" Întreprinderea de Transporturi Auto (ITA) Suceava – cea mai mare întreprindere de transport de c?l?tori ?i marf? din jude?ul Suceava! În cadrul ITA Suceava, unitatea de transport era compus? din ?apte autobaze, dup? cum urmeaz?: Autobaza 1 Suceava Transport C?l?tori; Autobaza 2 Transport Marf?; autobazele R?d?u?i, F?lticeni, Gura Humorului, Câmpulung Moldovenesc ?i Vatra Dornei, toate acestea fiind mixte (c?l?tori ?i marf?). O perioad? de timp, ITA Suceava a cuprins ?i autobazele din jude?ul Boto?ani (Boto?ani, Dorohoi ?i S?veni).
Despre transporturile auto în general a ap?rut o singur? publica?ie, intitulat? „Oameni ?i fapte” (1984), în care ?i ITA Suceava era men?ionat?, în contextul în care Transportul Public de Stat (marf? ?i c?l?tori) împlinea 50 de ani.
Se considera c? evolu?ia sectorului auto românesc în acei 50 de ani era sus?inut? printr-o bun? organizare ?i dotare. Mai întâi se înfiin?aser? Regia Autonom? de Transport Auto (RATA) – 1946-1951; Direc?ia General? a Transportului Auto (DGTA); Centrala de Transporturi Auto (CTA); Întreprinderea Regional? de Transporturi Auto (IRTA).
În consecin??, s-au înfiin?at autobazele de transport auto mixte (de c?l?tori ?i marf?) ale ITA Suceava – ing. P?lînceanu Alexandru, director; ing. Rotaru Ioan, director adjunct; ing. Tasoti Georgel, director tehnic; ing. Macovei Ioan, ?ef de serviciu; ec. Robciuc Vasile, contabil-?ef; ec. Velicu Emil, contabil-?ef; ing. Hu?uleac Mihai, inspector control auto.
Pe parcurs, autobuzele au fost conduse dup? cum urmeaz?: Autobaza 1 Suceava: Bogos ?tefan, Sindrilari Isidor, P?lînceanu Alexandru, Patrichi Flavius, Munteanu Vasile, Hu?uleac Mihai, Antonache Ioan, Baciu Niculai, Cojocaru Niculai; Autobaza 2 Suceava: Frunzuc Petru ?.a.; Autobaza R?d?u?i: Trofin, Hu?uleac, Ciobîc? Niculai; Autobaza F?lticeni: Popescu ?tefan, Miron ?.a.; Autobaza Gura Humorului: Lehaci; Autobaza Câmpulung Moldovenesc: Rotaru, Corjîn, Florea Ion; Autobaza Vatra Dornei: Perdeica Nicolai, Iuga, Negrea.
La ITA Suceava au func?ionat: Florea ?i P?lînceanu Alexandru, director general; Constantinescu, director adjunct; Cuciureanu Petru, inspector-?ef; Macovei Ioan, ?ef serviciu; ec. Velicu Emil ?i Pînzaru Dumitru, contabili-?efi.
Întreprinderea de Transporturi Auto Suceava a luat fiin?? în anul 1953, luna aprilie, în ora?ul R?d?u?i, sub denumirea de RATA. În anul 1958, prin comasare cu IART, sediul a fost stabilit la Suceava, sub denumirea de DRTA Suceava. În anul 1973, DRTA Suceava a trecut sub tutela DRTA Piatra Neam?, func?ionând ca autobaz?, cu ?ase sec?ii în subordine. În anul 1974, prin aplicarea HCM 1381, se înfiin?eaz? ITA Suceava, cu ?apte autobaze în subordine.
Dup? Revolu?ie, Autobaza II Suceava s-a desfiin?at, r?mânând doar Autobaza I Suceava, transport c?l?tori. Celelalte autobaze au fost privatizate, iar noi am trecut sub comanda Atlassib Sibiu.
De men?ionat c?, pân? la Revolu?ia din 1989, ITA Suceava, respectiv Autobaza I Suceava, transporta mii de muncitori, adic? for?a de munc? din întreg jude?ul ?i din municipiul Suceava, cu vremea f?când din ce în ce mai greu fa?? situa?iei, deoarece începuse s? se resimt? lipsa pieselor de schimb, a anvelopelor, acumulatorilor, iar în ultima perioad? a carburan?ilor. Vorbesc în cuno?tin?? de cauz?, întrucât am lucrat ca tehnician la Aprovizionare, la Norme consum ?i la Controlul auto. Aprovizionarea unit??ii cu piese ?i cu materiale se efectua prin reparti?ii; cu greu se putea rezolva situa?ia ?i ob?ine materialele necesare.
În anul 1986, conform eviden?elor parcului auto pe întreaga ITA, num?rul ma?inilor active era urm?torul: autocamioane – 670; autobasculante – 141; autobuze – 429; remorci – 395.
S? nu uit?m c? toate întreprinderile de acest fel din ?ar? au participat cu parcurile de autobasculante la construirea Canalului Dun?rea – Marea Neagr?, printre acestea num?rându-se, în mod obligatoriu, ?i ITA Suceava. Pe lâng? conduc?torii auto, pe perioade limitate, s-a repartizat ?i personal auxiliar de între?inere.
La ora actual?, în municipiul Suceava func?ioneaz? Autobaza I, cu un parc auto de autobuze care efectueaz? curse interne ?i interna?ionale.
Amintesc ?i c?, în primii ani de dup? Revolu?ie, s-a realizat un parteneriat între întreprinderile de transport Suceava ?i Cern?u?i; circulau ?apte curse ale noastre ?i ?apte ale Cern?u?iului. Un acord similar s-a stabilit între Suceava ?i Chi?in?u.
Concomitent, au început a circula peste grani?e, tot mai mult, ?i posesorii de ma?ini mici. Astfel a sc?zut traficul de c?l?tori, traseele respective, efectuate cu autobuzele, devenind nerentabile. La ora actual? exist? doar o singur? curs? pe zi între Cern?u?i ?i Suceava, aceasta fiind a Cern?u?iului.
Dar s-a reu?it o performan??, aceea ca ambele puncte vamale s? fie, zilnic, aglomerate."
sursa -
https://www.crainou.ro/2017/04/11/despre-transporturile-auto-sucevene-de-odinioara/