Evolutia clasificarii, inscriptionarii si utilizarea vagoanelor de calatori CFR.

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Gam3

Moderator
Super Moderator
Trenulist
18 Iunie 2016
6.031
2.557
Ia?i
LOCATION
Iași
Evolutia clasificarii, inscriptionarii si utilizarea vagoanelor de calatori CFR.

Anul 1899

Vagoanele Curtii Regale
- vagoane regale
- vagon princiar
- vagon sufragerie
- vagon bucatarie
- vagon pentru bagaje

Vagoane Ministeriale
Vagoanele Directiunii CFR
Vagoane Salon

Vagoane pentru calatori

A - vagon clasa I
B - vagon clasa II-a
AB - vagon clasa I/II-a
Bb - vagon clasa II-a pentru bae
Bc - vagon clasa II/III -a
C - vagon clasa III-a
Cd - vagon clasa III-a

Vagoane sanitare si penitenciare

Cd - vagon sanitar
Cp - vagon penitenciar

Vagoane pentru posta, bagaje si manipulatie

Dpa - vagon posta ambulanta
Dp -vagon posta si bagaje
D - vagon bagaje
Gb - vagon manipulatie


==============================================
Anul 1915


Vagoanele Curtii Regale
- vagoane regale
- vagon princiar
- vagon sufragerie
- vagon pentru bagaje

Vagoane Ministeriale
Vagoanele Directiunii CFR
Vagoane Salon

Vagoane pentru calatori

A - vagon clasa I
Aa - vagon clasa I (pentru vara)
B - vagon clasa II-a
AB - vagon clasa I/II-a
ABC - vagon clasa I/II/III-a
Bb - vagon clasa II-a pentru bae
Bc - vagon clasa II/III -a
C - vagon clasa III-a
Cd - vagon clasa III-a
ACM - I si III-a auto-motor
ACR - I si III-a auto-remorca

Vagoane sanitare si penitenciare

Cd - vagon sanitar
Cp - vagon penitenciar

Vagoane pentru posta, bagaje si manipulatie

Dpa - vagon posta ambulanta
Dp -vagon posta si bagaje
D - vagon bagaje

===============================================
Anul 1928

Dispunerea reserierii si renumarotarii tuturor vagoanelor din parcul CFR
Normele generale de renumerotare sunt in rezumat urmatoarele:
vagoanele CFR se grupeaza intr-un numar de serii principale, caracterizate printr-o litera si care sunt:


A - pentru vagoanele de clasa I
B - pentru vagoanele de clasa II-a
C - pentru vagoanele de clasa III-a
P - pentru vagoane penitenciare
F - pentru vagoanele de bagaje
D- pentru vagoanele de posta

Pentru vagoanele compuse din mai multe compartimente corespunzand, fiecare in parte sau in grupuri din ele, la una din seriile de mai sus, seria principala se formeaza grupand literele seriilor principale respective.
Astfel:

AB indica vagoanele de clasa I si a-II-a
CT - vagoane de clasa a-III-a cu compartiment pentru posta
CF - vagoane de clasa a-III-a cu compartiment pentru bagaje

Pentru vagoanele clasa literele in exponenti arata numarul osiilor si eventual daca vagonul este cu intercomunicatie si modul cum se face intercomunicatia. Nicio sub categorie nu se indica, la vagoanele clase, prin indice.
Literele utilizate pentru acest scop sunt:
A pentru vagoanele cu 4 osii
I pentru vagoanele cu 3 osii
L pentru vagoanele cu intercomunicatie prin culoar lateral
M pentru vagoanele cu intercomunicatie prin miljocul vagonului
R pentru vagoanele putand fi utilizate ca sanitare

In privinta numerelor de ordine, normele urmate pentru renumerotare sunt, in rezumat urmatoarele:
Vagoane de calatori si penitenciare:
Numerele de ordine a vagoanelor de calatori si penitenciare sunt compuse din cinci cifre, si anume:
De la 10000-29999 pentru vagoanele de clasa I
30000-49999 pentru vagoanele de clasa I si a-II-a
50000-69999 pentru vagoanele de clasa a-II-a
70000-89999 pentru vagoanele de clasa a-III-a
98000-98999 pentru vagoanele penitenciare

Furgoanele de bagaj, posta si bagaj si posta:
Numerele de ordine a vagoanelor bagaj, posta si bagaj si posta sunt compuse din patru cifre, si anume:

De la 1000-2999 pentru furgoane de posta
3000-4999 pentru furgoane de bagaj si posta
5000-8999 pentru furgoane de bagaj

Seriile noi a vagoanelor de calatori din parcul CFR:

A
AM
AL
AIL
AAL
AB
ABM
ABL
ABI
ABIL
ABA
ABAM
ABAL
B
BM
BL
BI
BIL
BAM
BAL
C
CM
CL
CIL
CA
CAM
CAL
CRM
CFI
CT
P
PA
F
FI
FA
TF
TFI
TFA
T
TI
TA
 
Anul 1937.

