...Bazia? - prima poart?? dun??rean?? a României.
Prima linie de cale ferat?? pus?? în func?iune pe teritoriul românesc a fost cea între Bazia? ?i Oravi?a.
Prima locomotiv?? a pornit de aici spre Oravi?a, la 1 noiembrie 1856.
Pentru prima dat??, la 6 mai 1866, pune piciorul pe p??mânt românesc viitorul rege la României, Carol I.
Bazia?ul devine, începând cu anul 1795, port la Dun??re.
Localitatea a fost vizitat?? de numeroase personalit???i politice ale vremii: împ??ratul Austriei, Josef al II-lea; împ??r??teasa Elisabeta, iar în anul 1916, Wilhelm de Hohenzollern.
Aici se g??se?te o m??n??stire ortodox?? sârb??......
....în anul 1847, la Bazia? au început lucr??rile la prima cale ferat?? din România; linia Oravi?a-Bazia?. Dup?? o scurt?? întrerupere cauzat?? de evenimentele din revolu?ia de la 1848, lucr??rile sunt reluate ?i duse la bun sfâr?it, astfel c?? primul tren din Bazia? a plecat la data de 1 noiembrie 1856.
în anul 1860 Oficiul vamal din Palanca este mutat la Bazia?, fapt ce determin?? importan?a economic?? a a?ez??rii s?? creasc?? ?i mai mult. Primul conduc??tor al acestui oficiu vamal a fost Iosif Brandstetter, un prosper om de afaceri. Un timp a ?inut sub chirie ?i "restaurantul" m??n??stirii din Bazia?, a fost ?i proprietarul hotelului ale c??rui ruine se v??d ?i ast??zi.
Deschiderea lucr??rilor la drumul Bazia?-Moldova Veche în anul 1884, cât ?i a celor de la construc?ia c??ii ferate, face ca la Bazia? s?? se stabileasc?? mai mul?i lucr??tori, astfel c?? ?i num??rul locuitorilor a crescut mereu, atingând maximul popula?iei în anul 1880.
în acel an Dun??rea s-a rev??rsat din albia sa ?i a cauzat multiple pagube a?ez??rii, cât ?i portului ?i c??ii ferate. Mul?i din locuitorii Bazia?ului se stabilesc la Or?ova.
Bazia?ul începe s??-?i piard?? din importan?a sa economic?? odat?? cu deschiderea ?i intrarea în func?iune a c??ii ferate Timi?oara-Or?ova, cât ?i a amenaj??rii unui nou port, în anul 1897, la Moldova Veche.
Odat?? cu aceste schimb??ri Bazia?ul î?i pierde treptat din importan?a sa economic?? iar locuitorii încep s?? p??r??-seasc?? a?ezarea, astfel c?? în ziua de ast??zi Bazia?ul nu este decât un mic c??tun format din câteva familii de pescari......
..... Desfiin?area oficiului vamal, mutarea portului, precum ?i închiderea c??ii ferate au f??cut ca popula?ia a?ez??rii s?? se mute în alte p??r?i astfel încât ast??zi Bazia?ul este un c??tun. La aceasta a contribuit în mare m??sur?? ?i regimul comunist care, pentru a împiedica exodul de popula?ie în alte ???ri, a ?inut aceast?? zon?? în strict?? supraveghere ?i paz??.
în vremurile sale bune, via?a în acest col? de ?ar?? a fost asem??n??toare unui adev??rat ora?. Aici veneau oameni din toate col?urile ???rii pentru a se recrea. O încercare de reconstituire a situa?iei din trecut se semnaleaz?? în vremurile noastre. în acest sens se poate men?iona existen?a unei cabane "Apus de soare" construit?? în anul 1995, a c??rei proprietari sunt B??l??u??? Ion ?i so?ia sa Ecaterina B??l??u???.
în vremurile sale de glorie, Bazia?ul a fost vizitat de multe personalit???i ale timpului. Astfel în anul 1862 la 16 iulie precum ?i în 26 octombrie 1869, împ??ratul Austriei Iosif al II-lea s-a oprit aici fiind întâmpinat cu mare fast.
