Paris - N-o fo cu trenul, dau au fo ?i trenuri.

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

interesantul

Well-Known Member
Trenulist
24 Ianuarie 2016
1.584
2
53
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca
- ghid de plimbare ?i nu numai -
sau mai corect
- un provincial la capital?? -

Se d?? ca tem?? de lucru o c??l??torie de motivare la Paris, programat?? cu luni înainte....

Precum am anun?at ?i pe forum, am plecat la începutul lui april spre Paris cu autoturisul, urmând ca acolo s?? m?? întâlnesc cu persoanele ce mergeau cu avionul. Pentru a nu m?? plictisi pe drum am luat un autostopist ca s?? mai am cu cine schimba o vorb??, dar am nimerit prost, deoarece era un student în calatorie de studiu, ?i acum se întorcea acasa la Passau, ?i mi-a dormit 98,5% din drum. Deci tot singur...

Scurt popas în Germania

Ungaria, Austria la drum de noapte, s?? m?? prind?? zorii în Passau, s?? dau piept cu Germania de bun?? diminea???. Imediat dup?? vam?? r??mân singur ?i hai la drum înc?? 1000 km. Primul popas la Nurnberg. Ca ?i pasionat al c??ilor ferate caut gara, pe care o nimeresc foarte u?or fiind amplasate bine ?i suficiente indicatoare rutiere.
Gara, o cl??dire veche reconstruit?? din temelii dup?? cel de-al doilea r??zboi, de o cur???enie exemplar??, luminoas??, aerisit??, tot o dat?? plin?? de pasageri. Fiind dimnea?a în jurul orei locale 10.00 într-o zi de joi, vuia de lume. Localnici naveti?ti, grupuri de elevi, turi?ti cu zeci de valize ?i cu IO, c??utând ?i minunându-m?? de ordinea cu care se mi?cau to?i. Cur???enia din gar?? cu tot acel trafic era exemplar??, (nu exist?? termen de compara?ie cu ceva g??ri de pe la noi, c?? n-are rost. Suntem ?i la acest capitol mult în urm??). Era curat nu pentru c?? era plin de personal de cur???enie, ci pentru c?? pasagerii, c??l??torii men?ineau cur???enia. Simplu, nu? E chestie de civiliza?ie care prin balcani lipse?te. C??l??torii mai tineri st??teau de-a dreptul pe jos.
Din p??cate fiind contra timp nu am putut vizita celebrul muzeu feroviar din Nurnberg, care se afl?? la 200 de m de gar??, r??mânând pe data viitoare, cândva...
Dup?? ce am servit un ââ??Frühstückââ?? la una din multele brut??rii din gar??, am pornit la un tur rapid al centrului.
M-a dezam??git mult, deoarece era ca o dioram?? de la ââ??a?a nuââ??. Totul nou, renovat, curat, iarba cre?tea nem?e?te, cerând voie dac?? s?? ias?? în eviden??? cu un fir sau nu. Era diorama perfect??.
Din p??cate tot aerul de nou al unui ora? vechi se datoreaz?? r??zboiului, când a fost demolat în întregime de c??tre alia?i. Reconstruc?ia lui, ca a marii majorit???i a ora?elor nem?e?ti s-a f??cut cu fotografia în mân??, respectându-se în mare parte str??zile ?i volumetria cl??dirilor. Dar se cu toate eforturile constructorilor se vede ?i se simte ca un ora? nou.

Bahn, Bahn, Bahn, Autobahn (Kraftwerk)

Am purces mai departe la drum c??tre Mannheim - Saarbruken - Fran?a
O fi nem?ii fani ââ??Autobahnââ??, dar nici cu trenurile nu mi-e ru?ine. Plin de camioane ?i ma?ini pe autostrad??, zi-noapte, dar pe por?iunile pe unde vedeam calea ferat?? de pe autostrad?? la fie?ce 5 minute câte un m??rfar sau un tren de c??l??tori într-un sens sau altul... Nu-? ce-o face CFR, dar mai au 231 de ani s?? ajung?? la nivelul actual al traficului din Germania.
Peisajul de pe autostrad?? destul de monoton, dar frumos prin ordinea din jur.
Discutând despre trafic... ehe... Nu e nimic de discutat. N-are rost ?i n-are rost. Dac?? vrei s?? te sim?i confortabil, ?i în siguran??? în trafic mut??-te de pe la noi. Scurt ?i gata. Un claxon n-am auzit, nu ?tiu dac?? ?oferii nem?i au dejetul mijlociu sau nu c?? n-am v??zut, iar mimil?ieni pe la col?uri nu ?tiu dac?? au.

