BR05 Liliput - digitalizare, imbunatatiri

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.673
643
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
O monumental? locomotiv? cu aburi BR05 Liliput a fost în vizit? la c?ile mele ferate pentru digitalizare ?i îmbun?t??iri. Simpatica locomotiv? era analogic? 100%, cu motorul în tender care ac?ioneaz? asupra ultimelor trei osii, iar toate func?iile existente erau conectate direct la colectoarele de la ro?i: motoare, lumini ?i generator de fum (soclu). Ro?ile motoare sunt imense, cu spi?e fine, iar bielele sunt metalice ?i frumos realizate. Evident, gre?eala de orientare a bucluca?ei contramanivele de pe stânga a putut fi corectat? imediat datorit? îmbin?rii cu ?urub :D
P1270862.jpg
P1270864.jpg
P1270868.jpg
 
Ultima editare:
  • Like
Reac?ii: GFN ?i l_alex80
În vederea digitaliz?rii, conform bunului meu obicei, am marcat cu ro?u ?i cu negru conexiunile la ro?i, dup? care am separat conexiunile spre bornele motorului dup? regula RRRo?u / oRRRange = dRRReapta, NNNegru / ceNNNu?iu = stâNNNga ;) ?i am montat firele adecvate ale decodorului.
P1270869.jpg
P1270870.jpg
P1270871.jpg
P1270873.jpg
P1270875.jpg
P1270874.jpg
 
Ultima editare:
OK, odat? ce am reu?it s? conectez la decodor colectoarele de curent, motorul ?i becul din spate, trecem la lucruri mai serioase, respectiv becul din fa?? ?i generatorul de fum. Asta înseamn? demontarea ?i ridicarea cazanului de pe ?asiu ?i refacerea conexiunilor respective.
Locomotiva fiind total analogic?, soclul becului din fa?? ?i soclul generatorului de fum sunt construite dintr-o singur? bucat? masiv? de metal conectat? la culeg?toarele de curent de pe dreapta, iar aceste dou? elemente vin conectate la culeg?toarele de curent de pe stânga. Într-o prim? etap? am decositorit de la bec firul ro?u care duce la culeg?toarele de pe stânga ?i am strecurat un fir alb care pleac? spre decodorul din tender.
P1270877.jpg
P1270878.jpg
P1270879.jpg
P1270881.jpg
P1270882.jpg
P1270884.jpg
 
Odat? rezolvat? lumina direc?ional? a farurilor din fa??, trecem la conexiunea generatorului de fum. Într-o prim? faz? am strecurat un tubule? termocontractibil pe contactul metalic de sub soclul generatorului ?i dou? buc??ele de carton (ulterior vopsite cu negru lucios) pe p?r?ile laterale, astfel încât noul contact s? NU care cumva s? alunece ?i s? ating? soclul metalic. Firul verde a fost de asemenea strecurat spre decodorul din tender.
P1270885.jpg
P1270887.jpg
P1270888.jpg
P1270889.jpg
 
  • Like
Reac?ii: dcm
Pur ?i simplu montasem un Seuthe11, care func?ioneaz? corect la tensiuni de 16 - 22V, adecvat pentru locomotivele construite de la bun început pentru sistemul digital, respectiv cu soclul generatorului conectat la firul de plus comun al decodorului ?i cu contactul central conectat la firul verde al ie?irii AUX1, ceea ce înseamn? c? ambele alternan?e ale semnalului DCC ajung la generator la activarea acestei ie?iri. În cazul acestei locomotive total analogice, soclul este conectat din construc?ie la ?ina din dreapta, deci activarea ie?irii digitale AUX1 duce la alimentarea generatorului cu o singur? alternan?? a semnalului DCC, deci tensiunea medie ajuns? la generator era zdrav?n sub limita inferioar? de 16V :(. Astfel, m-am în?eles cu posesorul c? voi înlocui acest generator cu un Seuthe10, care func?ioneaz? corect la tensiuni de 10 - 16V într-o faz? viitoare :)
 
  • Like
Reac?ii: dcm
Pentru o ultim? prob? de mers, pun locomotiva din nou pe o bucat? de linie ferat? ?i-i dau comand? de plecare. Pe lâng? zgomotul zdrav?n al motorului (ceea ce am în?eles c? este specific pentru aburoasele Liliput) am sesizat c? locomotiva se deplaseaz? cam greu pe ?ine. OK, am ridicat-o ?i am pus pic?turi (cât am putut de) mici de ulei de mecanisme fine pe osii, lag?re, articula?ii etc. ?i am reluat testul. Rularea nu s-a îmbun?t??it ?i, mai r?u, am observat c? zumz?itul motorului nu corespunde cu mi?carea ?i c? pot chiar s? ?in locomotiva pe loc f?r? mare efort. Concluzia? Se pare c? o pies? de cuplaj alunec? pe axul motorului, deci... înapoi la demontat :p
P1270926.jpg
P1270927.jpg
P1270928.jpg

Într-adev?r, piesa respectiv? a ie?it imediat de pe axul motorului. Am plasat o pic?tur? cât am putut de mic? de Loctite pe axul motorului ?i am împins repede piesa la loc. Solidificarea fost foarte rapid?, astfel încât am putut monta imediat totul ?i s? refac probele, de data aceasta cu succes :)
 
  • Like
Reac?ii: dcm ?i GFN
Iritat de faptul c? locomotiva tot f?cea scurtcircuit la deplasarea pe calea ferat?, am mai întors-o înc? o dat? cu ro?ile în sus ?i am studiat cu aten?ie prezen?a celebrelor buc?e de plastic pentru izolare. Astfel, am observat c?... boghiul alerg?tor fusese pur ?i simplu întors, probabil din cauza mobilit??ii extreme a piesei respective, deci ro?ile izolate ale acestuia nu mai corespundeau cu cele omoloage de pe ?asiu! Am pozi?ionat corect bucluca?ul boghiu ?i, pentru posteritate, am f?cut înc? dou? poze edificatoare ;)
P1270941.jpg
P1270942.jpg
 
Dup? o perioad? destul de scurt? am reu?it s? ob?in un generator de fum Seuthe10, a?a c? locomotiva BR05 Liliput a revenit pentru o nou? rund? de îmbun?t??iri. Înainte de a schimba generatoarele de fum, am remediat o alt? problem?. Chiar a?a, a remarcat cineva faptul c? tenderul locomotivei nu are cupl?? :D
Se pare c? proprietarul anterior al locomotivei a r?t?cit pungu?a cu accesorii, cu portcupl? ?i cu ?urubul aferent cu tot, a?a c?... am improvizat eu ceva:
P1280077.jpg
P1280078.jpg
P1280079.jpg

Bine, poate c? aceast? idee nu prea se apropie de idealul cupl?rii tampon-la-tampon :p îns? acum se pot cupla vagoane :cool:
 
Dup? interschimbarea generatoarelor de fum, situa?ia respectivei func?ii s-a îmbun?t??it zdrav?n:
P1280084.jpg
P1280093.jpg

Astfel, dup? o ajustare corespunz?toare a "înveli?ului" de burete, simpatica locomotiv? BR05 Liliput a revenit în cutie ?i va pleca înapoi la posesorul ei:
P1280111.jpg
P1280112.jpg
P1280113.jpg

Dac? vor mai ap?rea alte idei mai bune pentru cupla de la tender, chiar v? rog s? ne transmite?i :)