A fost odata...

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

tyco

Well-Known Member
Trenulist
24 Iulie 2016
781
10
Arad
sageata-verde.uv.ro
WEBSITE
http://sageata-verde.uv.ro/
YAHOO
thetycoon_tyco
LOCATION
Arad
Ce a fost? Probabil acest lucru va intrebati inca de cand ati accesat acest topic. Ei bine nu este vorba doar despre ce a fost, ci si de ce este si ce va fi. Este vorba despre un mic reportaj realizat de mine in afar granitelor tarii. A fost...un tramvai, este...un muzeu si va fi...poate intr-o zi si la noi la fel.
Dupa aceasta mica introducere ambigua voi trece direct la subiect. In aceasta vacanta am avut ocazia sa vizitez una dintre cele mai frumoase tari din Europa, si anume Austria. O tara care isi respecta trecutul si il foloseste extrem de bine, alaturi de un relief impresionant, in scopuri turistice. Calatoria in care vreau sa va duc este una foarte scurta, in total durand aproximativ 2 ore. Ea incepe in minunata zona a Tirolului, unde varfuri golase inconjurate de nori strajuiesc mici orase cochete.

Micul oras in care vom face o scurta vizita se numeste Innsbruck, oras cunoscut mai mult pentru participarea in turneul celor 4 trambuline, organizarea unei olimpiade de iarna si tot ce tine de zapada in general. Noi vom lasa aceasta parte a Innsbruckului si vom porni inspre o alta destinatie: Muzeul tramvaielor.
Cat ce intram in Innsbruck ne lovim de un peisaj cunoscut pentru aradeni, tramvaie pe ec. metric:

Lasam insa deocamdata la o parte tramvaiele si ne indreptam spre magazinul local de modelism feroviar:

Vitrina mea preferata din magazin:

Si o oferta speciala pentru cei care se gandesc ca H0 e prea mic:

Alaturi gasim magazinul specializat in celelalte tipuri de modelism (auto, navo, aero, racheto, radio, etc)

Dupa o scurta tura de cumaraturi pornim mai departe spre destinatia noastra, muzeul tramvaielor.
 
Chiar la intrare ne intampina un tramvai vechi

Mergem la ghiseul de bilete si cerem unul. Costa 3 euro.

Aflam de la vanzator ca, fiind sambata, se va organiza un tur al orasului cu un tramvai de epoca peste aproximativ o ora, timp destul sa vizitam muzeul.
Expuse la intrare se aflau o serie de machete:

Iesind din casa de bilete pornim spre muzeu:

Un tramvai se afla la manevra in acel moment

Iar un vagon era transformat in cafenea:

Intre timp tramvaiul aflat la manevra a iesit din depou...

Iar noi intram sa vizitam interiorul depoului, in care se afla numeroase piese istorice. Fiecare avea cate o mica descriere, insa aceasta era din pacate in Germana iar eu nu cunosc inca aceasta limba :( . Asa ca va las sa va delectati cu exponatele din muzeu:

Cateva interioare:
 
Tot in interior vedem si o mica diorama:

Dupa ce terminam de vizitat interiorul, iesim afara si prindem un tramvai de ecpoca care tocmai a sosit dintr-o cursa speciala pentru niste pasionati din Elvetia:

Ce a fost si ce este...

Este vorba de un tramvai din 1903, alaturi de un tramvai Bombardier
Dupa ce discutam putin cu unul dintre vatmani, acesta face o scurta plimbare special pentru noi cu tramvaiul ce ne-a intampinat la intrare:

Si cu promisiunea ca dupa ce ne intoarcem din cursa speciala prin oras vom putea vizita si depoul de tramvaie, pornim incetul cu incetul spre peronul fostei gari

Ne mai itnoarcem odata privirea spre vechiul depou

Alaturi de care se afla depoul nou:

Inainte de a sosi cursa noastra, soseste un tramvai. Foarte interesant este ca traseul tramvaiului trece prin depou...

Si iata ca tramvaiul nostru soseste...

El este fabricat de Johan Weitzer, nume cunoscut de pasionatii de istorie feroviara din Romania, datorita fabricii infiintate de el la Arad, care acum poarta denumirea de Astra. Anul de nastere al acetei bijuterii este 1903.
 
Ne urcam in tramvai...

Il salutam pe vatman

Si il rugam sa ne lase putin la bord...

Dupa care ne luam locurile pe bancile de lemn...

Mai soseste un tramvai Bombardier...

