Automotor Tillig TT BR642 Desiro - reparatii si optimizari

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.673
643
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Dup? cum am mai povestit ?i în alte subiecte pe acest forum, la c?ile mele ferate sosesc din când în când trenuri din alte colec?ii miniferoviare pentru repara?ii, digitaliz?ri, optimiz?ri etc. De data aceasta a sosit un automotor Desiro BR642, realizat de Tillig la scara TT.
Bietul automotor era într-o stare deosebit de bun? ;) (rebusi?tii deja ?tiu ce înseamn? o astfel de exprimare), a?a c? m-am apucat de lucru cât de repede am putut. În primul rând am c?utat & g?sit un frate geam?n al acestuia https://www.tillig.com/eng/Produkte/produktinfo-02881.html, deci deja aveam un bun punct de pornire pentru studiu.
IMG_007657e.jpg

IMG_007658e.jpg

IMG_007660e.jpg
 
Fostul proprietar umblase în automotor, mi s-a transmis, astfel încât acum nu func?iona deloc. Simpaticul mijloc de transport (mini)feroviar este dotat cu interfa?? digital?, în care nu am g?sit nici decodor ?i nici dummy-connector. Astfel, cu toate c? aveam ni?te semne de întrebare cu privire la conexiuni, am presupus c? sunt corecte ?i am montat un decodor digital tOm Mini 10202 (felicit?ri, Gyuri! :cool: ). Cu ajutorul celebrului tOmprogrammer (idem :cool: ) am încercat s? alimentez automotorul digitalizat, descoperind astfel... un zdrav?n scurtcircuit între ro?ile acestuia :oops:
OK, dup? ce am reu?it s? descop?r scurtcircuitul ?i s?-l înl?tur, am plasat din nou decodorul tOm în interfa?a digital? ?i am alimentat din nou cu semnal DCC. De data aceasta totul a func?ionat normal (sau... aproape normal, dup? cum aveam s? mai descop?r).
IMG_007663e.jpg

IMG_007664e.jpg

IMG_007665e.jpg

IMG_007666e.jpg
 
  • Like
Reac?ii: nae44 ?i AdyAero
Automotorul a ascultat de comenzile mers înainte, mers înapoi, aprins lumini, stins lumini. Foarte încântat, am observat c? toate LED-urile sunt în bun? stare, atât cele galbene ?i ro?ii de la faruri, cât ?i cele galbene de pe riglettele de iluminare interioar?. Mai pu?in încântat, am observat c? iluminatul interior nu poate fi comandat separat de faruri ?i c? o astfel de separare este aproape imposibil de realizat din cauza concep?iei acestui automotor. Totu?i, una peste alta, în etapa actual? automotorul se prezint? mult mai bine decât am sperat, deci sarcina de a-l pune în stare de func?ionare în regim analogic p?rea de acum u?or de îndeplinit :cool:
În urma probelor în regim digital ajuns la concluzia c? jum?tatea motorizat? trage automotorul la mers înainte, respectiv îl împinge la mers înapoi, culorile farurilor respectând sensul de deplasare. Acum, pentru a trece automotorul în regim analogic, c?ut?m în cutiile cu piese ?i... NU g?sim niciun dummy-connector NEM651, cu toate c? eram convins c? aveam unul pe undeva :confused:
OK, g?sim totu?i un singur conector NEM651 care fusese dezlipit de la un alt decodor tOm Mini 10203 aflat în beta-testare. Ne uit?m bine la el ?i identific?m pad-urile acestuia, apoi ne îndrept?m din nou aten?ia spre automotor, mai precis spre interfa?a sa digital? unde observ?m vreo câteva diode care creeaz? binecunoscutul plus comun purtat de firul albastru. Astfel, conform cuno?tin?elor noastre despre DCC, pentru transformarea conectorului NEM651 într-un dummy-connector scurtcircuit?m pad-urile corespunz?toare firelor ro?u-orange-galben, respectiv pad-urile corespunz?toare firelor negru-gri-alb. Odat? realizat? aceast? opera?iune, înlocuim decodorul digital tOm Mini 10202 cu noul dummy-connector ?i aliment?m automotorul cu plus-pe-dreapta ?i cu minus-pe-stânga. Surpriz?!!! Automotorul a dat înapoi în loc s? mearg? înainte, iar farurile au respectat aceast? comportare inversat?! :oops:
 
