Calea Ferat? cu Cremalier?- Muntele Washington
Calea Ferat? cu Cremalier?- Muntele Washington, este prima cale ferat? montan? “zim?at?”din lume ( cale ferat? cu cremalier? ?i pinion). Calea ferat? este înc? în func?iune asigurând ascensiunea pe Muntele Washington din New Hampshire, Statele Unite ale Americii. Aceasta folose?te un sistem de bare transversale tip Marsh, una sau dou? locomotive cu abur ?i ?ase locomotive alimentate cu biodiesel, pentru a transporta turi?ti în vârful muntelui. Calea ferat? este construit? cu ecartamentul de 1422 mm, ecartament care din punct de vedere tehnic este un ecartament îngust, deoarece este cu 12,7 mm mai mic decât ecartamentul standard de 1435 mm.
Este a doua cea mai abrupt? cale ferat? cu cremalier? din lume, dup? calea ferat? Pilatus din Elve?ia, cu o declivitate medie de 25% ?i maxim? de 37,4%.Calea ferat? este de aproximativ 4,8 km lungime ?i urc? versantul vestic al Muntelui Washington, pornind de la altitudinea de 820 m ?i terminându-se foarte aproape de vârful muntelui, la altitudinea de 1917 m. Trenul urc? muntele cu o vitez? de 4,5 km/h ?i îl coboar? cu 7,4 km/h. Este nevoie de aproximativ 65 de minute pentru a urca ?i de 40 de minute pentru a coborî, de?i locomotivele diesel pot urca muntele în mai pu?in de 37 de minute.
Istoric
Calea ferat? a fost construit? de Sylvester Marsh, care a crescut în Campton.Lui Marsh i-a venit ideea de a construi aceast? cale ferat?, în timp ce urca pe munte în 1852. Planul s?u a fost considerat o nebunie. Tradi?ia local? spune c? legislativul statului a aprobat proiectul în baza unui consens asupra faptului c? dac? s-ar fi produs vre-un prejudiciu, acesta nu ar fi creat nici o problem? – din moment ce proiectul a încercat imposibilul – iar beneficiile erau garantate. El a pus la b?taie 5 000 $ din banii proprii pentru c?(orice alt? sum? cheltuit? în plus) va fi folosit? pe plan local, inclusiv pentru construirea hotelului Casa Fabian care va g?zdui turi?tii a?tepta?i ?i a Sta?iei Fabian din apropiere. Aceast? cale ferat? a fost uneori numit? „Calea ferat? c?tre Lun?” deoarece legislativul statului a remarcat în cursul procedurii c? lui Marsh trebuie s? i se acorde un charter- nu numai pentru Muntele Washington ci de asemenea ?i pentru Lun?.
Marsh a ob?inut un charter pentru aceast? cale ferat?, la 25 iunie 1858, dar izbucnirea R?zboiului Civil American, a împiedicat orice ac?iune pân? în mai 1866. El a realizat o locomotiv? prototip ?i o sec?iune scurt? de linie pentru demonstra?ie, apoi a g?sit investitori ?i a început construc?ia.
În ciuda st?rii incomplete a c?ii ferate, primii clien?i pl?titori, au pornit o incursiune rapid? la 14 august 1868 ?i au ajuns la vârf cu construc?ia în iulie 1869. La început locomotivele au avut toate, cazanele verticale, ca majoritatea motoarelor cu abur sta?ionare ale timpului; cazanele au fost montate pe pivo?i, care s? le permit? s? aibe loc pe vertical?, indiferent de declivitatea pantei. Mai târziu,proiectarea a introdus cazane orizontale, apoi înclinate, astfel încât acestea s? r?mân? cât mai aproape de orizontal? pe abruptul c?ii ferate.
Circula?ia pe calea ferat?
Sylvester Marsh a murit în 1884 ?i controlul c?ii ferate a fost trecut la Concord & Montreal Railroad, care a exploatat-o pân? în 1889 când a fost preluat? de Boston & Maine.
Controlul de c?tre Teagues a început în 1931, când colonelul Henry N.Teague a cump?rat calea ferat? Cog. A murit în 1951 iar Arthur S. Teague a devenit director general, apoi a câ?tigat dreptul de proprietate în 1961.(Arthur Teague a fost protejatul colonelului, neavând nici o leg?tura de familie.) Dup? ce a murit ?i Arthur în 1967, proprietatea a trecut la so?ia lui, Ellen Crawford Teague, care a conduscalea ferat? Cog, fiind primul pre?edinte femeie, din lume a unei c?i ferate. În 1983, calea ferat? Cog a fost controlat? de Wayne Presby ?i Joel Bedor Littleton din New Hampshire, care o de?in ?i în prezent.Familiile Bedor ?i Presby au de?inut de asemenea ?i Mount Washington Hotel and Resort, în Bretton Woods, în perioada 1991-2006. În anul 1995 la calea ferat? Cog a fost numit director general Charles Kenison.Aceste persoane au foast responsabile pentru o revitalizare complet? a c?ii ferate Cog, cu ajutorul lui Al Laprade, un inginer mecanic a c?rui carier? a început la Portsmouth Naval Shipyard.Calea ferat? Cog a func?ionat în continuu de la 1869 încoace, cu întreruperi ale serviciului numai în perioada celor dou? r?zboaie mondiale.
