"" Degetul ??Â?arului Nicolae I ?i calea ferat?? dintre Sankt Petersburg ?i Moscova
Militarii alc??tuiau esen?ialul mîinii de lucru feroviare, a?a c?? opera?iile din Ungaria încetinesc construirea liniei Sankt Petersburg-Moscova. Calea ferat?? duce lips?? de bra?e de munc??. ??Â?arul ?ine la construc?ie, Tezaurul public vine cu contribu?ie la construc?ie. Construirea liniei este încredin?at?? unui inginer american, George Whistler, celebru în meseria sa, c??ci a participat la crearea liniei Baltimore-Ohio. Ca de obicei, suveranul 1-a adus pe acest expertââ??Â? ca s?? nu ?in?? seama de p??rerile lui, acordîndu-i în acela?i timp o deosebit?? considera?ie. Discu?iile aprinse asupra traseului proiectat sînt marcate de o scen?? intrat?? în legend??. în cabinetul s??u de lucru, Nicolae I a desf???urat harta. El îi d?? instruc?iuni inginerului:
- Vreau ca aceast?? cale s?? fie în linie dreapt??, ca rigla astaââ??Â?
George Whistler nu este de aceea?i p??rere. ??Â?arul insist??, deseneaz?? linia ajutîndu-se de rigl??ââ??Â? dar uit?? s??-?i dea la o parte degetul mare! Astfel, calea ferat?? va face o curb?? pe care nici un obstacol natural nu o justific??. Dar poate cineva s??-1 contrarieze pe ??Â?arul Rusiei, care vrea, de fapt, s?? se joace cu drumul ââ???žs??uââ?? de fier? Cu ocazia acestor lucr??ri, americanul este îngrozit de corup?ia generalizat??. De la cercurile de la curte pîn?? la angaja?i, fiecare deturneaz?? ce poate. Creditele au fost mult supraestimate. Tratamentul muncitorilor este inuman. ââ???žIobagii, coborî?i la nivelul unor animale de povar??, nu constituie o mîn?? de lucru utilizabil??. Dac?? oamenii influen?i se îmbog???esc, iobagii mor cu suteleââ??Â, poveste?te inginerul cui vrea s??-1 aud??. ?i totul este iute raportat, ba chiar amplificat, autocratului care simbolizeaz?? aceast?? organizare social??. Contrar a?tept??rilor acelora ce sînt gelo?i pe american, ?arul persist?? s??-1 sus?in?? pe acest inginer experimentat, îl impune anturajului s??u ?i, la o recep?ie, str??bate lent ?i provocator saloanele al??turi de el. O în?elegere americano-rus?? personalizat??, asortat?? cu o concesiune pe 10 ani. Dac?? ?arul este dur din punct de vedere politic, americanul este dur din punct de vedere financiar; el a impus statului rus condi?ii draconice care aveau s?? asigure concesionarilor beneficii considerabile. Metodele de construc?ie de dincolo de Ocean sînt bine folosite, materialul este copiat dup?? modelul american, iar linia ferat??, de aproximativ 700 km, între Sankt Petersburg ?i Moscova, este inaugurat?? la 1 noiembrie 1851. Nicolae I este mîndru ?i, totodat??, mîhnit, c??ci prietenul s??u, inginerul Whistler, a fost r??pus de holer??, înainte de darea în func?iune a liniei. începuturile sînt eroice: 20 de ore de c??l??torie cu viteza medie de 32 km/or??, iar c??l??torii sînt ruga?i s??-?i aduc?? a?ternuturileââ??Â? Un inginer francez, care avea s?? lucreze mai tîrziu pe mai multe re?ele ruse?ti, observ?? c?? ââ???žpreocuparea pentru timpul pierdut pare s?? fi contat prea pu?in în organizarea mi?c??rii pe aceast?? linieââ??Â. C??l??toria nu este numai lung??, ci ?i înceat??, cu interminabilele sale opriri la neverosimile bufete.
Iar dac?? trenul imperial circul??, tot traficul este întrerupt ââ???žpentru a se evita zgomotul care se produce în momentul schimb??rii macazuluiââ??Â! Este a?adar normal ca linia s?? fie numit?? ââ???žLinia Nicolaeââ??Â
JEAN DES CARS""
sursa: http://www.ziartricolorul.ro/asa-va-place-istoria-degetul-tarului-nicolae-i-si-calea-ferata-dintre-sankt-petersburg-si-moscova/