BR78

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.673
643
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
O frumoas? ?i spectaculoas? locomotiv? cu abur (ce pleonasm, ar zice unii :D) este BR78, atât în realitate cât ?i în miniatur?. Foarte pe scurt, seria 78 este caracterizat? de formula ro?ilor 2-3-2, adic? un boghiu cu dou? osii alerg?toare, trei osii motoare ?i un boghiu cu dou? osii purt?toare. Astfel locomotiva are o dispunere simetric? a ro?ilor, ceea ce îi permite s? ruleze cu aceea?i vitez? în ambele sensuri de deplasare, eliminându-se necesitatea întoarcerii pe turnante. Îi rog pe cunosc?tori s? fac? o prezentare mai ampl? a seriei de locomotive reale, fiindc? eu... m? voi ocupa de dou? superbe modele H0.
 
A?a cum povesteam ?i în alte subiecte, la c?ile mele ferate H0 au fost în vizit? locomotive ?i vagoane din alte colec?ii, pentru studiu, compara?ii, repara?ii, ilumin?ri ale farurilor, digitaliz?ri etc. Astfel, undeva prin 2006 au fost în vizit? câteva simpatice locomotive din colec?ia lui Sandy, c?ruia îi mul?umesc înc? o dat?. Printre ele s-a aflat o BR78 Fleischmann care mi-a pl?cut tare mult (alt pleonasm, nu-i a?a?
21.gif
). Dup? 14 ani, la c?ile mele ferate a sosit (?i a r?mas) superba ?i foarte noua versiune Piko, a?a c? pot s? le prezint împreun?. Versiunea Fleischmann nr.art.4077 are num?rul 78.510 ?i este analogic?, iar versiunea Piko nr.art.50602 are num?rul 78.134 ?i este digital?, cu sunet ?i fum. Am realizat pozele versiunii Fleischmann în 2006, iar pe cele ale versiunii Piko în 2020 încercând s? respect acelea?i unghiuri pe cât posibil.
01F-P1010840.jpg

01P-IMG_002134.jpg

Later edit: aici sunt prezentate opera?iunile de detaliere ale unei locomotive BR78 Liliput.
 
Ultima editare:
  • Like
Reac?ii: AdyAero ?i GFN
Ro?ile ?i bielele ambelor versiuni sunt 100% corecte ?i au fost proiectate ?i realizate cu mult? grij? ?i precizie, ceea ce m-a bucurat FOARTE mult
41.gif

02F-P1010869.jpg

02P-IMG_002135.jpg

03F-P1010870.jpg

03P-IMG_002136.jpg

La fel ca la locomotivele reale din aceast? serie, contramanivelele sunt înclinate înapoi atunci când bielele de cuplare se afl? jos de tot. Evident, este respectat defazajul de 90 de grade dintre mecanismele locomotivelor cu abur cu 2(doi) sau 4(patru) cilindri, locomotivele din seria BR78 fiind dotate cu doi cilindri plasa?i în exteriorul ?asiului.
04F-P1010871.jpg

04P-IMG_002137.jpg
 
Acum ceva vreme a sosit la c?ile mele ferate o BR74 Trix pentru mici repara?ii. Cu aceast? ocazie am remarcat c? bielele sertarelor... lipseau cu des?vâr?ire!!! Este adev?rat c? la locomotivele reale BR74 aceste biele nu se v?d, ele aflându-se foarte sus, imediat sub pervazul de deasupra ro?ilor, dar la versiunea Roco ele sunt prezente ?i chiar sunt pu?intel vizibile dac? ?tim unde s? ne uit?m. Se pare c? firma Trix nu a considerat necesar s?-?i doteze cu biele ale sertarelor versiunile BR74, dac? oricum nu se v?d, dar... poate c? acela era un model destinat încep?torilor etc. Tot pentru simplificare (sayz me) locomotivele cu abur Trix au mecanismele sertarelor simulate, deci tijele sertarelor sunt fixe.
?tiind eu c? nici la BR78 bielele sertarelor nu se prea v?d, fiind cam în aceea?i situa?ie cu piesele omoloage de la BR74, am studiat cu foarte mare aten?ie filmule?ele de prezentare ale versiunii Piko, prospectul ?i mai ales piesele componente, ?ti?i voi, s? n-avem surprize. Astfel am observat c? mecanismele bielelor sunt complete ?i c? bielele sertarelor sunt la locurile lor, iar tijele ?i capetele de cruce ale sertarelor sunt func?ionale
113.gif
 
