- 13 Mai 2008
- 668
- 8
- LOCATION
- Falticeni, Pascani, Bucuresti
Excursie FeRoviaR?? F??lticeni ââ??â?? Dolhasca - Pa?cani ââ??â?? Roman ââ??â?? Bac??u (via Mogo?e?ti sau Tab??ra Muncel) ââ??â??=ââ??â?? 4 iulie 2008<i></i>
în plin fream??t al examenului de Bacalaureat, al??turi de Ionu? am purces într-o excursie feroviar?? de o zi pe ruta F??lticeni ââ??â?? Bac??u ?i retur. Am c??l??torit pe o distan??? de 131 de kilometri, schimbând 4 trenuri de persoane ?i trecând prin sta?ii ca F??lticeni, Dolhasca, Pa?cani, Roman ?i, în cele din urm??, Bac??u. Deci am parcurs întreaga linie 510 cu ai s??i 26 de kilometri plus al?i 105 de kilometri ââ???žmu?ca?iââ?? din Magistrala FeRoviaR?? 500.
Rezumând în cifre istoria celor 131 de kilometri pe care am c??l??torit în 4 iulie 2008, v?? aduc la cuno?tin??? urm??toarele: primul tren care a circulat pe linia Dolhasca ââ??â?? F??lticeni a fost la 10 octombrie 1887, în timp ce linia Dolhasca ââ??â?? Roman, component?? a c??ii ferate Burdujeni ââ??â?? Roman, era deja circulat?? de trenuri înc?? de la 15 decembrie 1869. Ultimul segment despre care vom aminti ?i mai târziu în reportaj este Roman ââ??â?? Bac??u, sec?iune care face parte din linia dat?? în exploatare la 13 septembrie 1872, Barbo?i ââ??â?? Tecuci ââ??â?? Roman. Interesant de men?ionat despre aceast?? linie este c?? a provocat unul dintre cele mai mari scandaluri politico-financiare pe tema drumului de fier din Europa, a c??rui consecin??? putea fi chiar ocuparea teritoriului român de c??tre Prusia, Rusia sau Imperiul Otoman.<i></i>
Locomotiva DA 1157, reînviat?? de Remarul Pa?cani<i></i>
06:30<i></i>
Dar s?? revenim la timpurile noastre, mai exact la diminea?a zilei de 4 iulie 2008, când, trezit de diminea??? de la ora 5:30, aveam în gând s?? circul cu trenul mai mult de 250 de kilometri în acea zi. Colegul meu de facultate, Ionu?, m?? a?tepta la Preute?ti, având acela?i gând ?i acelea?i dorin?e de a trece peste macazuri cu 100 km/h ?i de a ne întâlni cu trenuri accelerate sau cu m??rfare însetate de vitez??.
Harta Traseului efectuat pe 4 iulie 2008<i></i>
întrucât de la 1 martie 2008, serviciul de c??l??tori era deservit de o ram?? diesel Desiro cu binecunoscutele geamuri neprietenoase cu fotografii, nu v?? pot oferi decât un cadru din apropierea g??rii F??lticeni. Totu?i, pentru mai multe imortaliz??ri v?? invit s?? arunca?i un ochi peste un reportaj dedicat liniei 510, Dolhasca ââ??â?? F??lticeni.
Gara F??lticeni, ascuns?? de copaci ?i vagoane de marf??<i></i>
???ži pentru c?? tot am amintit de linia 510, Dolhasca ââ??â?? F??lticeni, permite?i-mi s?? v?? redau câteva informa?ii legate de geneza c??ii ferate în cauz??. Ideea construirii a fost lansat?? de Guvernul Liberal I. C. Br??tianu în 1882, urmând ca la 10 octombrie 1887 linia s?? fie circulat?? de trenuri de c??l??tori ?i de marf??. Calea ferat?? porne?te din Dolhasca de la o atitudine de 221 de m ?i urc?? de-a lungul v??ii ???žomuzului pân?? la Gara F??lticeni, situat?? la 278 de metri. Linia ferat?? are o declivitate de 13,62 la mie ?i se caracterizeaz?? cu o raz?? minim?? de curbur?? de 200 de metri. Tipul de ?in?? introdus a fost ini?ial TIP24, urmând ca dup?? 1985 trenurile s?? circule pe ?in?? tip 49 SB. Ca fapt divers, în 1899 un tren de persoane care circula pe ruta Dolhasca ââ??â?? F??lticeni parcurgea cei 24,7 de kilometri într-o or?? ?i 10 minute. Acum, în zilele noastre, aceea?i distan??? este parcurs?? în 44 de minute.<i></i>
06:40<i></i>
Ajuns la Preute?ti, trenul Desiro este fotografiat de Ionu?. Sta?ia ââ???žPreo?e?tiââ??Â, la kilometrul 16 + 348, a fost înfiin?at?? în 1913. Pe atunci, locuitorii satului Preo?e?ti, precum ?i ai celor din satele din împrejur, se bucurau c?? puteau ajunge mai repede în târgul F??lticenilor cu ajutorul trenuluiââ??Â? Acum, dup?? dezvoltarea industriei auto, lumea, începând de la tinerii din mediul rural care înva??? la ?colile din F??lticeni ?i pân?? la persoanele mai în vârst?? aleg s?? circule înghesui?i în Dacii 1310 câte 6 în ma?in??, riscându-?i via?a. E drept, timpul de deplasare este aproape înjum??t???it, iar disponibilitatea curselor este din jum??tate în jum??tate de or??. Trenulââ??Â? abia vine o dat?? diminea???, o dat?? la amiaz?? ?i o dat?? seara. <i></i>
S??geata albastr?? intra în Halta Preute?ti<i></i>
07:20<i></i>
Trenul Personal F??lticeni ââ??â?? Dolhasca sosea în sta?ia Dolhasca la ora stabilit??. Am circulat pe cei 26 de kilometri cu o vitez?? medie de 36 km/h. A?teptam pe peronul acoperit de liniile de înalt?? tensiune Trenul Personal 5502, Suceava Nord ââ??â?? Pa?cani. Urma s?? treac?? în sta?ie la ora 8:06, iar pân?? atunci aveam în plan s?? fotografiem ?i s?? film??m trenuri.
Gara Dolhasca, sc??ldat?? de razele unui soare trezit dis-de-diminea???<i></i>
Trenul Personal Ia?i - Putna, tras de EA1-646<i></i>
Lung drum te mai a?teapt??, drag?? locomotiv??! <i></i>
Trenul Personal Dolhasca - F??lticeni, a?teptând pasageri pe linia 4<i></i>
07:40<i></i>
Dup?? 20 de minute în care respir??m aer curat ?i îmbog???it cu electroni urca?i la 27.000 de vol?i, ajungea în Dolhasca, pe linia 2, Trenul Accelerat 1833, Ia?i ââ??â?? Timi?oara Nord. F??r?? întârziere, locomotiva EA-855 va circula, mândr??, pân?? aproape de Cluj-Napoca, iar de acolo, în caz c?? nu va fi schimbat?? cu o alta mai odihnit??, pân?? la Timi?oara Nord.
