iluminare vagoane

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Cum deja am format o mica garnitura din 6 vagoane frigorifice, am decis ca este momentul sa dotam trenul cu o lampa finala, pentru traficul de marfa se desfasoara in Blumenberg mai mult pe timpul noptii. Am ales un vagon de la Liliput pentru ca instalatia de cuplare, mai simpla decat la Roco similar, permite montarea fara probleme a piesei de colectare de pe osia vagonului.
http://...
Vagonul este format din sasiu si caroserie cu acoperis, care se monteaza cu ajutorul a doua nituri cu capatul topit la cald. Pentru desfacere am decupat partea topita cu caterul si am decuplat cele doua componente. Pentru refixarea lor, am gaurit in axul de prindere, mai intai cu 1 mm si mai apoi cu 2mm, pentru a folosi minisuruburi. Acestea se obtin cu duiumul din demontarea unor unitati optice deterioarate, de la care scot si magnetii foarte puternici.
Felinarul este realizat din forex de 3 mm grosime iar lumina este asigurata de un led de 2mm diametru, montat prin perete prin presiune, in felinar, astfel incat poate fi scos cu mare usurinta pentru eventuale interventii ulterioareââ??Â?
Partea energetica este asigurata de p punte redresoare, un condensator electrolitic de 2200 micro/16volti, o rezistenta de 920 ohmi. Intregul ansamblu este fixat pe podeaua sasiului cu banda dublu-adeziva.
Colectarea curentului se face pe fiecare osie polarizate diferit. Pentru trecerea curentul in partea superioara a sasiului, am efectuat gauri de 1,5 mm diametru prin placa de greutate.
Dupa cum se vede in imagine, lampa continua sa arda chiar si dupa ridicarea de pe sineââ??Â?.
 
Vagonul de calatori cls. I seria 51 53 19 ââ??â?? iluminare


Sosite de la Botosani pentru iluminare, cele doua vagoane romanesti de la Tilligh au intrat azi in depoul PanArin pentru interventii. Primul, vagonul de cls. I, a primit riglete facute de mine acasa, cu led-uri smd albe, cate unul pentru fiecare compartiment, adica 9 bucati. LED-urile sunt montate in paralel pentru a functiona atat in analog, cat si in digital, cunoscandu-se faptul ca inseriate, lumina apare abia la tensiune ceva mai mare, fapt destul de suparator in analog.
Led-urile sunt inseriate cu un rezistor de 820 ohmi si cu ajutorul unui condensator electrolitic de 1000 micro/25volti, legat in paralel, se inlatura palpaielile cauzate de alimentarea intrerupta sau de sinele murdare. Redresarea a fost facuta cu 4 diode 1n4001 iar pentru colectarea tensiunii s-au folosit lamele comercializate pe siturile de specialitate. Firul trece prin mijlocului axului boghiului, iar lamele actioneaza pe osiile ambelor vagoane.

 
Vagonul de calatori cls. II seria 51 53 20 ââ??â?? iluminare

Ce de-al doilea vagon romanesc de la Tillig, din seria 51 53, a primit si el iluminare in toate compartimentele, plus lampi finale la unul din capete.
Pentru lampile finale, interventia a fost ceva mai dificila pentru ca, din constructie, vagonul nu a fost dotat cu prisme (ghiduri de lumina) si respectiv cu gauri in rama farurilor, fapt care scade nota producatorului pentru neglijenta. Procedura de gaurire trebuie executata cu mare precizie, in trepte, incepand cu spirale foarte mici (0,5) si continuand pana la diametru interior maxim admis de rama farului. Este foarte important ca centrarea initiala pentru prima gaura, sa se faca in principiu, cu mare atentie, sub lupa si folosind un ac pentru punctare. De asemeni este important ca si masina de gaurit sa fie de calitate, fara bataie in madrina (ââ??Â? pe care nu o posed, dar gauresc la mana, prinzand primul spiral intr-o penseta de spirale, pe care o rotesc cu mana, masina mea de gaurit fiind una care nu se preteaza la asa ceva)ââ??Â? Pentru ca materialul de turnare al caroseriei vagonului este de culoare alba, usor transparenta, pe peretele interior, in dreptul farurilor, am aplicat vopsea negra Revell si la fel am procedat la interiorul ramei farului.

Pentru lampile finale am folosit doua led-uri tip smd, inseriate intre ele si inseriate apoi cu un rezistor de 1,2k. Pentru stabilitate, acestea sun cuplate in paralel cu un condensator de 1000micro/25 volti. SMD-urile sunt lipite direct pe sasiul vagonului, in dreptul gaurilor practicate pentru faruri. Pentru ca nu am avut prisme transparente la dimensiunea gaurii, lentila farurilor este facuta dinââ??Â? adeziv Revell, turnat in gaurile respective cu mare atentie, dupa ce pe spate am lipit temporar hartie adeziva ceruita. Dupa uscarea si intarirea adezivului, farurile au capatat o nota de realism. Cred ca se preteaza si mai bine la confectionarea de lentile turnate, materialul folosit pentru imitarea apei in modelism.