Bizoni în trafic? Ce-s ??ia?

M?? târâiam pe autostrad?? cu 140 la or??. Atât poate c??ru?a me ?i cu asta basta. Dar ?i la viteza aceasta mai aveam câte ceva de dep???it. M?? asiguram, m?? uitam de 5 ori în spate ?i m?? angajam în dep???ire. Da nu-? de unde când eram la jumatea dep???irii se lipeau de mine ni?te faruri de ni?te ââ??Mer?anuriââ??, ba un Maybach (nu a lu nea Jiji), ba ceva ââ??Por?anuriââ?? Deh... Ma?ini. dar ficiorii ??ia nu f??cea ca ?i cocalarii no?tri s?? m?? semnalizeze cu farurile pân??-?i rup maneta. A?teptau s?? m?? retrag ?i s?? le las cale liber??. Un stop mai civilizat ca pe A-urile de pe la noi din ?ar??.

Benzin?? lesne

Gândisem io, c?? dac?? tot ajung pe colo pe la Saarbruken s?? fac un ocol s?? intru prin Luxebourg cu o abatere de 30 de km.
Gândit ?i f??cut. Intrarea în Luxembrug e spectaculoas??, pe ni?te viaducte lungi. Primul sat în care am intrat a fost SCHENGEN (io am intrat în Schengen, de restul.. nu-mi mai pas?? :) )
Pe acolo m-a izbit un iz de anii ??â??80 de pe la noi, când st??teai la benzi?? cu orele la coad??.
La un ESSO coad?? de cel pu?in 150 de ma?ini. Ce pana me? în Germania benzin??riile aproape goale, la ei coad??. Ce nu pot merge în Germania s?? se alimenteze?
Abia pe urm?? am observat c?? erau ma?in înmatriculate în Belgia, Fran?a ?i Germania la coad??. Explica?ia cât se poate de simpl??. 1,2 euro litru de diesel, pe cand la nem?i era 1,48 iar la fran?uji 1,53.
Am b??gat ?i eu un plin, parându-mi r??u c?? nu mi-am luat impermeabilul cu mine ca s??-mi bag ?i în buzunare.
Coada era mare dar erau ?i 40 de pompe, a?a c?? mai mult de 10 minute n-am stat la rând. Mai întârzia lumea la magazinul benzin??riie, deoarece era cu produse f??r?? taxe.

ââ??Vive le Franceââ??

Unul din ?elurile c??l??toriei prin Fran?a era s??-mi demonstrez c?? se poate ?i f??r?? ââ??Autorouteââ??

La ie?ire din scurtul tranzit al Belgiei (1,4 km) am dat piept cu Champagne Ardennes. Ca la ?ar??, am purces pe drum pe ?osele na?ionale ?i regionale. Fran?a rural?? e o bijuterie. O adev??rat?? bijuterie.
Primul sat, prima ââ??boulangerieââ?? - ?ap??. Credeam c?? se dau bulane de gagici, când colo ceva ââ??Panne au Viandeââ?? (pâine cu carne) Croissant (corn de-a lor) ?i înc?? 435 de sortimente... Buna ?i ??le c?? oricum îmi era foame.
??Ë?i pl??cerea de a ?ofa printre colinele Ardenilor pe panglici înguste dar perfecte de asfalt, sus jos, sate, c??tune, tractoare. Mai mare pl??cerea. Am trecut ?i prin câteva p??duri pe unde mai ap??rea o cruce, un indicator ââ??Verdunââ?? în lini?tea înser??rii, oprind lâng?? un monument funerar dedicat celor c??zu?i în primul r??zboi mondial am auzit p??durea înc?? ?ipând de durere, iar p??mântul, dup?? scurta ploaie parc?? era îmbibat cu sânge, nu cu lut ro?u. Ardenii au fost o adev??rat?? m??cel??rie în anii primului r??zboi modial. Al doilea nu a mai produs atâtea victime în zon??, nem?ii trecând ca prin brânz??, dup?? refugierea alia?ilor de la Dunkerque. Parc?? ?i acum se sim?ea în aer triste?ea ?i durerea acelor zile.
Dar Ardenii ?i oamenii au rezistat, sunt acolo ?i au ââ??Boulangerieââ?? bestiale. Via?a mere înainte, depinzând ce tine cum î?i tr??ie?ti momentul.

