Digitalizare start set MEHANO BURLINGTON NORTHERN T741

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Pok

Active Member
Trenulist
28 Decembrie 2007
132
0
Brasov
LOCATION
Brasov
Recent am început s?-mi împlinesc visul de a avea un model de cale ferat? :D. Am început prin achizi?žionarea start-setului de la Mehano amintit în titlu. Este o locomitiv? pentru sistem analog f?r? muf? pentru decodor.
Problema mea este c? aÂ? vrea s?-l fac apt pentru un sistem digital. Are cineva experien?ž? în astfel de probleme? Poate cineva s?-mi dea sfaturi în leg?tur? cu aceast? aventur??
M-ar interesa Â?i solu?žii home-made. Am citit despre astfel de solu?žii (home-made) chiar Â?i aici pe forum, dar nu Â?tiu care ar fi factorii de decizie Â?i ca urmare pe care ar trebui s? încerc s?-l realizez :(.
Orice info. este binevenit? :D.
 
Bine ai venit 8) !
Digitalizarea unei locomotive fara interfatza digitala nu e chiar asa de complicata pe cat pare, iar cele cateva operatiuni de facut necesita doar putina indemanare :). Indicatiile de montare sunt cuprinse in prospectul fiecarui decodor si, urmate pas cu pas, duc la un succes deplin.
Anume, mai intai se separa complet dpdv electric motorul de culegatoarele de tensiune de la roti si de sasiu - adica se demonteaza toate legaturile catre bornele motorului. Unii sunt de parere ca grupul de bobine & condensatoare de la bornele motorului trebuie lasat acolo, iar altii spun ca este mai indicat ca si ele sa fie inlaturate; eu sunt de parere ca si aceste piese sa fie demontate, fiindca decodorul "simte" corect functionarea motorului numai daca este conectat nemijlocit la bornele acestuia.
Firul rosu al decodorului se conecteaza la culegatoarele de tensiune de la rotile din partea dreapta a locomotivei - Red (rosu) la Right (dreapta) :wink: , iar firul negru la culegatoarele de tensiune de la rotile din partea stanga a locomotivei. Spunem "dreapta" si "stanga" privind de sus in sensul de mers inainte al locomotivei - cu cazanul inainte in cazul locomotivei cu aburi, respectiv cu capatul marcat "1" in cazul altor locomotive.
Firul portocaliu se conecteaza la borna motorului care fusese conectata la culegatoarele de pe dreapta, iar cel gri la cealalta borna. Acum se poate face o prima proba de functionare; anume, se plaseaza locomotiva pe sinele conectate la statia digitala (cu grija la firele ramase neconectate, sa nu care cumva sa se atinga intre ele sau de sine :-?) si se da comanda de mers inainte; daca locomotiva porneste inainte (asa cum spuneam mai sus), atunci totul este OK si se trece la faza urmatoare; daca locomotiva porneste inapoi, atunci nu-i un capat de lume - s-a gresit la montaj si, deci, se inverseaza firele care duc la motor.
Acum ne ocupam de lumini. De obicei farurile sunt luminate de beculete. Daca aceste beculete au cate o borna conectata la sasiu (de obicei dulia metalica), atunci aceasta legatura se lasa neatinsa si se desfac conexiunile de la celelalte borne, iar legaturile catre decodor se fac astfel: firul alb la borna libera a beculetului din fata, iar firul galben la borna libera a beculetului din spate, iar firul albastru se izoleaza fiindca ramane nefolosit. Daca beculetele sunt total izolate fata de sasiu, atunci duliile metalice se leaga impreuna la firul albastru (plus comun), iar firele alb si galben se conecteaza ca in cazul anterior.
Acum se poate face a doua proba de functionare. Se plaseaza din nou locomotiva pe sine, se comanda din statie aprinderea luminilor si se dau comenzi de mers inainte si inapoi. Daca totul a fost OK, atunci luminile se vor aprinde in concordanta cu sensul de mers.
In functie de decodor, se poate sa mai fi ramas libere inca doua fire, unul verde si unul violet. Acestea reprezinta iesirile a doua functii suplimentare, F1 (verde) si F2 (violet), care pot actiona de exemplu o cupla digitala, un generator de fum, alte lumini etc. Dispozitivele actionabile prin F1 si F2 se conecteaza cu bornele pozitive la firul albastru si cu bornele negative la firele verde (F1) si violet (F2). Daca aceste functii nu se utilizeaza, atunci aceste doua fire se izoleaza.
Se asambleaza locomotiva, avand grija ca firele sa NU fie apasate/forfecate intre carcasa si sasiu, dupa care se poate declara reusita operatiunea de digitalizare a locomotivei.
Mult succes!
 