Dup? ce ?ocul surprizei (?i nu prea) a trecut, m-am uitat înc? o dat? la conexiunile pe care se vedeau clar interven?iile fostului proprietar. Ne-observând nimic anormal în faza respectiv?, vorba lui Caragiale, ce-mi d?-n gând ideea?! Ia s? punem noi înapoi decodorul digital ?i s? aliment?m automotorul cu tensiune continu? plus-pe-dreapta ?i minus-pe-stânga, ca s? ?tim una ?i bun?. Astfel... am ob?inut aceea?i comportare inversat?, deci mi s-a confirmat b?nuiala c? aveam de-a face cu o zdrav?n? încurc?tur? de fire :p
Ca urmare a noului studiu, am rearanjat conexiunile la culeg?toarele de tensiune de la ro?i, am corectat o gre?eal? de concep?ie a sistemului electronic intern etc., apoi am reluat testele atât în regim digital, cât ?i în regim analogic. De data aceasta... succes! :cool:
IMG_007673e.jpg

IMG_007675e.jpg

IMG_007676e.jpg

IMG_007678e.jpg

IMG_007679e.jpg

IMG_007854e.jpg
 
Ultima editare:
OK, acum totul p?rea s? se îndrepte spre reasamblarea automotorului ?i retrimiterea c?tre actualul proprietar. Totu?i... nu eram complet împ?cat cu stilul de culegere a tensiunii de la ?ine pe care l-am observat aici. Anume, primul boghiu este motorizat ?i f?r? niciun culeg?tor de tensiune (de?i prospectul Tillig parc? spunea ceva despre culeg?toare pe stânga), al doilea boghiu are osii întrerupte la mijloc ?i asigur? culegere bipolar?, iar al treilea boghiu culege tensiune de la ro?ile din dreapta. Deci în etapa actual? avem 4atru puncte de contact pentru ?ina din dreapta ?i doar dou? pentru ?ina din stânga, fapt cu care nu puteam fi de acord.
Studiind mai atent boghiul al treilea, iat? ce am g?sit:
IMG_007877e.jpg

Da, v?zusem bine, ambele capete ale osiilor se sprijin? pe culeg?toare de tensiune metalice de la care pleac? dou? fire separate c?tre sistemul electric al automotorului. DAR osiile sunt izolate pe o singur? parte, deci cele dou? fire separate sunt de fapt scurtcircuitate de axele acestor osii ?i transport? numai tensiunea de la ?ina din dreapta!!! Atunci... am t?iat câte un cap?t al fâ?iilor metalice ?i l-am lipit pe piesa corespunz?toare a boghiului, dup? care am rea?ezat osiile astfel încât una s? culeag? în continuare tensiunea de pe dreapta ?i cealalt? s? culeag? tensiunea de pe stânga.
IMG_007893e.jpg

Dup? reasamblarea boghiului ?i re(re-re-re)aranjarea conexiunilor de la boghiuri spre sistemul electric din automotor (don't ask!!!) am constatat c? acum avem 3rei puncte de contact pentru ?ina din dreapta ?i 3rei puncte de contact pentru ?ina din stânga, la care contribuie atât boghiul central cu câte dou? puncte, cât ?i boghiul al treilea cu câte un punct. Ouf...
 
  • Like
Reac?ii: anvo5555
Dup? reasamblarea automotorului (don't ask!!!), ia s?-l test?m pe ?ine... dac? avem de unde :p
Fiindc? la c?ile mele ferate nu exist? decât ?ine H0, am improvizat un tronson TT al?turând dou? perechi de tronsoane Piko G231 lipite cu scotch pe dedesubt, ob?inând exact cei 12mm regulamentari :cool:
IMG_007895e.jpg

Ce zice?i de asta? :D
IMG_007913e.jpg

IMG_007914e.jpg

IMG_007912e.jpg

Ridicând u?or cap?tul motorizat al automotorului ?i sprijinindu-l pe un suport adecvat, am alimentat noua cale ferat? cu tensiune continu? variabil? ?i am constatat func?ionarea corect? a simpaticului mijloc de transport (mini)feroviar. Astfel, declar simpaticul automotor TT Tillig BR642 "Desiro" reparat ?i optimizat
113.gif
 
A?a probam ?i eu materialul la N sau TT, în urm? cu mai bine de 20 de ani. Apoi am cump?rat câte o bucat? de linie flexibil? pentru fiecare scar? ?i le-am fixat pe ?ipc? de brad. O ?ineam dup? o u?? ?i primeam amenin??ri c?-mi iau pe ?ale cu ea, de câte ori se incepea Opera?iunea Curat.

Simpatic automotorul, cam n?zdrav?n. :))
 
  • Like
Reac?ii: mpursu