Digitalizare BR39 Fleischmann

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Unsori intarite pana la blocarea totala a pinioanelor este ceva notoriu la locomotivele Fleischmann. Demontarea si degresarea completa este solutia indicata in astfel de cazuri.
Recomand si desfacerea motorului si curatarea acestuia pe interior, a colectoarelor, a rotorului. Praful fin de carbune depus pe componente nu-i prieste la sanatate. Inainte de inchiderea motorului, trebuie unsa bucsa metalica dinspre colector, altfel motorul poate sa aiba un sunet ciudat, "spart"...
 
Dup? o foarte atent? opera?iune de degresare ?i re-ungere, simpatica BeRe39 Fleischmann se preumbl? tacticoas? pe c?ile mele ferate, tractând trenul accelerat format din 3rei vagoane modernisierungs (al patrulea fiind în atelier). "Cârâitul" tenderului s-a atenuat foarte mult, chiar dac? nu a disp?rut de-a binelea, iar accelerarea ?i frânarea sunt mai line. Ce-i drept e drept, se simte c? în tender se afl? în continuare acela?i motor vechi cu colectoarele mari radiale, dar eu sunt mul?umit fiindc? am f?cut tot ce s-a putut în situa?ia de fa?? 8)
 
La C?ile Ferate "La Ursu" a sosit o surioar? a BeRii39 Fleischmann descris? aici, pentru studiu ?i... vede?i mai încolo pentru ce :D
Opera?iile de demontare n-au mai fost fotografiate, dar avem aici imagini dup? acestea:
P1190641-BR39-AC-to-DC_zpsdsgnu9y6.jpg
P1190645-BR39-AC-to-DC_zpsyo5jaovy.jpg

Hopa! Dar ce avem noi aici?!?
P1190643-BR39-AC-to-DC_zpsymz65bii.jpg
P1190644-BR39-AC-to-DC_zps5xalc4dn.jpg
P1190647-BR39-AC-to-DC_zpsie10ocfs.jpg

Da, a?i v?zut bine, simpatica locomotiv? a ie?it din fabric? preg?tit? pentru... "wechselstrom", adic? AC (Alternating Current), respectiv este dotat? cu celebra patin? ?i cu scurtcircuit intern între ro?ile de pe stânga ?i cele de pe dreapta. În plus, osiile tenderului nu sunt dotate cu buc?e izolante, deci ele însele fac scurtcircuit între cele dou? ?ine pe care le calc?. În focarul locomotivei se afl? modulul "Fachrichtungschalter" sau cam a?a ceva, care comand? direc?ia de deplasare a locomotivei pe ?inele tip Maerklin. Locomotiva se afl? la mine tocmai pentru remedierea acestor aspecte, respectiv pentru trecerea de la AC la DC sau, de ce nu, direct la DCC ;-)
 
Cablajul are o diod? înseriat? cu becule?ul din fa??, pe care o înlocuim rapid cu o punte realizat? dintr-un terminal de rezistor. Apoi identific?m rapid scurtcircuitul intern de pe cablaj ?i, dup? dezlipirea tuturor firelor, îl întrerupem cu ajutorul unei ?urubelni?e ascu?ite.
P1190660-BR39-AC-to-DC_zps1whhezr4.jpg
P1190661-BR39-AC-to-DC_zpstkq4wdtx.jpg
P1190662-BR39-AC-to-DC_zpsubhg7bfe.jpg

Pe cablajele tenderului separ?m traseele motorului de cele ale becului, înl?turând ?i pastila semiconductoare înseriat? cu acesta din urm?. Pe insulele adecvate de pe cablajul locomotivei ?i de pe cablajele tenderului lipim alte fire, pe care în prealabil le-am strecurat prin piesa de leg?tur? cu tenderul, apoi facem conexiunile cu noua interfa?? digital? pe care deja a?i remarcat-o ;-) . Mont?m la locurile lor cablajele tenderului, mont?m un decodor digital în conectorul interfe?ei ?i facem primele probe.
P1190664-BR39-AC-to-DC_zpsqubiibmz.jpg
P1190666-BR39-AC-to-DC_zpsgrkisw2l.jpg

EVIDENT, înainte de toate aceste opera?iuni am înlocuit toate cele 4atru osii AC ale tenderului cu cele 4atru osii DC care mi-au r?mas de la tenderul ini?ial al BeRii39 Fleischmann de la c?ile mele ferate. Dup? cum bine se ?tie, osiile AC nu sunt izolate ?i au rolul de a face contact electric între cele dou? ?ine, care constituie un pol al sursei de alimentare, cel?lalt pol fiind reprezentat de "g?m?liile" de pe mijlocul traverselor adecvate. Dac? NU a? fi avut deja aceste osii DC... le-a? fi comandat :D
 