Avandu-se in vedere caracteristicile principale si intrebuintarea ce se da unui vagon inscris in parcul CFR, seria si numarul lui se stabilesc dupa normele generale fixate prin ordinul Nr 82445 RA /1937.

Stabilirea seriei la vagoanele de calatori, penitenciare, posta si bagaje.
Seria principala a vagoanelor de calatori, penitenciare, posta si bagaje se stabileste dupa felul lor si anume:

1. Vagoanele de clasa I primesc seria principala A
2. Vagoanele de clasa II primesc seria principala B
3. Vagoanele de clasa III primesc seria principala C
4. Vagoanele penitenciare primesc seria principala P
5. Vagoanele postale primesc seria principala T
6. Vagoanele de bagaje primesc seria principala F
7. Vagoanele pentru transportul corespondentei CFR primesc seria principala S
8. Vagoanele avand mai multe intrebuintari primesc seria principala formata din gruparea literelor sau grupurilor de litere corespunzatoare, in ordinea de mai sus. Astfel vagoanele avand compartimente de clasa a-III-a, compartiment de bagaje si compartiment postal primesc seria principala CTF; deasemenea vagoanele de bagaje cu compartiment pentru transportul corespondentei CFR primesc seria principala FS.
Literele sau grupurile de litere ce se aplica in indice sunt urmatoarele:
1.M pentru vagoanele utilizate numai ca remorci de vagoane automotoare
2. R pentru vagoanele putand fi utilizate ca vagoane sanitare
3. MOT pentru vagoanele automotoare
Literele sau grupurile de litere ce se aplica in exponent sunt urmatoarele:
1. I pentru vagoanele cu 3 osii
2. A pentru vagoanele cu 4 osii
3. II pentru vagoanele cu 6 osii (2 boghiuri a 3 osii)
5. F pentru vagoanele cu 4 osii sau mai multe osii de constructie metalica (fier)
6. L pentru vagoanele cu intercomunicatie prin culoar lateral
7. M pentru vagoanele cu intercomunicatie prin miljocul vagonului
8. X pentru vagoanele cu 2 sau 3 osii avand mai putin de 70 locuri
9. D pentru vagoanele cu dinam si baterie pentru iluminat electric
In cazul cand in indice sau in exponent se aplica 2 sau mai multe litere sau grupuri de litere, ele se vor aseza in ordinea de mai sus.

Norme privind numerotarea vagoanelor.
Numarul de ordine se stabileste pentru fiecare vagon in raport cu seria din care face parte. Exceptie nu fac decat vagoanele automotoare care se numeroateaza independent.
De la 1-999 pentru vagoanele din parcul regal si pentru vagoanele saloane, speciale, sanitare, sau pentru necesitatile serviciului.
De la 1000-9999 pentru vagoanele care intra in compunerea trenurilor de calatori dar nu transporta calatori (vagoane de posta, bagaje, corespondenta CFR)
De la 10 000-99.999 pentru vagoanele care transporta calatori si pentru vagoanele penitenciare.

Incepand cu data de 3 iunie 1956 s-a facut reconfigurarea claselor, in baza Ordinul Ministrului Cailor Ferate nr. 152.
...
- vag. clasa seria A=cl. I si raman mai departe seria A cl. I
- vag.clasa seria AB= cl. I-II vor deveni seria seria A cl. I
- vag. clasa seria B=cl. II vor deveni seria seria A cl. I
- vag. clasa seria BC=cl. II-III vor deveni seria AB cl. I-II
- vag. clasa seria C=cl.III vor deveni seria B cl. II

Aceiasi sablonare se va face si la vagoanele remorci de automotoare si la automotoare.

In 1956 se experimenta vopsirea verde la unele vagoane.



Anul 1969.