Merge?i la F??lticeni? <i></i>
Acceleratul Ia?i-Timi?oara, având la trac?iune pe EA-855<i></i>
08:00<i></i>
Trenul Personal 5502, Suceava Nord ââ??â?? Pa?cani, sosea în timp util pe linia 3 a G??rii Dolhasca. Acest punct de oprire, care dateaz?? din 15 decembrie 1869, deserve?te, ?i acum, sta?ia de leg??tur?? dintre trenurile care vin dinspre Timi?oara, Bra?ov, Bucure?ti, Constan?a, Ia?i ?i F??lticeni. Având la trac?iune pe una dintre cele mai frumoase locomotive din Moldova, EA1-755, trenul demareaz?? din Gara Dolhasca spre sta?iile de dinainte de Pa?cani.
Locomotiva Trenului Personal, Suceava Nord - Pa?cani, ne f??cea cu ochiul s?? urc??m<i></i>
Automotorul... continua s?? î?i a?tepte c??l??torii<i></i>
08:10<i></i>
în drumul celor 21 de kilometri pân?? în Pa?cani, trenul cu care c??l??toream urma s?? opreasc?? în sta?iile Probota, Lespezi ?i Lunca Siretului. Viteza medie a trenului a fost de 43 km/h, de?i în unele por?iuni de linie erau atinse ââ???žiu?eliââ?? de peste 80 km/h.
Luna lui cuptor, dup?? cum bine ?ti?i, e mai r??coroas?? pe aici prin p??r?ile Moldovei, unde natura cu verdele ei n??ucitor ofer?? r??coare contra dioxid de carbon. îmi spuneau ni?te americani, odat??, când am circulat exact pe aceea?i rut??, c?? la ei acolo copacii sunt unul ?i unul, pe când la noiââ??Â? dealurile sunt împ??durite. Verdele mioritic a fost unul dintre motivele pentru care ei veniser?? în vizit?? în Româniaââ??Â?<i></i>
Spre Pa?cani<i></i>
Coada trenului Accelerat, Mangalia - Suceava Nord<i></i>
înainte de Pa?cani, trenul urma s?? opreasc?? ?i în sta?ia Lespezi<i></i>
Deci, spre Lespezi! <i></i>
Gara Lespezi<i></i>
08:20<i></i>
Dup?? ce trenul de persoane a plecat din Gara Lespezi, urm??toarea sta?ie pe list?? în care oprirea era obligatorie era Lunca Siretului. Numele acestei sta?ii denot?? faptul c?? ne aflasem în Lunca unui mare râu din Moldova ?i din România, totodat?? - Siretul. Este recunoscut dup?? dezastrele pe care le provoac?? în timpul lunilor de var??, când plou?? abundent.
Spre Lunca Siretului<i></i>
1000 de metri pân?? în sta?ie<i></i>
900... <i></i>
Cl??direa Haltei Lunca Siretului, str??puns?? de un soare c??lduros de var??<i></i>
Spre ultima sta?ie de parcurs a acestui tren, Pa?cani<i></i>
Aten?ie, deconecteaz?? disjunctorul<i></i>
Linia 517 - Pa?cani - Târgu Neam?<i></i>
08:30<i></i>
Trenul Personal 5502, Suceava Nord ââ??â?? Pa?cani, sosea la timp (ba mai mult, cu 3 minute mai devreme) în Gara Pa?cani. Noi aveam s?? ne d??m jos din tren, iar locomotiva electric?? avea s?? se decupleze de la vagoanele etajate venite de la Suceava. De aici trebuia s?? c??l??torim pân?? la Halta Mogo?e?ti cu Trenul Personal 5442, Pa?cani ââ??â?? Bac??u.
Vagoane de marf?? Eacs aflate pe o linie de înc??rcare-desc??rcare marf??<i></i>
Intram în Pa?cani<i></i>
Gara Pa?cani<i></i>
Pa?cani, în 1869 nod de cale ferat?? ce unea Suceava de Ia?i, iar din 1872, Ia?iul de Bucure?ti. Calea ferat?? Suceava ââ??â?? Roman, construit?? în numai doi ani (1868-1869), s-a înf??ptuit cu aportul a peste 8.000 de lucr??tori ?i 3.500 de care pentru transportul materialelor. Ca fapt divers, ?ina de tipul 31,17 kg/m a fost adus?? din Anglia ?i Germania cu vaporul pân?? la Gala?i ?i apoi pe Prut pân?? la punctul de desc??rcare Brânza. De aici, carele trase de boi transportau linia pân?? la ?antierul de construc?ie. 103 kilometri în numai doi ani reprezint?? un record, mai ales dac?? îl compar??m viteza de construc?ie de atunci cu viteza de modernizare a c??ii ferate de acum din România. <i></i>
Revenind la ââ???žacumââ??Â-ul zilei de 4 iulie 2008, v?? prezint, în continuare, câteva vehicule feroviare ce f??ceau forfot?? în Gara Pa?cani. Cu 5 minute mai devreme, Trenul Personal 6451, Ia?i ââ??â?? Pa?cani, gara în sta?ie pe linia 1. Avea la cârm?? pe locomotiva electric?? Bo-Bo cu tampoane rotunde, EC1-126. Vagoanele-i din spate aveau s?? circule spre Bac??u cu Trenul Personalââ??Â? cu exact trenul nostru spre Mogo?e?ti, Personalul 5442.
Trenul Personal, Ia?i - Pa?cani, sosea în sta?ie pe linia 1<i></i>
O locomotiv?? ?i o gar??...<i></i>
EA1-755 avea s?? se retrag?? la depou sau... s?? ia în primire alt tren<i></i>
08:40<i></i>
Dar ce se vedea în dep??rtare pe linia 1? O locomotiv?? diesel-electric?? vopsit?? profesional, probabil chiar ?i modernizat??, a?teptând s?? fie pus?? la prob?? pe linia 606, Pa?cani ââ??â?? Ia?i, sau s?? fie trimis?? la cump??r??tor. în fineââ??Â? locomotiva ar??ta excelent ?i, prin urmare, am n??ucit-o cu fotografii.
Ce se vede-n zare, ce se vede-n zare... <i></i>
DA 1157, o superb?? locomotiv?? <i></i>
Boghiul ce-i corespunde postului II de conducere<i></i>
Cel de-al doilea boghiu, surclasat de sigla CFR Marf??<i></i>
Tampoane noi, faruri noi... via??? lung?? s?? aib??! <i></i>
Locomotiva diesel-electric??, 60-1157-1, în sta?ionare pe linia 1 a G??rii Pa?cani<i></i>
Locomotiva electric?? EA1-815 avea s?? se cupleze la Trenul Personal 5442, Pa?cani ââ??â?? Bac??u de pe linia 1, în timp ce BoBica EC1-126 a?tepta, pe linia 2, eliberarea liniei 3 pentru a se cupla la Trenul Personal 5406, M??r???e?ti ââ??â?? Ia?i.
