Turnul Eiffel si caile ferate Romane

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

BOGDAN I

Well-Known Member
Trenulist
9 Ianuarie 2016
955
2
Brasov
LOCATION
Brasov
Putini sunt cei care stiu ca simbolul Parisului, celebrul Turn Eiffel, a fost realizat dupa o tehnologie inventata in Romania de inginerul Gheorghe Panculescu.

Dupa ce a absolvit cursurile Politehnicii din Zürich , inginerul Gheorghe Panculescu ajunge sa lucreze in cadrul companiei Eiffel, la recomandarea marelui scriitor Vasile Alecsandri.
In 1878, Panculescu revine in tara pentru a construi calea ferata Bucuresti-Predeal.
In acea perioada, inginerul inventeaza un sistem de imbinare a traverselor de cale ferata, care avea sa revolutioneze constructiile metalice. Astfel, datorita metodei de montare a sinei pe traverse in fara spatiului caii ferate, Panculescu a reusit sa termine lucrarea concesionata in mai putin de un an, desi termenul de livrare era de aproape cinci ani.

Panculescu l-a gazduit pe Gustave Eiffel

Impresionat de proiectul inginerului roman, Gustave Eiffel se deplaseaza special la Valenii de Munte pentru a-l intalni pe Panculescu, cel care avea sa devina inspector general al Cailor Ferate Romane. Eiffel a vrut sa vada tehnologia folosita de acesta la montarea caii ferate.
In 1879, in casa unde se afla acum Muzeul Nicolae Iorga, francezul a fost gazduit de Panculescu si a fost impresionat de genialitatea inventiei romanesti.
Aici, Gustave Eiffel, care avea sa devina celebru, i-a vorbit gazdei despre proiectul sau, inaltarea unui turn iesit din comun, la Paris, pentru Expozitia Universala din 1889.
Impreuna au discutat despre adaptarea tehnicii inventate de Panculescu la constructia turnului, folosind subansamble metalice confectionate la sol si asamblate dupa aceea, pe masura ce se inalta lucrarea. Interesant este si faptul ca destinul celor doi ingineri
avea sa se incheie, in acelasi an, 1922.
Cunoscut in Franta, anonim in Romania
Profesorul Eugen Stanescu de la Muzeul Judetean de Istorie si Arheologie s-a numarat printre putinii cercetatori ai acestui inedit episod.
A fost special in Franta pentru a studia cat de cunoscut este aportul inginerului roman la ridicarea simbolului orasului luminii.
Studiind documentele acelor vremuri, profesorul a gasit un studiu intitulat "Communication sur les travaux de la tour de 300 m", datat 1887, in care celebrul inginer Alexandre Gustave Eiffel precizeaza ca turnul care ii poarta numele nu s-ar fi putut construi daca nu ar fi aflat de tehnica inovatoare folosita de inginerul roman Gheorghe
Panculescu la constructia tronsonului de cale ferata Bucuresti-Predeal. Din pacate, numele romanului este mult mai cunoscut in Franta decit in tara unde s-a nascut.
Doar la insistentele profesorului Stanescu, o scoala generala din Valenii de Munte poarta de la inceputul acestui an numele inginerului Panculescu.

Resita

Repere de ordin geografic, administrativ si istoric = oras situat in depresiunea Resita , pe malurile raului Barzava.
th_Istoric: vechi traditii industriale (sec. XVIII - primele furnale si prima locomotiva cu aburi); Turnul Eiffel din Paris este construit cu otel fabricat la Resita ..

Pe fiecare piesa de metal ce compune turnul Eiffel scrie:
"Made in Resita - Romania
 
Cand a fost construit turnul, adica intre 1887-1889 Resita nu era parte din Romania, se scria Resicza si era parte din alta structura politico-administrativa...

Deci, Made in Resita - Romania....

Interesant sa cauti legaturi intre nume celebre si ce avem noi pe aici insa exagerarea si denaturarea adevarului nu prinde bine nimanui.
Mai bine ne uitam la constructiile care poarta semnatura celebrului inginer francez si care inca exista in Romania...

Asta nu diminueaza nicicum aportul lui Panculescu, doar ca avem nevoie de detasare si corectitudine.

PS: inginerul francez era oaspete des in Vechiul Regat, participand inclusiv cu un proiect la concursul de constructie a podului de la Cernavoda. Asa cum stiti, proiectul castigator a fost a lui Saligny...
 
