flo82 a spus:
Am si eu o intrebare: ce tipuri de vagoane de clasa a doua si a treia s-au utilizat la CFR, inainte de aparitia si generalizarea seriei 29-20 "dimitroave" (aparuta in 1943 si generalizata din anii 50'- pe liniile principale, si anii 60'-70'- pe liniile secundare) ?
Daca in cazul vagoanelor de clasa 1 si de dormit, datele sunt cunoscute ("Hecht", "Breda", "Astra"), in cazul vagoanelor de clasa a doua si a treia (ultima pana in 1948), nu am putut afla decat de urmatoarele tipuri:
Situatia nu e deloc simpla, zicem ca au fost Hehct, Breda si Astra pentru ca multe din aceste vagoane au rezistat pana astazi. Eu mai adaug frumoasele vagoane de cl 1 Ringhoffer.
Au fost vagoane de cl 1 fabricate in 1899, 1902, 1910, 1913, 196-1917,1927,1930, etc.
E de scris aici la fel de mult ca la cl II.
flo82 a spus:
-seria 50 53 24-26 "BMX"
Au fost construite inainte de 1918 la Arad.
In 1974, cu ocazia ultimei RK, au suferit unele modificari: osii montate de tipul "ORE-1", cu cutii de osii cu rulmenti (in locul celor cu cuzineti), iluminat incandescent si florescent, dinam nou, perdele, suporti de bagaje din aluminiu si carcasa complet metalica. Dupa 1980 multe sunt transformate in "vagon corp de garda", seria UWMAN,pentru insotirea trenurilor de marfa de catre garda militara. Amenajarile au constat in: rastel pentru armament, paturi pentru odihna, compartiment pentru personalul de garda, soba, WC.
Au fost ultimile vagoane de calatori din parcul CFR pe doua osii.
Fabricate in perioada 1913-1918 la Ganz Budapesta, Weitzer Arad. Initial au fost clasa III MAV.
flo82 a spus:
-seria 50 53 28-29
Sunt vagoanele speciale ale liniei Oravita-Anina. Realizate in 1880 sau, dupa alte date, in 1930 la Arad. Initial, erau vagoane pe doua osii. Lungimea intre tampoane
este de 15.600 mm, greutatea 30 de tone. La inceput, aveau carcasa partial din lemn, si platforme de acces descoperite la ambele capete.
In 1975, cu ocazia RK-ului, au suferit unele modificari: echiparea cu boghiuri de marfa "Y-25-CS", sistem de franare modernizat (tip frana: KE), eliminarea celor douaplatforme descoperite, carcasa complet metalica. Viteza maxima este de 80 km/h. Insa, ceea ce da "farmecul" deosebit al acestor vagoane este sistemul de incalzire, cu soba, si banchetele din lemn.
Fabricate la Weitzer in 1914-1917 initial incadrate ca ABC MAV cu 46 locuri .
Eu am urmatoarele serii:
28-29 453-1
28-29 454-9
28-29 455-6
28-29 456-6
flo82 a spus:
-seria 50 53 29-21
Sunt asemanatoare cu cele anterioare, singura deosebire fiind: soba plasata la capat (si nu la mijloc) si un boghiu austriac tip ââ???žJohann Weitzerââ??Â, produs inainte de 1919, la uzinele ââ???žGanzââ?? Budapesta sau ââ???žAstraââ?? Arad.
Fabricate la Gyor in 1915 si reconstruite la Grivita Rosie 1963.
Lungimea de 15.00 m, ampatament de 9.30 m. Incalzire cu abur.
In seria 29-21 au fost incadrate si vagoanele Astra 1935 foste cl III-a cu 9 compartimente / 72 locuri (dupa 1956 cl II-a) , vagoanele Astra Arad 1939 cl III (dupa 1956 cl II-a) cu 10 comparimnete / 78 locuri si vagoane fabricate la Unio Satu Mare.
Vagoanele Astra Arad 1935 (9 compartimente) erau echipate cu boghiuri de tip austriac cu ampatament de 2.5 m iar vagoanele Astra Arad 1939 (10 compartimente) erau echipate cu boghiuri tip Gorlitz greu cu ampatament de 3.6 m.
flo82 a spus:
-Conform celor mentionate in pliantul care l-am procurat in 1996 de la Muzeul CFR, se mentiona ca in anul 1927 uzinele "Astra" Arad ar fi realizat un vagon de clasa a doua si a treia, pe boghiuri. Acesta sa fie seria 50 53 97-20 ?
In perioada 1927-1928 au fost livrate 46 de vagoane cl I / II-a pe 4 osii. Aveau lungimea de 19.75 m.
flo82 a spus:
-seria 50 53 95-18
Au doua osii, greutatea proprie 23.100 kg, si 7 compartimente. Erau vagoane de clasa a doua si a treia. Mai pot fi vazute ââ???žin conservareââ?? in gara Bucuresti-Obor.
Asemanatoare cu cele din seria 28-29
Fabricate in perioada 1913-1918 la Ganz Budapesta, Weitzer Arad. Initial au fost clasa III MAV.
Atunci cand au circulat ca vagoane de clasa II-a aveau seriile :
50 53 24-26 321-7 renumerotat 40 53 95-18 000-4 fabricat Weitzer Janos Arad 1916
50 53 24-26 327-4 renumerotat 40 53 95-18 001-2 fabricat Weitzer Janos Arad 1913.
===========================================
50 53 29-21 421 - Unio Fabrica de Vagoane S.A.
50 53 29-21 1xx-x - Astra Arad 1939 fost Bafld fost Cafld
50 53 29-91 445-7
MAV Gyor 1915 pentru linia Oravita-Anina
Vagonul 50 53 29-21 409-0 de pe linia Oravita-Anina se poate vedea in vol ITF vol II lapagina 367 sau la pagina 110 din Cai Ferate din Banat - Valentin Ivanescu
La sfarsit un vagon pe care nu am apucat sa il studiez cum trebuie pentru ca a fost taiat.
Bmd 89154 sub pasarela pietonala Iasi
foto Andrei