Hobbytrain 44010/44011 Set “Ostende-Wien Express” CIWL scara H0

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Gam3

Moderator
Super Moderator
Trenulist
18 Iunie 2016
6.031
2.557
Ia?i
LOCATION
Iași
f5966f07-6c45-4465-b55b-fa537807a332.Jpeg



Un mic istoric.
Parcul de vagoane al trenului “Ostende-Wien Express” a fost inlocuit , in totalitate, in 1908, cu 17 vagoane de dormit, pe 4 osii, din seriile CIWL Wl 1767-1771 A (F.Ringhoffer, Smichow) si CIWL WL 1772-1783 A (MAN, Nurnberg), cu 7 vagoane salon restaurant CIWL WRS 1784-1790 D (F.Ringhoffer, Smichow) si de 10 vagoane de posta si bagaje din seria CIWL FP 1178-1187 (S.A.Ragheno, Malines)
(Din lucrarea " Orient-Express-trenul legenda al Europei" de Ilie Popescu)

Hobbytrain 44010/44011 Set “Ostende-Wien Express” scara H0
Vagoanele sunt bine ambalate, cutiile sunt in culoarea lemnului (Teak). La deschidere gasim "batistuta" cu sigla CIWL.

Set 44010 format din 3 vagoane, 1x vagon bagaje (F3ü Gepäckwagen) si 2 vagoane dormit (Schlafwagen). Vagonul de bagaje este F 1067 si face parte din seria F 1066-1068 (M.A.N. Nürnberg 1896)
Vagoanele de dormit fac parte din seria 1772-1783, M.A.N. 1908, fabricate pentru a doua generatie a lui Oostende-Wien-Express.

Set 44011 format din 2 vagoane, 1 x vagon bagaje si posta (FP3ü Postpackwagen) si un vagon restaurant (Speisewagen). Cel combinat de bagaje si posta este FP 1063 din seria 1062-1064, (M.A.N. Nürnberg 1896) iar restaurantul WR 2092 (Van den Zypen und Charlier, 1908, din seria 2087-2101).

DSC_7433_cr.jpg

DSC_7434_cr.jpg


DSC_7436_cr.jpg


DSC_7437_cr.jpg
 
  • Like
Reac?ii: Horia_Radulescu
Vagonul WL 1781
Interior complet reprodus, cu decoratiuni pe peretii culoarului. Vagonul vine gata iluminat. Inca nu stiu ce sistem pentru ca nu am desfacut vagonul. Sub sasiu sunt reproduse rezervoarele de gaz, sistemul de franare, cutii.

DSC_7439_cr.jpg

DSC_7440_cr.jpg
DSC_7451_cr.jpg

Acoperis super detaliat. Balustrade realizate din plastic cu diametru de 0.4 mm,
DSC_7457_cr.jpg
DSC_7479.JPG

DSC_7478.JPG
 
Salut Florin,

Frumoasa tema, ma bucur mult de ea. Intrucat firma mea a avut ocazia fericita de a participa la documentarea tuturor seturilor CIWL Lemke de pana acum, imi voi permite sa intervin cu detalii.

O mica precizare: in ziua de azi orasul se numeste Oostende, in epoca se folosea grafia veche "Ostende"; asa am scris si pe modele. :)
 
Avantajul la asemenea fotografii este ca putem compara pozele modelelor cu realitatea. :)

De exemplu fotografia ta de mai sus:
dsc_7478-jpg.1979


Cu "fratele sau", vagonul WL 1780 A din aceeasi serie in curte la M.A.N. in 1908, la livrare:

408_net.jpg

Fotografie de uzina M.A.N., colectia Wolfgang-Dieter Richter, toate drepturile rezervate

E drept, e partea opusa (cea dinspre culoar). Se remarca lonjeronul vopsit in alb (!!!), care a starnit multa mirare intre modelistii pasionati de CIWL la momentul aparitiei seturilor acum cativa ani.

Si inca o poza (pentru "necredinciosi") :) cu placuta de traseu, aici pe WL 1783 A, tot la livrare in 1908:

413_net.jpg

Fotografie de uzina M.A.N., colectia Wolfgang-Dieter Richter, toate drepturile rezervate

Vagonul vine gata iluminat. Inca nu stiu ce sistem pentru ca nu am desfacut vagonul

La asta pot sa-ti raspund eu: vagonul restaurant si cele de dormit sunt echipate cu iluminare cu LED-uri "warm white", condensatori-tampon si priza NEM pentru decodor. F3 si FP3 au numai prizele de curent la roti, insa nu au iluminare interioara.
 