Iar langa el a[pare un Duewag, moment in care in linie se aflau tramvaie din 3 generatii diferite

Eu cautam un loc bun de filmat tot drumul...

Nu inainte insa de a ne fi compostate biletele:

Si iata ca am pornit in turul Innsbruckului, care dureaza aproximativ o ora!
 
Facem o scurta oprire in una dintre statii:

Pe langa noi trecand un autobuz. Sistemul de transport in comun al Innsbruckului este alcatuit din tramvaie si autobuze. In trecut au existat si trolebuze, insa acestea au fost desfiintate datorita costurilor prea mari de intretinere.

Astfel continuam turul orasului. Va las sa va delectati cu cateva poze din minunatul oras Innsbruck:

Si iata ca ne apropiem de gara centrala...

Evetienii ne parasesc aici, pentru a lua trenul spre o linie cu cremaliera, unde trenul este tras de o locomotiva cu aburi, si anume achenseebahn. din pacate nu am avut timp sa mergem si pana acolo :(
Nu pierdem ocazia sa facem icna cateva poze:

Si pornim iarasi la drum...

Intalnim niste birje si chiar ne simtim ca la inceputul secolului trecut:
 
Centrul orasului este in lucru:

Mergem mai departe...

Schimbam macazul...

Trebuie mentionat faptul ca macazurile, in mod normal, sunt schimbate automat, singura exceptie fiind acest tramvai, pentru a aduce inca putin din parfumul acelei epoci demult trecute...
Din nu stiu ce motive linia se opreste brusc...

Un duewag trece pe langa noi

Ajungem la a 2a gara a orasului...

Vedem trambulina pentru sarituri si stim ca ne apropiem de finalul calatoriei...

Coboram in interiorul depoului...

Clopotele bisericii din fata depoului icnep sa sune...

Calatoria sa terminat...sau poate ca nu :!: :|
 
Cum am spus, am pornit intr-un tur al depoului nou, datorita unui p[asionat elvetian care a vorbit cu seful de depou sa ne dea un tur ;-)

Toate tramvaiele sunt garate intr-un depou acoperit...

Atat cele noi...

Cat si cele vechi aflate inca in servici...

Pe o linie suburbana:

Tramvaiele Bombardier, din cate am inteles, au unele probleme la sistemul electri, probleme pe care Duewagurile nu le aveau, ele fiind foarte fiabile din acest punct de vedere

Boghiu motor de Bombardier:

Tramvai de interventii:

Si un tramvai aflat de multi ani in reconstructie. El a fost "modernizat"prin anii 60-70, fiind inlocuiti peretii din lemn cu altii din metal. Acum ei incearca readucerea lui la forma initiata, proces lung si greu datorita lipsei de fonduri...

Un mic vagon de posta...

Si un utilaj pentru catenara:

Din pacate acumulatorii aparatului foto m-au lasat in acest moment, insa am continuat sa filmez restul turului de depou. Promit ca in curand voi pune si filmul cu plimbarea, pentru a va aduce mai aproape de atmosfera de epoca in care am stat eu, chiar daca doar pentru cateva ore.
 
tyco a spus:
Inainte de a sosi cursa noastra, soseste un tramvai. Foarte interesant este ca traseul tramvaiului trece prin depou...

Este vorba de linia STB (Stubaitahlbahn), o fosta linie de tren, preluata de IVB. Vechiul traseu pleca din Stubaitahlbahnhof (actualul muzeu al tramvaielor).
innsbruck_stubaitalbahnhof_736.jpg

tyco a spus:
Din nu stiu ce motive linia se opreste brusc...
Când s-au început lucr?rile de reabilitare a infrastructurii pentru tramvai, s-a dorit ca liniile de troleibuz s? fie înlocuite cu linii de tramvai. Prin urmare, au fost montate numeroase macaze spre zonele unde umra s? se prelungeasc? re?žeaua. Din p?cate, acest plan s-a pus în practic? în plan de alegeri... prin urmare, primarul lor s-a schimbat acum 2 (cred c? 2 ani) ani, astfel c? troleibuzele s-au scos Â?i au fost vândute (din p?cate nu în România, BraÂ?ov Â?i IaÂ?i nu le-au vrut, c? doar tocmai aduceau MAZuri, nu le trebuiau trolee), iar locuitorii din Innsbruck s-au trezit cu Citaro-uri solo si articulate. Desigur, a rezultat un scandal, asa ca e probabil ca in cativa ani sa reapara troleibuze acolo.
 
bravo pentru reportaj, Octavian, chiar mai vrem! ;)

