Constructia unui Hecht al CFR

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
7.003
2.573
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
In septembre 1990 am avut ocazia sa fotografiez in gara Comana unul din ultimele Hecht-uri (Stiuci) care efectua un serviciu regulat la CFR (in acest caz, pe trenuri personale formate in rest din vagoane 21-47 pe relatia Bucuresti-Progresul - Giurgiu Oras :



Aceste vagoane de clasa I cu 7 compartimente, similare in mare parte cu cele construite pentru DRG (primele vagoane unificate de tren rapid ale DRG, Grupa 23) insa cu anumite diferente specifice au existat la CFR incepand cu 1924 si pana la inceputul anilor 1990. Cele mai multe au fost reconstruite de diferite fabrici de vagoane in anii 1950 si modificate destul de puternic, ceea-ce a marit si mai mult numarul de diferente fata de originalul german.

Am avut de ales intre un Hecht CFR in versiunea sa originala (1924 &8211; anii 1950) sau unul modernizat. Intrucat, in urma unei discutii cu Dorin (victorian), care este si el proprietarul unui vagon similar si care doreste sa realizeze un model de epocile II - III si pe de alta parte doream un model care sa corespunda colectiei mele CFR (epocile IV - VI) am ales calea mai complicata si am realizat modelul unui vagon modernizat in anii 1950 si cu inscriptionare de epoca IV, similar in mare parte cu cel pe care il fotografiasem in 1990 in ultimul sau an de viata la Comana (in 1991 a fost convertit in restaurant rutier la Adunatii Copaceni si ulterior distrus).

Pentru a realiza modelul am pornit de la vagonul Roco pe scara N, aici intr-o versiune DB de epoca III :


Iata pe scurt etapele conversiei mele :

- eliminarea scarilor de urcare pe acoperis de la ambele capete ale vagonului (inexistente in epoca IV la CFR), degajarea ferestrelor de langa usile de circulatie si montarea suportilor pentru luminile de sfarsit de convoi. Am pastrat insa pasarela de langa cutia de apa de pe acoperis, asa cum arata unele fotografii cu originalele

- eliminarea suportilor aeratorilor sistem Wendler de pe acoperis, care a fost chituit si slefuit plan. Nu am realizat nervurile transversale ale acestuia, deoarece nu sunt prezente la toate vagoanele.


- rectificarea ferestrelor de pe lateralul vagonului, care au primit colturi drepte si nu rotunjite ca la original. Aici am facut un mic compromis, reconstructia din anii 1950 a avut ca efect reducerea inaltimii ferestrelor si integrarea ventilatiei in peretele exterior, deasupra ferestrei (in afara de toaleta), modificare pe care nu am facut-o. Exista mai multe fotografii cu cel putin doua Hecht-uri CFR diferite de dupa 1990 care nu au asemenea guri de ventilatie deasupra ferestrelor.

- modificarea usilor laterale ale vagonului. Usile de la Hecht-urile CFR sunt diferite de cele germane, ele deschizandu-se in sens opus, la modelul original ca la cel reconstruit. Am eliminat deci clantele originale si mainile curente, am chituit si slefuit usa, echipand-o apoi cu clante de alama de 0,15mm de la Schlosser, Am realizat de asemenea maini curente din sarma de alama de 0,2mm. Fereastra usii a fost si ea rectificata, la fel si forma superioara a usii si streasina de ploaie (care ar fi putut ramane si asa, existand si la CFR inca vagoane cu usi in forma originala).



- ramele geamurilor au fost vopsite argintiu (fapt atestat si de poza din 1990, desi este din pacate prea proasta pentru a distinge toate detaliile iar cele de la geamurile de la usi si toalete au fost eliminate.

- interiorul a fost vopsit in culori autentice (gri inchis pentru soluri, culoarea lemnului pentru peretii despartitori, albastru pentru scaunele acoperite cu plus (care ar fi putut fii si rosii, multumesc pentru indicatii, Florin ! ;) )




Pentru vopsirea cutiei am ales o nuanta de verde inchis apropiata de RAL 6007, pe care am aplicat-o si pe acoperis. Desi din poza nu reiese clar din cauza murdariei si calitatii proaste a acesteia, am considerat ca sasiul vagonului era vopsit si in 1990 dupa instructia CFR in negru si nu in verde, la fel ca si scarile de acces, boghiurile si tampoanele. Inscriptionarea s-a facut cu decaluri ramase de la alte conversii si numere si date tehnice de la Bernd Schlosser.




Sper ca aceasta conversie, similara in mare parte ca cea a vagonului lui Florin (Gam3) sa-i motiveze si pe altii&8230; cum spuneam, cineva ne ameninta pe aici cu un Hecht CFR de epoca II ;)
 
  • Like
Reac?ii: mrpuf
Excelenta conversia, Horia, felicitari!

Cu voia ta, am sa ma inspir si eu de la ceea ce ai facut tu acolo...

Cat despre "amenintarea" de la sfarsit, nu pot sa raspund decat printr-un citat devenit foarte cunoscut datorita unui la fel de celebru desen animat (Tom & Jerry): "Touche, pussy cat!"

