 1917 nu exista!

DSC_3304%20copy_zpssabu3fyn.jpg


DSC_3305%20copy_zpszd7jiyn8.jpg


DSC_3306%20copy_zpsebqnkhdw.jpg


DSC_3307%20copy_zpsxeviu0sv.jpg


DSC_3233%20copy_zpsu5tuz9v3.jpg


DSC_3234%20copy_zpsr4zt2otj.jpg


DSC_3242%20copy_zpsiuzhdrs8.jpg


DSC_3244%20copy_zpsdkfnjfcz.jpg


DSC_3246%20copy_zpsclgkvvzd.jpg


DSC_3249%20copy_zps8naciaej.jpg


DSC_3251%20copy_zpsfczb6o2h.jpg


Duminica 15 ianuarie expozitia de fotografii a fost mutata in gara Iasi.
 
Ultima editare:
  • Like
Reac?ii: sesamcave
Salut!

Sunt interesat de multi ani de acest eveniment, am stors cam fiecare sursa de documentare posibila inclusiv cea prezenta pe acest forum. Am gasit si un desen intocmit in cadrul unei anchete insa nu stiu ce sa zic despre ea pentru ca arata o coliziune in esarfa cu un alt tren si nu prea pare o deraiere (sau asa le desenau la momentul respectiv). Poza acestui desen nu imi apartine si am gasit-o tot pe internet.

Epuizand izvoarele de documentare de la noi din tara mi-a trecut prin minte ideea ca poate armata ruseasca sa fi documentat mai bine evenimentul. Nu stiu cat de plauzibila este ideea asta, impreuna cu ideea cautarii si in ceva arhive nemtesti, dar ma gandeam sa intreb daca merita cercetat acest eveniment si in directia unor arhive rusesti/nemtesti.

Multumesc!

P.S.: Ce este de fapt un "tren de etapa I" sau "tren E-1"? Care era clasificarea trenurilor intre 1980-1920? Daca aceasta exista in timpul razboiului si era respectata cu tot haosul respectiv...
 
Salut!

Sunt interesat de multi ani de acest eveniment, am stors cam fiecare sursa de documentare posibila inclusiv cea prezenta pe acest forum. Am gasit si un desen intocmit in cadrul unei anchete insa nu stiu ce sa zic despre ea pentru ca arata o coliziune in esarfa cu un alt tren si nu prea pare o deraiere (sau asa le desenau la momentul respectiv). Poza acestui desen nu imi apartine si am gasit-o tot pe internet.

Epuizand izvoarele de documentare de la noi din tara mi-a trecut prin minte ideea ca poate armata ruseasca sa fi documentat mai bine evenimentul. Nu stiu cat de plauzibila este ideea asta, impreuna cu ideea cautarii si in ceva arhive nemtesti, dar ma gandeam sa intreb daca merita cercetat acest eveniment si in directia unor arhive rusesti/nemtesti.

Multumesc!

P.S.: Ce este de fapt un "tren de etapa I" sau "tren E-1"? Care era clasificarea trenurilor intre 1980-1920? Daca aceasta exista in timpul razboiului si era respectata cu tot haosul respectiv...
In 1914 avem a?a:
Trenuri Fulger
Trenuri Exprese
Trenuri Accelerate
Trenuri de Persoane
Trenuri Automotoare
Trenuri de Pl?cere
Trenuri Mixte
 
Nomenclatura "tren de etapa" este specifica vremii razboiului. Este un tren cu orar special (intr-o vreme in care orarul oficial este suspendat) care circula pe un traseu prestabilit si la care timpii de stationare sunt dictati de necesitati (adica care face "etapa" intr-o statie pana ce poate circula mai departe pana la statia finala de destinatie).

Intr-o vreme mai traiau oameni carora cand le vorbeai de trenuri de etapa li se facea parul inca maciuca.
 
Nomenclatura "tren de etapa" este specifica vremii razboiului. Este un tren cu orar special (intr-o vreme in care orarul oficial este suspendat) care circula pe un traseu prestabilit si la care timpii de stationare sunt dictati de necesitati (adica care face "etapa" intr-o statie pana ce poate circula mai departe pana la statia finala de destinatie).

Intr-o vreme mai traiau oameni carora cand le vorbeai de trenuri de etapa li se facea parul inca maciuca.
Omg...multumesc pentru raspunsul detaliat cu "cauza si efect" cum se spune. Mi se pare fascinant si chiar sunt fericit ca am am aflat insfarsit ce se intampla de fapt.
 
  • Like
Reac?ii: MariusMIonescu