Nu conteaza atat apartenenta unui tinut sau al altuia la o anumita putere a acelor vremuri, cat nationalitatea celui care a adus o contributie la un anumit aspect, la fel ca multi altii. Daca la ora respectiva si ulterior acelei date romanii s-au remarcat prin invetii cu mare greutate in toate domeniile tehnicii si nu numai, astazi sunt recunsocuti chiar in aceleasi locatii prin "reprezentantii" care ne fac de ras desi e clar pentru toata lumea ca numai romani nu sunt.

Insa acestea sunt vremurile, perioada de glorie este demult apusa, iar odata cu distrugerea de data mai recenta a industriei romanesti nu sunt sanse sa revina astfel de vremuri.
 
Am scris aici http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8911
c?? podul de la Ungheni - Ia?i este construit dup?? planurile lui Eiffel.
 
@ Catalin:

Apropo de concursul pentru podul de la Cernavoda. Au fost depuse 8 oferte din partea urmatorilor:

1. Philippe Holtzmann & Cie. Frankfurt s.I.M. Union, Dortmund
2. Societe de Batignolles, Paris
3. Klein, Schmoll & Gärtner a Vienne et Gutehoffnungshütte a Oberhausen sur Ruhr
4. Röthlisberger & Simons, Berne
5. Compagne de Fives-Lille a Paris
6. Gustave Eiffel a Paris
7. Societe anonyme des anciens Etablissemenst Cail a Paris
8. Societe anonyme internationale a Braine le Compte

Detalii gasiti aici: http://romaniaforum.info/board95-istoria-history-of-romania-and-the-republic-of-moldova/board433-transporturile-in-romania-transports-in-romania/board84-podul-bridge-carol-i/526-concours-pour-la-construction-de-ponts-1884/?s=5b50b0c9de24b0597376b981db28063693a6df5a

Puteti vedea detalii ale caietului de sarcini original, detalii ale ofertelor, comparatii intre variantele oferite. Atentie, pentru a putea viziona imaginile la marime completa, trebuie sa va inregistrati ca utilizatori inainte. Imi pare rau, astea sunt conditiile!

Dupa cum vedeti, Saligny nu a participat la concurs, deci nu avea cum sa castige.

De fapt, lucrurile s-au intamplat cam asa: dupa ce s-au vizionat toate ofertele, consultantii care reprezentau statul roman (printre care si Saligny) au decis ca nici o oferta nu este multumitoare, toate fiind mult prea scumpe pentru finantele noastre. Observati ca de fapt concursul nu era numai pentru proiectare, ci pentru proiect+executie. Din acest motiv dupa deliberari, membrii guvernului impreuna cu specialistii nostri au ajuns la concluzia ca varianta cea mai benefica pentru tara ar fi sa realizam podul prin forte proprii, Saligny angajandu-se in fata guvernului liberal sa faca proiectul. A reusit sa obtina o solutie mai ieftina si mai avantajoasa. Erau alte timpuri si alti oameni, pe vremea aceea nu se purtau licitatiile trucate in care castiga oferta cea mai scumpa impreuna cu spaga cea mai grasa!

O ultima precizare: am gasit in Arhivele Statului un set de planse reprezentand podul mobil de la Southampton. Nu stiu daca a existat vreodata un asemenea pod sau a fost doar o oferta care nu s-a concretizat niciodata, provenita de la casa Thames Iron Works and Shipbuilding Company, care a construit pentru noi vechiul bric Mircea si alte cateva nave. Oricum, discutandu-se despre legatura dintre calea ferata Cernavoda-Constanta si reteaua feroviara din Regat, s-a pus in discutie si varianta asta. Era mai ieftina, dar mai nesigura, asa ca in cele din urma s-a decis totusi pentru un pod fix.
 
stageexp, sincer, nu fie cu suparare dar nu am inteles ce vrei sa spui.
La constructia unui mare proiect de felul turnului parizian contribuie sute de ingineri si mii de solutii tehnice. Sa atribui cuiva anume totul...e cam exagerat, dupa parerea mea.

Inginerul Panculescu a fost o minte vizionara care a perfectionat o modalitate de prindere a profilelor metalice care sa ofere o rezistenta mai mare. In timpul cat a lucrat ca inginer la linia Ploiesti Predeal a facut o serie de experimente practice si a imbunatatit rezistenta tablierelor metalice pentru anumite prinderi. Ori, Eiffel, avea nevoie de aceste solutii deosebite pentru proiectul lui revolutionar, asa cum a inglobat zeci de alte solutii tehnice dezvoltate de alti ingineri din lumea mare. Pana la urma asta inseamna un geniu... Ca si inginerul Saligny, a luat zeci de solutii tehnice separate si le-a inglobat intr-un mare tot. Nu a inventat el roata nici apa calda, nici otelul moale nici solutia de suspendare pe care a folosit-o la tablierele de la Cernavoda.

