IR ??â???žchuff cam??â??

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Pok

Active Member
Trenulist
28 Decembrie 2007
132
0
Brasov
LOCATION
Brasov
A? dori s?? dotez o locomotiv?? cu abur cu un a?a numit ââ???žchuff camââ??.
Practic un întrerup??tor care comand?? sunetul de evacuare a aburului din cilindrii, asigurând o coordonare perfect?? între mi?carea ro?ilor ?i temporizarea sunetelor.
Asta presupune conectarea unui fir din decodor la ?in?? în momentul în care se dore?te emiterea sunetului de evacuare.
în general se face prin comand?? mecanic??, dar m?? gândesc c?? ar func?iona mult mai fiabil ?i robust dac?? comanda s-ar face cu ajutorul luminii (IR).
Am tot c??utat componente pe net, care s?? fie întrerup??toare IR, dar s?? conduc?? curentul în ambele direc?ii.
Nu am g??sit.
Poate cineva s?? m?? ajute cu indicarea unei componente de acest fel, sau un circuit (cât mai simplu) care s?? fac?? cea ce am descris (sper inteligibil) mai sus?
Practic (de ex.) un EE-SX1042 dar care s?? permit?? trecerea curentului alternativ.
 
Citeste recomandarile din documentatia Loksound micro V4. Acolo recomanda senzor Hall sau Reed. Ambele insa fac citire la magneti montati pe interiorul rotii. Daca ai 4 chuff-uri, ai 4 magneti. Daca ai o articulata trebuie sa ai 8 magneti. Depinde de scara ta, banui a e HO. La Loksound iti da si ce ti sa cumeri, iti da un cod de senzor Hall parca. Mecanic poti construi singur dupa modelul din doc Tsunaami de la Soundtrax. pare destul de comod
http://www.amazon.com/Soundtraxx-EXH-220-Exhaust-Cam/dp/B009AVJRFE
 
As avea o intrebare legata de senzorul IR. Cum faci ca sa citeasca o rotatie si implicit 4 chuff-uri sau cate are loco tau. La cel mecanic sau cu magneti e clar. Asta cum lucreaza? Spor la trenulit, suna interesant. Mie cele cu lamela imi par grosolane si ceva de 2 lei facut numai sa fie. Frecarea dintre ccmponente nu dureaza 100 de ani , ceva cedeaza. Am vazut ceva montat de fabricant, o cama de bronz pe o osie neantrenata si un contact micro sau lamela de cupru. Da era ceva la scara mai mare, minim HO. La N ca mine pot uita de cama, abia se vede locomotiva. :evil:
 
Ai un mouse vechi? din acela cu bila? In el gasesti 2 senzori IR care fac exact ceea ce vrei tu (unul citeste miscarea pe axa X iar celalalt pe axa Y, tie iti trebuie numai unul). Daca spatiul iti permite sa folosesti acele roti spitate in formatul de la mouse e perfect (sunt cam mari); altfel trebuie sa-ti faci tu una. Insa iti mai pot da un pont: vezi ca la mousii optici care au rotita pentru scroll, acea rotita foloseste acelati tip de senzor si e ceva mai mic.
Principiul e destul de simplu: ai un emitor si un receptor IR; atunci cand cele doua se vad, receptorul este ON, atunci cand nu se vad, receptorul este OFF.
 
Mul?umesc pentru sfaturi.

M-am gândit ?i eu la solu?ia cu magne?i (cu întrerup??tor reed, sau detector de efect Hall) dar nu mi se pare o solu?ie robust??: cel pu?in contactul reed pe care am f??cut experimente necesita ca magnetul s?? se apropie foarte mult de el ca circuitul s?? se închid?? - aproape s?? se ating??.
De acea m-am gândit la solu?ia IR.