Clasificarea, inscriptionarea si utilizarea vagoanelor de calatori.
Dupa numarul de osii, se deosebesc vagoane cu 2-3 osii si vagoane cu 4 si 6 osii: aceasta clasificare arata in acelasi timp si utilizarea vagoanelor: cele cu 2-3 osii se folosesc la trenuri care circula cu viteze mai mici, iar cele cu boghiuri (cu 4 osii), la trenurile care circula cu viteze mai mari.
Dupa constructia cutiei, vagoanele se impart in vagoane cu scheletul cutiei din lemn, denumite vagoane nemetalice, si vagoane care au scheletul cutiei din metal, denumite vagoane metalice.
Constructia, amenajarea interioara si echiparea cu anumite instalatii determina utilizarea care se da vagoanelor din parcul vagoanelor de calatori. Din punct de vedere al utilizarii, exista urmatoarele tipuri de vagoane:
- vagoane cu locuri , care servesc numai pentru transportul calatorilor (clasa)
- vagoane cu destinatie speciala, ca: vagoane de dormit, vagoane restaurant, vagoane-salon, turism, vagoane pentru bagaje, penitenciare, etc.
Vagoanele de calatori au inscrise pe cutia vagonului unele litere, semne si numere; aceste inscriptii dau indicatii asupra utilizarii si caracteristicilor vagoanelor.
Seria vagonului este alcatuita dintr-un grup de litere avand urmatoarea semnificatie:
- primul grup de litere mari constituie seria principala si arata felul vagonului
- grupul de litere mici, scrise in partea de jos (la indice) la dreapta seriei principale, arata utilizarea vagonului
- grupul de litere mici, scrise in partea de sus (la exponent) la dreapta seriei principale, arata caracteristicile tehnice si modul de constructie al vagonului.

Semnificatia literelor majuscule, scrise cu dimensiuni mari si care formeaza seria vagonului, este urmatoarea:

A - vagon clasa 1
B - vagon clasa a-2-
AB - vagon clasa 1 si a-2-a
F - vagon de bagaje (in trafic intern)
D - vagon de bagaje (in trafic international)
T - vagon de posta (in trafic intern)
Post - vagon de posta (in trafic international)
TF - vagon de posta si bagaje (in trafic international)
P - vagon penitenciar
VD - vagon de dormit
WLA - vagon de dormit clasa 1 (in trafic international)
WLB - vagon de dormit clasa a-2-a (in trafic international)
WLAB - vagon de dormit clasa 1 si a-2-a (in trafic international)
VR - vagon restaurant
AC - vagon cuseta clasa 1
BC - vagon cuseta clasa a-2-a
VT - vagon-turism
W - vagon pentru uzul administratiei

Semnificatia literelor majuscule, ce completeaza seria vagonului, scrise cu dimensiuni mici, este urmatoarea:
Asezate ca indice:
M - vagon utilizat numai ca remorca de automotor
MOT - vagon automotor
R - vagon sanitar
P - vagon cu paturi
Asezate ca exponent:
I -pentru vagoanele cu 3 osii
A - pentru vagoanele cu 4 osii
II - pentru vagoanele cu 6 osii (2 boghiuri a 3 osii)
F - vagon cu pereti metalici
L - pentru vagoanele cu intercomunicatie prin culoar lateral
M - pentru vagoanele cu intercomunicatie prin miljocul vagonului
X - pentru vagoanele cu 2 sau 3 osii avand mai putin de 70 locuri
D - pentru vagoanele cu dinam si baterie pentru iluminat electric

Exemplu de serii la vagoanele de calatori:
- vagonul seria ABAFLD - vagon de clasa 1 si a-2-a (AB) cu 4 osii A, cutie metalica F, culoar lateral L si iluminat alectric activ cu dinam D
- vagon seria BMOT - vagon clasa a-2-a automotor
- vagon seria BMXD - vagon clasa a-2-a culoar miljoc, cu 2 sau 3 osii, avand cel putin 70 locuri, iluminat electric activ cu dinam.