În vara anului 2008, Cog a introdus prima locomotiv? diesel. Marea recesiune ?i criza energetic? a dus la sc?derea num?rului de pasgeri iar Cog a încercat s? reduc? costurile,introducând locomotivele diesel, care faceau trei c?l?torii dus –întors la costul unei c?l?torii dus-întors realizat? cu o locomotiv? cu abur. În 2015, calea ferat? Cog a transportat cei mai mul?i pasageri din istoria sa,marcând acest record, al patrulea an consecutiv .
Cu placa de alunecare „?indrila diavolului”
În primele zile ale construc?iei c?ii ferate,muncitorii pentru a mic?ora timpul de urcare ?i coborâre pe pant?, au inventat pl?cile de alunecare, care a?ezate peste cremalier? le asigurau deplasarea rapid? împreun? cu uneltele lor.Aceste pl?ci – nu g?seai dou? la fel- aveau aproximativ 90 cm lungime ?i 25 cm l??ime, erau realizate din lemn cu rama din fier forjat ?i cu dou? mânere lungi facute din specii tari de lemn, ata?ate la cap?tul de jos al pl?cii. Timpul mediu pentru coborârea muntelui, folosind aceste pl?ci a fost de aproximativ 15 minute. Recordul a fost de 2,45 minute, cu o vitez? de peste 100 km/h.
„?indrila Diavolului” a fost interzis? în 1906, dup? moartea accidental? a unui angajat. Ulterior proiectul cremalierei a fost modificat, astfel încât vechiul mecanism de frânare s? aib? aderen?? mai mare.
Proiectul mecanic
Cale ferat? Cog a proiectat ?i construit toate locomotivele ?i vagoanele de pasageri în atelierele companiei, situate la baza Muntelui Washington.
Fiecare tren este compus dintr-o locomotiv? care împinge un singur vagon pe munte,iar la coborâre de pe munte, se merge cu spatele. Locomotiva ?i vagonul au fost echipate ini?ial cu un mecanism cu pinion ?i clichet, mecanism care intimpul urcarii, previne orice rotire înapoi; în timpul coborârii, atât locomotiva cât ?i vagonul sunt frânate. Îmbun?t??iri recente ale proiectului, au înlocuit clichetul (roata ?i mecanismul cu clichet) cu ambreiaje ?i ansambluri de frân? pe disc.Cele mai multe dintre locomotive au fost produse de c?tre Manchester Locomotive Works.
Proiectul cremalierei utilizate a fost una din inven?iile lui Marsh, reprezentat? printr-o cremalier? sub form? de scar?, cu treptele c?reia intrau în angrenare din?ii ro?ii din?ate. Acest sistem permitea z?pezii ?i altor corpuri s? cad? prin cremalier?, împiedicând înfundarea ei.Un proiect similar numit sistemul de bare Riggenbach, a fost inventat de inginerul Niklaus Riggenbach în Elve?ia, cam în acela?i timp.Consulul elve?ian în Statele Unite ale Americii l-a vizitat pe Marsh în timpul construc?iei C?ii ferate de pe Muntele Washington, iar rapoartele sale entuziaste, au convins guvernul elve?ian s?-i comande inginerului Riggenbach, construc?ia c?ii ferate Vitznau-Rigi- Bahn pe Muntele Rigi, care s-a deschis pe 21 mai 1871.
Ini?ial, nu a existat nici un mod prin care dou? trenuri s? trac? unul pe lâng? altul, pe calea ferat? Cog Mount Washington. În 1941, a fost inventat un schimb?tor de cale ?i s-au ad?ugat dou? linii secundare cu cremalier?, suficient de lungi,pentru a se putea devia dou? trenuri descendente, astfel încât trenurile care urc?, s?-?i poat? continua drumul c?tre vârf, aceasta permi?ând utilizarea mai multor trenuri de c?l?tori dus-întors,zilnic.
