Pentru început, pu?in?? istorie, povestit??, desigur de ???žerban (Scherbahn) Lacri?eanu:
Locomotiva N3 ââ??â?? 404 a fost construit?? de fabrica german?? August Borsig, Berlin ââ??â?? Tegel în anul 1909, num??r de fabrica?ie 7174. Este de tip C-n2t (locomotiv?? tender, cu trei osii cuplate, 2 cilindri cu sertare plane ?i abur saturat), are o greutate de circa 28 t, o capacitate de 3 m3 ap?? ?i 1,5 m3 de c??rbune. Viteza maxim?? de circula?ie din punct de vedere constructiv este de 35 Km/h iar cea autorizat?? de 15 Km/h.
Actuala numerotare, N3-404, a fost primit?? dup?? infiin?area C??ilor Ferate Forestiere (C.F.F.) în anul 1953, ?i are urmatoarea semnifica?ie: N = ecartament normal, 3 = trei osii cuplare, 4 ââ??â?? putere peste 150 CP ?i 04 = num??rul de ordine în cadrul seriei).
Locomotiva a fost livrat?? la data de 4 iunie 1909 Societ???ii Forestiere ââ???žLotruââ??Â, care la începutul secolului XX de?inea cea mai mare fabric?? de cherestea din Europa, în localitatea Brezoi situat?? la confluen?a râului Lotru cu râul Olt. în anul 1908 fabrica dispunea de 12 gatere ?i 7 circulare alimentate electric, un funicular în lungime de 4 Km ?i 1344 de lucr??tori.
Locomotiva a fost utilizat?? pân?? în anul 1976 la manevr?? ?i pentru trac?iunea trenurilor societ???ii pe calea ferat?? cu ecartament normal care asigura leg??tura dintre sta?ia CFR Lotru ?i fabrica de cherestea din Brezoi, apoi a fost transferat?? la Intreprinderea Forestier?? de Exploatare ?i Transport (IFET) B??beni, unde a fost folosit?? la menvr?? pe liniile depozitului de cherestea pân?? în anul 1984. Dup?? aceast?? dat??, locomotiva este trimis?? pentru repara?ie capital?? la IRUM Reghin. Cu aceast?? ocazie, sunt înlocuite elemente importante ale cazanului de abur (placi tubulare, virole, camera de fum) ?i se monteaz?? unele elemente standardizate provenite de la locomotivele Re?i?a seria 764.4xx (nisipar, u??? camera fum, pompa uns). Dup?? repara?ie, locomotiva este repartizat?? în iunie 1986 pentru manevr?? în depozitul de cherestea din Covasna, unde va func?iona pân?? în anul 2002.
Dupa oprirea activitatii în depozitul Covasna, locomotiva a r??mas nefolosit?? ?i expus?? intemperiilor ?i ho?ilor de fier vechi. (nu de locomotive ??? n.r. J )
Datorit?? importan?ei din punct de vedere tehnic cât ?i a vechimii ?i unicit???ii acestei locomotive în România, a fost clasat?? în Patrimoniul Cultural National mobil - categoria tezaur, prin Ordinul Ministerului Culturii ?i Cultelor nr. 2020/19.01.2006.
Pentru a preîntâmpina degradarea ?i furtul unor piese ?i subansamble, în data de 26 august 2008 locomotiva a fost transportat?? în municipiul Sfântu Gheorghe ?i expus?? în apropierea sta?iei CFR.
La ini?iativa Asocia?iei ââ????SICLAUââ?? ?i cu sprijinul autorit???ilor locale, un grup de voluntari a demarat o ac?iune de restaurare/completare cu piesele lips?? ?i conservare a locomotivei, având ca obiectiv de viitor repararea ?i punerea în func?iune pentru remorcarea unor trenuri turistice (nostalgice).
Cum arata cand a fost adusa locomotiva "monument" din gara Sfantu Gheorghe, pute?i vedea printre pozele postate aici
http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5495&postdays=0&postorder=asc&start=30
ââ??Â?sau in reportajul lui Florinn
http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2702
la vremea când înc?? se afla la depozitul de cherestea Covasna.
Prin str??dania mai multor iubitori ai trenurilor, cu timpul locomotiva a întinerit, încep??nd s?? arate, m??car ca imagine, ca pe vremuri (vremurile bune, desigur)
în ultimul week-end al lunii mai, înc?? un grup a continuat ac?iunea de punere în valoare ca exponat a locomotivei.