@Dragos: povestea cu troleele in Innsbruck este lunga si complicata, si finalul inca nu a fost scris... desi ma indoiesc ca vor mai aparea, in conditiile in care flota de Citaro si Citaro II solo si G este suficienta si de cand cu motoarele Euro5 si filtre argumentul "poluarii" a cazut, cel putin oficial...

cam asa stau lucrurile si in Basel Stadt, unde populatia a votat la referendum scoaterea troleelor... insa in Basel problema este legata de infrastructura varza, de vehiculele proaste (trolee serie mica pe baza de vechi Neoplane 4xxx foarte putin fiabile) si de trasee suprapuse cu tramvai si autobuz.
 
Horia, azi dimineata a scos un fum un Citaro in fata mea, nu am mai vazut asa ceva, am crezut ca a explodat motorul...
 
Si ca sa revenim la oile...adica tramvaiele noastre iata un scurt istoric al transportului in comun din Innsbruck si imprejurimi, preluat dintr-o revist primita la muzeu(era in engleza ;) ):

+ In 1891 incepe exploatarea liniei locale Innsbruck - Hall in Tirol. In 1900 urmeaa linia Innsbruck - Igls, astazi cunoscuta ca si linia nr. 9. Ambele linii foloseau tractiunea pe aburi, eletrificarea avand loc in 1909(Hall) si 1936(Igls).
+ In 1904 calea ferata locala pana la Fulpmes (=Stubaitalbahn) a fost pusa in functiune, intre Innsbruck si Fulpmes. Ea folosea 2500V/42.5 AC (mai tarziu 3000V/50 AC).
+ Intre 1905 si 1911 mai multe linii urbane au fost construite. Ele foloseau un curent de 550V DC mai tarziu 600V), iar liniile suburbane foloseau un curent de 1000 (mai tarziu 1200)V DC.
+ Intre 1937 si 1965 unele linii au fost abandonate. Datorita WW2 unele tramvaie au fost pierdute datorita exploziilor bombelor. In anii '40-'50 mai multe tramvaie second - hand au fost aduse din Germania si Elvetia.
+ Intre 1960 si 1966 13 tramvaie moderne (partial articulate) au inlocuit mult mai vechile tramvaie d pe liniile urbane.
+ In 1974 linia suburbana inspre Hall in Tirol a fost abandonata datorita contructiei drumurilor pentru jocurile olimpice din 1976.
+ Intre 1976 si 1985 mai multe tramvaie articulate, cumparate second - hand din Germania, Au inlocuit ultimele tramvaie vechi din oras si de pe linia inspre Igls si de pe Stubaitalbahn. In 1983 curentul de pe linia Stubaitalbahn a fost schimbat in 850V DC pentru a putea fi conectata la sistemul urban de tramvaie.
+ Astazi compania privata de transport public "Innsbrucker Verkehrsbetriebe und Stubaitalbahn GmbH" Opereaza 2 linii urbane si 2 linii suburbane:
Linia 1: Bergisel - centrul orasului - Hungerburgbahn
Linia 3: Gara OBB - centrul orasului - Pradl - Amras
Linia 6: Gara OBB(Doar vara) - Bergisel - Igls
STB: Gara OBB - Stubaitlbahnhof (= muzeul tramvaielor din Innsbruck) - Fulpmes

+ In 1983 clubul "Tiroler MuseumsBahnen"a fost infiintat de un grup de pasionati de cai ferate. Scopurile clubului sunt:
- Colectarea si salvarea tramvaielor si vagoanelor din Innsbruck in vechiul depou al StubaitalBahn, aducandu-le la forma lor originala
- Documentarea tuturor liniilor locale de tramvai si tren care au existat in Tirol, inclusiv a partii ce apartine Italiei din 1919 (Tirolul de sud si Trentino) in "Local-bahnmuseum"in vechea statie a stubaitalbahn. Pe langa expozitia permanenta exista expozitii anuale pe teme speciale.
- Realizarea de curse speciale cu tramvaie vechi pe intreaga retea metrica a Innsbruckului.

Nu stiu de ce dar scopuriule clubului mi se par tare cunoscute ;-)
La fel si conversia tensiunii liniei :roll:
Ca fapt divers toate liniile care au existat in Tirol-ul de sud si Trentino au fost rase de pe fata pamantului aproape imediat dupa preluare, astazi nemaiexistand niciuna din acele linii, din cate am inteles (nu stiu de ce dar si asta mi se pare foarte cunoscut :( )