Material rulant al CIWL in Romania

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Nu este OE dar cum s-a vorbit aici despre vagoanele CIWL si vagoanele pe care scria in romana textul de mai sus am zis ca asta e subiectul potrivit.
 
Florin, stiu ca tu nu faci confuzia intre OE si trenurile obisnuite compuse din vagoanele CIWL (aceleasi care compuneau si OE), insa am vrut sa fie mai clar pentru toti cititorii.
 
Are cineva poze cu vagonul CIWL WR 2347 de la muzeul din Budapesta? Ma intereseaza partea opusa bucatariei:

 
Horia_Radulescu a spus:
...
vagonul de la Budapesta a avut norocul de a supravietui in forma sa initiala.
mai aveam si noi cateva in urma cu doar cativa ani, in trenuri de lucru ale Sudarec.

catalin, daca vrei, putem dezvolta tema, insa la "vagoane istorice", ok?

De cateva zile caut vagonul Sudarec si nu il gasesc. Mai stie cineva pe ce forum a fost postat sau a salvat cineva poza? Cred ca acel tren de lucru cu fostul vagon CIWL era la Sinaia acum 4-5 ani.
 
Am primit poza. Este facuta in 2005 la Iasi.


foto Tiberiu Sufi?chi.

Catalin, fostul VR 00210 din Bucuresti Triaj mai stii ce bohjiuri avea? Cumva CIWL Type S?
 
Da Horia, Florin, este un U insa am preferat sa pun poza pentru ca face...cat 1000 de cuvinte.

Domnilor, in Romania a existat vagonul CIWL VR 210, construit 1888 la Ragheno, original lemn natur, detasat in Romania dupa 1894...
Sa fie acelasi ? Constructia pare specifica anilor 1910-1915 ...
Care a fost numarul original de parc al acestui vagon ?

Avem ultimele numere de parc ale epavei, VR 00210 si ulterior X7606...
 
Buna Catalin,

Din pacate numarul V.R. 00210 nu apare in nici una din listele mele.

Este exclus sa fie vagonul produs in Belgia la Ragheno, intrucat acesta era mai scurt (LüP 16440mm, ampatament boghiuri 10200mm) si avea cu totul alta forma a cutiei, initial cu platforme deschise. Dupa forma cutiei intra in discutie in principiu doar doua serii, ambele din secolul XX, 1908-1915:

WR 2087 D pana la 2108 D - fabricatie 1910/1911 la van der Zypen & Charlier, Deutz. Vagoanele aveau toate initial boghiuri Type S, si unul dintre acestea va aparea ca macheta la Hobbytrain/Lemke atat la H0 cat si la N (cred ca il voi face pe 2092 D) in starea originala ca vagon din Ostende (cu ortografia de atunci) - Wien Express. Vagonul circula vara pana la Constanta si va fi marcat probabil in consecinta.
La CFR au ramas dupa 1950 vagoanele 2087 D - 2091 D, 2095 D, 2096 D, 2100 D, 2103 D, 2106 D si 2108 D. Au primit numere in intervalul V.R. 00107 - 00132

WR 2282 D pana la 2310 D - fabricate 1913 la Györ. si WR 2471 D pana la WR 2476 D (Györ 1914). Au ramas la CFR 7 vagoane dupa 1950.

Cea mai mare apropiere la cutie o are insa vagonul tau cu WR 2345 D (Ringhoffer 1913), al carui frate 2347 D e la Budapesta. Acesta avea si el "de la mama lui" boghiuri S, doar la restaurare a primit U.

Ar mai fi cam o duzina de vagoane din epoca fabricate la Credé, GCC, Nesseldorf si Gotha care toate si-au sfarsit viata la CFR.

Cel mai mare numar de V.R. intalnit de mine la CFR dupa lista din 1958 (V.R. ex-CIWL) este V.R. 00132 (un Zypen & Charlier, ex CIWL WR 2100 D)

Sigur nu era V.R. 00120? Acesta ar fi un vagon de Nesseldorf din 1913 (ex-CIWL WR 2355 D) si s-ar potrivi la cutie cu exemplarul nostru.

LE: rectificat "XIX" in "XX".
 
Nu stiu Horia, si pe cuvant ca as vrea sa-ti raspund. Era la intrarea BcT si sper sa ajung acolo candva, curand. Am apelat la multa lume, "pasionata" dar nu am primit raspuns. Ramane ca eu sau Florin, cumva, sa gasim timp sa mai ajungem acolo, ca la noi e speranta.
Pozele de mai sus sunt facute in 2004.
 
