Vagonul din pozele atasate a fost gasit in incinta Sudarec Bucuresti.
El reprezinta o piesa foarte rara si cu siguranta unica in toata Romania!! Este vorba de un fost vagon FS, construit in perioada 1906 - 1911. La originea lui se afla un model de vagon al fostei companii private Rete Adriatica (1885 - 1905), construit in 1901. Vagonul RA era un vagon de tren accelerat, clasa 1/2, de o executie mai ridicata si rula pe boghiuri denumite Fox.
Atentie, nu este vorba de boghiurile Fox americane, pentru vagoane de marfa! Era o varianta usor modificata a boghiului CIWL cu un ampatament de 2440 mm. Distanta intre pivotii boghuilui era de 11900 mm iar lungimea peste tampoane era de 17780 mm. Dupa preluarea companiei RA de catre FS, s-a continuat producerea acestor boghiuri, ele fiind utilizate la niste vagoane derivate din modelul original al RA. Adica, in acest caz, pastrand dimensiunile initiale, a fost construit un vagon pentru trenuri personale sau suburbane.
Caracteristica lor era ca, noile serii aveau compartimente cu culoar lateral dar totodata si portiere laterale, asa precum vagoanele pt trenuri personale britanice. Aceste vagoane avea pe o parte numai patru portiere amplasate la distante egale de-alungul peretilor, iar pe partea celalata aveau portiere la fiecare compartiment! La FS ele erau cunoscute ca vagoane Tipo Nord sau sub clasificarea Blz. Atentie, a nu se confunda cu vagoanele "centoporte", fara culoar lateral, care aveau acelasi numar de portiere, in mod simetric, la fiecare compartiment, pe ambele parti ale cutiei! Din acest tip de vagon au fost construite si derivate si unele ceva mai scurte, in functie de scopul utilizarii lor. Asa la FS s-a construit prin 1913 un vagon toaleta, avand mai multe compartimente cu WC-uri dar, si posibilitati de imbaiere sau dus! Si acest vagon rula pe boghiurile asazise Fox, iar mai tarziu, vestitele "carrozze corbelline" rulau in varianta pe 4 osii si ele tot pe aceleasi boghiuri. "Corbellini" sunt fabricate si azi de Rivarossi in H0. Boghiurile italiene Fox erau echipate la suspensia secundara fie cu arcuri eliptice cu foi, fie cu arcuri elocoidale, precum exemplarul de la Sudarec.
Vagonul din curtea Sudarec - oare da careva o raita sa-l mai fotografieze? - este cu siguranta din perioada 1906-1910, fiind reconstruit in mod crancen, de nerecunoscut! De fapt, cutia a fost complet nou facuta, dar din pacate, nu prea reusita. Locul lui azi, ca un unicat de valoare feroviara inestimabila, ar fi fost intr-un tren istoric CFR, cu care sa plimbam turisti (straini) pe frumoasele linii ale tarii si sa incasam ceva oiroi precum si un renume mai bun... Saraca tara bogata......!
Ca incheiere, daca cineva din Bucuresti isi face drum prin Sudarec si descopera acest vagon, cautati placutele de fabricatie, poate reusim o identificare exacta a lui. Iar cui ii este dor de nostalgia trenurilor italiene ale anilor 50, se gasesc pe "iutube" destule filme cu scene feroviare fermecatoare, cu Fernandel (in rolul preotului don Camillo), Alberto Sordi, Gina Lollobrigida sau Claudia Cardinale sau in regia lui Vittorio de Sica - se merita!
foto Catalin Pavel