Nu am demontat niciuna dintre versiuni, nici atunci ?i nici acum, deci imagini cu interioarele lor n-am. Oricum listele de piese componente sunt total diferite, ?inând cont atât de produc?torii diferi?i, cât ?i de perioadele în care aceste dou? modele au fost proiectate ?i construite. Astfel... luminile acestor dou? locomotive difer?, farurile versiunii Fleischmann fiind luminate de becuri incandescente, iar cele ale versiunii Piko de LED-uri.
05F-P1010957.jpg
05P-IMG_002192.jpg

05P-IMG_002193.jpg
05P-IMG_002194.jpg


Surpriz?!!! Da, a?i v?zut bine, versiunea Piko vine din fabric? dotat? cu faruri alb/ro?u!
06F-P1010958.jpg
06P-IMG_002195.jpg

06P-IMG_002196.jpg
06P-IMG_002197.jpg

Din construc?ie, versiunea Piko ofer? posibilitatea stingerii farului central ?i a tuturor luminilor de la cap?tul locomotivei care este cuplat la tren
41.gif
 
Ultima editare:
Ce ar merge un pic de murdarie pe niturile alea, la imbinari sau pe sabotii de frane si spitele rotilor. Mai ales ca sant rosii si au contrast bun. Da nu in exces, doar cat sa ramana intre rosturi, pe la incheieturi si imbinari. Ar face diferenta intre model iesit din cutie si locomotiva reala. Dar asta e optiunea modelistului, nu pot sa insist, este doar o parere. Eu am experimentat cu acrilice si unde a fost prea evident, an spalat cu diluant Tamiya pentru acrilice. Am facut test intai pe ceva care nu imi folosea. Nu ataca nimic pe modele. Plastic, vopsea, printuri. Daca o speli complet, ramane la starea initiala, fara urme.
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
Un singur aspect m? deranjeaz? la aceast? superb? locomotiv?, ?i anume... NE-sincronizarea puf?itului cu mi?carea ro?ilor! În pagina locomotivei se afl? ?i prospectul decodorului cu sunet, elaborat în limba german?, deci f?r? a-mi fi de mare folos. În urma unei zdravene coresponden?e cu Piko, am aflat c? puf?itul aburilor se regleaz? din CV907 (Dampfstoß und Schienenstoß Trigger Anfangsversatz - Steam burst and rail burst trigger initial offset / Google Translate) ?i CV908 (Dampfstoß und Schienenstoß Trigger Zunahme bei Geschwindigkeitssteigerung - Chuff of steam and burst of rail triggers increase as speed increases / Google Translate) dac? în prealabil se scrie CV1021=2, ceea ce nici m?car nu era trecut în acest prospect. Valorile implicite sunt CV907=70 ?i CV908=75.
Alt? distrac?ie: cu tOmprogrammer am reu?it s? citesc/scriu CV1021 = 2 ?i s? citesc CV907=70 ?i CV908=75, dar NU am reu?it s? modific CV907! De?i încercam s? scriu alt? valoare în CV907, citirea acestuia îmi d?dea tot 70! La CV908 nici m?car n-am mai încercat s? umblu. Am reluat experimentele cu ESU Programmer, observând c? NU pot citi CV1021 ?i nici CV907, dar CV908 DA! Am încercat s? scriu a?a, pe ne-ve, alte valori în CV907 ?i, surpriz?, decodorul a reac?ionat, r?rindu-?i puf?itul odat? cu cre?terea valorii din acest registru. Revenind temporar la tOmprogrammer, am observat c? noile valori ale CV907 puteau fi citite (yeeeeey) dar nu puteau fi modificate (booo). Atunci am revenit la ESU Programmer ?i am testat diverse valori pentru CV907.
Conform algoritmului propus de ESU pentru decodoarele de sunet, mai întâi am încercat s? reglez sincronizarea celor 4atru puf?ituri per rota?ie pentru viteza 1/28 (eu lucrez pe 28 de trepte de vitez?), l?sând CV908=75 ?i umblând la CV907. Doar cu CV907=255 (maximum posibil) am ob?inut o sincronizare acceptabil? pentru viteza 1/28. DAR... sincronizarea nu se p?stra pentru viteze mai mari, puf?itul fiind prea lent. OK, am l?sat CV907=255 ?i am început s? umblu la CV908 ca s? ob?in sincronizarea respectiv? la viteza 8/28. La valoarea CV908=32 am ob?inut o sincronizare acceptabil?, DAR... la viteza 1/28 aveam acum 8pt puf?ituri per rota?ie!!! În plus, accelerarea ?i frânarea nu erau respectate dpdv sonor, deci este CLAR c? nu am procedat corect. Astfel, am revenit la valorile implicite, scriind pe ne-ve valorile CV907=70 ?i CV908=75 cu ESU programmer, readucând simpatica locomotiv? în starea ini?ial?. Evident, spre Piko a plecat un mesaj edificator.
Voi ce p?rere ave?i, ce ar fi de f?cut pentru sincronizarea celor 4atru puf?ituri per rota?ie indiferent de vitez??
 