Sursa: https://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Washington_Cog_Railway
Cateva imagini:
Mount Washington Cog Railway
Linia c?tre vârf în 1893
Plecarea din depou anii 1880
În sus pe munte
Sosirea la Vârf
La vale cu ?indrila Diavolului
Placa de alunecare “?indrila Diavolului”
Roata din?at? cremalier? ?i pinion
Schimb?tor de cale
Locomotiva Ammonoosuc
Locomotiva pe biodiesel “Abenaki”
Calea Ferat? cu Cremalier?- Muntele Washington, este prima cale ferat? montan? “zim?at?”din lume ( cale ferat? cu cremalier? ?i pinion). Calea ferat? este înc? în func?iune asigurând ascensiunea pe Muntele Washington din New Hampshire, Statele Unite ale Americii. Aceasta folose?te un sistem de bare transversale tip Marsh, una sau dou? locomotive cu abur ?i ?ase locomotive alimentate cu biodiesel, pentru a transporta turi?ti în vârful muntelui. Calea ferat? este construit? cu ecartamentul de 1422 mm, ecartament care din punct de vedere tehnic este un ecartament îngust, deoarece este cu 12,7 mm mai mic decât ecartamentul standard de 1435 mm.
Este a doua cea mai abrupt? cale ferat? cu cremalier? din lume, dup? calea ferat? Pilatus din Elve?ia, cu o declivitate medie de 25% ?i maxim? de 37,4%.Calea ferat? este de aproximativ 4,8 km lungime ?i urc? versantul vestic al Muntelui Washington, pornind de la altitudinea de 820 m ?i terminându-se foarte aproape de vârful muntelui, la altitudinea de 1917 m. Trenul urc? muntele cu o vitez? de 4,5 km/h ?i îl coboar? cu 7,4 km/h. Este nevoie de aproximativ 65 de minute pentru a urca ?i de 40 de minute pentru a coborî, de?i locomotivele diesel pot urca muntele în mai pu?in de 37 de minute.
Istoric
Calea ferat? a fost construit? de Sylvester Marsh, care a crescut în Campton.Lui Marsh i-a venit ideea de a construi aceast? cale ferat?, în timp ce urca pe munte în 1852. Planul s?u a fost considerat o nebunie. Tradi?ia local? spune c? legislativul statului a aprobat proiectul în baza unui consens asupra faptului c? dac? s-ar fi produs vre-un prejudiciu, acesta nu ar fi creat nici o problem? – din moment ce proiectul a încercat imposibilul – iar beneficiile erau garantate. El a pus la b?taie 5 000 $ din banii proprii pentru c?(orice alt? sum? cheltuit? în plus) va fi folosit? pe plan local, inclusiv pentru construirea hotelului Casa Fabian care va g?zdui turi?tii a?tepta?i ?i a Sta?iei Fabian din apropiere. Aceast? cale ferat? a fost uneori numit? „Calea ferat? c?tre Lun?” deoarece legislativul statului a remarcat în cursul procedurii c? lui Marsh trebuie s? i se acorde un charter- nu numai pentru Muntele Washington ci de asemenea ?i pentru Lun?.
Marsh a ob?inut un charter pentru aceast? cale ferat?, la 25 iunie 1858, dar izbucnirea R?zboiului Civil American, a împiedicat orice ac?iune pân? în mai 1866. El a realizat o locomotiv? prototip ?i o sec?iune scurt? de linie pentru demonstra?ie, apoi a g?sit investitori ?i a început construc?ia.
În ciuda st?rii incomplete a c?ii ferate, primii clien?i pl?titori, au pornit o incursiune rapid? la 14 august 1868 ?i au ajuns la vârf cu construc?ia în iulie 1869. La început locomotivele au avut toate, cazanele verticale, ca majoritatea motoarelor cu abur sta?ionare ale timpului; cazanele au fost montate pe pivo?i, care s? le permit? s? aibe loc pe vertical?, indiferent de declivitatea pantei. Mai târziu,proiectarea a introdus cazane orizontale, apoi înclinate, astfel încât acestea s? r?mân? cât mai aproape de orizontal? pe abruptul c?ii ferate.
Circula?ia pe calea ferat?
Sylvester Marsh a murit în 1884 ?i controlul c?ii ferate a fost trecut la Concord & Montreal Railroad, care a exploatat-o pân? în 1889 când a fost preluat? de Boston & Maine.
Controlul de c?tre Teagues a început în 1931, când colonelul Henry N.Teague a cump?rat calea ferat? Cog. A murit în 1951 iar Arthur S. Teague a devenit director general, apoi a câ?tigat dreptul de proprietate în 1961.(Arthur Teague a fost protejatul colonelului, neavând nici o leg?tura de familie.) Dup? ce a murit ?i Arthur în 1967, proprietatea a trecut la so?ia lui, Ellen Crawford Teague, care a conduscalea ferat? Cog, fiind primul pre?edinte femeie, din lume a unei c?i ferate. În 1983, calea ferat? Cog a fost controlat? de Wayne Presby ?i Joel Bedor Littleton din New Hampshire, care o de?in ?i în prezent.Familiile Bedor ?i Presby au de?inut de asemenea ?i Mount Washington Hotel and Resort, în Bretton Woods, în perioada 1991-2006. În anul 1995 la calea ferat? Cog a fost numit director general Charles Kenison.Aceste persoane au foast responsabile pentru o revitalizare complet? a c?ii ferate Cog, cu ajutorul lui Al Laprade, un inginer mecanic a c?rui carier? a început la Portsmouth Naval Shipyard.Calea ferat? Cog a func?ionat în continuu de la 1869 încoace, cu întreruperi ale serviciului numai în perioada celor dou? r?zboaie mondiale.