AÂ?a am s? fac, dar deocamdat? doar adun informa?žii. Proiectul cred c? o s? înceap? cel mai repede peste juma' de ani când o s? mai (am buget s?) achizi?žionez o a doua garnitur? ;). Vreau s? fac un centru de comand? Â?i decodoare artizanale atât din cauza bugetului (mai mult decât restr?ns) dar Â?i din pasiune :D. Informa?žii sunt foarte multe pe net, multe lucruri înc? sunt mai mult decât neclare Â?i nu reuÂ?esc s? m? decid asupra strategiei în cea ce priveÂ?te alegerea dintre multele scheme existente pentru decodoare si DCC-uri artizanale :( ??n chestia sta am sperat s? primesc ceva ajutor :D.
 
Si daca tot ziceai de Home-made, o sa gasesti ceva folositor aici: http://www.forum.jucarii.com.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=650&postdays=0&postorder=asc&start=0
 
Domn'le Pok , bine ai venit pe aici . In legatura cu DCC home-made , ce sa spun si eu cochetez , dar deocamdata timpul si locul nu imi permite sa ma ocup asa de mult cat as dori , deci ramane la stadiul de vis .
Totusi daca nu ai experienta minima(si tot echipamentul necesar) in domeniul electronicii si programarii microcontrolerelor , nu te sfatuiesc sa te apuci de asa ceva . Daca vrei sa incerci doar pentru 1 sau 2 decodoare , poate ca iesi mai scump decat cu unul de la pravalie :roll: :roll: :roll: .
Oricum iti doresc multa bafta ! si vezi link-ul dat de sebi + mai exista si domnul google :|
 
Salut.
Ma intereseaza si pe mine cum se comporta acest set... cat mai multe detalii (locomotiva, vagoane, macara sine), deoarece cam intr-o saptamana voi achizitiona si eu un asemena set.
Am vazut ca acest topic nu mai e activ din 2007 dar poate Dl PoK, sau altcineva care-l are in "exploatare" sau la vazut pe viu imi va putea furniza aceste informatii.

Multumesc.

P.S. - Pe imaginea marita a setului, am observat niste parghii care ies din corpul macaralei, care este rolul lor ?
 
P??rerea mea este s?? nu te avân?i în luarea deciziei. Eu personal nu a? cump??ra un start-set (mai ales acest start-set). Decât poate de la Bachmann. Asta dac?? vrei s?? ai o lume feroviar?? în miniatur?? care s??-?i aduc?? satisfac?ia de modelator cu exigen?e. Dac?? în schimb vrei doar s?? te jo?i cu trenule?e, atunci merge orice.

Cred c?? ideal ar fi s?? te înarmezi cu mare r??bdare, s?? cite?ti mai multe despre modelism feroviar, s?? te hot??r???ti asupra epocii pe care vrei s??-o modelezi, asupra loca?iei geografice pe care vrei s??-o modelezi ?i de abia dup?? aia s?? te apuci de cump??rat ââ???žmaterial rulantââ??.