  • Like
Reac?ii: Gam3
WL 1775
Observati ca pe vagone sunt placi cu ruta (London) Ostende - Wien-Konstanza. Nu este tocmai corect. In sezonul de iarna trenul se oprea la Budapesta. Vara, in Romania ajungeau 3 vagoane. Un dormitor, restaurantul si vagonul de bagaje. Un dormitor ramanea la Budapesta, deci trebuie modificata placa de ruta.

DSC_7443_cr.jpgDSC_7442_cr.jpg
DSC_7450_cr.jpg
DSC_7460_cr.jpg
DSC_7475.JPG
DSC_7476.JPGDSC_7477.JPG
 
  • Like
Reac?ii: AdyAero
Observati ca pe vagone sunt placi cu ruta (London) Ostende - Wien-Konstanza. Nu este tocmai corect. In sezonul de iarna trenul se oprea la Budapesta. Vara, in Romania ajungeau 3 vagoane. Un dormitor, restaurantul si vagonul de bagaje. Un dormitor ramanea la Budapesta, deci trebuie modificata placa de ruta.

Observam. :) De fapt am observat chiar cu multa vreme in urma, citindu-l pe Albert Mühl, ba chiar ne-am dat si osteneala sa facem totul asa cum se cuvine.

Dovada:
Zuglaufschild.jpg


Placutele de destinatie de pe WL 1775 A si WL 1780 A ar fi trebuit sa fie diferite. Din pacate cel care a facut fotodecupajele a uitat asta la modelele pe H0. Cele pe scara N au venit corecte...

Vagoanele de dormit CIWL de la Hobbytrain/Lemke sunt in acceptia mea cele mai fin realizate de pana acum pe H0 si pe N - de unde si pretul piperat. Insa nu au avut de ales, pentru ca si prototipul real era foarte complex si foarte bine executat. Ca un exemplu pentru calitatea pe care o livra M.A.N. la inceputul secolului trecut, priviti fotografia de mai jos, de asemenea din colectia Wolfgang-Dieter Richter (toate drepturile rezervate). E un vagon din alta serie, insa de acelasi tip:

12490_net.jpg


La o observatie atenta se remarca ca pana si holzsuruburile de metal cu care erau fixate scandurile de teck pe cutia vagonului erau toate intoarse in acelasi mod, cu slitul pe verticala, ca nu cumva sa se acumuleze apa in ele si sa rugineasca. Las la o parte asamblarea si vopsirea impecabila si mai ales superbele litere cu polita de caractere tipica CIWL si emblema laterala din bronz...
 
  • Like
Reac?ii: AdyAero ?i Gam3
WR 2092.
Interior detaliat. Lampile de la mese sunt fara lumini. Nu stiu din ce material sunt facute. O sa vad ce sistem de iluminat are atunci cand o sa deschid vagonul. Daca tin bine minte de acum 4 ani, vagoanele au decodoare cu functii.


DSC_7446_cr.jpg
DSC_7447_cr.jpgDSC_7452_cr.jpgDSC_7461_cr.jpg

DSC_7469.JPGDSC_7471.JPG
DSC_7473.JPG
DSC_7464.JPG
 
Lampile de la mese sunt fara lumini. Nu stiu din ce material sunt facute.

Cred ca e vorba de ABS sau POM. In orice caz originalele la scara 1:1 aveau picioarele din alama si abat-jour din tesut de culoare roz-deschis. Ar fi fain sa le "lumineze" cineva... Poate colegul de forum @nae44 ? El a mai facut asa ceva insa din cate stiu nu la vagoane ci la modele de imobile.

Iata-l si pe WR 2090 D, prin amabilitatea lui Wolfgang Bündgen (fotografie originala de fabrica de la Van der Zypen und Charlier, Deutz, toate drepturile rezervate):

WR-2090-D_net.jpg


Se remarca doua lucruri: vagonul 2090 avea boghiuri CIWL tip S, cu suspensia principala dublata, nu tip U precum WL-urile si WR-ul 2092 reprodus de catre Hobbytrain. Si doi la mana, lonjeronul era aici gri mediu cu inscriptii albe, nu negru sau alb ca la WL-uri.