în anii 1866, între 6 ?i 9 mai, Bazia?ul a g??zduit pe primul rege al românilor, Carol I, care a ajuns aici cu trenul în ziua de 6 mai. Viitorul rege al românilor care venea de la Budapesta a c??l??torit cu un pa?aport fals care dovedea c??
cet???eanul Carol Hettingen din localitatea Thal c??l??torea în chestiuni de afaceri spre Odesa. Cu acela?i tren au sosit ?i înso?itorii regelui: Sergiu Lens locotenent în armata român??, consilierul Werner ?i baronul von Mayenfisch. Ace?tia s-au întâlnit cu Ion Br??tianu care venise de la Paris, dup?? care au continuat drumul incognito pân?? la Severin unde începea teritoriul românesc.
în anul 1909, Bazia?ul este vizitat de împ??r??teasa Elisabeta, iar în anul 1916 de împ??ratul Wilhelm de Hohenzollern.
Ast??zi Bazia?ul este o localitate mic?? format?? din câteva familii de pescari. Vechile cl??diri aflate în stare de degradare (Hotelul Brandsteter, turnul de alimentare cu ap?? a locomotivelor) parc?? suspin?? dup?? str??lucirea de alt?? dat?? ?i parc?? a?teapt?? cu o r??bdare de fier reînvierea vremurilor de alt??dat??. Poate c?? aceast?? carte va ajunge s?? fie citit?? de cei care pot face ceva pentru acest frumos col? de ?ar?? ?i prin demersurile lor s?? ridice aceast?? a?ezare la str??lucirea de alt??dat??.
_____________________________
th_ Din monografia "M??n??stirea Bazia?"
de iereul Vasa Lupulovi??â?? ?i prof. Borislav ??Â. Krsti??â??
ap??rut?? în 1998, la Editura Uniunii Sârbilor din România
sursa: http://www.banaterra.eu/romana/toponimii/b/bazias/index.htm
Prima linie de cale ferat?? pus?? în func?iune pe teritoriul românesc a fost cea între Bazia? ?i Oravi?a.
Prima locomotiv?? a pornit de aici spre Oravi?a, la 1 noiembrie 1856.
Pentru prima dat??, la 6 mai 1866, pune piciorul pe p??mânt românesc viitorul rege la României, Carol I.
Bazia?ul devine, începând cu anul 1795, port la Dun??re.
Localitatea a fost vizitat?? de numeroase personalit???i politice ale vremii: împ??ratul Austriei, Josef al II-lea; împ??r??teasa Elisabeta, iar în anul 1916, Wilhelm de Hohenzollern.
Aici se g??se?te o m??n??stire ortodox?? sârb??......
....în anul 1847, la Bazia? au început lucr??rile la prima cale ferat?? din România; linia Oravi?a-Bazia?. Dup?? o scurt?? întrerupere cauzat?? de evenimentele din revolu?ia de la 1848, lucr??rile sunt reluate ?i duse la bun sfâr?it, astfel c?? primul tren din Bazia? a plecat la data de 1 noiembrie 1856.
în anul 1860 Oficiul vamal din Palanca este mutat la Bazia?, fapt ce determin?? importan?a economic?? a a?ez??rii s?? creasc?? ?i mai mult. Primul conduc??tor al acestui oficiu vamal a fost Iosif Brandstetter, un prosper om de afaceri. Un timp a ?inut sub chirie ?i "restaurantul" m??n??stirii din Bazia?, a fost ?i proprietarul hotelului ale c??rui ruine se v??d ?i ast??zi.
Deschiderea lucr??rilor la drumul Bazia?-Moldova Veche în anul 1884, cât ?i a celor de la construc?ia c??ii ferate, face ca la Bazia? s?? se stabileasc?? mai mul?i lucr??tori, astfel c?? ?i num??rul locuitorilor a crescut mereu, atingând maximul popula?iei în anul 1880.