EA1-815 se îndrepta pe linia 1<i></i>
... unde se afla Trenul Personal Pa?cani - Bac??u<i></i>
Dou?? locomotive de vitez?? ale CFR C??l??tori<i></i>
EC1-126 va rebrusa ?i va pleca spre Trenul Personal de pe linia 3<i></i>
Trenul Personal Pa?cani ââ??â?? Bac??u<i></i>
08:50<i></i>
Trenul Rapid 652, Suceava Nord ââ??â?? Bucure?ti Nord, sosea în sta?ia Pa?cani pe linia 2. Convoiul de vagoane ro?ii era tras de locomotiva electric?? modernizat??, EA1-804. în timp ce mai mul?i c??l??tori luau drumul Bucure?tiului, pe linia 3 intra domol Trenul Accelerat 10857, compus dintr-o ram?? electric?? fran?uzeasc?? Z6100. Venea de la Ia?i ?i avea ca destina?ie gara Vatra Dornei B??i. A?a cum se observ?? ?i în imaginea de mai jos, locomotiva electric?? Bo-Bo EC1-126 era la cârma trenului de pe linia 5, Personal 5401/5406, M??r???e?ti ââ??â?? Ia?i. Avea s?? circule pân?? la capitala Moldovei la roat?? cu EA1-755.
Trenul Rapid Suceava Nord ââ??â?? Bucure?ti Nord intra în sta?ie pe linia 2<i></i>
Trenul Accelerat Ia?i - Vatra Dornei B??i intra în sta?ie pe linia 3<i></i>
Trenuri în Gara Pa?cani<i></i>
Doua locomotive CFR cu dou?? trenuri, unul de curs?? lung?? ââ??â?? Bucure?ti Nord ?i unul de curs?? scurt?? - Bac??u<i></i>
Locomotiva EA 662 de la CFR Marf?? intrase pe aceea?i linie cu Trenul portocaliu ce mergea spre sta?iunea Vatra Dornei. Ceea ce mi s-a p??rut interesant la ea a fost faptul c?? conturul tampoanelor, vârful cârligului ?i bandajele locomotivei erau vopsite cu alb, în timp ce carcasa locomotivei era afectat?? de rugin??. Totu?i, motoarele-i de dedesubt î?i f??ceau, cu datorie, treaba de a transporta vagoane de marf??.
Locomotiva electric?? CFR Marf?? EA-662, ââ???žîngr??m??dit??ââ?? pe linia 3 cu Trenul Accelerat de Vatra Dornei<i></i>
09:00<i></i>
Neînfrânt de c??ldur?? sau de razele sup??r??toare ale soarelui din miezul zilei, Locomotiva Diesel-Hidraulic?? 363 manevra spre Grupa Reviziei de Vagoane Pa?cani cele 3 vagoane etajate venite cu Trenul Personal 5502, Suceava Nord ââ??â?? Pa?cani (cel cu care am c??l??torit ?i noi, de altfel). Dar ?i mai brav ?i mai plin de suflet era mecanicul de pe locomotiva amintit??, care tura motorul ?i aplica frâna ca un profesionist ce-?i cunoa?te ma?ina de atâ?ia ani de zile. P??cat c?? vremurile aprigi din prezent au f??cut ca mul?i profesioni?ti în meseria lor s?? r??mân?? f??r?? loc de munc??ââ??Â?<i></i>
Omul zilei din Gara Pa?cani, LDH-363<i></i>
09:10<i></i>
Iat?? c?? a sosit ?i timpul pentru plecarea trenului cu care c??l??toream ?i noi, a?a c?? ne-am urcat în acesta. Dar o goarn?? de locomotiv?? se auzea tare din direc?ia Sucevei. Urma s?? vin??, cu o întârziere de aproximativ 15 minute, Trenul Accelerat 1838, Timi?oara Nord ââ??â?? Ia?i. Comparat?? cu distan?a considerabil?? parcurs?? de tren de peste 739 de kilometri, întârzierea mi se pare acceptabil?? ââ??â?? 20 de minute.
Trenul Accelerat Timi?oara Nord - Ia?i sosea în Gara Pa?cani pe linia 2<i></i>
09:20<i></i>
Trenul Personal 5442, Pa?cani ââ??â?? Bac??u, pleca la ora 09:14 de pe linia 1 din Gara Pa?cani. Al??turi de Ionu? aveam s?? c??l??torim timp de 22 de minute cu o vitez?? medie de 44 km/h. Urma s?? oprim în sta?ia Mogo?e?ti, deci v?? invit s?? urm??ri?i, în cele ce urmeaz??, 17 kilometri de cale ferat?? fotografia?i în câtevaââ??Â? amintiri a unei zile de var??ââ??Â? în câteva impresii de c??l??torieââ??Â? sincer??.
Ne luam la revedere de la DA-ul proasp??t modernizat<i></i>
Ziceam PA ?i la o drezin?? pantograf<i></i>
Racordul de la Magistrala 500 la o linie industrial??<i></i>
Vagoane de marf?? la intrare în sta?ia Pa?cani Triaj<i></i>
Halta Pa?cani Triaj<i></i>
Dup?? ce am trecut de halta Pa?cani Triaj, înfiin?at?? în 1940 ?i cu rol în tranzitul de persoane care lucreaz?? la triajul de marf?? Pa?cani, trenul ne îndrepta spre Halta de c??l??tori Stolniceni. Dar s?? nu ne gr??bim, deoarece aici exist?? un triaj care, în trecut, era folosit pentru preg??tirea trenurilor de marf?? pentru cele trei direc?ii de atunci ?iââ??Â? de acum: Bucure?ti, Vic?ani, Ia?i. Pe frontispiciul cl??dirii sta?iei a mai stat scris ?i Vatra Pa?cani.
Spre ROMAN<i></i>
Baliza avertizoare a unei zone neutre<i></i>
Trenul urca spre halta Stolniceni<i></i>
Cu zoom spre viitor... <i></i>
...dar nici s?? uit??m trecutul<i></i>
Halta în care trenul cu 3 vagoane, dou?? etajate ?i unul neetajat, î?i l??sa sau î?i prelua c??l??torii pentru destina?ii viitoare, se nume?te Stolniceni. Dat?? în func?iune în 1961, sta?ia deserve?te localit???ii Stolniceni-Pr??jescu. Pân?? aici, linia urc?? de la Pa?cani ?i urmeaz??, în kilometri ce-i vede domnul mecanic pân?? la Sta?ia Muncel, o linie dreapt??.
Trenul Personal Pa?cani - Bac??u, oprind în Halta Stolniceni<i></i>
09:30<i></i>
Pe aceste meleaguri, dublarea liniei s-a efectuat între 1972 ?i 1974, iar primul tren tras de o locomotiv?? electric?? a circulat la 22 iunie 1981. Prima sta?ie ce ne venea în cale era Muncel, înfiin?at?? chiar de la 1869.
Hai s?? mergem la Muncel, la Muncel... ca s?? facem un castel, un castel... <i></i>
Front... <i></i>
...and behind! <i></i>
De?i pe pancarta de culoare albastr?? pe care scrie ââ???žMuncelââ??Â, punctul de oprire corespunde localit???ii Cozme?ti.
Breteaua de la intrarea în sta?ia Muncel<i></i>
Peronul G??rii muncelene<i></i>
în câteva clipe aveam s?? ââ???ždebarc??mââ?? în halta Mogo?e?ti. Punctul de oprire a fost construit în 1961 ?i nu are linii separate. De aici am pornit spre Tab??ra Muncel pentru a m?? reîntâlni cu ni?te prieteni vechi de sorginte jurnalistic??. încadrat?? de o p??dure deas??, tab??ra ofer?? loc de lini?te ?i relaxare pentru copii, tineri ?i nu numai.