Gata de drum, a?teptând ââ???žDaciaââ?? ââ??â?? rapidul, nu ma?ina! (PDI, Mircea Dragomir, Scherbahn)
ââ??Â?asta pentru ââ???žbricoleuriiââ?? de 060-EAââ??Â?
ââ??Â??i asta pentru LDH, restul pozelor contra be-re (bere ââ??â?? bere, nu în accep?iunea MPU )
De la Bra?ov, ne-am continuat drumul cu ââ???žCoronaââ??Â, tren MAV, cu aspect de tren civilizatââ??Â?(deh, e din Europa de vestââ??Â?)
ââ???žParulââ?? ??sta ce-o fi? Parc?? l-am mai v??zut într-o poz??...
Dac?? pe drum, norii au adus ?i ceva ploaieââ??Â?
ââ??Â?la Sfântu ne-a întâmpinat curcubeulââ??Â?hai c?? începe bine!
Am profitat de gazduirea oferit?? de amicul Andras ?i , cât imaginea era înc?? clar?? (adic?? nu se întunericise, ce credea?i ââ??Â?) am admirat priveli?tea ââ??Â?
Dis-de-dimine???, ne-am cl??tit gura ce ce mai r??m??sese în sticla de whisky (adic?? ce ne mai l??sase Dragomir), ?i echipa?i de munc??, ne-am prezentat la datorie.
întâi o mic?? inspec?ie a starii actuale...
...piesele cur???ate ?i revopsite de c??tre ???žerban a?teptând s?? fie montate dup?? cur???irea ?i vopsirea interiorului marchizei.
Pentru început, o treb?oar?? ceva mai grea, îndreptarea unei table...
.....pare c??...înc?? pu?in...?i se potrive?te....
...da, e bine!
Sose?te si ââ???žartileria greaââ??Â, adica Daniel Moisa.
...care se ?i pune pe treab??...
ââ??Â??i toat?? str??dania pentru a putea fixa suportul pe care st?? felinarul da roadeââ??Â?
Pictorul Dragomir, acest Grigorescu al locomotivelor...
...??sta nu pare a fi diluant...
...în mod cert nu era diluant!
Cu ââ???žplinulââ?? f??cut, ???žerban se apuc?? de cur???at interiorul....pe el cine o s??-l cure?e...
...în contrast cu imaginea capitalistului...
ââ???žGrigorescuââ?? î?i continua opera...
...nemul?umit de ââ???žsablareaââ?? f??cut?? cu m??tura...
Hopaaa! Cineva îi fur?? meseria!
S-a l??murit ?i misterul ââ???žparuluiââ?? ââ??â?? e tija de ac?ionare a pompei de ulei!
Curios s?? vad de ce se joac?? Andras în nisip...
...aflu c??-l îndep??rta pentru a nu ?ine umezeala în nisipar ?i profit s?? iau câteva imagini ââ???žde susââ?? ale pie?ei g??rii...
...?i detalii ale locomotivei
Pentru curio?i, înc?? un detaliu, al camerei de fum
....?i noua scar??
Acum ââ???žGrigorescuââ?? se crede ââ???žLeonardoââ??Â, dar nu proiecteaza vre-un elicopter ci ia m??surile pentru îmbr??c??mintea cilindrilor.
Din p??cate, ziua a trecut prea repede ?i Andras nu a apucat s?? vopseasc?? decât o parte din interiorul marchizei...
Peste ââ???žB??trânicaââ?? se a?tern umbrele înser??rii
...farurile nu le l??s??m deocamdat?? pe locomotiv??...
Faruri cu leduri multicolore, în spate se vad supor?ii de col? pentru fine de convoi...
...e timpul s?? mergem acas??...
Cu p??rere de r??u ne lu??m larevedere de la frumosul ora?el,...
...p??cat, am mai fi stat, Dragomir e de vin?? ca plec??m!
Prin gara defileaz?? flota Regiotrans
Doborât de oboseal??, dupa ce mai gole?te câteva pungi cu semin?e, ââ???žpictorulââ?? adoarme visând locomotive roz...
Despre recondi?ionarea subansambleor de pe locomotiv??, munc?? f??cut?? de ???žerban, în episodul viitor.
