Locomotive diesel importate din RDG (V60 LEW ?i V22 LKM)

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Ulrich

New Member
30 Iulie 2020
3
3
Kassel
Pentru un eseu despre istoria locomotivelor germane, caut informa?ii despre locomotive diesel care au fost exportate din RDG în România înainte de 1989.
Din p?cate, literatura existent? nu spune nimic.
Am g?sit doar dou? liste care enumer? locomotivele, dar toate nu au o biografie suplimentar? ("Verbleib unbekannt"):

V 60:


Surs?: http://www.v60-ost.com/unbekannt-04.html

V22:






Surs?: https://www.deutsche-kleinloks.de/index.php?nav=1406157&action=results&view=fahrzeuge&object=[RO]

Dup? cum pute?i vedea, rezultatul tuturor surselor de internet este „?” sau „r?mân necunoscute”.
Are cineva informa?ii despre cât timp au fost utilizate aceste locomotive atunci? ?tiu, desigur, c? la aceast? întrebare nu se poate r?spunde pentru toate locomotivele. Chiar ?i mici detalii mi-ar fi foarte utile, de exemplu
- Fabricile înc? func?ioneaz??
- Mai sunt locomotive sau resturi parcate?
- Exist? date specifice din anii 90 pân? când locomotivele erau în func?iune?
?tiu doar c? uzinele de ciment din Turda ?i Ale?d înc? exist? ?i au ?ine. Fabrica de sticl? din Târn?veni exist? ?i în prezent, dar nu mai are ?in?. Nu am g?sit celelalte afaceri pe Google. Prin urmare, probabil c? în Turda ?i Ale?d exist? doar ?anse.

Multumesc anticipat pentru ajutor!
Ulrich
 
Intr-adevar este un subiect interesant, acesta al locomotivelor DDR exportate in Romania.
Din pacate, nu am o lista a acestor locomotive. Cel mai greu mi se pare faptul ca aceste locomotive au fost atribuite unor intreprinderi industriale si nu CFR-ului. Daca si la CFR este greu de gasit o locomotiva din trecut, mult mai greu este de gasit o locomotiva ce a apartinut candva unei intreprinderi industriale ce avea legatura la reteaua CFR. Din pacate, azi multe intreprinderi de atunci nu mai exista. Este destul de greu de gasit arhiva acestora, in cazul in care ea mai exista. Chiar daca unele fabrici sau unitati industriale de atunci mai functioneaza azi, aproape cu siguranta au renuntat la transportul feroviar al produselor lor. In consecinta, au renuntat si la linie si la locomotive. Costurile cu revizia si reparatia la zi a locomotivelor, instruirea, autorizarea si calificarea personalului, autorizarea locomotivelor, a liniei, a responsabilului SC cat si multe alte aspecte au indepartat calea ferata industriala de utilizatori. Adica au facut loc numai operatorilor mari, acestia avand cheltuieli mai mici decat fiecare fabricuta pentru a-si mentine locomotiva lor in circulatie. Si legislatia in domeniu nu incurajeaza micile intreprinderi sa aiba propriile locomotive de manevra. Din acest motiv, incet - incet au cam disparut micile locomotive de manevra.
Locomotive V22 eu nu am vazut niciodata in Romania. Nu neg ca ar fi fost, dar personal nu am vazut, sincer.
In privinta locomotivelor V 60 DDR-iste pot spune ca am vazut in Romania. Din pacate, nu am apucat sa surprind nici una in circulatie, facand manevra. Nici nu am fotografiat. Daca stiam ca azi ar fi fost o raritate, cu siguranta faceam fotografii atunci.
Locomotive V 60 DDR am vazut in Romania in urmatoarele locuri :

1. O locomotiva a fost sigur in Bucuresti la intreprinderea IIUPS de pe Bd Iuliu Maniu de azi. Aceasta locomotiva a facut serviciu de manevra la aceasta intreprindere, redenumita ,,Pumac" SA mai tarziu. Eu am vazut-o cu destui ani inainte de 1989, garata intre gardul dinspre strada si o hala din curte. Era parasita, ferestrele sparte, nu mai era in circulatie. Este adevarat ca regretatul prieten al nostru Toni Bianco a surprins-o intr-o singura imagine alb-negru facand manevra in curtea Universitatii Politehnice Bucuresti la aceasta intreprindere. Eu personal am vazut ca cei de la IIUPS manevrau numai cu o locomotiva pe doua osii LDM 20 de Malaxa pe aceste linii, chiar sub ferestrele Facultatii de Automatica. Cand eu eram student aici, deja locomotiva V 60 nu mai era deloc.

2. O alta locomotiva am vazut cu siguranta inainte de anul 2000, vopsita galben, dupa un gard in curtea unei intreprinderi ce cred ca producea prefabricate din beton in statia CFR Barabant (sper sa nu gresesc), langa Alba Iulia, pe partea dreapta mergand spre Arad sub un pod rulant ce statea pe niste stalpi de beton mari. De asemenea, nu am imagini nici cu aceasta locomotiva.

3. Am vazut o locomotiva de tipul V 60 demontata in curtea SC Remarul 16 Februarie de la Cluj. Nu stiu numarul, dar motorul fusese demontat de pe locomotiva si pe sasiu mai erau numai cabina si peretii asezati unul peste cealalt. Este posibil ca dupa 1990 vreo firma sa o fi trimis-o la reparat si uzina clujeana sa nu o fi putut repara din lipsa de piese de schimb. Am fost in uzina in urma cu cativa ani si nu am mai gasit nimic. Este posibil sa se fi taiat.

4. Am vazut in prospectele de reclama de la Mecanoexportimport ca exista o imagine din curte de la uzina bucuresteana ,,23 August" cu o astfel de locomotiva vopsita cu grund. In listele de realizari ale acestei uzine figurau si doua locomotive de 600 CP, pe 4 osii, ce au fost ,,reparate cu succes". Presupun ca era vorba despre doua locomotive de acest tip.


Cam atat stiu.
 
VAd pe net ca V 22 seam,ana cu Muki ale noastre. seria 95. Probabil de aia unor mai putin familiarizati ne e greu sa le deosebim.
 
  • Like
Reac?ii: Ulrich
V? mul?umim pentru informa?iile detaliate.
Acum pot formula câteva rezultate par?iale interesante.
Sunt foarte interesat de bro?ura de publicitate. Când a fost tip?rit? Ar fi posibil? scanarea fotografiei ?i ar?tarea ei aici? A? fi foarte interesat ?i de lista de implementare.
Cele mai bune gânduri!
 
VAd pe net ca V 22 seam,ana cu Muki ale noastre. seria 95. Probabil de aia unor mai putin familiarizati ne e greu sa le deosebim.

95ul românesc are o asem?nare uluitoare cu o construc?ie german? din 1938:


Au fost în total 14 locomotive.:

 
  • Like
Reac?ii: Michael