Pe langa serie si numar, vagoanele de calatori mai au in exteriorul cutiei, pe lonjeroane si in interiorul vagonului, anumite inscriptii aplicate in baza reglementarilor din regulamentele internationale RIC.
Inscriptiile exterioare de pe vagoane sunt: inscriptii obligatorii si inscriptii facultative.
Inscriptii obligatorii: initialele cailor ferate proprietare, clasa, tara vagonului, sageata de culaare galbena la vagoanele care circula pe liniile electrificate cu fire de contact aerian, table mobile indicatoare ale itinerariului, semnul RIC care se scrie cu culoare rosie atunci cand vagonul circula in trenuri cu viteze mai mici de 120 km/h si cu alb in celelalte cazuri, la vagoanele de posta si bagaje se scrie de incarcare a vagonului in tone. Toate inscriptiile de mai sus se aplica in partea stanga sau in miljocul cutiei vagonului. Pe fiecare lonjeron al vagonului, in partea dreapta, se mai sabloneaza data reviziei periodice facuta vagonului.

Anul 1972.

Clasificarea vagoanelor de calatori.
Vagoanele de calatori pot fi clasificate dupa mai multe criterii.
- Dupa numarul de osii, vagoanele de calatori pot fi: pe doua, pe trei, pe patru sau pe sase osii.
- Dupa felul constructiei cutiei, vagoanele de calatori pot fi: cucutia de lemn (la constructiile vechi) si cu cutia metalica.
- Dupa compartimentare si amenajarile interioare, vagoanele de calatori pot fi: de clasa si cu destinatie speciala. In categoria vagoanelor de clasa intra: vagoanele de lung parcurs, destinate sa circule pe liniile principale si in traficul international si vagoane pentru curse scurte, numite si vagoane pentru linii secundare.
In categoria vagoanelor cu destinatie speciala intra: vagoanele de dormit, de posta, de bagaje, etc.

Marcajul vagoanelor de calatori.
Pentru a pune la indemana personalului feroviar un limbaj potrivit, care sa exprime pe scurt si cat mai concret tipul vagonului ce trebuie determinat, s-a admis un cod, format numai cin cifre, denumit marcajul unificat al vagoanelor de calatori (noul sistemde inmatriculare a vagoanelor), sau din litere si cifre (vechiul sistem de inmatriculare a vagoanelor).
Marcajul unificat al vagoanelor de calatori.
Marcajul unificat se compune din 12 cifre repartizate in 4 grupe, fiecare grupa avand semnificatia ei.
Grupa I, formata din 2 cifre, indica regimul de schimb la care este supus vagonul in trafic international (RIC sau numai pentru curse interne)
Grupa a-II-a, formatatot din 2 cifre, indica administratia de clae ferata careia apartine vagonul sau care l-a inmatriculat, daca este vorba de un vagon particular.
Grupa a-III-a, formata din 2 elemente a cate 2 fiecare, reprezinta caracteristicile de exploatare ale vagonului (categoria vagonului, numarul de osii, numarul de compartimente, numarul de locuri, viteza admisa, sistemul de incalzire cu care este exhipat vagonul, etc)
Grupa a-IV-a, formata din 3 cifre stabileste numarul de ordine al vagonului in seria din care face parte.
Marcajul este completat cu o cifra de autocontrol- cea de a 12-a cifra - necesara pentru tratarea mecanografica a problemelor legate de exploatarea vagonului.
Inscriptionarea vagonului se aplica la miljocul vagonului , pe peretii laterali.

Exemplu numeric:
51 53 20-40 523-3
in care:
-51 arata ca vagonul poate circula in trafic international in cadrul RIC
-53 este codul administratiei CFR
-20 indica vagon de calatori cu locuri de sezut, clasa a-II-a, cu zece compartimente si culoar lateral
-40 arata ca vagonul poate circula cu viteza maxima de la 121km/h pana la 140 km/h, ca are instalatie de incalzire cu abur si electrica la toate tensiunile RIC, si are conducta pentru incalzire electrica la toate tensiunile electrice RIC
-523 este numarul de ordine al vagonului in seria lui
-3 cifra de autocontrol

Vechiul marcaj al vagoanelor de calatori.
Acest marcaj se compune din 2 elemente distinctive: seria care foloseste numai litere mari si numarul de ordine care se compune numai din cifre.
1. Seria vagoanelor de calatori se compune din una sau mai multe litere mari completate la exponent si uneori la indice cu alte alte litere mari de dimensiuni mai mici. Seria de baza marcata cu litere mari arata utilizarea vagonului, exponentul arata amenajarile - iar indicele arata criteriile de utilizare a vagonului.