Dup? terminarea cu succes a probelor de func?ionare, cu mult? grij? se monteaz? la loc toate componentele locomotivei ?i ale tenderului, astfel încât noile conexiuni s? fie ferite de forfec?ri, pres?ri, ag???ri, încurc?turi etc. Admir?m cuplarea tampon-la-tampon ?i ?inuta impun?toare a locomotivei :aplauze: ...
P1190669-BR39-AC-to-DC_zpstaxmafg9.jpg
P1190671-BR39-AC-to-DC_zpsv5bl0ar4.jpg

... dup? care declar?m încheiate opera?iunile de trecere de la AC la DCC 8)
Singura "urm?" vizibil? a acestor opera?ii const? în diferen?a dintre marginile brunate ale ro?ilor originale ale locomotivei ?i marginile argintii ale ro?ilor DC ale tenderului :D
 
Aventurile simpaticei BeRi39 Fleischmann continu?!
Deoarece la C?ile Ferate "La Ursu" managementul se adapteaz? la modific?rile politicii de achizi?ii, în depoul de locomotive se continu? activit??ile de îmbun?t??iri, sonoriz?ri ?i dot?ri cu generatoare de fum. Astfel, special pentru aceast? locomotiv? a fost achizi?ionat un generator de fum Seuthe nr.10 pentru a fi montat în soclul adecvat. Am ales Seuthe 10 ?i nu Seuthe 11 fiindc? ?asiul acestei locomotive este conectat direct la culeg?toarele de curent de pe partea stâng? ?i, din proprie experien??, ?tiu c? aceste generatoare, preg?tite pentru tensiunile mai mici ale sistemului analogic, func?ioneaz? mai bine în acest mod de conexiune. Pe scurt ?i aproximativ, în aceast? configura?ie la generator vor ajunge doar alternan?ele "pozitive" ale semnalului DCC, iar cele "negative" îl vor l?sa rece (la propriu
21.gif
) deci tensiunea medie de func?ionare ar fi cam jum?tate din amplitudinea semnalului respectiv etc.
Dup? înc? o demontare a locomotivei, necesar? pentru înl?turarea "dopului" din co?, opera?ie relativ simpl? fiindc? marginile acestuia erau foarte sub?iri din construc?ie, am introdus generatorul în soclu ?i am urcat locomotiva pe rollertester. Dup? ce am pus în generator 2ml de solu?ie de fum, cu simpaticul tOmprogrammer am activat func?ia F3, ?tiut fiind c? decodorul tOm din interior este astfel setat încât F3 ac?ioneaz? ie?irea fizic? AUX1 (firul verde) la care soclul generatorului este conectat. Niciun pic de fum!
13.gif
 
Ce se întâmplase?! Pur ?i simplu sârmuli?a din "vârful" generatorului nu atingea lamela metalic? de sub soclu, iar canalul cilindric din soclu nu permitea (pe bun? dreptate) coborârea generatorului ?i mai jos. Astfel, am îndreptat cu mult? grij? ?i blânde?e acel c?p?tu? de sârm? ?i am re(rererere)introdus generatorul în soclu. Dup? re(rererere)introducerea celor 2ml regulamentari de distilat-de-fum, am ac?ionat F3. De data aceasta... SUCCES DEPLIN!!!
36.gif

Foarte încântat, am re(rererere)asamblat locomotiva ?i am pozat-o în func?iune
41.gif

IMG_000039_BR39_Fleischmann_fum.jpg
 
La probele de func?ionare pe traseu (un oval de ?ine conectate la sta?ia mea digital? LenzSet101)... SURPRIZ?!!! Func?ia F3 pornea frumos fumul, dar în acela?i timp activa regimul de manevr? ?i înjum?t??ea viteza locomotivei
40.gif

OK, revenim la rollertester & tOmprogrammer ?i refacem maparea ie?irii AUX1 c?tre F4, ceea ce mi-a reu?it (relativ) repede. La revenirea pe calea ferat? pentru probe... alt? surpriz?!!! Fumul era într-adev?r ac?ionat de F4 ?i nu de F3, deci nu mai intram în regimul de manevr?, dar am (re)descoperit c? aceast? func?ie anuleaz? timpii de accelerare ?i de decelerare
21.gif

BIIIINEEEE
10.gif
mergem din nou la rollertester & tOmprogrammer ?i refacem maparea ie?irii AUX1 c?tre F8, fiindc? ?i alte locomotive cu abur din depou î?i activeaz? fumul cu aceast? func?ie. ?tiind deja ce am de f?cut, opera?iunea mi-a reu?it imediat ?i, astfel, simpatica locomotiv? BR39 Fleischmann beneficiaz? de fum comandat cu F8, urmând s? primeasc? ?i sunetul adecvat într-un viitor (sper c? destul de) apropiat
36.gif
 