Iat??, în dreapta, P??durea de stejari a satului Muncelu de Sus<i></i>
Drumul spre Tab??ra Muncel<i></i>
Ei urcau... <i></i>
...noi coboram<i></i>
09:40<i></i>
Am oprit pentru câteva minute în Halta Mogo?e?ti pentru a fotografia peisajele FeRoviaRe ce ni se derulau în fa?a ochilor. Când veneam în trecut în Tab??ra de Jurnalism nu exista sear?? f??r?? s?? vin s?? ascult tumultul trecerii unui tren cu 120 km/hââ??Â?
Vedere spre Nord ââ??â?? Vic?ani<i></i>
Spre infinit<i></i>
Vedere spre Bucure?ti<i></i>
Linia dreapt?? spre Muncel<i></i>
Trecere la nivel cu Magistrala Feroviar?? 500<i></i>
12:20<i></i>
Revenisem din Tab??ra Muncel în Halta Mogo?e?ti, unde aveam s?? încadrez în display-ul camerei foto Trenul Accelerat 1752, Suceava ââ??â?? Bra?ov. Acesta era tractat de locomotiva electric?? clasic?? EA 801.
Locomotiva EA 801 tr??gea Trenul Accelerat Bra?ov ââ??â?? Suceava<i></i>
12:40<i></i>
Dup?? alte minute de a?teptat într-un soare ame?itor, un m??rfar cu o locomotiv?? electric?? vopsit?? în stilul clasic se apropia încet-înceti?or de locul unde ne aflam noi. Aceasta era EA-883 ?i avea în spate un convoi de vagoane cu produse petroliere. Treac??tul trenului ne-a l??sat în urm?? nu numai fotografii, ci ?i un puternic miros de benzin??.
Vedere spre Suceava Nord de-a lungul Magistralei 500<i></i>
Trenul de marfa se apropie de Mogo?e?ti <i></i>
EA-883 cu un Tren de Marfa trecând prin Halta Mogo?e?ti<i></i>
M??rfarul tranzita Halta Mogo?e?ti<i></i>
Multe vagoane cu un damf de benzina puternic<i></i>
Coada trenului m??rfar<i></i>
Galben indica semnalul luminos de parcurs, iar trenul se dep??rta tot mai mult de noi<i></i>
14:00<i></i>
A trebuit s?? suport??m o lung?? perioad?? de a?teptare pân?? când Trenul ce avea s?? ne duc?? spre Bac??u s?? ajung?? în sta?ia Mogo?e?ti. Ne mai umpleam timpul cu ni?te praf ridicat în urma pa?ilor no?tri pe drumul Tab??ra Muncel ââ??â?? Halta Mogo?e?ti.
Indicatorul rutier de pe drumul Muncel ââ??â?? Mogo?e?ti<i></i>
14:10<i></i>
Trenul Personal 5444, Pa?cani ââ??â?? Bac??u, se z??rea venind repede dinspre Pa?cani. Era compus din locomotiva Bo-Bo EC-85 ?i avea în spate 4 vagoane etajate 26-26.
Trenul Personal Pa?cani ââ??â?? Bac??u<i></i>
Locomotiva Bo-Bo CFR C??l??tori ro?-alb?? se oprea în Halta Mogo?e?ti<i></i>
Halta Mogo?e?ti, v??zut?? din tren<i></i>
Sta?ia urm??toare dup?? cea în care am stat mai mult de 3 ore ?i am a?teptat trenuri era s?? fieââ??Â? H??l??uce?ti. Aflat?? la doar 5 kilometri, locomotiva de 3400 de kW avea s?? ajung?? în sta?ie în doar câteva minute. S?? privim fotografiileââ??Â?
Spre H??l??uce?ti<i></i>
Printre gr??dini ?i gospod??rii de r??ze?i<i></i>
Cl??direa sta?iei H??l??uce?ti<i></i>
14:20<i></i>
Dup?? al?i 5 kilometri urma în itinerarul Trenului Personal, Pa?cani ââ??â?? Ia?i, Halta Mirce?ti. Aici avea s?? ne a?tepte un copac înalt ?i o cl??dire pe a c??rei frontispiciu scrie un nume ce aduce aminte de Vasile Alecsandri ââ??â?? Mirce?ti, locul na?terii. Desigur, impiegatul de mi?care al sta?iei a salutat respectuos pe mecanicul trenului ?i a privit atent vagoanele ce se derulau prin fa?a lui.
Spre Mirce?ti<i></i>
Halta Mirce?ti<i></i>
Spre S??b??oani<i></i>
Curba ââ???žFeRoviaRaââ?? sub Drumul Na?ional ââ???žRutierââ?? 2<i></i>
începând cu 1936, locomotivele cu aburi î?i încordau frânele ?i st??vileau vagoanele de c??l??tori venite de pe la Suceava sau Bucure?ti pentru a opri în S??b??oani. Aici ne a?tepta, în 2008, un impiegat de mi?care în haine de ââ???žMadon??ââ?? ?i cu siluet?? de Venus. Aten?ia distributiv?? ?i perspicacitatea sexului frumos î?i g??seau l??ca?ul în cl??direa Haltei S??b??oani.
Intrare în Halta S??b??oani<i></i>
Sta?ia S??b??oani<i></i>
Peronul sta?iei S??b??oani<i></i>
14:30<i></i>
La 8 kilometri de S??b??oani se a?terne în fa??? municipiul Roman. Popula?ia de aici num??r?? în jur de 80.000 de oameni, iar liniile G??rii num??r?? pân?? la cifra de 7. Fiind cap??t de linie prin anul 1869, acest punct FeRoviaR a devenit, în timp, important?? localitate de tranzit pe Magistrala 500. Fabrica de ?evi de la ArcelorMittal (fost?? Mittal Steel, fost?? Petrotub), întreprinderea Agrana România ?i mul?i al?i agen?i economici au acces în continuare acces la calea ferat??. Unii o folosesc cu respect ?i încredere, al?ii o las?? în voia ruginii ?i în mâna transportului auto.
Spre Roman<i></i>
Ionu? fotografiind Mittal Steel Roman<i></i>
în vitez?? pe Magistrala 500<i></i>
Complexul FeRoviaR din curtea companiei Mittal Steel num??ra aproape 27 de kilometri de linie, dovad?? c?? produc?ia de ?evi de la Roman era un obiectiv strategic important. în prezent, la intrarea pe liniile vechiului Petrotub ?edea o locomotiv?? diesel-hidraulic?? ?i multe-multe vagoane Eacs înc??rcate cu marf?? proasp??t produs?? în uzin??.
Râuri de vagoane c??tre ArcelorMittal Roman<i></i>
LDH la bariera ArcelorMittal<i></i>
în imaginile de mai jos pute?i observa o linie ferat?? în curb?? care vine de la Buh??ie?ti. Linia 605, Roman ââ??â?? Buh??ie?ti, a fost construit?? între 1911 ?i 1921 ?i are o lungime de aproximativ 71 de kilometri. Scopul construirii acestei c??i ferate a fost de a lega cele dou?? magistrale FeRoviaRe din Moldova, Vic?ani ââ??â?? Suceava ââ??â?? Bucure?ti ?i Ia?i ââ??â?? F??urei. Deocamdat?? atât despre aceast?? linie, promit s?? revin cu un reportaj mai amplu dedicat acestei leg??turi FeRoviaRe dintre cele dou?? magistrale principale.<i></i>
Linia ferat?? c??tre Buh??ie?ti<i></i>
Platforma de înc??rcare-desc??rcare a CFR Marf?? Roman<i></i>
LDH-456 la manevre în Gara Roman<i></i>
LDH 81-0245-1<i></i>
în plin fream??t al examenului de Bacalaureat, al??turi de Ionu? am purces într-o excursie feroviar?? de o zi pe ruta F??lticeni ââ??â?? Bac??u ?i retur. Am c??l??torit pe o distan??? de 131 de kilometri, schimbând 4 trenuri de persoane ?i trecând prin sta?ii ca F??lticeni, Dolhasca, Pa?cani, Roman ?i, în cele din urm??, Bac??u. Deci am parcurs întreaga linie 510 cu ai s??i 26 de kilometri plus al?i 105 de kilometri ââ???žmu?ca?iââ?? din Magistrala FeRoviaR?? 500.