Literele seriei de baza au urmatoarele semnificatii:
A - vagon clasa 1
B - vagon clasa a-2-
AB - vagon clasa 1 si a-2-a
F - vagon de bagaje
T - vagon de posta
TF - vagon de posta si bagaje
VD - vagon de dormit
VR - vagon restaurant
TE - vagon de tren cu etaj
W - vagon pentru uzul administratiei

Literele de la exponent au urmatoarele semnificatii:
I pentru vagoanele cu 3 osii
A pentru vagoanele cu 4 osii
F vagon cu pereti metalici
L pentru vagoanele cu intercomunicatie prin culoar lateral
M pentru vagoanele cu intercomunicatie prin miljocul vagonului
X pentru vagoanele cu 2 sau 3 osii avand mai putin de 70 locuri
D pentru vagoanele cu dinam pentru iluminat activ

2. Prin numerotarea vagoanelor de calatori se precizeaza ca, in afara de serie, vagonul mai are si un numar de ordine sub care el se afla inscris in refgistrul de parc. Aceste numere au fost stabilite in stransa legatura cu seria.
3. Iata un exemplu de marcaj vechi la vagoanele de calatori:
BAFLD 74.223
in care:
B- vagon clasa a II-a
A- din exponent - arata ca vagonul are 4 osii, F ca este cu pereti metalici, L ca are coridor lateral, iar D ca are dinam; numarul 74.223 este compus din seria 74.000 si din numarul de ordine al vagonului respectiv (223).
De remarcat ca, pentru o identificare usoara a vagoanelor, pe o periaoda de 5-8 ani, pana personalul se va obisnui cu noul marcaj, vagoanele sunt inscriptionate cu ambele marcaje, sub forma exemplului urmator:
-------CFR-----
51 53 20-40 522-3
-------BAFLD------
41.2 t - 80- 140 km/h
in care :
41.2 t este tara
80 - numarul de locuri
140 - viteza maxima a acestui tip de vagon
 
  • Like
Reac?ii: Markus
Re: Clasificarea, inscriptionarea si utilizarea vagoanelor

<t>Multumim. Am cateva intrebari:<br/>
Seria pentru vagonul bar 85-47 cum era?<br/>
Deci WR este incorect, inexistent? Exista vreun exemplu de serie corecta in epoca a vreunui vagon restaurant asa cum aparea pe cutie?<br/>
Iesea vreun vagon restaurant al CFR din tara in vreun tren intre anii 1969-1989?</t>
 
Re: Clasificarea, inscriptionarea si utilizarea vagoanelor

<r><QUOTE author="vagonbau"><s>
vagonbau a spus:
</s>Multumim. Am cateva intrebari:<br/>
Seria pentru vagonul bar 85-47 cum era?<br/>
Deci WR este incorect, inexistent? Exista vreun exemplu de serie corecta in epoca a vreunui vagon restaurant asa cum aparea pe cutie?<br/>
Iesea vreun vagon restaurant al CFR din tara in vreun tren intre anii 1969-1989?<e>
</e></QUOTE>

În 1988, de exemplu, ?i Pannonia, ?i Orient Expres aveau cîte un WR CFR pe Bucure?ti-Budapesta în alternan?? cu un WR MAV(conform livretului).</r>
 
Re: Clasificarea, inscriptionarea si utilizarea vagoanelor

<r><QUOTE author="vagonbau"><s>
vagonbau a spus:
</s>Multumim. Am cateva intrebari:<br/>
Seria pentru vagonul bar 85-47 cum era?<br/>
Deci WR este incorect, inexistent? Exista vreun exemplu de serie corecta in epoca a vreunui vagon restaurant asa cum aparea pe cutie?<br/>
Iesea vreun vagon restaurant al CFR din tara in vreun tren intre anii 1969-1989?<e>
</e></QUOTE>

(AR / BR) 85-47 ?<br/>
WR-ul este corect. Administratia CFR a comandat primele 30 de vagoane restaurant in Republica Populara Ungara. Vagoanele,<br/>
construite dupa standardele OSShD B / UIC Y si inmatriculate WR 51 53 88-42 000 – 029, au fost livrate in anul 1969.<br/>
<br/>
VR se refera la vechiul marcaj al vagoanelor vechi. Cele ex CIWL, cele Italiane si ex DR.</r>
 
Re: Clasificarea, inscriptionarea si utilizarea vagoanelor

<t>Pana cand a mai ramas inscriptia "CFR Romania" dupa al doilea razboi?</t>
 
Re: Clasificarea, inscriptionarea si utilizarea vagoanelor

<t>Pana prin 1965-1968.</t>