PDI
Foto: ???žerban, Andra?, PDI
Locomotiva N3 ââ??â?? 404 a fost construit?? de fabrica german?? August Borsig, Berlin ââ??â?? Tegel în anul 1909, num??r de fabrica?ie 7174. Este de tip C-n2t (locomotiv?? tender, cu trei osii cuplate, 2 cilindri cu sertare plane ?i abur saturat), are o greutate de circa 28 t, o capacitate de 3 m3 ap?? ?i 1,5 m3 de c??rbune. Viteza maxim?? de circula?ie din punct de vedere constructiv este de 35 Km/h iar cea autorizat?? de 15 Km/h.
Actuala numerotare, N3-404, a fost primit?? dup?? infiin?area C??ilor Ferate Forestiere (C.F.F.) în anul 1953, ?i are urmatoarea semnifica?ie: N = ecartament normal, 3 = trei osii cuplare, 4 ââ??â?? putere peste 150 CP ?i 04 = num??rul de ordine în cadrul seriei).
Locomotiva a fost livrat?? la data de 4 iunie 1909 Societ???ii Forestiere ââ???žLotruââ??Â, care la începutul secolului XX de?inea cea mai mare fabric?? de cherestea din Europa, în localitatea Brezoi situat?? la confluen?a râului Lotru cu râul Olt. în anul 1908 fabrica dispunea de 12 gatere ?i 7 circulare alimentate electric, un funicular în lungime de 4 Km ?i 1344 de lucr??tori.
Locomotiva a fost utilizat?? pân?? în anul 1976 la manevr?? ?i pentru trac?iunea trenurilor societ???ii pe calea ferat?? cu ecartament normal care asigura leg??tura dintre sta?ia CFR Lotru ?i fabrica de cherestea din Brezoi, apoi a fost transferat?? la Intreprinderea Forestier?? de Exploatare ?i Transport (IFET) B??beni, unde a fost folosit?? la menvr?? pe liniile depozitului de cherestea pân?? în anul 1984. Dup?? aceast?? dat??, locomotiva este trimis?? pentru repara?ie capital?? la IRUM Reghin. Cu aceast?? ocazie, sunt înlocuite elemente importante ale cazanului de abur (placi tubulare, virole, camera de fum) ?i se monteaz?? unele elemente standardizate provenite de la locomotivele Re?i?a seria 764.4xx (nisipar, u??? camera fum, pompa uns). Dup?? repara?ie, locomotiva este repartizat?? în iunie 1986 pentru manevr?? în depozitul de cherestea din Covasna, unde va func?iona pân?? în anul 2002.
Dupa oprirea activitatii în depozitul Covasna, locomotiva a r??mas nefolosit?? ?i expus?? intemperiilor ?i ho?ilor de fier vechi. (nu de locomotive ??? n.r. J )
Datorit?? importan?ei din punct de vedere tehnic cât ?i a vechimii ?i unicit???ii acestei locomotive în România, a fost clasat?? în Patrimoniul Cultural National mobil - categoria tezaur, prin Ordinul Ministerului Culturii ?i Cultelor nr. 2020/19.01.2006.
Pentru a preîntâmpina degradarea ?i furtul unor piese ?i subansamble, în data de 26 august 2008 locomotiva a fost transportat?? în municipiul Sfântu Gheorghe ?i expus?? în apropierea sta?iei CFR.
La ini?iativa Asocia?iei ââ????SICLAUââ?? ?i cu sprijinul autorit???ilor locale, un grup de voluntari a demarat o ac?iune de restaurare/completare cu piesele lips?? ?i conservare a locomotivei, având ca obiectiv de viitor repararea ?i punerea în func?iune pentru remorcarea unor trenuri turistice (nostalgice).
Cum arata cand a fost adusa locomotiva "monument" din gara Sfantu Gheorghe, pute?i vedea printre pozele postate aici
http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5495&postdays=0&postorder=asc&start=30
ââ??Â?sau in reportajul lui Florinn
http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2702
la vremea când înc?? se afla la depozitul de cherestea Covasna.
Prin str??dania mai multor iubitori ai trenurilor, cu timpul locomotiva a întinerit, încep??nd s?? arate, m??car ca imagine, ca pe vremuri (vremurile bune, desigur)
în ultimul week-end al lunii mai, înc?? un grup a continuat ac?iunea de punere în valoare ca exponat a locomotivei.