Rezumând în cifre istoria celor 131 de kilometri pe care am c??l??torit în 4 iulie 2008, v?? aduc la cuno?tin??? urm??toarele: primul tren care a circulat pe linia Dolhasca ââ??â?? F??lticeni a fost la 10 octombrie 1887, în timp ce linia Dolhasca ââ??â?? Roman, component?? a c??ii ferate Burdujeni ââ??â?? Roman, era deja circulat?? de trenuri înc?? de la 15 decembrie 1869. Ultimul segment despre care vom aminti ?i mai târziu în reportaj este Roman ââ??â?? Bac??u, sec?iune care face parte din linia dat?? în exploatare la 13 septembrie 1872, Barbo?i ââ??â?? Tecuci ââ??â?? Roman. Interesant de men?ionat despre aceast?? linie este c?? a provocat unul dintre cele mai mari scandaluri politico-financiare pe tema drumului de fier din Europa, a c??rui consecin??? putea fi chiar ocuparea teritoriului român de c??tre Prusia, Rusia sau Imperiul Otoman.<i></i>
Locomotiva DA 1157, reînviat?? de Remarul Pa?cani<i></i>
06:30<i></i>
Dar s?? revenim la timpurile noastre, mai exact la diminea?a zilei de 4 iulie 2008, când, trezit de diminea??? de la ora 5:30, aveam în gând s?? circul cu trenul mai mult de 250 de kilometri în acea zi. Colegul meu de facultate, Ionu?, m?? a?tepta la Preute?ti, având acela?i gând ?i acelea?i dorin?e de a trece peste macazuri cu 100 km/h ?i de a ne întâlni cu trenuri accelerate sau cu m??rfare însetate de vitez??.
Harta Traseului efectuat pe 4 iulie 2008<i></i>
întrucât de la 1 martie 2008, serviciul de c??l??tori era deservit de o ram?? diesel Desiro cu binecunoscutele geamuri neprietenoase cu fotografii, nu v?? pot oferi decât un cadru din apropierea g??rii F??lticeni. Totu?i, pentru mai multe imortaliz??ri v?? invit s?? arunca?i un ochi peste un reportaj dedicat liniei 510, Dolhasca ââ??â?? F??lticeni.
Gara F??lticeni, ascuns?? de copaci ?i vagoane de marf??<i></i>
???ži pentru c?? tot am amintit de linia 510, Dolhasca ââ??â?? F??lticeni, permite?i-mi s?? v?? redau câteva informa?ii legate de geneza c??ii ferate în cauz??. Ideea construirii a fost lansat?? de Guvernul Liberal I. C. Br??tianu în 1882, urmând ca la 10 octombrie 1887 linia s?? fie circulat?? de trenuri de c??l??tori ?i de marf??. Calea ferat?? porne?te din Dolhasca de la o atitudine de 221 de m ?i urc?? de-a lungul v??ii ???žomuzului pân?? la Gara F??lticeni, situat?? la 278 de metri. Linia ferat?? are o declivitate de 13,62 la mie ?i se caracterizeaz?? cu o raz?? minim?? de curbur?? de 200 de metri. Tipul de ?in?? introdus a fost ini?ial TIP24, urmând ca dup?? 1985 trenurile s?? circule pe ?in?? tip 49 SB. Ca fapt divers, în 1899 un tren de persoane care circula pe ruta Dolhasca ââ??â?? F??lticeni parcurgea cei 24,7 de kilometri într-o or?? ?i 10 minute. Acum, în zilele noastre, aceea?i distan??? este parcurs?? în 44 de minute.<i></i>
06:40<i></i>
Ajuns la Preute?ti, trenul Desiro este fotografiat de Ionu?. Sta?ia ââ???žPreo?e?tiââ??Â, la kilometrul 16 + 348, a fost înfiin?at?? în 1913. Pe atunci, locuitorii satului Preo?e?ti, precum ?i ai celor din satele din împrejur, se bucurau c?? puteau ajunge mai repede în târgul F??lticenilor cu ajutorul trenuluiââ??Â? Acum, dup?? dezvoltarea industriei auto, lumea, începând de la tinerii din mediul rural care înva??? la ?colile din F??lticeni ?i pân?? la persoanele mai în vârst?? aleg s?? circule înghesui?i în Dacii 1310 câte 6 în ma?in??, riscându-?i via?a. E drept, timpul de deplasare este aproape înjum??t???it, iar disponibilitatea curselor este din jum??tate în jum??tate de or??. Trenulââ??Â? abia vine o dat?? diminea???, o dat?? la amiaz?? ?i o dat?? seara. <i></i>
S??geata albastr?? intra în Halta Preute?ti<i></i>
07:20<i></i>
Trenul Personal F??lticeni ââ??â?? Dolhasca sosea în sta?ia Dolhasca la ora stabilit??. Am circulat pe cei 26 de kilometri cu o vitez?? medie de 36 km/h. A?teptam pe peronul acoperit de liniile de înalt?? tensiune Trenul Personal 5502, Suceava Nord ââ??â?? Pa?cani. Urma s?? treac?? în sta?ie la ora 8:06, iar pân?? atunci aveam în plan s?? fotografiem ?i s?? film??m trenuri.
Gara Dolhasca, sc??ldat?? de razele unui soare trezit dis-de-diminea???<i></i>
Trenul Personal Ia?i - Putna, tras de EA1-646<i></i>
Lung drum te mai a?teapt??, drag?? locomotiv??! <i></i>
Trenul Personal Dolhasca - F??lticeni, a?teptând pasageri pe linia 4<i></i>
07:40<i></i>
Dup?? 20 de minute în care respir??m aer curat ?i îmbog???it cu electroni urca?i la 27.000 de vol?i, ajungea în Dolhasca, pe linia 2, Trenul Accelerat 1833, Ia?i ââ??â?? Timi?oara Nord. F??r?? întârziere, locomotiva EA-855 va circula, mândr??, pân?? aproape de Cluj-Napoca, iar de acolo, în caz c?? nu va fi schimbat?? cu o alta mai odihnit??, pân?? la Timi?oara Nord.
Merge?i la F??lticeni? <i></i>
Acceleratul Ia?i-Timi?oara, având la trac?iune pe EA-855<i></i>
08:00<i></i>
Trenul Personal 5502, Suceava Nord ââ??â?? Pa?cani, sosea în timp util pe linia 3 a G??rii Dolhasca. Acest punct de oprire, care dateaz?? din 15 decembrie 1869, deserve?te, ?i acum, sta?ia de leg??tur?? dintre trenurile care vin dinspre Timi?oara, Bra?ov, Bucure?ti, Constan?a, Ia?i ?i F??lticeni. Având la trac?iune pe una dintre cele mai frumoase locomotive din Moldova, EA1-755, trenul demareaz?? din Gara Dolhasca spre sta?iile de dinainte de Pa?cani.
