Calea ferata ingusta Covasna-Siclau-Planul Inclinat-Comandau

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Video din 2009 cand am fost la curatarea liniei:

http://www.youtube.com/watch?v=fRnDtMSw5hI

http://www.youtube.com/watch?v=HhgPbWZLZNo

Ca sa aveti pornire spre Comandau :p
 
La Comandau s-a reconditionat 763.247 Krauss (curatat, protejat cu ulei, montat placi noi confectionate dupa desen), aniversat 100 de ani de la constructia locomotivei Budapesta 1911 764.243, lansat cartea despre vehiculele motoare utilizate la Covasna Comandau.
Au fost prezenti cei 4 autori;Papucs Andr??Â?s, Mark??Â?ja Szil??Â?rd,???žerban Lacri?eanu, Hans Hufnagel, care au acordat autografe, numerosi localnici care au lucrat la CFF si primarul comunei, Dl. Kocsis Bela.

Parcursul pentru pasionati s-a efectuat in fiecare zi incepand cu ora 18.00, pe intreg parcursul liniei reparate (circa 7 Km). Acest lucru nu ar fi fost posibil pe parcursul zile datorita timpului lung de parcurs dus-intors (circa 3 ore) si a declivitatilor mari combinate cu lipsa de aderenta (sine ude, noroi, vegetatie) ceea ce nu permitea un serviciu cadentat cu durata de 1 ora (accesibil turistilor obisnuiti) si nici remorcarea mai mult de 1 vagon, capacitate total insuficienta fata de numarul mare de amatori de plimbare din timpul zilei.
Deci asta este explicatia pentru ??Â? ora 18.00) si nicidecum vreo intentie ca acest parcurs ??Â? lung ??Â? sa nu fie accesibil tuturor pasionatilor.











 
interesantul a spus:
Ce tare trebuie s?? fi fost faza cu locomotiva sub presiune plimbat?? cu trailerul :))

Apropo poate invata CFR Calatori din asta cum sa faca transbordarea eficienta acolo unde nu e linie :D .

Pe de alta parte, observ ca reinvie din ce in ce mai multe locomotive cu abur pentru calea ferata ingusta. Bravo ! Asta nu imi aduce decat multa bucurie si motiv de bunastare. :D
 
Frumoase pozele, pacat ca noi cei cu monitoare la rezolutii HD trebuie sa privim cu lupa... :roll:
Poate data viitoare te induri si postezi macar la o rezolutie de 1024.
 
Andris, a cui este "aratarea" aceea de tractor imbracat in locomotiva, ce s-a vazut in pozele de la "Sanatoriu" la Planul Inclinat ????? Iar o fi reclamat careva ca nu-i place fumul de la locomotiva adevarata.....as fi vrut sa vad "fetzele subtiri si cefele groase" acum vreo 20 de ani, cind se circula "la greu" pe sectorul asta.....ce-ar mai fi comentat?...daca asta-i motivul pentru care s-a pus in circulatie acel "kitsch"...... Mie - desi n-am ajuns acolo, in acest an - existenta acelui "kitsch" mi-a parut o magarie fata de efortul pe care-l facem unii (ca am fost la defrisari sau la conservat a ceea ce a mai ramas intreg cu adevarat pe acea linie), pentru a mentine "in viata" cite ceva prin locurile respective.......
 
Scuze Dimitrov ptr întârzierea cu r??spunsul... într-adev??r exist?? aceea sperietoare de iubitori de locomotive cu abur. A fost achizi?ionat de prim??rie pentru a transporta turi?tii din centru pân?? în Valea Zânelor. Eu zic c?? ini?iativa este bun??, deoarece sunt foarte pu?ine posibilit???i de petrecere a timpului liber în Covasna. ???ži înc?? ar trebui multe. Problema este cu traseul: dac?? ar merge pân?? la intrarea în Valea Zânelor, nu ar face concuren??? la calea ferat?? forestier??, ci ar fi complementare unul cu cel??lalt. Dar s?? sper??m c?? se va rezolva ?i treaba asta.... ???ži eu îmi amintesc cu drag de plimb??rile la mare cu un vehicul asem??n??tor, ?i nu cred c?? copii de azi sunt mai diferi?i la acest capitol. Da, este un "kitsch", dar înc?? în limita bunului sim?, zic eu. Numai s?? nu fie concuren??? pentru cea original??: pân?? când aduce la tren turi?tii din centru, e bine, dar dac?? ia ?i acei pu?ini care sunt, treaba se schimb??...
 