în acel an Dun??rea s-a rev??rsat din albia sa ?i a cauzat multiple pagube a?ez??rii, cât ?i portului ?i c??ii ferate. Mul?i din locuitorii Bazia?ului se stabilesc la Or?ova.
Bazia?ul începe s??-?i piard?? din importan?a sa economic?? odat?? cu deschiderea ?i intrarea în func?iune a c??ii ferate Timi?oara-Or?ova, cât ?i a amenaj??rii unui nou port, în anul 1897, la Moldova Veche.
Odat?? cu aceste schimb??ri Bazia?ul î?i pierde treptat din importan?a sa economic?? iar locuitorii încep s?? p??r??-seasc?? a?ezarea, astfel c?? în ziua de ast??zi Bazia?ul nu este decât un mic c??tun format din câteva familii de pescari......
..... Desfiin?area oficiului vamal, mutarea portului, precum ?i închiderea c??ii ferate au f??cut ca popula?ia a?ez??rii s?? se mute în alte p??r?i astfel încât ast??zi Bazia?ul este un c??tun. La aceasta a contribuit în mare m??sur?? ?i regimul comunist care, pentru a împiedica exodul de popula?ie în alte ???ri, a ?inut aceast?? zon?? în strict?? supraveghere ?i paz??.
în vremurile sale bune, via?a în acest col? de ?ar?? a fost asem??n??toare unui adev??rat ora?. Aici veneau oameni din toate col?urile ???rii pentru a se recrea. O încercare de reconstituire a situa?iei din trecut se semnaleaz?? în vremurile noastre. în acest sens se poate men?iona existen?a unei cabane "Apus de soare" construit?? în anul 1995, a c??rei proprietari sunt B??l??u??? Ion ?i so?ia sa Ecaterina B??l??u???.
în vremurile sale de glorie, Bazia?ul a fost vizitat de multe personalit???i ale timpului. Astfel în anul 1862 la 16 iulie precum ?i în 26 octombrie 1869, împ??ratul Austriei Iosif al II-lea s-a oprit aici fiind întâmpinat cu mare fast.
în anii 1866, între 6 ?i 9 mai, Bazia?ul a g??zduit pe primul rege al românilor, Carol I, care a ajuns aici cu trenul în ziua de 6 mai. Viitorul rege al românilor care venea de la Budapesta a c??l??torit cu un pa?aport fals care dovedea c??
cet???eanul Carol Hettingen din localitatea Thal c??l??torea în chestiuni de afaceri spre Odesa. Cu acela?i tren au sosit ?i înso?itorii regelui: Sergiu Lens locotenent în armata român??, consilierul Werner ?i baronul von Mayenfisch. Ace?tia s-au întâlnit cu Ion Br??tianu care venise de la Paris, dup?? care au continuat drumul incognito pân?? la Severin unde începea teritoriul românesc.
în anul 1909, Bazia?ul este vizitat de împ??r??teasa Elisabeta, iar în anul 1916 de împ??ratul Wilhelm de Hohenzollern.
Ast??zi Bazia?ul este o localitate mic?? format?? din câteva familii de pescari. Vechile cl??diri aflate în stare de degradare (Hotelul Brandsteter, turnul de alimentare cu ap?? a locomotivelor) parc?? suspin?? dup?? str??lucirea de alt?? dat?? ?i parc?? a?teapt?? cu o r??bdare de fier reînvierea vremurilor de alt??dat??. Poate c?? aceast?? carte va ajunge s?? fie citit?? de cei care pot face ceva pentru acest frumos col? de ?ar?? ?i prin demersurile lor s?? ridice aceast?? a?ezare la str??lucirea de alt??dat??.
_____________________________
th_ Din monografia "M??n??stirea Bazia?"
de iereul Vasa Lupulovi??â?? ?i prof. Borislav ??Â. Krsti??â??
ap??rut?? în 1998, la Editura Uniunii Sârbilor din România
sursa: http://www.banaterra.eu/romana/toponimii/b/bazias/index.htm