Locomotiva Trenului Personal, Suceava Nord - Pa?cani, ne f??cea cu ochiul s?? urc??m<i></i>
Automotorul... continua s?? î?i a?tepte c??l??torii<i></i>
08:10<i></i>
în drumul celor 21 de kilometri pân?? în Pa?cani, trenul cu care c??l??toream urma s?? opreasc?? în sta?iile Probota, Lespezi ?i Lunca Siretului. Viteza medie a trenului a fost de 43 km/h, de?i în unele por?iuni de linie erau atinse ââ???žiu?eliââ?? de peste 80 km/h.
Luna lui cuptor, dup?? cum bine ?ti?i, e mai r??coroas?? pe aici prin p??r?ile Moldovei, unde natura cu verdele ei n??ucitor ofer?? r??coare contra dioxid de carbon. îmi spuneau ni?te americani, odat??, când am circulat exact pe aceea?i rut??, c?? la ei acolo copacii sunt unul ?i unul, pe când la noiââ??Â? dealurile sunt împ??durite. Verdele mioritic a fost unul dintre motivele pentru care ei veniser?? în vizit?? în Româniaââ??Â?<i></i>
Spre Pa?cani<i></i>
Coada trenului Accelerat, Mangalia - Suceava Nord<i></i>
înainte de Pa?cani, trenul urma s?? opreasc?? ?i în sta?ia Lespezi<i></i>
Deci, spre Lespezi! <i></i>
Gara Lespezi<i></i>
08:20<i></i>
Dup?? ce trenul de persoane a plecat din Gara Lespezi, urm??toarea sta?ie pe list?? în care oprirea era obligatorie era Lunca Siretului. Numele acestei sta?ii denot?? faptul c?? ne aflasem în Lunca unui mare râu din Moldova ?i din România, totodat?? - Siretul. Este recunoscut dup?? dezastrele pe care le provoac?? în timpul lunilor de var??, când plou?? abundent.
Spre Lunca Siretului<i></i>
1000 de metri pân?? în sta?ie<i></i>
900... <i></i>
Cl??direa Haltei Lunca Siretului, str??puns?? de un soare c??lduros de var??<i></i>
Spre ultima sta?ie de parcurs a acestui tren, Pa?cani<i></i>
Aten?ie, deconecteaz?? disjunctorul<i></i>
Linia 517 - Pa?cani - Târgu Neam?<i></i>
08:30<i></i>
Trenul Personal 5502, Suceava Nord ââ??â?? Pa?cani, sosea la timp (ba mai mult, cu 3 minute mai devreme) în Gara Pa?cani. Noi aveam s?? ne d??m jos din tren, iar locomotiva electric?? avea s?? se decupleze de la vagoanele etajate venite de la Suceava. De aici trebuia s?? c??l??torim pân?? la Halta Mogo?e?ti cu Trenul Personal 5442, Pa?cani ââ??â?? Bac??u.
Vagoane de marf?? Eacs aflate pe o linie de înc??rcare-desc??rcare marf??<i></i>
Intram în Pa?cani<i></i>
Gara Pa?cani<i></i>
Pa?cani, în 1869 nod de cale ferat?? ce unea Suceava de Ia?i, iar din 1872, Ia?iul de Bucure?ti. Calea ferat?? Suceava ââ??â?? Roman, construit?? în numai doi ani (1868-1869), s-a înf??ptuit cu aportul a peste 8.000 de lucr??tori ?i 3.500 de care pentru transportul materialelor. Ca fapt divers, ?ina de tipul 31,17 kg/m a fost adus?? din Anglia ?i Germania cu vaporul pân?? la Gala?i ?i apoi pe Prut pân?? la punctul de desc??rcare Brânza. De aici, carele trase de boi transportau linia pân?? la ?antierul de construc?ie. 103 kilometri în numai doi ani reprezint?? un record, mai ales dac?? îl compar??m viteza de construc?ie de atunci cu viteza de modernizare a c??ii ferate de acum din România. <i></i>
Revenind la ââ???žacumââ??Â-ul zilei de 4 iulie 2008, v?? prezint, în continuare, câteva vehicule feroviare ce f??ceau forfot?? în Gara Pa?cani. Cu 5 minute mai devreme, Trenul Personal 6451, Ia?i ââ??â?? Pa?cani, gara în sta?ie pe linia 1. Avea la cârm?? pe locomotiva electric?? Bo-Bo cu tampoane rotunde, EC1-126. Vagoanele-i din spate aveau s?? circule spre Bac??u cu Trenul Personalââ??Â? cu exact trenul nostru spre Mogo?e?ti, Personalul 5442.
Trenul Personal, Ia?i - Pa?cani, sosea în sta?ie pe linia 1<i></i>
O locomotiv?? ?i o gar??...<i></i>
EA1-755 avea s?? se retrag?? la depou sau... s?? ia în primire alt tren<i></i>
08:40<i></i>
Dar ce se vedea în dep??rtare pe linia 1? O locomotiv?? diesel-electric?? vopsit?? profesional, probabil chiar ?i modernizat??, a?teptând s?? fie pus?? la prob?? pe linia 606, Pa?cani ââ??â?? Ia?i, sau s?? fie trimis?? la cump??r??tor. în fineââ??Â? locomotiva ar??ta excelent ?i, prin urmare, am n??ucit-o cu fotografii.
Ce se vede-n zare, ce se vede-n zare... <i></i>
DA 1157, o superb?? locomotiv?? <i></i>
Boghiul ce-i corespunde postului II de conducere<i></i>
Cel de-al doilea boghiu, surclasat de sigla CFR Marf??<i></i>
Tampoane noi, faruri noi... via??? lung?? s?? aib??! <i></i>
Locomotiva diesel-electric??, 60-1157-1, în sta?ionare pe linia 1 a G??rii Pa?cani<i></i>
Locomotiva electric?? EA1-815 avea s?? se cupleze la Trenul Personal 5442, Pa?cani ââ??â?? Bac??u de pe linia 1, în timp ce BoBica EC1-126 a?tepta, pe linia 2, eliberarea liniei 3 pentru a se cupla la Trenul Personal 5406, M??r???e?ti ââ??â?? Ia?i.
EA1-815 se îndrepta pe linia 1<i></i>
... unde se afla Trenul Personal Pa?cani - Bac??u<i></i>
Dou?? locomotive de vitez?? ale CFR C??l??tori<i></i>
EC1-126 va rebrusa ?i va pleca spre Trenul Personal de pe linia 3<i></i>
Trenul Personal Pa?cani ââ??â?? Bac??u<i></i>
08:50<i></i>
Trenul Rapid 652, Suceava Nord ââ??â?? Bucure?ti Nord, sosea în sta?ia Pa?cani pe linia 2. Convoiul de vagoane ro?ii era tras de locomotiva electric?? modernizat??, EA1-804. în timp ce mai mul?i c??l??tori luau drumul Bucure?tiului, pe linia 3 intra domol Trenul Accelerat 10857, compus dintr-o ram?? electric?? fran?uzeasc?? Z6100. Venea de la Ia?i ?i avea ca destina?ie gara Vatra Dornei B??i. A?a cum se observ?? ?i în imaginea de mai jos, locomotiva electric?? Bo-Bo EC1-126 era la cârma trenului de pe linia 5, Personal 5401/5406, M??r???e?ti ââ??â?? Ia?i. Avea s?? circule pân?? la capitala Moldovei la roat?? cu EA1-755.