Cum ar zice anglezu' ââ???žcei doi centi ai meiââ?? ;-)
 
Salut.
Din ce am inteles eu acel starset era cumparat la data la care ai postat despre el. Am presupus ca lucrarile pentru digitalizarea lui erau terminate sau sistate, insa pe mine ma interesa ca produs si functionare. Care e problema lui: Loko si vagoanele nu sunt realist realizate, probleme la rulare, sau e vorba ca reprezinta doar o jucarie de copii neridicandu-se la nivel roco, piko, etc.
Din poza de prezentare de pe siteul Mehano nu este pre multa diferenta intre acesta si celelalte trenulete (cel putin pentru ochiul meu neavizat).
Referitor la epoca aleasa ma intereseaza perioada 1980-2000 (sfarsit epoca IV - inceput epoca V), cu accent in special pe partea de transport marfa si diferite op. necesare acesteia.
 
L-am categorisit ca juc??rie tocmai pentru c?? este mai jos ca ?i calitate (detalii, rulare, orice) chiar ?i decât Piko.
 
Pok a spus:
L-am categorisit ca juc??rie tocmai pentru c?? este mai jos ca ?i calitate (detalii, rulare, orice) chiar ?i decât Piko.

Cam rapid in verdicte.

Poate-i recomanzi ceva mai "ieftin" cu care sa inceapa sa se "joace" d'ale modelitul: sa taie, sa modifice, sa schimbe, sa adauge sau sa strice.
 
Primul meu start-set a fost Mehano. Varianta cealalta de garnitura, de marfa cu 5 vagoane.
Parerea mea e ca daca esti la inceput e foarte bun setul. In timp ce-l invarti pe sine te gandesti la epoca, firme si ce mai ai de gand sa faci. E adevarat ca detalierea nu e cine stie ce sau mai ca lipseste pe alocuri, dar imi aduc si acum aminte cat de incantat am fost de el ... :D Ce Marklin, Roco, Fleoscmann sau cum ii zice ?? :D Mi se pareau mult prea scumpe pentru doua manere in plus ori nu stiu ce chitibusuri. Si acum la fel cred in mare parte.
Lasand gluma, am ramas impresionat de cateva lucruri. Mehano al meu mergea mai frumos decat aveau sa mearga unele locomotive Piko. Vagoanele, desi aveau rotile din plastic, rulau impecabil si nu deraiau. Le am si acum sa ma joc pe ele cu vopsitul. ;-) Am multe vagoane mai pretentioase ca firma care se comporta execrabil. Nu erau probleme cu decuplarile vagoanelor. Ce mai ... raport calitate/pret buna.
La minusuri as puncta sinele care sunt slabe. Clipsurile cedeaza repede "pentru parchetari", in plus parca coclesc :-|
Bafta !
 
Endo_ro a spus:
Primul meu start-set a fost Mehano... Mehano al meu mergea mai frumos decat aveau sa mearga unele locomotive Piko.

Bine zici... aici Mehano se vinde ca IHC... nu sunt foarte detaliate ele, da au si ceva bun: merg bine, chiar foarte bine. Nu prea am vazut la ei opinteli si poticneli, mersul este foarte smooth... ceea ce la Athearn de ex. nu este totdea una asa! Asta dovedeste ca au o mecanica buna si motoare OK.
Asadar, s-ar preta foarte bine la DCC, pentru ca ca aici regula este urmatoarea: o locomotiva care merge bine in DC, va rula exceptional de bine in DCC!
 
Din pacate plasticul ala e cam nenorocit, cel putin in variantele de baza. Dar poti sa faci ca mine, am luat si de alea cu gandul ca pana imi fac mana pentru ceva serios nu pierd banii (sau cati pierd, oricum nu prea conteaza). Plus ca daca vrei sa faci ceva cu ele trebuie sa pornesti de la zero, asa ca ai multe de citit si de invatat.
Dar variantele profi bat multe firme de renume si am vazut niste detalii de trepte la un diselache (nu mai stiu exact modelul din pacate) de mi-a stat mintea in loc.
Din pacate insa momentan nu putem vorbi de Mehano decat la trecut, pentru ca au dat faliment si vad ca momentan nu i-a cumparat nimeni. Pacat, mi-as fi dorit sa aiba o sansa ceva.