În vara anului 2008, Cog a introdus prima locomotiv? diesel. Marea recesiune ?i criza energetic? a dus la sc?derea num?rului de pasgeri iar Cog a încercat s? reduc? costurile,introducând locomotivele diesel, care faceau trei c?l?torii dus –întors la costul unei c?l?torii dus-întors realizat? cu o locomotiv? cu abur. În 2015, calea ferat? Cog a transportat cei mai mul?i pasageri din istoria sa,marcând acest record, al patrulea an consecutiv .
Cu placa de alunecare „?indrila diavolului”
În primele zile ale construc?iei c?ii ferate,muncitorii pentru a mic?ora timpul de urcare ?i coborâre pe pant?, au inventat pl?cile de alunecare, care a?ezate peste cremalier? le asigurau deplasarea rapid? împreun? cu uneltele lor.Aceste pl?ci – nu g?seai dou? la fel- aveau aproximativ 90 cm lungime ?i 25 cm l??ime, erau realizate din lemn cu rama din fier forjat ?i cu dou? mânere lungi facute din specii tari de lemn, ata?ate la cap?tul de jos al pl?cii. Timpul mediu pentru coborârea muntelui, folosind aceste pl?ci a fost de aproximativ 15 minute. Recordul a fost de 2,45 minute, cu o vitez? de peste 100 km/h.
„?indrila Diavolului” a fost interzis? în 1906, dup? moartea accidental? a unui angajat. Ulterior proiectul cremalierei a fost modificat, astfel încât vechiul mecanism de frânare s? aib? aderen?? mai mare.
Proiectul mecanic
Cale ferat? Cog a proiectat ?i construit toate locomotivele ?i vagoanele de pasageri în atelierele companiei, situate la baza Muntelui Washington.
Fiecare tren este compus dintr-o locomotiv? care împinge un singur vagon pe munte,iar la coborâre de pe munte, se merge cu spatele. Locomotiva ?i vagonul au fost echipate ini?ial cu un mecanism cu pinion ?i clichet, mecanism care intimpul urcarii, previne orice rotire înapoi; în timpul coborârii, atât locomotiva cât ?i vagonul sunt frânate. Îmbun?t??iri recente ale proiectului, au înlocuit clichetul (roata ?i mecanismul cu clichet) cu ambreiaje ?i ansambluri de frân? pe disc.Cele mai multe dintre locomotive au fost produse de c?tre Manchester Locomotive Works.
Proiectul cremalierei utilizate a fost una din inven?iile lui Marsh, reprezentat? printr-o cremalier? sub form? de scar?, cu treptele c?reia intrau în angrenare din?ii ro?ii din?ate. Acest sistem permitea z?pezii ?i altor corpuri s? cad? prin cremalier?, împiedicând înfundarea ei.Un proiect similar numit sistemul de bare Riggenbach, a fost inventat de inginerul Niklaus Riggenbach în Elve?ia, cam în acela?i timp.Consulul elve?ian în Statele Unite ale Americii l-a vizitat pe Marsh în timpul construc?iei C?ii ferate de pe Muntele Washington, iar rapoartele sale entuziaste, au convins guvernul elve?ian s?-i comande inginerului Riggenbach, construc?ia c?ii ferate Vitznau-Rigi- Bahn pe Muntele Rigi, care s-a deschis pe 21 mai 1871.
Ini?ial, nu a existat nici un mod prin care dou? trenuri s? trac? unul pe lâng? altul, pe calea ferat? Cog Mount Washington. În 1941, a fost inventat un schimb?tor de cale ?i s-au ad?ugat dou? linii secundare cu cremalier?, suficient de lungi,pentru a se putea devia dou? trenuri descendente, astfel încât trenurile care urc?, s?-?i poat? continua drumul c?tre vârf, aceasta permi?ând utilizarea mai multor trenuri de c?l?tori dus-întors,zilnic.
Sursa: https://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Washington_Cog_Railway
Cateva imagini:
Mount Washington Cog Railway
Linia c?tre vârf în 1893
Plecarea din depou anii 1880
În sus pe munte
Sosirea la Vârf
La vale cu ?indrila Diavolului
Placa de alunecare “?indrila Diavolului”
Roata din?at? cremalier? ?i pinion
Schimb?tor de cale
Locomotiva Ammonoosuc
Locomotiva pe biodiesel “Abenaki”