A?a cum spuneam aici, azi am primit un pache?el cu ni?te piese foarte importante atât pentru expres ?i accelerat, cât ?i pentru locomotiva BR39 Fleischmann :cool:
IMG_003590e.jpg

Da, a?i v?zut bine, cuple conductoare Piko pentru trenurile sus-men?ionate ?i un decodor ESU LokSound 5.0 Plux22 pentru BR39 :)
Plux22 pentru BR39?!? Da, fiindc? urmeaz? o nou? etap? de transform?ri, astfel încât locomotiva s? primeasc? o interfa?? Plux22 ESU, un difuzor "cub-de-zah?r" ?i... mai vedem...
 
Simpatica locomotiv? BR39 Fleischmann a re(rerere)intrat în Atelierele C?ilor Ferate "La Ursu" în vederea sonoriz?rii :cool:
IMG_003744.jpg

IMG_003745.jpg

IMG_003749.jpg

Noua interfa?? digital? Plux22 este ESU 51958, care (abia nu prea) încape la marele fix în loca?ul metalic de pe ?asiu. Cât despre difuzorul cub-de-zah?r, se pare c? se va a?eza pe podeaua cabinei fiindc? altundeva n-are loc. Parc? s-ar fi putut a?eza pe ?asiu, direct deasupra osiei a treia ?i între cele dou? ro?i ale acestei osii, dar NU îmi convine dispari?ia respectivului spa?iu liber ?i afectarea imaginii celor dou? ro?i cu contramanivele. În cazan nu ar avea loc decât dac? s-ar demonta & freza lestul, tenderul nici m?car nu intr? în discu?ie etc. deci difuzorul va r?mâne pe podeaua cabinei.
 
Ultima editare:
Acea bucata cu gauri de prindere se rupe foarte usor, daca e necesar. La cum arata spatiul respectiv, se poate merge si pe ideea de mufa MTC21 transformata in PLUX 16 si prezentata de @GFN aici pe forum. Am vazut diferenta la 2 locomotive pe care le-am aranjat asa (BR042 cu mufa ESU si un BR01 cu mufa “PLUX”) si nu e chiar de neglijat.
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
Dup? ce întoarcem pe-fa??-?i-pe-dos cele dou? interfe?e digitale ?i dezlipim firele de pe interfa?a ESU, ne punem ochelarii-de-aproape ?i înlocuim intefa?a MPU cu interfa?a ESU.
IMG_003753.jpg

IMG_003754.jpg

IMG_003755.jpg

IMG_003757.jpg

Chiar îmi convine a?ezarea u?or for?at? a interfe?ei ESU, fiindc? a?a nu voi fi nevoit s? o lipesc cu adeziv în loca?ul respectiv :cool:
 
  • Like
Reac?ii: nae44
Un ESU LokSound V5 nu se schimba prea des, merita sa scoti ce 22 picioruse de pe el si sa lipesti firele direct pe decodor .Operatia de dezlipire nu este prea grea iar la tine ar fi un fleac .
Decodorul in tub termocncactil si lipit cu banda dublu adeziva . Castigi spatiu nimic nu sta ingesut si faci economie o interfata .
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
Opera?iunile de sonorizare continu?. Astfel, au fost lipite cu Loctite SuperBond PowerFlex elementele difuzorului cub-de-zah?r, astfel încât în?l?imea acestuia s? nu dep??easc? marginea inferioar? a ferestrelor cabinei la montarea pe podeaua acesteia. Evident, au fost scurtate corespunz?tor firele maro care vin de la interfa?a Plux22 spre acest difuzor.
IMG_003782.jpg

A urmat lipirea difuzorului pe podeaua cabinei, cu ajutorul unui mic dreptunghi de band? dublu-adeziv?...
IMG_003783.jpg

IMG_003784.jpg

... ?i iat? rezultatul:
IMG_003786.jpg

IMG_003787.jpg

IMG_003789.jpg

Evident, vou? v? recomand s? plasa?i pe difuzor dreptunghiul de band? dublu-adeziv? ?i numai dup? aceea s? plasa?i difuzorul în pozi?ia adecvat? pe podeaua cabinei
4.gif

Iat? locomotiva asamblat?, la trac?iunea unui tren de pasageri pe o versiune restrâns? a C?ilor Ferate "La Ursu":
IMG_003790.jpg


[img=https://youtu.be/yYqFA2TyXrc]View: https://youtu.be/yYqFA2TyXrc[/img]