Trenul Rapid Suceava Nord ââ??â?? Bucure?ti Nord intra în sta?ie pe linia 2<i></i>
Trenul Accelerat Ia?i - Vatra Dornei B??i intra în sta?ie pe linia 3<i></i>
Trenuri în Gara Pa?cani<i></i>
Doua locomotive CFR cu dou?? trenuri, unul de curs?? lung?? ââ??â?? Bucure?ti Nord ?i unul de curs?? scurt?? - Bac??u<i></i>
Locomotiva EA 662 de la CFR Marf?? intrase pe aceea?i linie cu Trenul portocaliu ce mergea spre sta?iunea Vatra Dornei. Ceea ce mi s-a p??rut interesant la ea a fost faptul c?? conturul tampoanelor, vârful cârligului ?i bandajele locomotivei erau vopsite cu alb, în timp ce carcasa locomotivei era afectat?? de rugin??. Totu?i, motoarele-i de dedesubt î?i f??ceau, cu datorie, treaba de a transporta vagoane de marf??.
Locomotiva electric?? CFR Marf?? EA-662, ââ???žîngr??m??dit??ââ?? pe linia 3 cu Trenul Accelerat de Vatra Dornei<i></i>
09:00<i></i>
Neînfrânt de c??ldur?? sau de razele sup??r??toare ale soarelui din miezul zilei, Locomotiva Diesel-Hidraulic?? 363 manevra spre Grupa Reviziei de Vagoane Pa?cani cele 3 vagoane etajate venite cu Trenul Personal 5502, Suceava Nord ââ??â?? Pa?cani (cel cu care am c??l??torit ?i noi, de altfel). Dar ?i mai brav ?i mai plin de suflet era mecanicul de pe locomotiva amintit??, care tura motorul ?i aplica frâna ca un profesionist ce-?i cunoa?te ma?ina de atâ?ia ani de zile. P??cat c?? vremurile aprigi din prezent au f??cut ca mul?i profesioni?ti în meseria lor s?? r??mân?? f??r?? loc de munc??ââ??Â?<i></i>
Omul zilei din Gara Pa?cani, LDH-363<i></i>
09:10<i></i>
Iat?? c?? a sosit ?i timpul pentru plecarea trenului cu care c??l??toream ?i noi, a?a c?? ne-am urcat în acesta. Dar o goarn?? de locomotiv?? se auzea tare din direc?ia Sucevei. Urma s?? vin??, cu o întârziere de aproximativ 15 minute, Trenul Accelerat 1838, Timi?oara Nord ââ??â?? Ia?i. Comparat?? cu distan?a considerabil?? parcurs?? de tren de peste 739 de kilometri, întârzierea mi se pare acceptabil?? ââ??â?? 20 de minute.
Trenul Accelerat Timi?oara Nord - Ia?i sosea în Gara Pa?cani pe linia 2<i></i>
09:20<i></i>
Trenul Personal 5442, Pa?cani ââ??â?? Bac??u, pleca la ora 09:14 de pe linia 1 din Gara Pa?cani. Al??turi de Ionu? aveam s?? c??l??torim timp de 22 de minute cu o vitez?? medie de 44 km/h. Urma s?? oprim în sta?ia Mogo?e?ti, deci v?? invit s?? urm??ri?i, în cele ce urmeaz??, 17 kilometri de cale ferat?? fotografia?i în câtevaââ??Â? amintiri a unei zile de var??ââ??Â? în câteva impresii de c??l??torieââ??Â? sincer??.
Ne luam la revedere de la DA-ul proasp??t modernizat<i></i>
Ziceam PA ?i la o drezin?? pantograf<i></i>
Racordul de la Magistrala 500 la o linie industrial??<i></i>
Vagoane de marf?? la intrare în sta?ia Pa?cani Triaj<i></i>
Halta Pa?cani Triaj<i></i>
Dup?? ce am trecut de halta Pa?cani Triaj, înfiin?at?? în 1940 ?i cu rol în tranzitul de persoane care lucreaz?? la triajul de marf?? Pa?cani, trenul ne îndrepta spre Halta de c??l??tori Stolniceni. Dar s?? nu ne gr??bim, deoarece aici exist?? un triaj care, în trecut, era folosit pentru preg??tirea trenurilor de marf?? pentru cele trei direc?ii de atunci ?iââ??Â? de acum: Bucure?ti, Vic?ani, Ia?i. Pe frontispiciul cl??dirii sta?iei a mai stat scris ?i Vatra Pa?cani.
Spre ROMAN<i></i>
Baliza avertizoare a unei zone neutre<i></i>
Trenul urca spre halta Stolniceni<i></i>
Cu zoom spre viitor... <i></i>
...dar nici s?? uit??m trecutul<i></i>
Halta în care trenul cu 3 vagoane, dou?? etajate ?i unul neetajat, î?i l??sa sau î?i prelua c??l??torii pentru destina?ii viitoare, se nume?te Stolniceni. Dat?? în func?iune în 1961, sta?ia deserve?te localit???ii Stolniceni-Pr??jescu. Pân?? aici, linia urc?? de la Pa?cani ?i urmeaz??, în kilometri ce-i vede domnul mecanic pân?? la Sta?ia Muncel, o linie dreapt??.
Trenul Personal Pa?cani - Bac??u, oprind în Halta Stolniceni<i></i>
09:30<i></i>
Pe aceste meleaguri, dublarea liniei s-a efectuat între 1972 ?i 1974, iar primul tren tras de o locomotiv?? electric?? a circulat la 22 iunie 1981. Prima sta?ie ce ne venea în cale era Muncel, înfiin?at?? chiar de la 1869.
Hai s?? mergem la Muncel, la Muncel... ca s?? facem un castel, un castel... <i></i>
Front... <i></i>
...and behind! <i></i>
De?i pe pancarta de culoare albastr?? pe care scrie ââ???žMuncelââ??Â, punctul de oprire corespunde localit???ii Cozme?ti.
Breteaua de la intrarea în sta?ia Muncel<i></i>
Peronul G??rii muncelene<i></i>
în câteva clipe aveam s?? ââ???ždebarc??mââ?? în halta Mogo?e?ti. Punctul de oprire a fost construit în 1961 ?i nu are linii separate. De aici am pornit spre Tab??ra Muncel pentru a m?? reîntâlni cu ni?te prieteni vechi de sorginte jurnalistic??. încadrat?? de o p??dure deas??, tab??ra ofer?? loc de lini?te ?i relaxare pentru copii, tineri ?i nu numai.
Iat??, în dreapta, P??durea de stejari a satului Muncelu de Sus<i></i>
Drumul spre Tab??ra Muncel<i></i>
Ei urcau... <i></i>
...noi coboram<i></i>
09:40<i></i>
Am oprit pentru câteva minute în Halta Mogo?e?ti pentru a fotografia peisajele FeRoviaRe ce ni se derulau în fa?a ochilor. Când veneam în trecut în Tab??ra de Jurnalism nu exista sear?? f??r?? s?? vin s?? ascult tumultul trecerii unui tren cu 120 km/hââ??Â?