:D :D :D
 
buna Dorin,

in cea de-a doua poza prezentata aici cu Hechtul original de la Comana se vede o explicatie la ce am scris aici: http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=4918049180
vopseaua era stralucitoare, murdara, lucea bine in soarele de pranz... insa era totusi verde! :D
 
frumos! :aplauze:

insa am o nedumerire...am aceleasi ganduri diabolice ptr un hecht de la
Roco si,intorcandu-l pe toate partile imi dau seama ca ramele ferestrelor trebuiesc
si alea facute in unghi drept.daca la N nu se observa asa usor,la HO se vede cu ochiul liber... :roll:
 
buna cosmin,

ei, uite aici ai o problema pe care noi o avem... insa mai putin!

eu am gasit o solutie, faci un Hecht care merge vara pe caldura mare... scurtezi ramele geamurilor in partea de sus, le intorci cu 180 de grade si ai toate geamurile... partial deschise! ;)
 
ideea nu este rea...insa toate geamurile deschise...
...o sa ii traga rau de tot curentul pe calatorii de la Preiser :p

pacat ca nu se pot "innadi" doua rame cu "geamuri" fara sa se cunoasca in plasticul
ala transparent,astfel obtineam ceva ferestre intregi...
 
s-ar mai putea face si altceva, cu rame din carton decupat cu laserul sau cu alama fotodecupata chimic, care se poate pune frumos pe metacrilat de 0,5mm... ca doar exista o gramada de lipiciuri pentru machete care sunt speciale si nu ataca plasticul transparent ;)
 
Salut Horia,

pe cand te apuci de treaba la Hecht-le ep II? Stii tu, cele care au scarile de urcare pe acoperis de la ambele capete ale vagonului , sistemul de aerisire de pe acoperis ... :D ce frumoase sunt vagoanele!
 
buna Florine,

ce vezi tu pe acoperis in frumoasele (noastre) poze nu e sistemul de aerisire, ci sistemul secundar de iluminare cu gaz - Hechturile au fost ultimele vagoane CFR livrate cu asa ceva...

aerisirea se facea prin partile superioare ale ferestrelor, uite-te cu atentie la poze (pe partea cu compartimentele) ;-)

de treaba... ca sa fiu sincer, m-am apucat deja de o vreme... insa mai dureaza un pic...

(deh, fac si eu un Hecht ca A.10xx sau A.B.70xx ca sa am ce sa pun alaturi de Breda)
 
Horia, din graba am scris sistemul de aerisire. Bredele mele si Hecht-ul au acele fante de aerisire la ferestre.

Apropo, in Iasi-Socola am dat peste un Hecht A.B. , din pacate devastat la interior. Totusi pe culoar se vede zona care desparte clasa 1 de cl a 2 a.

Cand ajung acasa am sa postez poza.
 
Nu mai tin minte ce Hecht pozat de departe ti-am trimis. Pe cel din Socola nu il ai, e din perioada cand ai "lipsit".
 
@manlif2_0

Brawa poate face vagonul Hecht daca se vor vinde 300 bucati.
 
Vagonul CFR e acelasi cu Hecht-ul polonez cl 2/3.

http://www.modellbahnshop-lippe.com/productzoom/Brawa/5-4-001003-45852-0-0-0-1-2-2-0-gatt-de-p-0/productzoom.html

La CFR vagonul a fost inmatriculat ca 50 53 37-23 xxx x
 
si usa de la 37-23 este la fel cu cea a Hecht-ului polonez? la Hecht-urile de cl. I CFR,usa se deschide catre capete...
 
buna baieti,

la CFR au existat mai multe "Hechturi", provenite din trei surse diferite:

- productii noi pentru CFR in anii 1922-1927 de la M.A.N. Nürnberg, Wumag Görlitz, Linke Hoffmann (pe vremea aceea Breslau); vagoanele erau toate cu sapte compartimente, fie in configuratia clasa I (A 10xx ff.) fie I si II (AB 705x ff.); au supravietuit pana dupa 1990 (fiind reconstruite in anii 1950) si au dat seriile Aafld 17-22 si ABafld 37-22/23.

- vagoane ale DRG /DRB ramase in Romania dupa 1944; au fost incadrate de asemenea in seriile Aafld 17-22 si ABafld 37-22/23

- vagoane "poloneze" fie ex-PKP, fie ex DRB, ramase in Romania dupa 1944; vagoanele BC cu 9 compartimente au fost incadrate in seria ABafld 17-23 (desi numarul de compartimente nu corespunde codului UIC, care este aici eronat); fotografia de care vorbeste Florin infatiseaza un asemenea vagon, ABalfd 50 53 37-23 019-5, fotografiat de Serban (Lacriteanu) in anul 1988 in Bucuresti Basarab si va aparea in volumul doi al lucrarii despre vagoane de calatori a lui Florin si a mea care este in curs de finalizare.

modelul Brawa reprezinta un asemenea BC al PKP, ajuns dupa 1939 la DRB si apoi DB si corespunde aproape in intregime (cu exceptia aeratoarelor si catorva detalii) vagonului ABafld 50 53 37-23 019-5.

pentru Cosmin, vagonul polonez a avut initial o usa standard, aceasta fiind inlocuita ulterior la CFR cu una similara cu "Hecht"-urile CFR cu deschidere spre interior si inversa.

si acum ne putem intoarce la caricatura de Y/B produsa de Roco ;-)
 
  • Like
Reac?ii: mrpuf