La ceas de seara se v??d ââ??luminile Parisuluiââ??. Nu chiar, era vorba de Beauvais (60 km nord de Paris, dar pe aproape.
Pentru cine popose?te sau trece pe la Beauvais îi recomand o incursiune în centru ora?ului unde se afl?? o catedral?? gotic?? cu cea mai înalt?? nav?? din lume (57m). în anii `80 un arhitect tân??r a încept s?? dea jos tiran?ii de metal ce ancorau coloanele ?i mare a fost norocul lor c?? nu s-a pr??bu?it. Acum catedrala e împânzit?? de tiran?i de sprijin din lemn, iar coloanele stau s?? cad??. Se vede c?? sunt strâmbe cu ochiul liber. ??Ë?i pe la ei mai sunt ââ??arti?tiââ??! înc?? se caut?? solu?ii pentru consolidarea catedralei, care e în mare pericol de pr??bu?ire.

Pe drum spre Paris, recomnad o scurt?? oprire la Chantilly unde se afl?? un castel a ducelor de l`Orleans. O mare pepinier?? de regi ai Fran?ei. Merit?? vizitat (18 euro/adult, 14 euro/copil). Opulen?a ?i bun??starea sunt la ordinea zilei. Gr??dina este superb?? în prim??var??, mii ?i milioane de flori, ?i gâze.

Paris

Dup?? ce am recuperat pasagerii care au venit cu avionul hai în I-le de France regiunea central?? a Fran?ei unde se afl?? marele ?i originalul Paris (de ce i-o zice la Bucure?ti ast??zi ââ??micul Parisââ?? nu ?tiu, dar nu mai are nicio leg??tur?? cu marele Paris a?a cum a avut acum 70 de ani)
Mizerie, mizerie ?i iar mizerie. Prima impresie a fost c?? am nimerit într-un ora? murdar, aglomerat, plin de haos. Peste asfalt, pe trotuare, pentru protec?ie au ad??ugat un start de gum?? de mestecat. Nu-i în?eleg rostul acestei protec?ii, dar exist?? ?i o sim?i din plin. Un ora? cosmopolit, plin de caucazieni, africani, magrebieni, indieni, chinezi, coreeni. Parc?? e noul turn babel. Oriunde întorceai capul auzeai o alt?? limb??. Am avut impresia c?? acolo sunt adunate toate limbile p??mântului la un loc, iar zgomotul de fond era ca al unui stup m??rit de un miliard de ori.

Parisul Boem

Mai pe scurt, datorit?? unor comisari europeni Parisul, ?i întreaga Fran??? ?i-a pierdut aerul boem al secolului trecut. în 2005 s-a interzis total fumatul în locuri publice. în precedenta vizit?? în Paris din 2002 am gustat din plin aerul boem de toat?? ziua al Parisului al secolului trecut.
Dimiea?a (inspirat am fost s?? renun? la micul dejun de la hotel) d??deam o fug?? în primul Bistro, unde savuram o cafea al??turi de un Croissant la tejgeaua barului. Lâng?? mine francezi sadea, cu ceafe ?i croissant, cu Gauloise în col?ul gurii, cu ziarul în fa??? de vorb?? cu amicii. într-un col? se vindea bilete la loterie, în alt col? se putea servi un mic dejun mai bogat, altul servea un pahar de rosé. Totul acoperit de un miros fin de tutun. Monsieur scruma pe jos, arunca mucurile pejos, ?i p??l??vr??gea în gura mare.
Ast??zi, toate au r??mas mai pu?in aroma de tutun, ?i parc?? ?i via?a a mai sc??zut din intensitate.

