Semnal de manevra "pitic"

anghelson

New member
Am deschis acest topic cu dorinta de a va provoca la o discutie legata de absenta modelelor la scara ale acestui semnal luminos. Am observat si eu in timp cateva realizari singulare, dar mai toate s-au oprit la etapa de "incercare" si de aceea nu le includ in categoria modelelor finite.
Mai intai as vrea sa va prezint cateva fotografii ale modelelor reale. Fac de la bun inceput precizarea ca una din fotografii nu imi apartine mie, ci utilizatorului "cortexedge". Eu am facut un mic crop si am aplicat o corectie de culoare pe original. Am identificat pana acum doua modele principale de semnale de tip "pitic": unul rotunjit (probabil model mai vechi) si unul rectangular (probabil model mai nou). Iata imaginile:

Din cate am observat eu, dintre cele doua modele de semnale "pitice", modelul rotunjit este mult mai des folosit in triaje (cel putin in zona de sud a tarii). Asa ca am decis sa reproduc si ma voi referi in continuare numai la modelul rotunjit. Dar nici acest model nu pare a fi complet standardizat. Apar variatii atat la forma si dimensiunea sepcii (parasolarului) cat si a postamentului si amplasarii cutiei de conexiuni.
Eu am ales sa realizez la scara HO urmatorul model real:

Acesta se gaseste in gara Baneasa in Bucuresti in capatul dinspre Constanta. Modelul are o sapca scurta, ceea ce cred eu ca va avantaja vizibilitatea sa pe diorama.
Desenul la scara va releva imediat de ce nu avem modele HO ale semnalului (nici nu mai vorbesc de scarile si mai mici). Semnalul este minuscul (am figurat in linie punctata modelul mai lung de sapca pe care l-am intalnit in practica). Pentru comparatie, am adaugat inca o imagine cu semnalele de manevra normal si pitic alaturate. Desenele sunt la scara.

Sigur, date fiind dimensiunile, am putea sa ne explicam de ce nu sunt multi modelisti care sa reproduca acest semnal. Ce parere aveti, acesta este motivul? Sau mai sunt si altele, poate chiar lipsa de interes. Exista o utilitate reala a semnalului pe diorame?
 

zolaadi

New member
Nu prea am mai vazut astfel de semnale pe liniile de cale ferata.Sau or fi unde nu le-am vazut eu.Chiar ma gandeam la un moment dat de ce nu mai sunt si de ce nu le reproduce nimeni pe diorame.
 

tyco

New member
Exista aproape in orice gara, si se pun in locuri speciale. Cel mai adesea le vedem daca "vine" o linie industriala in acea gara. Pentru mai multe detalii despre pozitionare, se gaseste pe forum instructia de semnalizare...
 

teo_magdici

New member
S㒠nu uită’m de aceste dou㒠fişiere: primul şi al doilea, foarte utile pentru construcţia semnalelor. Le-am gă’sit mulţumit㒠Google Chrome managerului acestuia de marcaje, putându-le recupera de pe vechiul calulator stricat. Sper s㒠nu se piard㒠de pe forum, dar dac㒠tragedia se va petrece, s㒠le aib㒠mă’car cineva salvate pe calculator. :)
 

anghelson

New member
@teo-magdici: eu am verificat cu atentie dimensiunile din fisierele din cele 2 linkuri si pot sa spun ca sunt in general corecte si pentru semnalele din Romania. Daca tinem seama de tolerantele mai mari, uzuale in industria autohtona, as putea spune ca dimensiunile sunt chiar corecte, cel putin ca medie. Cred ca dupa al doilea razboi mondial, tarile CAER au avut un fel de standard comun in semnalizarile feroviare. Cei ce stiu mai multa istorie feroviara, ne-ar putea confirma daca asa a fost.
 

anghelson

New member
A trecut mult timp de cand am deschis acest topic. Desi am realizat intre timp cateva variante de semnale pitice, nu le-am prezentat aici pentru ca le-am considerat inca versiuni intermediare. Azi pot sa va prezint cateva poze cu varianta finala a semnalului de manevra pitic.



Placutele M1 ...M4 figurate la stanga monedei se pot lipi pe postamentul semnalului dupa dorinta.
Trebuie sa recunosc faptul ca pentru mine a fost un model greu de realizat, mai ales datorita dimensiunilor sale diminutive.

O seara buna,
 
Top