Atunci cand seturile "Ostende-Wien-Express" au aparut pe piata multi cumparatori au fost siderati. Cum sa ai un tren cu vagoane cu lonjeroane albe, gri si negre? Evident, intre cumparatori nu s-a numarat cel mai probabil nici macar unul care sa fi trait in 1896, respectiv 1908 si 1911, datele fabricarii vagoanelor reale. Insa daca ar fi facut-o si ar fi avut spirit de observatie ar fi remarcat ca in acest tren asa era cazul...
 
Se poate pune de asemenea intrebarea, cum se face ca la vagoanele din anii 1900 in multe cazuri acoperisurile sunt vopsite in alb? Raspunsul este unul simplu: in cazul de fata la CIWL dar si la multe alte companii de cale ferata nu era vorba de vopsea, ci de panza de corabie (Segelboottuch). Erau albe la livrare, dupa reparatiile in atelier si poate dupa ploaie, insa se innegreau repede in traficul de zi cu zi. La seturile Hobbytrain, atat la Ostende-Wien Express cat si la Wien-Nizza-Cannes Express si Simplon Express am decis sa le facem asa cum aratau la livrare sau dupa reparatie, lasand modelistilor sarcina de a le "imbratrani"... daca se incumeta.
 
  • Like
Reac?ii: CFRmarfa
Posta si Bagaje nr 1063. Vagonul ramanea la Budapesta.

DSC_7448_cr.jpg

DSC_7449_cr.jpg

DSC_7466.JPG

DSC_7467.JPG

DSC_7468.JPG
 
Vagoanele de posta si bagaje (FP 1063 la 1065) si de bagaje (F 1066 la 1068) fac parte din comanda la M.A.N. pentru primul "Ostende-Wien Express" din 1896. Au avut viata lunga, ramanand in serviciu pana dupa 1920 (daca imi amintesc bine, in afara de unul, disparut in valtoarea razboiului mondial) si au circulat si in Romania, chiar si dupa ce OWE a primit parc nou de vagoane in 1908. Iata-l aici pe F 1066 in atelierele centrale CIWL de la Zossen langa Berlin in 1906, pe cand facea parte din parcul pentru "Nord-Süd Express":

F-1066-01_Wendelaar_net.jpg

(Fotografie din colectia Dr. Wendelaar, toate drepturile rezervate detinatorului)

Atat F3 cat si FP3 erau din punct de vedere constructiv aproape identice. FP-ul avea un compartiment de bagaje mai mic si un compartiment pentru "posta britanica" de la Londra pentru Continent care era sigilat la Oostende si nu se deschidea decat la destinatie, pentru a evita problemele de vama.

Nu sunt un tip nationalist, nici sovin. Mai degraba sunt primul care "da cu bata" atunci cand vad ca un conational de-al nostru face o traznaie, fie in Romania, fie in alta parte. Cu toate acestea, avand in vedere parcursul vagonului F 1067 in "viata" sa si faptul ca a fost intrebuintat de CIWL pe reteaua romaneasca o perioada indelungata, mi-am permis libertatea de a-l inscriptiona in mod corespunzator, atat pe cutie ("Bagagiu", asa cum a remarcat Florin) cat si pe lonjeron. Nu este un vagon CFR, ci unul care a circulat pe reteaua CFR in anii 1896-1922 asa ca il putem accepta ca fiind "de-al nostru". :)
 
  • Like
Reac?ii: Gam3
Multumesc Horia pentru completare si pentru minunatele poze de arhiva. Multumiri si lui Wolfgang-Dieter Richter pentru acceptul de a posta pozele pe forum.

Imaginea cu restaurantul este bestiala! Ce lucratura! In anul de gratie 2020 firmele noastre nu sunt in stare sa se apropie de asa ceva.
Am vazut aceste vagoane in 2016 cand au aparut. Din pacate atunci nu am reusit sa le cumpar. Iata ca dupa 4 ani am in colectie un tren excelent lucrat. Acum dupa ce am facut pozele si vad vagoanele in vitrina parca nu imi vine sa le rulez pe la expo asa cum voiam.
Acum sper ca sa nu dureze toti atatia ani achizitionarea unei locomotive.
 
  • Like
Reac?ii: Horia_Radulescu
Acum sper ca sa nu dureze toti atatia ani achizitionarea unei locomotive.