Cozi, dar nu de animale

Intr-o zi m?? duc ?i io la Disneyland. WRONG. Trebuia s?? o ascult pe bunic??-mea care mi-a spus s?? nu m?? duc la pomu` l??udat c??i nu-i bine.
Pe lâng?? faptul c?? o zi la Disneyland cost?? cât 2 salarii minime de la noi (300 euro) observi ?tiin?a ?i apeten?a francezilor în a organiza cozi. în tot parcul sunt vreo 15 tiribombe în care merit?? s?? te dai. Partea sexi este urm??toarea: Vezi coada, oche?ti capatul cozii ?i r??sufli u?urat c?? e aprope de intrare. ????AP?. Mergi un metru în fa???, faci la stanga 3, la drepat 3, iar la stanga, de 30 de ori, te apropii de intrare, te dep??rtezi de intrare, ?i cel mai important lucru: î?i blestemi clipa când ?i-a venit ideea s?? mergi la Disneyland Paris. Dup?? prima coad?? am observat un indicator discret care î?i indica timpul de a?teptare. Nu am vazut nici unul sub 50 de minute, ba chiar am v??zut unul de 95 de minute.
Dar m??car sunt bine organiza?i la coad??. Nu numai la Disneyland, ci în tot Parisul, ?i cred c?? în toat?? Fran?a. Bariere, lan?uri, panglici, scânduri, te miri ce inventaser?? pentru a-?i ordona statul la coad??.
La crâ?m?? coad??, la WC, coad??, la ?â?nitoare coad??, la co?ul de gunoi coad??, la intrare coad??, la ie?ire coad??. S?? nu uit??m de suveniruiri, unde tot coad?? era.
Dar a fost ?i gr??mad??, nu a?a bine organizat?? ca ?i coada, dar mare ?i îngr??m??dit??.
La orele 22.00 se închide minunea de Disneyland. ??Ë?i atunci un mare spectacol de lumin??, artificii, sunete. Spectaculos, într-adev??r. dar faza cu organizatul gr??mezii le-a sc??pat la fran?uji. E o posibil?? idee de bi?nit??. Claie peste gr??mad?? se înghesuia lumea s?? vad?? care mai de care mai bine spectacolul. Dar ce mi-a lipsit de pe acolo din gr??mad?? au fost zgomotul de fond: semin?e cr??pate ?i scuipate care mai de care mai artistic, ?i propozi?ii urlate de genul: ââ??D??-te boule în a m??tii s?? vaz?? ?i puradeii mei!ââ??, ââ??D??-?i m?? p??l??ria jos s?? m?? c..c în ea!ââ?? ?i alte alte propozi?ii de acest gen. Obi?nui?a cu traiul de pe la noi nu se uit?? a?a de repede.
Dup?? gr??mada dezorganizat??, am purces la drum în coad?? organizat?? spre ie?ire, unde ma?inile st??teau tot ??n coad?? organizat?? la ie?irea din parcare, iar pe ?osea tot coad?? organizat?? era.
Le au fran?ujii cu cozile, parol.