Gata de drum, a?teptând ââ???žDaciaââ?? ââ??â?? rapidul, nu ma?ina! (PDI, Mircea Dragomir, Scherbahn)
ââ??Â?asta pentru ââ???žbricoleuriiââ?? de 060-EAââ??Â?
ââ??Â??i asta pentru LDH, restul pozelor contra be-re (bere ââ??â?? bere, nu în accep?iunea MPU )
De la Bra?ov, ne-am continuat drumul cu ââ???žCoronaââ??Â, tren MAV, cu aspect de tren civilizatââ??Â?(deh, e din Europa de vestââ??Â?)
ââ???žParulââ?? ??sta ce-o fi? Parc?? l-am mai v??zut într-o poz??...
Dac?? pe drum, norii au adus ?i ceva ploaieââ??Â?
ââ??Â?la Sfântu ne-a întâmpinat curcubeulââ??Â?hai c?? începe bine!
Am profitat de gazduirea oferit?? de amicul Andras ?i , cât imaginea era înc?? clar?? (adic?? nu se întunericise, ce credea?i ââ??Â?) am admirat priveli?tea ââ??Â?
Dis-de-dimine???, ne-am cl??tit gura ce ce mai r??m??sese în sticla de whisky (adic?? ce ne mai l??sase Dragomir), ?i echipa?i de munc??, ne-am prezentat la datorie.
întâi o mic?? inspec?ie a starii actuale...
...piesele cur???ate ?i revopsite de c??tre ???žerban a?teptând s?? fie montate dup?? cur???irea ?i vopsirea interiorului marchizei.
Pentru început, o treb?oar?? ceva mai grea, îndreptarea unei table...
.....pare c??...înc?? pu?in...?i se potrive?te....
...da, e bine!
Sose?te si ââ???žartileria greaââ??Â, adica Daniel Moisa.
...care se ?i pune pe treab??...
ââ??Â??i toat?? str??dania pentru a putea fixa suportul pe care st?? felinarul da roadeââ??Â?
Pictorul Dragomir, acest Grigorescu al locomotivelor...
...??sta nu pare a fi diluant...
...în mod cert nu era diluant!
Cu ââ???žplinulââ?? f??cut, ???žerban se apuc?? de cur???at interiorul....pe el cine o s??-l cure?e...
...în contrast cu imaginea capitalistului...
ââ???žGrigorescuââ?? î?i continua opera...
...nemul?umit de ââ???žsablareaââ?? f??cut?? cu m??tura...
Hopaaa! Cineva îi fur?? meseria!
S-a l??murit ?i misterul ââ???žparuluiââ?? ââ??â?? e tija de ac?ionare a pompei de ulei!
Curios s?? vad de ce se joac?? Andras în nisip...
...aflu c??-l îndep??rta pentru a nu ?ine umezeala în nisipar ?i profit s?? iau câteva imagini ââ???žde susââ?? ale pie?ei g??rii...
...?i detalii ale locomotivei
Pentru curio?i, înc?? un detaliu, al camerei de fum
....?i noua scar??
Acum ââ???žGrigorescuââ?? se crede ââ???žLeonardoââ??Â, dar nu proiecteaza vre-un elicopter ci ia m??surile pentru îmbr??c??mintea cilindrilor.
Din p??cate, ziua a trecut prea repede ?i Andras nu a apucat s?? vopseasc?? decât o parte din interiorul marchizei...
Peste ââ???žB??trânicaââ?? se a?tern umbrele înser??rii
...farurile nu le l??s??m deocamdat?? pe locomotiv??...
Faruri cu leduri multicolore, în spate se vad supor?ii de col? pentru fine de convoi...
...e timpul s?? mergem acas??...
Cu p??rere de r??u ne lu??m larevedere de la frumosul ora?el,...
...p??cat, am mai fi stat, Dragomir e de vin?? ca plec??m!
Prin gara defileaz?? flota Regiotrans
Doborât de oboseal??, dupa ce mai gole?te câteva pungi cu semin?e, ââ???žpictorulââ?? adoarme visând locomotive roz...
Despre recondi?ionarea subansambleor de pe locomotiv??, munc?? f??cut?? de ???žerban, în episodul viitor.
PDI
Foto: ???žerban, Andra?, PDI