??Ë?i am ?i acele componente de care zici, Strofo, dar am o nel??murire în leg??tur?? cu acelea ?i nu ?tiu cine altcineva decât fabricantul ar putea s?? m?? l??mureasc??.
Problema este c?? curentul DCC este curent alternativ.
Toate contactele/întrerup??toarele IR pe care le-am g??sit pe net (câte am putut s?? cercetez) se bazau pe foto-tranzistori (nu foto-triace - dac?? exist?? a?a ceva).
Din cât (nu) ?tiu eu electronic?? asta ar fi dus la situa?ia c?? numai ââ???žo jum??tateââ?? din semnalul/curentul DCC ar trece prin ele.
??Ë?i nu ?tiu dac?? asta ar fi, sau nu interpretat?? de decodor ca o singur?? comand??, sau mai multe.
Va trebui s?? fac mai multe experimente :D.

Gamitzu, ca s?? r??spund ?i la întrebarea ta, se folose?te un disc opac, montat pe osie, care are 4 decup??ri: acolo unde este necesar s?? se fac?? închiderea circuitului.
Acest disc trece în decuparea din piesa la care m-am referit în prima postare.
în momentul în care lumina nu este obturat?? de discul opac, circuitul se închide.
Avantajul fa??? de solu?ia mecanic?? este c?? cu exist?? frecare decât cu fotonii ?i aerul.
Deci are ?anse mari s?? ?in?? chiar ?i 100 de ani, chiar ?i dac?? se folose?te ciano-acrilat pentru fixare.

??Ë?i da, este HO; doi cilindri (4 evacu??ri / rota?ie).
 
Multumiri. Daca e HO de am vazut eu (banui ca ar fi toate Europenele asa), cu motorul in tender si cazanul gol, ai spatiu la greu. Spor la treaba. :D
 
sincer detectia prin curent electric mi se pare cea mai buna solutie, toate celelalte solutii (ir, reed, hall) sunt detectii la punct, nu detectie pe bloc
dar ca sa fie treaba treaba, daca nu vrei sa ai surprize, trebuie sa pui la fiecare osie de vagon o rezistenta cu valoare mare, astfel incat sa treaca curentul prin ele, si astfel sa poti prinde spre exemplu un vagon 'uitat' de izbeliste pe un anumit bloc de sine, sau situatia cand locomotiva se afla pe un bloc, iar vagoanele pe blocul din spate, caz in care ambele blocuri ar trebui sa fie ocupate
legat de problema detectiei in alternativ, stiu ca gasisem mai de mult niste scheme care functionau si in dcc, practic era un fel de punte cu optocuploare parca, practic erau optocuploare pe ambele sensuri ale curentului (parca cu niste limitari de diode, ca sa nu sara in aer pe curent invers)
amintirile sunt destul de vagi, ca au trecut ani de atunci, dar ei se laudau ca functioneaza fara probleme; sa vad daca gasesc bookmark-ul pe undeva (desi nu promit nimic), pentru ca schema era foarte interesanta
 
Gamitzu, sunt americane (deci cu spa?iu în tender).
Macleod, este vorba de detectarea revolu?iei ?i pozi?iei ro?ilor nu a garniturilor.

Cred c?? pân?? la urm?? voi combina un întrerup??tor optic cu un opto-triac.
 
@Pok - Alimentarea din sine este alterntiva insa din cate stiu decodoarele redreseaza acea tensiune pentru ca motoarele si led-urile pe HO sunt de continuu (cel putin cele pe care le-am vazut eu). Ori folosesti o punte redresoare, ori cauti puntea de pe decodorul tau si te alimentezi de pe mufele ei , probabil ca are si o mica stabilizare. Ar fi mult mai clar daca ai pune o poza, doua cu locomotiva, decodorul, generatorul de sunet, etc

@macleod - Te referi la detectia unui tren/echipament pe un tronson, nu la detectia pozitiei unei roti?
 
Poz?? cu locomotiva nu am dar este un Berkshire de la Bachmann.
Oricum locomotiva este irelevant??.
Mult mai important este decodorul în sine care este un QSI Titan-U.
în documenta?ie scrie doar c?? pentru a genera un sunet de evacuare, trebuie închis circuitul format dintr-o ie?ire de pe decodor ?i ?ina din stânga.
 
Nu stiu daca este cel din imaginea asta:
QSI-REVU-250.jpg
, daca da, incearca sa vezi daca tensiunea de pe acel condensator este 12V.