Sa stii ca avem si in serie mare cateva locomotive care ar corespunde cu inceputul anilor 1910.

Ma gandesc de exemplu la pr. S6 de la Fleischmann, un model de foarte buna factura, pe parcursul din Hessa pana la Frankfurt (Main) si dupa aceea pana la Würzburg.
In Oberfranken si pana la München se foloseau bay. S 3/5 (Micro-Metakit sau Trix Fine Art), insa de la München la Salzburg de asemenea si S 3/6 (si aici modele sunt multe, Liliput, Roco, etc).
Pe Westbahn pana la Viena se foloseau 110 ale kkStB insa in ultimii ani aparuse si seria 310 (Roco)
Cea mai frumoasa locomotiva in acceptia mea era seria MAV 301, poate cel mai frumos Pacific european. Din pacate nu exista nici pe H0 si nici pe N.

Pe reteaua CFR s-ar putea folosi o "Orléans" sau o "Breda" din seria 8000 - avand in vedere "indrudirea" acesteia cu A 3/5 seria 200 ale Gotthardbahn (incepand cu 1909 seria A 3/5 900 a SBB), poate se incumeta cineva sa "masacreze" o locomotiva Fulgurex sau mai degraba Liliput. Atentie mare la Liliput, a produs atat A 3/5 SBB seria 600 cat si seria 700 si seria 900 ex-GB - trei locomotive cu aceeasi denumire insa complet diferite una de cealalta.

Acum sunt in cautarea unei cutii/vitrine doar pentru acest tren.

O "teava de plastic transparent" de la TrainSafe? Asa o poti convinge si pe consoarta sa te lase sa expui trenul in sufragerie :)
 
Si inca o remarca, inainte sa adorm :)

Intoarce pe dos te rog unul dintre WL-uri. Ambele aveau compartimentele pe aceeasi parte in garnitura, adica pe cea opusa bucatariei vagonului restaurant. Practic pe latura pe care avea vagonul restaurant bucataria se aflau si culoarele vagoanelor de dormit iar pe latura pe care la restaurant era culoarul erau compartimentele de la WL-uri. Nu de alta, insa ca sa nu aiba cum sa ajunga vreun miros neplacut de la bucatarie in compartimente. Era si asta o mica dovada a grijei pe care o purta CIWL clientilor sai... :)
 
O scurta istorie a vagoanelor din seriile amintite mai sus.
Vagoanele de dormit din seria WL 1772-1783, M.A.N. 1908 au fost utilizate, initial, in compunerea trenului “Ostende-Wien Orient Express”, iar unele unele dintre ele au circulat, in acest tren, pe relatia Ostende-Viena-Bucuresti-Constanta.

Vagonul de dormit WL 1775 A.
DSC_7442_cr.jpg

Figura in anul 1922 in parcul CIWL din Romania. Era utilizat pe relatia Bucuresti - Zagreb.
In MT, valabil de la 15 mai 1926, Divizia CIWL de la Bucuresti dispunea de 31 vagoane de dormit.
WL 1776 era rezerva pentru trenul express Nr. 51/52 Bucuresti - Cernauti - Grigore Ghica Voda.

In MT 1932/1933, Divizia CIWL Bucuresti dispunea de 39 vagoane de dormit si 35 restaurante.
WL 1775 (clasa I/II/III) circula pe relatia Bucuresti - Oradea in trenurile Nr. 35/36
WL 1776 circula pe relatia Bucuresti - Iasi in trenurile Nr.63/64
In anul 1936 vagonul WL 1776 era propus casarii.

Fiind detasate la Divizia Bucuresti, vagoanele aveau denumirea companiei CIWL inscrisa in limba romana, respectiv" Compania Internationala a Vagoanelor cu Paturi si a Marelor Expresse Europene"

Vagoane restaurant.
WR 2092 ( WR 2087 D pana la 2108 D - fabricatie 1910/1911 la van der Zypen & Charlier, Deutz. ).
DSC_7446_cr.jpg