Dedesupt, în??untru, afar??, sus, jos

Pe lâng?? cozi, Parizienii ?i-au mai organizat foarte bine transportul în comun. Având experien?a vizitei precedente cu parcarea am renun?at ?i am apelat la servciul public de transport la fel de bine organizat ca ?i cozile.
Hotelul meu se afla la mitiza zonei 3 de transport în comun. Fiind o poart?? de intrare important?? în Paris, sta?ia RER avea o parcare generoas??.
Pe urm??, în orice punct al Parisului pui dejetul ai transport în comun. Inclusiv funicular.
Totul luat pe un abonament de 5 zile de 24 euro/persoan??, zona 1-3.
Organizat, dar murdar. Sentimentul c?? totul este murdar era accentuat datorit?? faptului c?? peste tot erau scrijelituri, grafitti.
Ceea ce am observat c?? Parisul a devenit unul din ora?ele în acre po?i tr??i, locui în re?eua de transport în comun. Ai magazine, acces direct la muzee, spitale, aeroprot, oriunde.
Leg??turile între diversele trasee de transport se fac prin tunele incomensurabil de lungi, sc??ri rulante, benzi transportoare, por?i automate, un adev??rat furnicar. H??r?ile actuale, trebuie numai s?? ?tii s?? cite?ti.
Bineîn?eles c?? din peisajul parizian nu puteau lipsi cer?etorii. Sunt men?iona?i ?i în c??r?i istorice. Vezi ââ??Coco?atul de la Notre Dameââ??. Timpurile au trecut ?i în locul coco?a?ilor autohtoni au ap??rut piarndele noastre. Mi-era dor de aerul de acasa, dar parca mai estompat. ââ??Donne un euro!ââ?? dac?? m?? auzeau c?? vorbes române?te spuneau între ele (era în cârd): ââ???sta-i g??inar de-a nostru!ââ?? Mai încolo ?âganii st??teau la pând?? s?? intervin?? dac?? se iveau probleme. Tot din timp în timp d??deau o tur?? pe la ?âg??nci ca s?? colecteze banii.
Dar, duminic?? seara în câteva sta?ii de metro circulate au ap??rut mici orchestre, una chiar cu pian care cântau arii din diverse opere de sezon, cel mai dea auzit?? fiind ââ??Prim??varaââ?? a lu` Vivaldi A. Pe câte un peron, un student la conservator exersa acordurile de vioar??, sau chiar de contrabas. Ehhh... în micul Paris sunt cam moarte momentele acesta. Totul ?ine de cultur?? ?i civiliza?ie. Ghici cine e mai civilizat ?i mai cult? Al?? care d?? foc la Moara Assan sau care converte?te gara dââ??Orsay în muzeu?
Iar am avut durere de urechi, datorit?? lini?tii survenite prin lipsa manelelor. Incul?i fran?ujii ???tia. N-au descoperit manele ?i pe ââ??Adi de Vit??ââ?? ?i al s??u ââ??Salamââ??. înapoia?i r??u. Au r??mas ancora?i la Edith Piaf ?i Richard Galliano. Se mai auzeau prin câte o sta?ie.
Pe un tren care mergea spre Versailles am v??zut singurul ?âgan cu tupeu care cer?ea printre c??l??tori. Nu era bulgar, ungur sau polonez, ci român. L-am întrebat cât în ceasul ?i mi-a r??spuns: ââ??Chiorule! Nu vezi c?? ai ceas pe mân???ââ??

Trenul, tarmvaiul, autobuzul.

M?? urcai pe metro linia 1. M-am pus în primul vagon, la prima u???. Pleac?? frumos m?? uit pe parbriz, ?i dup?? ceva timp încremenesc. Da ???fu de tren unde-i? Adic??, io st??team chiar în fa???, iar intre tampoane ?i mine era numai parbrizul ?i nici urm?? de mecanic! No s?? fie.... cu emo?ie ?i transpirat m?? dau jos la destina?ia ?i acolo citesc c?? am avut ocazia s?? c??l??toresc cu prima linie de metro complet automat?? din Paris.
Pe urm??, poate explic?? cineva ce n-am în?eles io bine. Mai toate liniile de metrou aveau garnituri care rulau ?i pe ?ine combinat cu ro?i pe cauciuc, anvelope ca ?i la camioane. Io cred c?? au f??cut aceast?? combina?ie pentru a reduce vibra?iile ?i a face transportul cu metroul mai silen?ios.
Alt mijloc de transport utilizat de mine a fost RER. Adic?? cam ceea ce vizeaz?? pe la noi nea Oprescu sa fac?? pe calea ferat?? de centur?? a ââ??micului Parisââ?? Ei, Parisienii au f??cut o re?ea combinat?? care folose?te linii SNCF, pe care circul?? RER (cred c?? aceea?i tensiune de lucru). Circul?? cu o precizie de ceasornic. pe sus, pe jos, prin subteran cu viteze mari.
Fa??? de metro sta?iile sunt la mul?i kilometri distan???, pe când la metro nu cred c?? sunt tronsoane unde s?? dep???easc?? un kilometru între sta?ii.
pentru cine n-a fost de mult (de anul trecut) s-au pus în func?iune câteva linii de tramvai foarte moderne dar prin periferia Parisului.
O alt?? n??zbâtie care am v??zut-oi la fran?uji a fost o stru?o-c??mil?? întra tramvai ?i troleibus. în Paris era în construc?ie, în Nancy circula. O sin?? de tramvai (adic?? duar unu, nu dou?? cum are tramvaiul tradi?ional) pe care circula un trole-tram cu ro?i de cauciuc.
Explica?ia dat?? de Horea e c?? au inventat ceva care s?? poat?? fi folosit ?i ca tramvai dar si ca troleibuz. OK, dar nu-i în?eleg logica. Poate m?? dumire?te careva. Vagoanele sunt Alstom.
Autobuzele sunt ca ?i ale noastre, de diferite m??rimi. Cel care urc?? la Sacre Coeur era o juc??rie de autobuz scurt, adaptat pentru str??zile înguste din Montparnasse.
De la Sacre Couer se poate coborâ cu funicularul pân?? aproape de Pigalle (cartierul ro?u, plin de africani)


