Imbunatatiri BR80 Roco

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.673
643
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Un coleg de club mi-a povestit c?? simpatica locomotiv?? cu abur BR80 Roco digital?? din colec?ia sa are ni?te mici probleme, în sensul c?? motorul acesteia merge foarte repede ?i, mai ales, incontrolabil. A?a c?? locomotiva a sosit la C??ile Ferate "La Ursu" pentru examinare ?i repara?ii.
 
într-adev??r, înc?? de la prima treapt?? de vitez?? motorul trecea direct la vitez?? maxim?? ?i nu mai asculta decât de comanda de oprire, iar uneori nici m??car de aceasta, singura posibilitate de oprire a locomotivei fiind... ridicarea ei de pe ?ine. Aceste manifest??ri ap??reau indiferent dac?? becul era aprins sau stins (da, aceast?? versiune de BR80 chiar are bec). Colegul spunea c?? în analogic locomotiva func?ioneaz?? perfect, iar manifest??rile anormale apar în prezen?a oric??rui decodor digital.
Aceste indicii mi-au ar??tat clar c?? avem de-a face cu atingeri parazite între circuitul motorului ?i alte componente ale instala?iei electrice din locomotiv??. Deci... demont??m ?i examin??m...

Ini?ial am suspectat conexiunile becule?ului, mai ales c?? le-am v??zut foarte aproape de traseele motorului, dar test??rile mele cu multimetrul nu au ar??tat niciun contact între circuite. Deoarece am ?i eu o astfel de locomotiv?? (poate o mai ?ine?i minte, are bielele complete), am montat în aceasta motorul locomotivei vizitatoare. Func?ionarea locomotivei mele cu acest motor a fost OK.
 
Becul este bine conectat, motorul este în bun?? stare, traseele nu se ating între ele... dar totu?i manifest??rile locomotivei vizitatoare sunt anormale. Atunci m-am uitat mai bine la ansamblul cablaj-motor ?i am ajuns la concluzia c?? lamelele metalice ale motorului ating traseele din vecin??tatea "insulelor" corespunz??toare de pe cablaj. Am rearcuit lamelele ?i, pentru siguran???, am acoperit segmentele respective cu scotch.

Dup?? reasamblare, locomotiva a func?ionat perfect :aplauze:

Preventiv, voi face aceea?i opera?iune ?i în locomotiva mea. De asemenea, va urma ?i montarea unor LED-uri în farurile locomotivei mele... vedem noi de care anume ;-)
 
Am o BR80 ROCO 51160 (provenita din start-set), careia i-am montat un decodor simplu fara sunet (cred ca zimo, nu sunt sigur, e "tras" intr-un plastic transparent).
Decodorul a fost initial intr-o BR52 Liliput, care a fost dotata cu un ESU Loksound 5.
Ma intereseaza sa modific CV-urile 2-3-4-5-6 (vit. minima, acceleratie, franare, vit. max , vit medie), deoarece cu setarile de la BR52 accelereaza cam brusc.
Ii rog pe colegii cu experienta in ale BR80 daca pot sa-mi dea valorile corecte.
De asemenea, locomotiva este prevazuta din fabrica pt. montare generator de fum (Seuthe nr.20), cum se poate activa din decodor functia?
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
La mutarea unui decodor într-o alt? locomotiv?, de obicei se recomand? resetarea acestuia, ceea ce va readuce set?rile sale la valorile implicite cu care a fost livrat din fabric?. În marea majoritate a cazurilor, resetarea se realizeaz? scriind CV8 = 8. Pentru siguran?? se recomand? citirea manualului respectivului decodor ?i respectarea pa?ilor indica?i acolo pentru resetare.
Valorile CV2-3-4-5-6 se regleaz? de c?tre utilizator conform criteriilor sale obiective ?i/sau subiective. De exemplu, CV2 regleaz? "tensiunea" de la care motorul începe s? se roteasc? la treapta de vitez? 1. Dac? la aceast? treapt? de vitez? observ?m c? motorul doar bâzâie f?r? s? se roteasc? sau se rote?te neuniform, atunci m?rim valoarea din CV2 din unitate în unitate. Dac? locomotiva demareaz? ?i/sau frâneaz? prea brusc, atunci m?rim valorile din CV3 (accelerare) respectiv CV4 (frânare).
Cât despre viteza maxim?, aceasta poate fi într-adev?r reglat? cu CV5, numai c? ar cam trebui m?surat? efectiv pe c?ile noastre ferate miniatur?, ceea ce este cam dificil, ?i ar cam trebui corelat? cu viteza maxim? a locomotivei reale împ?r?it? la scara sistemului nostru miniferoviar. Pe aceast? pagin? am g?sit c? viteza maxim? a locomotivei BR80 real? este de 45 km/h, deci viteza maxim? a modelului H0 ar trebui s? fie 45 km/h : 87 = 0.517 km/h = 0.144 m/s.
Viteza medie se poate regla cu CV6 cam la jum?tate din viteza maxim?, reglat? cu CV5.
Dac? am v?zut eu bine, soclul generatorului de fum este conectat la ie?irea AUX1 a conectorului cu 8 pini din interfa?a digital?. La un decodor f?r? sunet, ie?irea AUX1 este ac?ionat? de func?ia F1, deci generatorul de fum ar trebui s? poat? fi activat / dezactivat cu F1.
Mult succes!
 
Am o BR80 ROCO 51160 (provenita din start-set), careia i-am montat un decodor simplu fara sunet (cred ca zimo, nu sunt sigur, e "tras" intr-un plastic transparent).
Decodorul a fost initial intr-o BR52 Liliput, care a fost dotata cu un ESU Loksound 5.
Ma intereseaza sa modific CV-urile 2-3-4-5-6 (vit. minima, acceleratie, franare, vit. max , vit medie), deoarece cu setarile de la BR52 accelereaza cam brusc.
Ii rog pe colegii cu experienta in ale BR80 daca pot sa-mi dea valorile corecte.
De asemenea, locomotiva este prevazuta din fabrica pt. montare generator de fum (Seuthe nr.20), cum se poate activa din decodor functia?
Ca side-topic, daca poti citi CV8, asta iti returneaza manufacturer ID-ul decodorului, pe care il poti cauta aici . Asa poti afla daca e Zimo sau altceva. Poate fi important pt ca unii manufacturieri (e.g. tOm la generatiile mai noi) pot avea alti factori de scalare pt CV2, 3, 4, 5, 6. Daca faci ajustarea cf cu cele expuse mai sus de @mpursu atunci nu e necesar sa faci verificarile astea.