Parte (repet parte) din profilele metalice folosite de Eiffel au fost uzinate la ceea ce atunci de Uzinele din Re?i?a care au apar?inut consor?iului interna?ional St.E.G. "K.u.K Oberprivillegierte Staatseisenbahn Gesellschaft", societate privilegiat?? imperial?? ?i regal?? a c??ilor ferate de stat, care aveau în proprietate în afara uzinelor din Re?i?a ?i alte domenii ?i propriet???i miniere, metalurgice ?i feroviare în Banat ?i Boemia, o fabric?? de locomotive la Viena ?i concesiunea unei re?ele de c??i ferate de cca 5.000 km (în construc?ie ?i exploatare). Dupa 1918, Resita si uzina de acolo au ajuns in administratie romaneasca, dar turnul parizian avea deja 30 de ani vechime atunci.

Sa spui ca turnul e facut in Romania e o mare inexactitate istorica. Eu, doar asta am vrut sa subliniez nu sa fac un discurs antinationalist.

Victorian: multumesc de adaugiri. Date si schite cu proiectul inginerului francez gasiti si in Constructii pentru transporturi in Romania, aparuta in 1981. Eu nu am vrut sa insist pe subiect dar mai bine ca ai facut-o tu.

Interesantul: da, despre acest pod vorbesc, mai putin nobil si care suna mai putin pompos decat turnul Eiffel. Cum insa e al nostru, cred ca merita atentia noastra mai mult decat o presupusa constructie a turnului " made in Romania".
 
Apropos de podurile de la cernavoda, sunt curios care va cadea primul, cel al lui Saligny, de dinainte de 1900, sau cel de pe vremea lui ceasca. Nu stiu de ce, dar chiar daca are aproape 100 de ani in plus (si 100 de ani in minus ca tehnologie), cred ca are sanse mai mari sa reziste decat asta nou.
Da stiu, cel vechi nu prea se mai foloseste, voiam doar sa subliniez ca desi facut cu o tehnologie mai precara decat in prezent (fiind in romania afirmatia e foarte discutabila), totusi mintea inginereasca de atunci era folosita la 'full capacity'.
Si cica omul 'evolueaza' :p

Apropos, un pic mai offtopic, dar tot legat de romani si de inginerie, eu imi aduc aminte ca am crescut cu informatia ca un roman, recte Traian Vuia, a fost primul om care a zburat cu un aparat mai greu decat aerul (sa-i zicem proto-avion). Nu stiu acum cat era lauda romaneasca si cat adevar, insa momentan istoria ar zice ca primul zbor din categoria mai sus amintita ar fi fost facut de fratii Wright, lui Traian Vuia revenindu-i eventual cel mult titlul de 'prima decolare neasistata' (fara rampe sau altfel de trambuline). Care o mai fi adevarul dupa atata timp ?
 
pai probabil o sa se ajunga ca si la povestea cu insulina a lui Nicolae Paulescu, ca nu el a descoperit-o dar de fapt el a descoperit-o ... Daca romania ar fi un stat mai important in lumea asta atunci da am afla si noi mai multe despre descoperirile si performantele romanilor ...
 
Eu nu am sustinut ca turnul este made in Romania, nu aveam cum. Eu spun doar ca pe vremea aceea si ceva mai tarziu exista o preocupare de natura tehnica in tara asta, nu ca acum. Adica si un roman, printre altii, a pus o piatra la temelia unui lucru important. Ceea ce este bine pentru imaginea de ansamblu, nu neaparat pentru ca ar fi fost roman, ca valoare intrinseca.

Tot ceea ce trebuie facut este sa punctam obiectiv, fara laude exagerate atunci cand cineva are un merit, si acel cineva este "de-al nostru".

Ceva similar ca idee cu faptul ca intr-o anumita perioada, cand Malaxa era in timpurile de glorie, Romania incepuse sa aiba un sistem de cai ferate extrem de performant. Eu cred ca este tot un motiv de mandrie nationala, chiar daca la inceputuri se vorbea despre o firma in esenta privata care fabrica cele necesare.