VA URMA - Spitalul Pitie-Salpetriere, o gar??, Louvre, Freiburg, Lindau, München pe retur


Secrete

Planific??-?i din timp c??l??toria. Am g??sit hotel achitat cu 6 luni înainte f??r?? mic dejun (nu merit??) la 35 de euro camera cu 3 paturi (pe bune c?? e mocangeal??)
La Eurodisney am luat bilete de pe net cu 20% mai lesne decât la poart??. 72 de euro fa??? de 90.
Pentru Tour Eifell, ca s?? evi?i coada î?i po?i lua bilete de pe net cu dat?? ?i or??. Acum pân?? în septembrie nu mai sunt locuri pe net, ci doar la Fortuna la poart?? (Fortuna - zei?a norocului)
Duminica la Muzeul Louvre este intrare liber?? (parc?? altfel e 18 euro de persoan??)

Recomand cu c??ldur?? a se servi prânzul ?i cina la Bistrouri. E marf??.

A se avea pantofi adecva?i pentru frecare....


Poze.... mai încolo.... Am de sortat 2500 de fotografii.[/b]
 
Chiorule, ciasu tau are duar o ?ag??r??. normal ca nu-l cunosti.

Dupa ce am citit si recitit aceasta ,,compunere" a interesantului am inteles cite ceva.

Din mai multe motive el a mers cu masina in occidentul decadent.
A vazut cai ferate si autostrazi toate pline cu mijloace de transport.

A vazut ca nemtii si-au reconstruit orasele cu poza in mina ( de unde aveau pozele) dar cu banii celor care le-au bombardat. Acum le pastreaza curate.
Garile fiind curate nu exista firme de curatenie, prin urmare tinerii care ar lucra la firmele de curatenie n-au bani de hotel si dorm pe jos in garile curate.

Daca tot n-au bani nemtii merg sa alimenteze in Luxemburg.

Cum interesantului nu prea i-a placut ce a vazut s-a dus in Franta pentru ca sint latini ca si noi.

Aici a vazut ,,cimpii manoase, lanuri intinse..."

printre altele a intilnit bulangerii si probabil bulangii care aveau la oferta ... desigur cornuri.

In Paris , interesantul s-a simtit ca acasa in Romania crezind de fapt ca e in micul Paris datorita mizeriei, romanilor, cersetorilor si tiganilo. O babilonie de natiuni incit a crezut ca e in complexul studentesc pe vremea cind era el tinaru si veneau strainii la studii (cu gradele militare in pozele din pasaport) mai vindeau niste blugi etc.

Din cauza comisarilor Parisul este mai curat si burghezia nu mai scrumeaza pe jos, prin urmare interesantul nu si-a putut vinde tigarile de contrabanda.

Intrucit Franta este plina de est europeni ca obiectiv turistic s-au inventat cozile si statul la cozi in amintirea vremurilor apuse, insa din acest motiv tovarasul eporteka vrea sa calatoreasca in Coreea de Nord.

urmare a acestor relatari am o dilema: in metrou l-a intrebat pe ala cit e ceasul in romana sau in franceza si ala crezind ca nu intelege l-a repezit in romana??