Un alt subiect: vara asta cine a fost la Comand??u a putut participa la prezentarea c??r?ii "Vehicule de cale ferat?? la Covasna ?i Comand??u". Momentul de atunci a fost unul inedit ?i nu o vom putea repeta curând. To?i autorii s?? fie prezen?i, s?? fie acolo o locomotiv?? de 100 de ani ?i Kraussul nostru proasp??t conservat. îns?? ceea ce putem face este s?? ?inem o prezentare a c??r?ii ?i la Covasna, împreun?? cu cartea pentru copii despre locomotiva Krauss (doar în limba maghiar?? deocamdat??, c??ut??m sponsori pentru edi?ia în lb român??) ?i o expozi?ie de fotografii de epoc?? despre linie ?i una cu desenele originale a c??r?ii pentru copii.

Manifestarea va avea loc pe data de 22. octombrie ac. (deci sâmb??t??), începând cu orele 10.00 la Biroul de Informare Turistic?? din Covasna. Dup?? aceea mergem ?i pe planul înclinat s?? continu??m defri?area.
V?? a?tept??m cu drag la amândou?? evenimente.

Despre carte o scurt?? prezentare, completare la ceea scris?? de ???žerban la subiectul "Noutati editoriale" în topicul "Istorie si literatura feroviara":

"Autorii prezentei c??r?i sunt cet???eni ai unor ???ri diferite, dar care sunt anima?i de acela?i ?el: reluarea circula?iei cât mai grabnice pe calea ferat?? forestier?? de la Covasna-Comand??u. Pentru salvarea acestei c??i ferate speciale ?i a planului înclinat, în prezent unic în Europa, ambele închise definitiv în 1999, a fost înfiin?at?? în anul 2002 Asocia?ia ???žicl??u (Sikl??Â? Egyesület), acest volum aflat acum la dispozi?ia Stimatului cititor fiind rezultatul muncii membrilor fondatori din România, Ungaria ?i Austria.
Ini?ial am dorit s?? realiz??m doar o publica?ie mai modest?? despre aceste ?apte locomotive (adic?? cele r??mase pe linie), dar dup?? ce am g??sit numeroase fotografii, documente ?i despre alte locomotive, ne-am decis s?? realiz??m o cât mai ampl?? prezentare a celor întâmplate pe aceast?? linie de-a lungul timpului, din punctul de vedere al locomotivelor ?i drezinelor folosite."

Trebuie s?? recunosc c?? deja am identificat ?i câteva gre?eli în munca noastr??, cele de ortografie s?? spunem c?? mai sunt ?i acceptabile (s?? zicem c?? de vin?? a fost tipografia :) ). Restul o s?? corect??m cu ocazia edi?iei 2. Sau v?? atragem aten?ia dac?? veni?i la Covasna :D

îns?? credem c?? în cei ?ase ani de munc?? am reu?it s?? adun??m informa?ii inedite despre linie. îns??, cum se întâmpl?? în general, ne-am dat seama cât de multe nu ?tim despre ea, despre locomotive. Sunt locuri "albe" pe harta noastr??, de unde primim foarte pu?ine informa?ii. A?a este atât zona Nehoiu, dar ?i Nereju-N??ruja. De aceea mai a?tept??m atât poze, cât ?i date noi. Cont??m pe sprijinul Dvs.

Cele peste 250 km de linie de cale ferat?? fac din aceast?? re?ea cea mai mare realizat?? pentru exploatare forestier??. Din cauza imensit???ii terenului care trebuie acoperit, cred c?? nu este posibil ca istoria ei s?? fie descifrat?? de o singur?? persoan??, este nevoie de punerea la olalt?? a informa?iilor aflate în diferite birouri, sertare, mape... ???ži este nevoie ca aceste informa?ii s?? fie f??cute public, altfel sunt ca ?i pierdute. Deci primim cu drag orice completare, noi date, poze, atât la prezenta carte, cât ?i în general despre linie, via?a oamenilor care au lucrat acolo.

Nu mai lungesc vorba, v?? a?tept??m!
 
Mi s-a atras aten?ia c?? am uitat s?? trec data ?i cum am scris mult, greu se g??se?te ora, deci s?? fie aici ?i separat programul:

22. octombrie ac. (deci sâmb??t??),
10.00 la Centrul de Informare Turistic?? din Covasna se va deschide expozi?ia din poze de epoc?? "De la Covasna la Neruja pe calea ferat?? forestier?? de odinioar??" ?i picturile originale ale c??r?ii pentru copii
- prezentarea albumului "Vehicule de cale ferat?? la Covasna ?i Comand??u"
- prezentarea c??r?ii pentru copii "Krauss - povestea adev??rat?? a unei locomotive cu abur" (doar în lb maghiar??)

11.00 (sau 12.00, când se termin?? partea oficial??) - lucr??ri de conservare pe planul înclinat

V?? a?tept??m
 
Ca s?? nu fie trenul f??r?? c??l??tori, am dat o fug?? pân?? la Covasna. La gândul de a mai face câte ceva pe planul înclinat, am renun?at din lips?? de cvorum!
Ne-am limitat deci la lansarea de carte ce a avut loc în ââ????Centrul de informare turistic??ââ?? din Covasna, adica aceast?? simpatic?? (ca s?? citez pe cinevaââ??Â?) cl??dire:

La intrare, vizitatorii sunt întâmpina?i de o mic?? expozi?ie.

- Andra?, f??-te c?? lucrezi!

Publicului prezent la lansare (vreo zece persoaneââ??Â?) i-au fost prezentate dou?? lucr??ri: ââ????Vehicule de cale ferat?? la Covasna ?i Comand??uââ??, autori Papucs Andr??Â?s, Mark??Â?ja Szil??Â?rd, ???žerban Lacri?eanu ?i Hans Hufnagel, precum ?i o carte pentru copii, dar tot pe teme feroviare, ââ????KRAUSS - Egy igazi g??â??zmozdony meséjeââ??, (KRAUSS - Povestea adev??rat?? a unei locomotive cu abur) autori Demeter ??â?°va ?i Péter Alp??Â?r.


Frumos înr??mate, pe pere?ii centrului se aflau imagini din cele dou?? c??r?i.


Prima carte captiveaz?? prin datele istorice ?i imaginile de o valoare inestimabil??, cea de-a doua impresioneaz?? prin grafica sa.
în discursul ?inut, primarul ora?ului Covasna, Dl. Lorincz Zsigmond ?i-a ar??tat sus?inerea pentru rezolvarea problemelor legate de preluarea liniei înguste, având promisiuni din partea Ministrului Dezvolt??rii regionale ?i Turismului c?? odat?? rezolvat?? problema propriet???ii, se vor face investi?ii în refacearea ?i repunerea ei în func?iune ca linie turistic??. (ââ??Â?.hai c??-i mi?to tipa!)

Lu??rile de cuvânt au fost continuate de autori, Andra? ?i Scherbahn ?i de asemenea de un fost mecanic de locomotiv??, Dl. Fabian Mikos. Cândva, acesta a f??cut serviciul ?i pe ââ????b??trânicaââ?? expus?? la Sfântu Gheorghe.


Cum vede?i în imaginile de la lansarea de carte, apare pe lâng?? scriitori, public, prezen?a foarte agreabil?? a unei domni?oare, ce a avut amabilitatea de traduce bilingv cuvântarile celor prezen?i . A?a ca ?inem s?? mul?umim D-?oarei Kopacz Zsuzsa, coordonatoarea centrului de informare turistic??, pentru organizarea acestui eveniment ?i g??zduirea expozi?iei de fotografii.


Dup?? festivitate, am dat o fug?? totu?i pân?? la Comand??u.
Am aruncat o privire la Valea Zânelor, unde constat??m înca odat?? ca în RO se fur??ââ??Â? dispar capace de la cutiile de ungere, ace de macazeââ??Â?


La Comand??u, aruncam o privire de ansamblu asupra g??riiââ??Â?. M?? rog, ââ????fostei g??riââ?? acum ââ????privatizat??ââ?? ?i înconjurat?? de un gard!

Dar, s?? trecem la lucrurile cu adev??rat importanteââ??Â?.
La ie?irea din Comandau, am încercat s?? recunoa?tem traseul liniei ce mergea spre Bâsca Mare.

ââ??Â?f??cusem focul pentru c?? afar?? era frigââ??Â?
Aici e fostul rambleuââ??Â?

ââ??Â?dar s?? între?inem focuuuulââ??Â? în timp ce unii car?? câteva vreascuriââ??Â?

ââ??Â?eu trebuie s?? m?? lupt cu ditai copacul!

Acum, dac?? tot am facut foculââ??Â?

ââ??Â?nu de alta, dar era un om fl??mând pe marginea drumuluiââ??Â?


..??â?? suivre!
PS: Daniel, stai calm, nu te oftica înc??ââ??Â? urmeaz??!
 
Buuuun! S?? relu??????????mââ??Â?
Acum câteva preciz??ri despre linia pe care o studiam: doar nu credea?i c?? ne-am dus la un gratar!?
Linia de la Bâsca Mare este calea ferat?? forestier?? care venea de la Brate? ?i a trecea DEASUPRA liniei Planul înclinat de sus - Comand??u, firma Di??Â?si neprimind autoriza?ia de a intersecta linia de la Comand??u la nivel, fiind obligat s?? construiasc?? o pasarel??. Deci, bucata de rambleu indicat?? în imagine, corespunde ie?irii pe pe pod spre Bâsca Mare.

S?? revenim ââ??Â?la meniul zilei:

ââ??Â?si

STEREO

ââ??Â?a incercat ?i Andras, dar i-a cazut un canal!

Dac?? nu ?tia?i cum se afuma cârna?iiââ??Â?


Ei, a?a mai merge s?? pleci în explorareââ??Â?



E drept, c?? nu am g??sit decât un petic de z??pad??..



ââ??Â? ?i o superb?? vil??ââ??Â?.



ââ??Â?dar am primit indica?ii pe unde trecea vechea linieââ??Â?. A?a ca s-a preconizat o nou?? expedi?ieââ??Â? LA PRIM?VAR?!
 
http://www.adevarul.ro/cultura/directia_de_cultura_covasna-planul_inclinat-comandau-patrimoniu-ministerul_culturii_0_607739682.html
 
14 Ianuarie 2012
Incepem in forta anul si ne hotaram dis de dimineata sa infruntam codul portocaliu de zapada si viscol indreptandu-ne catre Covasna.
Echipa de soc formata din:
Serban - fochist pe planul inclinat
Dan - drujbar si beutor sef
Andris - sef de echipa impreuna cu un prieten(scuze ca nu i-am retinut numele)
Eu - sofer, inotator in zapada si gratarist
La apel din motive de zapada pe drumurile patriei colegul de echipa - Gam3 alias Florin de la Iasi este trecut absent motivat.

Unelte :
a:una bucata masina inzestrata cu lopata si plug, in primele poze se intelege de ce
b:drujba, benzina, gratar, briceag maceta, forfeqoi, topor
c:carnat, slanina bine afumata, ceapa rosie, bere,tzuica
d:voie buna






































PS.rog participantii care au mai facut pozne sa posteze ei in continuare ca din pacate stau "la tara" si oricat as plati nu exista un furnizor de internet care sa-i trebuiasca banii mei si sa-mi rezolve probleme de a avea ceva functional...
 
ZIUA INTERNA??Â?IONAL? A MONUMENTELOR ISTORICE

Avem pl??cerea de a v?? invita pe data de 21 aprilie 2012 în Centrul de Informare Turistic?? din Covasna la programul pentru întreaga familie dedicat C??ii Ferate Forestiere Covasna-Comand??u, în special relu??rii fabrica?iei locomotivelor cu abur forestiere pentru ecartament îngust acum 30 de ani la Reghin, ultimele locomotive cu abur de serie construite în lume.

Organizatori: Asocia?ia ???žicl??u ââ??â?? Sfântu Gheorghe; Centrul de Informare Turistic?? ââ??â?? Covasna; Asocia?ia pentru Salvarea C??ilor Ferate înguste ââ??â?? Cri?cior


Program
10.00-12.00 Locomotive cu abur de patrimoniu fabricate la Reghin (764-001 ?i 764-405R) ââ??â?? depoul de locomotive de la Covasna, lâng?? Gar??

14.00-17.00 Dioram?? de modele feroviare (Regiotrans); pentru cei mici: trenule?e de juc??rie din lemn
14.30-15.00 Locomotivele cu abur forestiere fabricate la Reghin ââ??â?? prezentare: Lacri?eanu ???žerban
15.00-15.30 C??i ferate înguste în Europa ââ??â?? prezentare: Papucs Andr??Â?s, Lacri?eanu ???žerban
15.30-16.00 ââ???žFrumoasa adormit??ââ??: Calea Ferat?? Forestier?? Covasna ââ??â?? Comand??u ââ??â?? prezentare: Papucs Andr??Â?s, Lacri?eanu ???žerban.

Programul manifest??rilor dedicate Zilei Interna?ionale a Monumentelor Istorice va fi completat cu expozi?ia de fotografii ââ???žDe la Covasna pân?? la Neruja pe calea ferat?? forestier?? de odinioar??ââ??(th_) ?i cu expozi?ia desenelor realizate pentru cartea pentru copii ââ???žKrauss, povestea adev??rat?? a unei mici locomotive cu aburââ??

Invit??m s?? participe la eveniment fo?ti lucr??tori la calea ferat?? forestier??, precum ?i pasiona?i sau persoane interesate care de?in documente, fotografii sau alte informa?ii importante despre acest monument istoric.

(th_)Fotografiiile vor fi oferite celor care doneaz?? minim 300 lei în vederea strângerii de fonduri pentru repunerea în func?iune a locomotivei cu abur763-247 Krauss, aflat?? în posesia Consiliului Jude?en Covasna (suma apreciat?? pentru repara?ie este de 150.000 ââ??â?? 200.000 Eur).

în perioada 21-22 aprilie, între orele 10-18 vor circula trenuri remorcate cu locomotiva cu abur 764-243 construit?? în anul 1911, pe por?iunea de cale ferat?? dintre Cardiologie ?i planul înclinat.
 



Ziua Interna?ional?? a Monumentelor Istorice. Plimbare cu moc??ni?a la Covasna

http://www.covasnamedia.ro/beta/?p=30820

Conform programului anun?at, în zorii zilei de 21.04, adic?? pe la ora 10, am ajuns la depoul CFF Covasna. Un grup de tineri a?tepta deja deschiderea u?ilor.



Au fost prezentate cele doua locomotive istorice,





între timp a ap??rut ?i televiziunea...



Am în?les c?? interviurile luate ?i reportajul vor fi prezentate în cadrul emisiunii în limba maghiar?? pe TVR.

Manifest??rile s-au mutat la orele 14.00 în sediul Centrului de informare turistic??, unde era amenajat?? o mic?? expozi?ie. Prezent?? a fost diorama ââ???žRegiotransââ??, deja o putem numi a?a, având în vedere noul proprietar,



pe care Andras se vede c?? a înv???at deja s-o manipuleze.



Aceasta a atras ca deobicei aten?ia ââ???žcopiilorââ?? de toate vârstele:











Incognito, adic?? f??r?? s?? ?tie nici el, a participat la mini-expozi?ie ?i Radu Dumitrescu cu câteva cl??diri construc?ie proprie.



Publicul prezent a urmarit cu mare aten?ie (?i încordare..) expunerile ?inute de ???žerban Lacri?eanu ?i Papucs Andr??Â?s.



Pere?ii s??lii de expozi?ie erau tapeta?i cu imagini de epoc?? înf???i?ând activitatea intens?? de alt??dat?? din zona Covasna ââ??â?? Comand??u.





în paralel cu manifest??rile din ora?, între Cardiologie ?i Planul înclinat, locomotiva cu abur 764-243 construit?? în anul 1911 dar care î?i tr??ie?te a doua tinere?e, f??cea curse regulate, remorcând unul sau dou?? vagoane dup?? cum varia ââ???žfluxulââ?? de c??l??tori!







P??n?? ?i locomotivele trebuiesc ââ???žhr??niteââ??! Din timp în timp, trenul mergea la ââ???ždepouââ?? pentru alimentareââ??Â?



Pentru imaginile prezentate, trebuie s??-i mul?umim Domnului ???žerban Lacri?eanu, care a profitat de trapa autoturismului lui Andr??Â?s pentru a surprinde imagini inedite!



ââ??Â?asta când nu fugea de colo-colo!



???ži c?? veni vorba de ââ???ždomnââ??ââ??Â?. un DOMN adev??rat, ?i pe diesel merge ââ???žla cravat??ââ??



O imagine sugestiv?? a vechimii linieiââ??Â?



ââ??Â?.. ?i cum orice lucru pl??cut se ?i termin??, duminic?? seara, treilerul a?tepta ââ???žpasageraââ?? s-o duc?? acas??.



Mul?umim organizatorilor, D-?oarei KOPACZ ZSUZSA, coordonatoarea centrului de informare turistic??; Domnului PAPUCS ANDR??S, reprezentant al Asocia?iei ???žicl??u ââ??â?? Sfântu Gheorghe, Prim??riei Covasna, care a fost prezent?? pe parcursul tuturor manifest??rilor prin Domnul Viceprimar THIESZ JANOS, ?i nu în ultimul rând Asocia?iei pentru Salvarea C??ilor Ferate înguste ââ??â?? Cri?cior, al c??rei suflet, Domnul GEORG HOCEVAR face posibile astfel de frumoase manifest??ri.
 
Haideti la Comandau!!! :lol:

afis_comandau.jpg
 
Stimate Domn...

Covasna Comandau imi aduce amintiri foarte placute si pline de emotie... Dimineata la 7.30 ma sculam din cort ca sa vad mocanita, seara la ora 20.00 la fel... Am mers pana la Comandau si prin padure ascultam cu emotie daca vine locomotiva ca sa ne dam la o parte de pe linii...

Jos era un cal (parca alb patat, nu mai tin minte) care tragea vagoanele venite de pe plan...

Emotii - Emotii...

PS: mai stie cineva si de ARO-ul facut drezina pe aceeasi linie? Circula pe la Valea Zanelor!