In MT, valabil de la 15 mai 1926, Divizia CIWL de la Bucuresti dispunea de 30 vagoane restaurant.
WR 2106 si 2108 circulau pe relatia Bucuresti - Cluj - Oradea Mare in compunerea trenurilor acc Nr 301/302.
In MT de iarna 1932/1933, WR 2087, 2088 circulau in trenurile Nr. 1/2 "Simplon-Orient Express"
WR 2089 (WR 2090 rezerva) circula in trenul Nr. 15/16
In 1936 circulau pe liniile CFR un numar de 43 vagoane restaurant.
Vagoanele din seria WR 2087-2101 erau : WR-BAR 2087, WR 2088, 2089, 2090.
WR 2090 (poza de fabrica pusa de Horia mai sus) a circulat pe relatia Bucuresti - Timisoara in trenul Nr 11/12, in 1932-1933 in compunerea trenului Nr 15/16 Bucuresti - Timisoara, in 1937 in compunerea trenului Nr 101/102 Bucuresti - Timisoara (cu WR 2089) si din 1939 in compunerea trenului nr 13/14 Bucuresti - Timisoara. In MT 1947-1948 a circulat pe relatia Bucuresti - Craiova in compunerea trenului Nr 1021/1022 si in vara anului 1948 figura in parcul de rezerva al Diviziei CIWL Bucuresti. A fost cumparat de CFR in 1948 si a fost inseriat CFR VR 00107.

Vagoanele din seria WR 2087-2101 cumparate de CFR in anul 1948:
WR 2088 - numar nou la CFR VR 00115
WR 2089 - numar nou la CFR VR 00118
WR 2090 - numar nou la CFR VR 00107
WR 2091 - numar nou la CFR VR 00124
WR 2095 - numar nou la CFR VR 00108
WR 2096 - numar nou la CFR VR 00125
WR 2100 - numar nou la CFR VR 00132
 
Ultima editare:
  • Like
Reac?ii: nae44 ?i Michael
Salut Florin,

Vagoanele din seria WR 2087-2101 cumparate de CFR in anul 1948:
WR 2088 - numar nou la CFR VR 00115
WR 2089 - numar nou la CFR VR 00118
WR 2090 - numar nou la CFR VR 00107
WR 2091 - numar nou la CFR VR 00124
WR 2095 - numar nou la CFR VR 00108
WR 2096 - numar nou la CFR VR 00125
WR 2100 - numar nou la CFR VR 00132

Parca pe undeva avem si o imagine cu un asemenea vagon dupa preluarea de catre CFR, insa nu o mai gasesc. Si daca nu ma insel tot unul din seria asta, intre timp vopsit in albastru si ulterior verde cu dunga de culoare deschisa, apare intr-o secventa din filmul "Reconstituirea" din 1968.

Ma intreb cine va "indrazni" sa faca o conversie in V.R. al CFR pe baza modelului Hobbytrain/Lemke. :)
 
  • Like
Reac?ii: nae44 ?i Michael
Parca pe undeva avem si o imagine cu un asemenea vagon dupa preluarea de catre CFR, insa nu o mai gasesc. Si daca nu ma insel tot unul din seria asta, intre timp vopsit in albastru si ulterior verde cu dunga de culoare deschisa, apare intr-o secventa din filmul "Reconstituirea" din 1968.

Am gasit, era aici:
vagon restaurant de constructie veche

Din pacate vagonul este unul cu cutie de lemn, insa cu diferente mari la cutie. Sau a trecut prin multe, sau e din alta serie. Dupa aspectul general, probabil fost MAV.
 
  • Like
Reac?ii: Michael
Salut Florin,

Parca pe undeva avem si o imagine cu un asemenea vagon dupa preluarea de catre CFR, insa nu o mai gasesc. Si daca nu ma insel tot unul din seria asta, intre timp vopsit in albastru si ulterior verde cu dunga de culoare deschisa, apare intr-o secventa din filmul "Reconstituirea" din 1968.

Ma intreb cine va "indrazni" sa faca o conversie in V.R. al CFR pe baza modelului Hobbytrain/Lemke. :)

Imaginea respectiv? arat? vagon VR 00125 fost WR 2096 la sfâr?itul anilor 1960.

Iata un VR cu numar neidentificat in anul 1965.
CFR 142.018, 1965.jpg
foto ebey.de - GWR

Initial am vrut sa fac conversii din seturile respective. Dar acum nu mai vreau sa le fac.Probabil o sa ma indrept spre modelele Liliput sau Trix.
Dar mai multe despre conversia vagoanelor mai tarziu.
 
Ultima editare:
  • Like
Reac?ii: nae44 ?i Michael