Vagoane straine in Romania

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
6.291
984
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
In multe din fotodocumentele studiate, intalnim diverse vagoane de marfa (sau calatori) care nu sunt ale CFR sau nu se pot vizualiza inscriptiile acestora. Aici putem aduna toate aceste cazuri si, in cazul in care exista, se pot prezenta si modelele respectivelor vagoane, la scara.
Ideal ar fi sa ne limitam pana la aparitia companiilor private, in jurul anului 2000.

Incep cu "vagonul cu aerisiri gemene", vagon care poate fi PKP, MAV sau CSD.
Imaginea este din vastitatea internetului, nu mai stiu de pe ce pagina/blog este si nici autorul. Daca este problema, stergem.

1950

1950.jpg

De pe arhiva https://archivum.mtva.hu/ avem o imagine, dintr-o "parcare" de pe langa Budapesta, unde gasim nu mai putin de 4 vagoane cu dispunerea identica a aerisirilor si putem identifica un PKP si un MAV. De remarcat cisterna pe 2 osii cu CFR taiat.

vagon cu aerisiri gemene MAV.jpg

Vagonul inmatriculat PKP, la 1:87, il gasim la Roco, art. 76322

20220906_214735.jpg
 
Un vagon asemanator cu Bromberg, insa mai scurt si alte mici diferente, surprins la Simeria in 1971 si inca unul la Sibiu, in 1979. Prima imagine a fost de vanzare pe ebay, iar a doua este de pe https://www.transporttreasury.com/

Bromberg 230.082 Simeria 1971.jpg

bromberg Sibiu yards - 09-12-1979.jpg

La scara 1:87 avem modele de la Piko.
Pentru exemplifcare, un Bromberg DB de la Roco, desi nu este vagonul corect, cel de la Piko fiind potrivit.

Gglhsa.jpg
 
Ultima editare:
Stai asa, ca cel din pozele cu prototipul real nu e "Bromberg". E urmasul lui mai scurt construit in RDG, GG(r)h(t)s. S-a produs incepand cu 1949 sau 1950 si pana spre sfarsitul deceniului si a fost vagonul standard acoperit pe boghiuri al DR (Ost) inainte sa apara ce numim noi incepand cu 1968 Gags catre 1960.

Piko a produs pana acum doua modele dupa acest prototip, unul din bachelita din 1953 si unul corect d.p.d.v. al lungimii insa aproape la fel de vechi (de prin 1962) care a supravietuit in catalog in diferite versiuni, rosu oxid si verde, cu si fara cabina de franar, pana spre 1980.
 
Uite aici un GGths Gattung Bromberg restaurat (pentru expozitia jubiliara din 1985):

GGths_10_020.jpg

(c) Manfred Kopka, sursa Wikipedia.de

Se remarca lungimea de 18,00 metri si faptul ca era echipat cu frana HiK-GP ca sa poata rula si cu 120 km/h in trenurile de calatori.
 
Seria de dupa razboi a DR (Ost) e cunoscuta in literatura si ca GG(t)hs 15 (de la aproximativ 15 metri lungime, comparativ cu 18 metri la GG(t)hs Bromberg).

Uite aici o lista cu modelele de vagoane GG(t)hs 15 produse de Piko in decursul timpului.
 
Ca sa le identifici usor:

GG(t)hs Bromberg: Lungime peste tampoane 18000 mm, lungime de incarcare 16620 mm, usi laterale cu scanduri si cu latimea de incarcare 2000 mm. S-au produs foarte putine vagoane, doar un pic peste 100. Cele mai multe (75) au fost GGths, "t" venind de la usile frontale pentru a putea incarca si autovehicule. E un vagon rar disparut destul de repede dupa razboi si pe care nu prea il vedeai prin Europa

GG(r)(t)hs 15 DR: Lungime peste tampoane 15800 mm, usi metalice cu latimea de incarcare 1500 mm, produs in serie mare incepand cu sfarsitul anilor 1940 pentru DR (Ost) si raspandit in toata Europa de Est in acea vreme. Nu are pasarela de acces la gurile de incarcare de pe acoperis precum "Bromberg" si de asemenea cate o tabla de protectie deasupra sinei superioare a fiecarei usi laterale (la "Bromberg" e una singura continua pentru ambele usi de pe fiecare parte).
 