Salut,
acum avem subiect separat pentru vagoanele CIWL.
Celalalt subiect va ramane ca "Venice Simplon-Orient-Express''.

Pe langa mentionarea vagonului CIWL pe ralatia Bucuresti - Paris din mersul trenurilor din anul 1968 am mai gasit ceva:

CIWL - WL F1 3451- Wien Ost - 1961

3938663118_c1cf8306c6_b.jpg


Photo : J.J.B.

"This very old sleeper, which I photographed sometime in 1961, was alreay very old in that time and was exclusively on the line Wien ââ??â?? Warsawa. There were two sleepers of the same old type on that line. As far as I remember, the CIWL had two lines only through the iron curtain during the sixties : this one and Paris ââ??â?? Bucuresti. The trains going to communist countries were usually using old material. Actually, in 2009, the line Wien-Warsawa is still in service but with rather new material and new polish sleeping car, rather comfortable."

http://www.flickr.com/photos/32253634@N05/3938663118/
 
Buna Florin,

Acesta este un WL Type S, probabil nu foarte departe de cel de care vorbisem mai devreme.
Pe "linia Paris-Bucuresti" (e vorba de F5 / 6 "Orient Express" circula pe langa Bafld 74.000 CFR (ulterior un ABafld 30-40, in anii 1970 un ABafld 39-40) si un WL AB36 al CIWL. Din numele "AB36" deducem ca era vorba de un vagon modern, universal, deci un MU.

Socotind insa ca MU au aparut in 1964, inseamna ca la inceputul anilor 1960 la Bucuresti tot un S albastru circula - probabil precum cel din poza.
 
Cred ca dupa 1970 au ajuns pe "Orient Express" vagoanele tip MU. Romania nu era o tara premium ca sa avem parte de vagoane de constructie noua. Chiar in anul 1965 pe relatia Paris Est - München - Viena - Bucuresti Nord circula vagonul CIWL tip S numarul 2676 construit in 1922 la Metropolitan-Cammell Carriage.
 
Buna Florin,

Corect. Vagonul apare intr-o poza facuta parca de Dr. Stöckl in München in 1965 cu placuta de destinatie Bucuresti Nord, evident in F5 / 6 "Orient Express".
Romania nu era o tara premium ca sa avem parte de vagoane de constructie noua.

De acord, insa nu Romania ci Austria conta aici. Daca ar fi mers doar la Bucuresti, pesemne ca s-ar fi folosit un S pana la renuntarea la acest vagon in 1987 (daca ar mai fi ramas S-uri suficiente, socotind ca in anii 1960 foarte multe din ele au fost scoase din uz). Insa relatia importanta era Paris Est - Wien Westbf. si modernele MU s-au regasit repede pe aceasta relatie. Vagonul MU care s-a rasturnat in 1968 si a fost scos din serviciu era un asemenea vagon Paris - Viena - Bucuresti, deci daca in 1965 circulau inca S-uri, in 1968 erau deja MU. Iar MU nu a aparut decat in 1964.
 
As avea o intrebare la voi. Aceasta garnitura a existat in realitate ?
http://www.ebay.com/itm/10-562-ORIENT-EXPRESS-KATO-88-6-CARS-SET-N-Scale-Train-EMS-fast-Shipping-/281055216114?pt=Model_RR_Trains&hash=item41703241f2

http://www.ebay.com/itm/JNR-Steam-Locomotive-Type-D51-498-Orient-Express-1988-Kato-2016-2-N-scale-/200878394715?pt=Model_RR_Trains&hash=item2ec5490d5b

Multumesc.
 
Buna sogard,

Da, a existat - vagoanele mai exista si azi - si a circulat asa, daca nu ma insel in anul 1988 cand au avut ideea nebuna de a trimite garnitura din Franta si pana in Japonia pe sine.

Setul Kato, care exista oficial exclusiv in Japonia, este un compromis cum numai Hiroshi Kato stie sa faca: vagoanele CIWL (WL Type Lx, WL Type S, WR, F métallique) sunt la scara 1/160, cel al JR si locomotiva la scara N japoneza adica 1/150; vagoanele CIWL au insa sub ele boghiurile japoneze de ecartament ingust care nu seamana cu cele gat de lebada (numite la CIWL si "Pennsylvania") pe care circulau in Europa.
 
Salut,

Daca la scari treaba sta cum sta, 1/160 respectiv 1/150 , as presupune ca discrepanta nu e vizibila decat pentru un bun cunoscator.
Pe de alta parte ceea ce zici referitor la boghiuri este foarte ciudat si nu inteleg prea bine : boghiuri de cale ingusta dar totusi ecartamentul e de 9mm ?