Vedere spre Nord ââ??â?? Vic?ani<i></i>
Spre infinit<i></i>
Vedere spre Bucure?ti<i></i>
Linia dreapt?? spre Muncel<i></i>
Trecere la nivel cu Magistrala Feroviar?? 500<i></i>
12:20<i></i>
Revenisem din Tab??ra Muncel în Halta Mogo?e?ti, unde aveam s?? încadrez în display-ul camerei foto Trenul Accelerat 1752, Suceava ââ??â?? Bra?ov. Acesta era tractat de locomotiva electric?? clasic?? EA 801.
Locomotiva EA 801 tr??gea Trenul Accelerat Bra?ov ââ??â?? Suceava<i></i>
12:40<i></i>
Dup?? alte minute de a?teptat într-un soare ame?itor, un m??rfar cu o locomotiv?? electric?? vopsit?? în stilul clasic se apropia încet-înceti?or de locul unde ne aflam noi. Aceasta era EA-883 ?i avea în spate un convoi de vagoane cu produse petroliere. Treac??tul trenului ne-a l??sat în urm?? nu numai fotografii, ci ?i un puternic miros de benzin??.
Vedere spre Suceava Nord de-a lungul Magistralei 500<i></i>
Trenul de marfa se apropie de Mogo?e?ti <i></i>
EA-883 cu un Tren de Marfa trecând prin Halta Mogo?e?ti<i></i>
M??rfarul tranzita Halta Mogo?e?ti<i></i>
Multe vagoane cu un damf de benzina puternic<i></i>
Coada trenului m??rfar<i></i>
Galben indica semnalul luminos de parcurs, iar trenul se dep??rta tot mai mult de noi<i></i>
14:00<i></i>
A trebuit s?? suport??m o lung?? perioad?? de a?teptare pân?? când Trenul ce avea s?? ne duc?? spre Bac??u s?? ajung?? în sta?ia Mogo?e?ti. Ne mai umpleam timpul cu ni?te praf ridicat în urma pa?ilor no?tri pe drumul Tab??ra Muncel ââ??â?? Halta Mogo?e?ti.
Indicatorul rutier de pe drumul Muncel ââ??â?? Mogo?e?ti<i></i>
14:10<i></i>
Trenul Personal 5444, Pa?cani ââ??â?? Bac??u, se z??rea venind repede dinspre Pa?cani. Era compus din locomotiva Bo-Bo EC-85 ?i avea în spate 4 vagoane etajate 26-26.
Trenul Personal Pa?cani ââ??â?? Bac??u<i></i>
Locomotiva Bo-Bo CFR C??l??tori ro?-alb?? se oprea în Halta Mogo?e?ti<i></i>
Halta Mogo?e?ti, v??zut?? din tren<i></i>
Sta?ia urm??toare dup?? cea în care am stat mai mult de 3 ore ?i am a?teptat trenuri era s?? fieââ??Â? H??l??uce?ti. Aflat?? la doar 5 kilometri, locomotiva de 3400 de kW avea s?? ajung?? în sta?ie în doar câteva minute. S?? privim fotografiileââ??Â?
Spre H??l??uce?ti<i></i>
Printre gr??dini ?i gospod??rii de r??ze?i<i></i>
Cl??direa sta?iei H??l??uce?ti<i></i>
14:20<i></i>
Dup?? al?i 5 kilometri urma în itinerarul Trenului Personal, Pa?cani ââ??â?? Ia?i, Halta Mirce?ti. Aici avea s?? ne a?tepte un copac înalt ?i o cl??dire pe a c??rei frontispiciu scrie un nume ce aduce aminte de Vasile Alecsandri ââ??â?? Mirce?ti, locul na?terii. Desigur, impiegatul de mi?care al sta?iei a salutat respectuos pe mecanicul trenului ?i a privit atent vagoanele ce se derulau prin fa?a lui.
Spre Mirce?ti<i></i>
Halta Mirce?ti<i></i>
Spre S??b??oani<i></i>
Curba ââ???žFeRoviaRaââ?? sub Drumul Na?ional ââ???žRutierââ?? 2<i></i>
începând cu 1936, locomotivele cu aburi î?i încordau frânele ?i st??vileau vagoanele de c??l??tori venite de pe la Suceava sau Bucure?ti pentru a opri în S??b??oani. Aici ne a?tepta, în 2008, un impiegat de mi?care în haine de ââ???žMadon??ââ?? ?i cu siluet?? de Venus. Aten?ia distributiv?? ?i perspicacitatea sexului frumos î?i g??seau l??ca?ul în cl??direa Haltei S??b??oani.
Intrare în Halta S??b??oani<i></i>
Sta?ia S??b??oani<i></i>
Peronul sta?iei S??b??oani<i></i>
14:30<i></i>
La 8 kilometri de S??b??oani se a?terne în fa??? municipiul Roman. Popula?ia de aici num??r?? în jur de 80.000 de oameni, iar liniile G??rii num??r?? pân?? la cifra de 7. Fiind cap??t de linie prin anul 1869, acest punct FeRoviaR a devenit, în timp, important?? localitate de tranzit pe Magistrala 500. Fabrica de ?evi de la ArcelorMittal (fost?? Mittal Steel, fost?? Petrotub), întreprinderea Agrana România ?i mul?i al?i agen?i economici au acces în continuare acces la calea ferat??. Unii o folosesc cu respect ?i încredere, al?ii o las?? în voia ruginii ?i în mâna transportului auto.
Spre Roman<i></i>
Ionu? fotografiind Mittal Steel Roman<i></i>
în vitez?? pe Magistrala 500<i></i>
Complexul FeRoviaR din curtea companiei Mittal Steel num??ra aproape 27 de kilometri de linie, dovad?? c?? produc?ia de ?evi de la Roman era un obiectiv strategic important. în prezent, la intrarea pe liniile vechiului Petrotub ?edea o locomotiv?? diesel-hidraulic?? ?i multe-multe vagoane Eacs înc??rcate cu marf?? proasp??t produs?? în uzin??.
Râuri de vagoane c??tre ArcelorMittal Roman<i></i>
LDH la bariera ArcelorMittal<i></i>
în imaginile de mai jos pute?i observa o linie ferat?? în curb?? care vine de la Buh??ie?ti. Linia 605, Roman ââ??â?? Buh??ie?ti, a fost construit?? între 1911 ?i 1921 ?i are o lungime de aproximativ 71 de kilometri. Scopul construirii acestei c??i ferate a fost de a lega cele dou?? magistrale FeRoviaRe din Moldova, Vic?ani ââ??â?? Suceava ââ??â?? Bucure?ti ?i Ia?i ââ??â?? F??urei. Deocamdat?? atât despre aceast?? linie, promit s?? revin cu un reportaj mai amplu dedicat acestei leg??turi FeRoviaRe dintre cele dou?? magistrale principale.<i></i>
Linia ferat?? c??tre Buh??ie?ti<i></i>
Platforma de înc??rcare-desc??rcare a CFR Marf?? Roman<i></i>
LDH-456 la manevre în Gara Roman<i></i>
LDH 81-0245-1<i></i>