Am folosit Loksound, dar nu imi aduc aminte daca are functia de cama. Aia rezolva cel mai bine sincronizarea la orice viteza. Erau kituri Soundtrax pt N si pt HO. La HO este spatiu berechet, loco sant decente
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
Asta se lipeste pe spatele unei roti. Kitul contine in el discuri diferite ca diametru si tip. Pt 4 chuff pe rotatie, sau 8, cu distante diferite. Cama e o sarma arcuita care face contact pe ele. Soundtrax are fir pt cama, pentru semnal. Mai sant cele cu senzor reed dar sant mai invazive, trebuie modificat mult. Cu asta se trrmina sincronizarea pacatoasa. La Soundtrax TSu1000 nu am reusit niciodata sa fie perfect pe toata plaja de viteze 0-28 pasi.
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
Dup? înc? vreo câteva remarci c?tre Piko, am primit o clarificare care m-a ajutat foarte mult: trebuia umblat la CV908 ?i nu la CV907! OK, asta am ?i f?cut, ob?inând o sincronizare cât se poate de bun? cu valoarea CV908 = 95. La vitezele 2, 4, 8 ?i 10 (din 28) ob?in acum cele 4atru puf?ituri regulamentare per rota?ie, care se men?in destul de acceptabil chiar ?i pe durate de timp mai lungi. La viteze mai mari sincronizarea se pierde, da'treac? de la mine, fiindc? oricum acest aspect nu prea mai poate fi urm?rit în aceste condi?ii. Astfel (zic eu c?) am adus locomotiva BR78 Piko Expert cam pe unde trebuia s? fie de la bun început :cool:
Sunetele de BR78 pentru ESU LokSound sunt ?i ele foarte reu?ite, deci... poate c? este o idee bun? achizi?ia locomotivei BR78 Piko analogice ?i dotarea acesteia cu decodor ESU LokSound
4.gif
. Decodorul cu sunet Piko nu-i nici el de lep?dat, numai c? problemele de compatibilitate ?i indica?iile de utilizare incomplete ?i exprimate numai în limba german? nu prea m-au încântat.
 
Luminile felinarelor cum se prezinta?
Am achizitionat ieri un BR52 ROCO, acum astept confirmare de retur, deoaree lumina se propaga in jurul tuturor felinarelor de lasa impresia ca ar sta in aer, nu lipite pe locomotiva,
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
Luminile locomotivei BR78 Piko sunt foarte bine realizate ?i nu scap? deloc lumin? pe unde nu este cazul, dup? cum se vede în pozele de mai sus.
Cât despre BR52 Roco, este adev?rat c? lumina scap? un pic pe lâng? suporturile felinarelor, îns? nu este foarte deranjant. La BR44 Roco sc?p?rile sunt ?i mai puternice ?i, dac? stau s? m? gândesc, acest fenomen este prezent ?i la alte locomotive cu faruri deta?abile.
 
ROCO 70278 mai exact. Am impachetat-o deja pentru retur. Lumina se propaga atat de mult incat dadea impresia ca felinarele levitau, cel mai rau fiind cel de pe cazan.
De asemenea am observat lumina in cos, care oricum urma sa fie obturata de un generator de fum, si intre primele osii mari, vizibil doar din anumite unghiuri.
Revenind la BR78, exista o tentatie pentru 50609, care o sa fie disponibila la sfarsitul acestei luni.
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
Cu foarte pu?ine excep?ii, locomotivele cu abur Maerklin/Trix au mecanismele sertarelor simulate ?i... celebra problem? a contramanivelelor orientate diferit
4.gif
, iar BR78 Maerklin/Trix nu se reg?se?te printre acele fericite excep?ii. Evident, aceste detalii ale bielelor pot s? conteze mai mult sau mai pu?in la alegerea unei locomotive cu abur miniatur?, în func?ie de preferin?ele viitorului posesor. Pân? ?i noua BR02 Maerklin/Trix are acelea?i probleme.
 
Ultima editare: