Digitalizare BR39 Fleischmann

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Versiunea veche a locomotivei are soclu pentru generator de fum, iar versiunea nou?... n-are
4.gif

Am remarcat, printre altele, c? ro?ile celor dou? versiuni sunt identice dpdv dimensional, dar ro?ile noi sunt brunate, ceea ce face ca buzele lor de bandaj s? par? mai mici decât cele ale ro?ilor vechi. Defazajul de 120grade este reprodus corect la ambele versiuni.
Acum ceva vreme am avut posibilitatea s? examinez mai de aproape o BeRe39 Trix. Este ?i ea o pies? foarte reu?it?, cu excep?ia unei minuscule gre?eli la contramanivela compus? de pe stânga ?i a defazajului de 90grade între mecanismele de pe stânga ?i de pe dreapta. Motorul este plasat în cazan ?i ac?ioneaz? prin angrenaje invizibile asupra ro?ilor motoare ale locomotivei, a?a c? ro?ile tenderului se rotesc liber, iar boghiurile respective sunt mobile.
BeRea39 Rivarossi este ?i ea frumoas?, în felul ei, ?i ar fi putut reprezenta un concurent serios pentru versiunile Fleischmann ?i Maerklin/Trix dac? s-ar fi acordat mai mult? aten?ie la proiectarea ?i realizarea ro?ilor & bielelor.
în concluzie, BeRea39 este o locomotiv? superb? & spectaculoas?, care î?i merit? cu prisosin?? locul într-o colec?ie miniferoviar?
41.gif
 
Ultima editare:
Simpatica BeRe39 Fleischmann a intrat din nou în ?antier, din cauza decodorului care a trebuit înlocuit. "Distrac?ia" const? în faptul c? locomotiva nu are interfa?? digital?, iar eu am lipit firele DCC direct la locurile adecvate din instala?ia electric?, ceea ce îmi complic? tare mult existen?a dac? se impune schimbarea decodorului. A?a c? încerc s? construiesc o interfa?? digital? care:
1) s? încap? în locul limitat din cazanul / focarul locomotivei;
2) s? con?in? filtrul LC despre care am povestit;
3) s? con?in? conectorul cu 8pt pini NEM652.
M? gândisem la un conector cu 6ase pini NEM651 deoarece este mai mic, dar am renun?at la idee fiindc? aceast? interfa?? nu cuprinde ?i ie?irea AUX1 (fir verde), iar eu m-am c?znit destul de mult s? conectez aceast? ie?ire la soclul generatorului de fum ?i nu doresc s? pierd aceast? facilitate. Deci... NEM652 s? fie!
 
Ultima editare:
V? mai aminti?i de filtrul meu LC, a?a-i?

Conform celor de mai sus, am preg?tit o bucat? de cablaj care s? poat? cuprinde piesele filtrului, s? con?in? conectorul cu 8pt pini ?i s? încap? în loca?ul din lestul locomotivei...

... pe care am "ornat-o" cu piesele respective...

... ?i am descoperit c? interfa?a încape într-adev?r perfect în loca?, dar... numai EA, f?r? nimic altceva
9.gif
 
Ultima editare:
Oof - of - of, ce ne facem...
17.gif

Revenim la ideea decodorului & conectorului NEM651? Neeeeh...
33.gif

C?ut?m bobine & condensatoare mai mici. A?a c?... ?ti?i vorba aceea, cine caut? g?se?te... pe lâng? bobinu?ele respective, am g?sit ni?te bobine SMD ?i ni?te condensatoare SMD adecvate
36.gif
(mul?umesc, Gyuri)
Deci noua interfa?? trebuie s? fie elaborat? în stil SMD. Atunci am luat din cutiu?ele mele cu piese ultima bucat? de cablaj de test cu trasee (?i nu cu insule circulare), pe care am preg?tit-o corespunz?tor. Nu am pozat fazele de lucru, dar le descriu în cuvinte.
Cu o pil? triunghiular? fiiiiin? am sec?ionat o dat? toate 4atru traseele între g?urile care urmau s? primeasc? mufa cu 8pt pini, iar apoi numai 3rei trasee... vede?i mai încolo pentru ce. Apoi am t?iat pinii sub?iiiiiri ai conectorului, astfel încât pe g?urile cablajului s? se a?eze por?iunile îngro?ate ale pinilor. Cu un burghiu mai mare, cred c? de 3-4mm, am l?rgit u?or cele 8pt g?uri, astfel încât conectorul s? se a?eze cu o frac?iune de milimetru mai aproape de pl?cu??. Aten?ie, NU am l?rgit prea tare g?urile, astfel încât pinii s? se a?eze pe traseele de cupru ?i nu pe sticlotextolitul de sub ele.
Am a?ezat conectorul pe traseele pl?cu?ei, prinzând sub el prima sec?ionare a celor patru trasee, dup? care am cositorit cu foarte mult? aten?ie cei opt pini. Apoi am a?ezat & cositorit cele dou? bobine SMD ?i condensatorul SMD, componentele filtrului LC la care NU doream s? renun?, astfel încât un terminal al primei bobine s? se a?eze pe traseul care duce la pinul 4 al conectorului, r?mas întreg dup? a doua sec?ionare, iar filtrul LC s? se g?seasc? dup? aceast? sec?ionare. Deoarece bobina a doua trebuie s? duc? spre pinul 5, aflat pe cealalt? parte a conectorului, am f?cut leg?tura respectiv? cu o sârm? tare, recuperat? dintr-un terminal lung al unei rezisten?e. între cele dou? bobine am plasat condensatorul SMD ?i... voila, a doua interfa?? este gata!
16.gif

 
Ultima editare:
Diferen?ele de gabarit între versiunile 1 ?i 2 ale interfe?ei mele digitale DCC&LC sunt evidente
4.gif


în plus, la grosimea primei versiuni se adaug? ?i lipiturile de pe spatele pl?cu?ei, care ar fi impus ?i o izolare adecvat? a acestora, deci s-ar mai ad?uga înc? o frac?iune de milimetru. Versiunea a doua nu are nimic conductor pe spatele pl?cu?ei, deci aceast? interfa?? este mai sub?ire ?i nu necesit? izolare.
 
Ultima editare:
Eeeeei, aici e aici...
39.gif

Ini?ial, subsemnatul montase decodorul prin lipire direct? a firelor în instala?ia locomotivei, iar la demontare s-a gr?bit ?i a f?cut o mare gre?eal?, t?ind prea scurt firele respective
9.gif


Dac? le-a? fi t?iat mai aproape de fostul decodor, probabil c? puteam s? le conectez direct la noua interfa??. Dar, ?ti?i cum se mai spune, tot r?ul spre bine, ?i a?a firele motorului fuseser? prinse de ?uruburile carcasei (d'aia sunt acum înf??urate în band? izolatoare), firul galben era înn?dit etc, deci... c?ut?m în sert?ra?ele cu piese ultima rezerv? de fire DCC ?i o doz? mAAAAre de curaj
42.gif


... fiindc? ne a?teapt? acum o interven?ie gen brain-surgery...
 
Ultima editare:
Mai întâi, tragem afar? din conectorul locomotiv?-tender firele avariate (galben, orange, gri) pentru a le înlocui. Dar acestea au intrat greu ?i au ie?it ?i mai greu, provocându-se ?i o mic? stric?ciune a piesei respective - un col? cr?pat, dar lipit la loc cu Loctite Super Bond, cu MARE emo?ie fiindc? traseele cablurilor trebuiau s? r?mân? libere
17.gif

Apoi... strecur?m cu MULT? r?bdare & aten?ie & migal? firele noi (galben, orange, gri) prin canalele din conectorul locomotiv?-tender...

... ?i ne preg?tim de faza urm?toare a opera?iei, respectiv conectarea tuturor acestor fire noi, inclusiv ro?u, negru, alb ?i verde, la instala?ia locomotivei. Nu avem nevoie de albastru fiindc? becurile ?i generatorul de fum au ca pol comun ?asiul acesteia (aproximativ - v? spun mai încolo de ce).
 
Ultima editare:
Punem din nou la înc?lzit letconul cu vârf sub?iiiiire, timp în care demont?m bielele culiselor de pe stânga ?i ridic?m carcasa superioar? a ?asiului pentru a ne preg?ti zona de lucru. Apoi înl?tur?m resturile de fire r?mase...

... ?i, cu FOARTE mult? aten?ie & r?bdare & migal?, lipim firul alb, firul verde, firul ro?u (înn?dit la firul maro care vine de la tender) ?i firul negru (înn?dit la firul negru care vine de la tender - pe care-l g?sisem desprins de pe pl?cu?a lui) pe pad-urile respective de pe cablajul locomotivei. Mare aten?ie fiindc? zona de lucru este foarte restrâns?, carcasa de plastic este foarte aproape ?i trebuie evitat?, iar orice gre?eal? poate duce la apari?ia de scurtcircuite între trasee
17.gif

OUF... dup? ce am terminat cu aceste 4atru fire dificile ?i am verificat s? fie totul OK, lipim pe pl?cu?ele tenderului firul orange, firul galben ?i firul gri, apoi ne tragem sufletul ?i admir?m aceast? faz? intermediar?...

... dar nu ne relax?m prea tare fiindc? mai urmeaz? un hop, ?i anume lipirea acestor 7apte fire noi pe insulele minuscule de cositor ale interfe?ei DCC&LC.
 
Ultima editare:
Bineîn?eles, asambl?m carcasa superioar? a ?asiului ?i punem la loc bielele culiselor de pe stânga...

... apoi preg?tim cele 7apte fire pentru lipire:

Prin transparen??, se observ? modul în care am sec?ionat traseele pl?cu?ei în vederea construirii interfe?ei digitale.
 
Ultima editare:
Pt. brain surgery din asta si lucrul cu SMD, tare bun e asa ceva: http://www.jucarii.com.ro/produs.php?prodcod=2754
Mai ales de la o varsta... :D
 
Nu am pozat fazele intermediare ale lipirii firelor la interfa?a digital? ?i, din neaten?ie, nici faza final?. Totu?i, iat? aici interfa?a cu decodorul montat, înainte de asamblarea final? a locomotivei:

Dreptunghiul negru este "petecul" de band? izolatoare lipit peste cap?tul firului violet. Atât interfa?a, cât ?i decodorul cu toate firele sale întregi au înc?put în loca?ul lestului, deci am putut monta f?r? probleme carcasa superioar? a locomotivei pe ?asiu, iar probele de func?ionare mi-au confirmat c? opera?ia s-a încheiat cu succes
18.gif

 
Ultima editare:
Cea mai u?oar? etap? a fost montarea pieselor pe interfa?a digital?, fiindc? am putut s? utilizez acest dispozitiv, dotat cu lup?, surs? de lumin? suplimentar? ?i crocodili care au jucat cu succes rolul de "a treia mân?"
41.gif
. Dar urm?toarele etape NU mi-au mai permis folosirea acestuia, deci tot ce am descris acolo am realizat exclusiv din mân? ?i cu ochelarii "de aproape" pe care trebuie s?-i port de ceva vreme încoace
26.gif
, a?a c? dificultatea opera?iunii de re-digitalizare a crescut enorm de mult. Zonele de lucru extrem de reduse, cu piese din plastic în imediata apropiere, cu insule de cositor foarte apropiate etc., toate acestea au "contribuit" la cre?terea complexit??ii interven?ei, dar... pân? la urm? am reu?it
16.gif

Versiunea modern? a acestei locomotive Fleischmann are din construc?ie interfa?? digital? NEM651, dar eu sunt foarte încântat de faptul c? versiunea mea are de azi înainte interfa?? digital? NEM652, care îmi ofer? mai multe posibilit??i de înlocuire a decodoarelor
36.gif
 
Ultima editare:
mpursu a spus:
...Versiunea modern?? a acestei locomotive Fleischmann are din construc?ie interfa??? digital?? NEM651, dar eu sunt foarte încântat de faptul c?? versiunea mea are de azi înainte interfa??? digital?? NEM652, care îmi ofer?? mai multe posibilit???i de înlocuire a decodoarelor...

Foarte frumoasa locomotiva ! :fluierat: Pe cand un decodor cu sunet :?:
 
Povestea n?zdr?vanei aburoase BR39 Fleischmann continu? :D
Observând eu c? aceast? locomotiv? nu merge la fel de finu? ca veri?oara ei BR17, pe care am mai pomenit-o în acest topic, mi-a trecut prin minte s?-i "actualizez" tenderul, adic? s?-l aduc la stadiul noilor versiuni. V? reamintesc diferen?ele dintre tenderul vechi (sus BR39) ?i cel nou (jos BR17/BR39 nou):
P1190395-tenders-BR39-BR17.jpg

Ambele motoare sunt cu 5inci poli, dar cel nou are colectoare mici axiale (cred c? a?a se spune - mic cilindru împ?r?it în 5inci sectoare) ?i cel vechi are colectoare mari radiale (idem - disc mare împ?r?it în 5inci sectoare). M-am gândit s? înlocuiesc motorul vechi cu unul nou, ceea ce ar implica ?i înlocuirea piesei negre metalice pe care acesta se a?eaz?, precum ?i a pieselor de prindere. Interesându-m? de costurile acestei opera?iuni... entuziasmul mi s-a atenuat zdrav?n :fluierat: , a?a c? m-am apucat s? studiez mecanismul existent ?i s? caut eventualele motive mecanice pentru mersul mai pu?in finu? sus-men?ionat. Astfel am descoperit c? pinioanele erau n?cl?ite de unsori vechi (unele depuse chiar de mine, f?r? m?sur? :p ) care începuser? s? le frâneze destul de zdrav?n. Deci... la ora actual? tenderul este demontat în cele mai mici componente ?i urmeaz? a fi degresat & re-uns corespunz?tor 8)