Roman si Dac au fost niste branduri destul de apreciate... chiar daca fabrica de la Bra?ov se numea (?i se nume?te) Roman... cu toate astea, pân?? în 2006 nu s-a produs niciun autobuz la Bra?ov.
Denumire de Roman a ap??rut în anii '70, când s-a început produc?ia dup?? licen??? MAN: autobuze Roman 112 (dup?? MAN 750) ?i camioane la Bra?ov. Deci, e destul de logic c?? era vorba de RO MAN, adic?? MAN românesc.
Ulterior au ap??rut ?i alte modele de vehicule (derivate ??n mai mic?? sau mai mare m??sur?? din cele sub licen??? MAN) care fie nu mai sem??nau a MAN, fie aveau motoare Saviem (mai ales la camioane, dar ?i autobuze).
La camioane nu prea te pot l??muri, dar la autobuze...
în 1979 s-a renun?at la producerea de Roman 112 ?i s-a trecut la Dac 112 UDM (Urban Diesel Modernizat, produs pân?? în 2000 f??r?? modific??ri dpdv tehnic... Romanurile 112 mai erau numite ?i Dac 112 UD, de?i în acte ap??reau simplu ,,Roman 112"). Noul UDM, de?i p??stra toat?? partea tehnic?? a Romanului 112 nu mai ar??ta deloc a Roman. Tot în '79 a ap??rut ?i varianta articulat??, Dac 117UD (produs între 1979 ?i 1998) care... avea acela?i motor cu 112 UDM, de?i autobuzul era mai greu. în schimb, varianta interuran??, Roman 111 a fost produs?? pân?? în 1994 (!) f??r?? mari modific??ri (se livrau pe comand?? autobuze cu alte motoare, mai puternice... dar majoritatea ,,clien?ilor", adic?? a IJTL-urilor ?i IRTA preferau varianta standard).
Prin anii '80 a ap??rut Dac 112 RDT (Roman (!) Diesel Turist), autocar a?a-zis de lux pt. export în Irak. ???ži de bun ce era, dup?? primul lot tov. Saddam le-a refuzat
) Se folosea, în premier??, un motor de 320 CP, turbo, atât el cât ?i cutia fiind plasate în spate... cum ?asiul era, probabil, derivat din cel de Roman 111 (care avea un motor mai u?or) majoritatea Dacurilor 112 RDT au sfâr?it rupte de la mijloc (?i cele r??mase au fost ranforsate). Bine... ,,majoritate" e mult spus, nu cred s?? fi fost mai mult de 100-200 produse. Acum abia dac?? mai vezi câte unul la strad??.
Tot în anii '80 a ap??rut ?i o variant?? de 9m pentru Roman 111, numit?? Roman 109. Cu motor licen??? Saviem... în rest, ca dot??ri, era identic cu 111-le, doar c?? mai scurt cu 2m.
în 1994 au fost înlocuite cu Rocar (deh, deja se schimbase denumirea fabricii) 111 RDTM (Roman (!) Diesel Turist Modernizat) / I111-192 (identic cu 111 RDTM dar... f??r?? dot??ri interioare, doar cu bord ?i scaun ?ofer) ?i Rocar Montana (cel de 9m). în afar?? de face-lift (inspirat din Dac 112 RDT), partea tehnic?? a r??mas la fel.
Cam astea ar fi seriile mari de autobuze române?ti, au mai existat diverse serii mici, gen
Rocar Satelit (cel verde din link),
Roman A8 (pe sasiu de camion întors, cu motor în fa???, produs paremi-se la IRA Tg. Mure?, oricum nu la Autobuzul sau Roman Bv).
în fine, în 2006, ing. Dorian Igescu a proiectat autobuzul de 9 m
ElCar Igero. S-a asociat apoi cu Roman Bv (unde î?i fabric?? ElCar-ul), proiectându-le ?i lor
versiunea de 12 M (Roman 17.280 HOLL ?i HOCLL), ce se vinde sub denumirea de Roman. Desigur, nu are nimic în comun cu vechile Roman 111 & 112.