Multam de precizari, modificam textul. Si asteptam sa scoata Piko o varianta imbunatatita/noua, cu KKK si tot tacamul.
Astea reproduse de Roco ca DB sunt cele care au mai ramas?
 
Piko cred ca nu mai face nimic cu acea matrita veche de fix 60 de ani. Poate ca intr-o zu ei sau altcineva va scoate un GG(t)hs 15 complet nou, cu detalierea din ziua de azi.

Roco cred ca a reprodus mai multe "Bromberg" in versiuni DB decat au existat in realitate. :)
 
  • Like
Reac?ii: cosmin78
Vagon acoperit pe boghiuri, BDZ-BULGARIA.

Constanta
OPW BDZ-BULGARIA.jpg
foto - coperta revista CFR

Locatie necunoscuta

CFR 50.xxx, 1965.jpg

sursa foto - ebay.de

Nu am gasit model pentru acest vagon.
 
  • Like
Reac?ii: cosmin78
De remarcat ca unul din ele are ditamai intaritura pe lonjeron, celalalt nu. Probabil o istorie similara cu G(g)s-urile pre-UIC ale CFR, schimbate de la an la an pana ce au ajuns conforme UIC.
 
  • Like
Reac?ii: cosmin78
De remarcat , in cea de-a doua poza, iarasi, vagonul nostru cu aerisiri vecine. Al cui esti mai vagonule?
 
Ma tot gandesc, vagonul vechi pe boghiuri, seamana foarte mult cu un vagon vechi american TP la care i-au fost inlocuite boghiurile cu unele mai noi. Unele par a fi primit si intarituri sub sasiu pentru a suporta sarcini mai mari de incarcare, sacini care acum ar putea fi suportate de boghiurile mai noi. E doar o presupunere ...
 
Prea lung pentru un TP. TP-urile au mai putine panouri intre usi, unul singur, daca nu ma insel.
 
Gags "polonez", vizibil in multe imagini, cu usi crete sau netede.

Imagine preluata de pe pagina Facebook Studiourile Buftea

Gags polonez.jpg


Si unul cu usile netede, fotografiat la AzoMures, in 1976, nu mai retin sursa exact.
Cu ceva timp in urma, pusese Iasul o imagine unde se vedea usa neteda si un nene cu astrahan.

Azomures 1976.jpg

Modele avem la Piko, in ambele variante, de epoca IV.

https://www.piko-shop.de/de/artikel/grossraumgueterwagen-401ka-gags-kkyt-pkp-opw-iv-32782.html

 
Pe langa modelul recent din plastic de la Piko mai avem si unul din alama de la un producator in serie mica din Polonia, nu-mi mai amintesc insa care din ei.
 
  • Like
Reac?ii: cosmin78
Pe langa modelul recent din plastic de la Piko mai avem si unul din alama de la un producator in serie mica din Polonia, nu-mi mai amintesc insa care din ei.
Când îl g?sesc, pun aici.

P.S. Una din firme este https://www.eaos.pl, iar modelele lor se cam evapora. Imagini preluate de pe pagina https://www.facebook.com/profile.php?id=100063768217861

La 1:87

Gags.jpg

La 1:160

Gagsn.jpg


Pentru 1:87 mai sunt si alte firme care produc modelul respectiv, precum Modela sau TMF.
 
Ultima editare:
poate intreb o prostie, mai sînt vagoane Gags un uz?
Stiu ca erau si WIT-uri din Gags, tot asa se cautau pentru poze.