Pe rigleta de iluminare, am separat imediat dupa iesirea din puntea redresoare, doua trasee, unul pentru iluminare compartimente, si unul pentru lampile finale. La fiecare am stabilizat lumina cu cate un condensator identic, montate fiecare in dreptul cabinelor de toalete. Toata rigleta este dintr-o bucata, demontabila, fara lipituri in contact cu vagonul, astfel incat orice interventie sa se desfasoare fara mari eforturi. Pentru iluminarea compartimentelor s-au folosit led-uri smd alb neon, legate in paralel intre ele si inseriate cu un rezistor de 820 ohmi, astfel incat iluminarea sa fuctioneze la parametri atat in analog, cat si in digital.

 
Umbauwagen postal ââ??â?? imbunatatiri (fleischmann)

Ultima piesa din colectia de vagoane Umbauwagen, si anume vagonul semi, postal/cls. II-a, a fost si el supus operatiunilor de iluminare conform colegilor de garnitura. Destul de colorata aceasta garnitura, ea fiind alcatuita din modele ale acelorasi vagoane, realizate de producatori diferiti, despre ale caror imbunatatiri am scris in paginile blogului meu cu ceva vreme in urma. Garnitura este compusa din:

th_ Umbauwagen ââ??â?? imbunatatiri (fleischmann)
th_ Umbauwagen ââ??â?? imbunatatiri (trix)
th_ Umbauwagen ââ??â?? imbunatatiri (roco)

De remarcat faptul ca din toate, vagoanele Fleischmann, sunt pe departe cele mai reusite si ca detalii, dar si ca forma constructiva, desi problema cea mai mare a fost la modelul Fleischmann, cauzata de dificultatea trecerii firului pentru aducerea curentului prin mijlocul surubului metalic de fixare a boghiului. Surubul trebuie gaurit pe centru cu spiral de 0,8 mm, chestie destul de dificila fara o bormasina centrata bine, In plus, surubul metalic se opune obraznic spiralelor mici, care se distrug foarte repede in operatiunea de gaurire contra metalului.

Odata reusita aceasta operatiune, restul e floare la ureche. Am folosit la fel ca la colegii lui, aceleasi tipuri de led-uri alb/cald de 3 mm diametru, slefuite in capul lentilei pentru defocalizarea fasciculuilui, leduri montate in prisme de plexiglas transparent. Cu toate ca intre timp au aparut pe piata si led-uri mai mici consumatoare, de tip smd, am folosit acum led-uri identice pentru ca iluminatul sa nu fie diferit de al celorlalte vagoane. Oricum, pentru mine, epoca led-urilor de 3 mm incastrate in plexiglas, a trecut, locul fiind preluat de smd-urile mult mai practice.

Totodata, am profitat de demontarea modelului, pentru a vopsi podele in gri revell si pentru a face din forex de 1 mm grosime, placile de podea cu care sa acopar zona de deasupra suruburilor de prindere. In cest fel, lumina se reflecta diferit din podea evidentiind scaunele frumos executate.

In cabina de toaleta am amplasat puntea redresoare miniaturala, iar pentru colectarea curentului am folosit lamele de cupru de la un motor de macaz Piko distrus de preabuna lui functionalitateââ??Â?

 
Vagonul etajat romanesc ââ??â?? iluminare

Pentru a doua oara in istoria depourilor PanArin, a sosit pentru imbunatatiri un vagon etajat romanesc produs de Piko. Ceva mai diferit decat fratele sau prezentat cu un an in urma , acest vagon a primit iluminare pe baza de led-uri smd alb neon si lampi finale la unul din capete.

Lamele de colectare a tensiunii, de tip Rally, montate in stil clasic deja, colecteaza tensiunile de pe osii, cate o polaritate pentru fiecare boghiu si le aduce in placile rigletelor, la fiecare capat. Pe riglete se face redresarea cu cate patru diode la fiecare din cele doua riglete, montate cate doua in fiecare capat, astfel incat in final rezulta o punte redresoare din diode 1n4001.

Pentru fiecare rigleta se stabilizeaza lumina cu cate un condensator de 1000 micro/35 volti. Fiecare rigleta are propria redresare, filtrare si echilibrare a curentilor, folosind cate o rezistenta de 810 ohmi pentru plafoniere si una de 1,2 k pentru lampa finala. Practic, in acest vagon, se inglobeaza structurile de iluminare de la doua vagoane, dificultatea constand in amplasarea corecta a rigletelor si in traversarea cu cablurile de alimentare, ce trebuiesc mascate privitorului.

De data aceasta, pentru lampa finala am folosit tot un led smd, montat in capatul rigletei superioare, cu orientarea spre ghidul prismei de lumina, astfel incat o data pozitionata rigleta, led-ul trimite lumina spre acesta si implicit spre lampile finale. Pentru a nu raspandi prea multa lumina rosie in capatul vagonului, zona led-ului si a imbinarii cu prisma, este acoperita de o masca din forex lipita direct pe rigleta, sub led.

Schema dupa care s-a lucrat acest montaj http://trenulete.info/schema-nr-8-pentru-iluminat-vagoane/
 
V?? rog ?i eu s?? m?? ajuta?i cu câteva informa?ii legate de câteva modele de vagoane.
Am câteva garnituri de vagoane de c??l??tori ?i vreau s?? încep montarea de instala?ii electrice pentru iluminatul acestor vagoane. Circuitul de iluminare îmi este foarte clar ?i probabil c?? va fi în totalitate confec?ionat de mine.
Am nevoie de câteva sfaturi foarte importante de la cei care de?in modelele de vagoane pe care le am ?i eu ?i pe care vreau s?? le modific.
în primul rând vreau s?? ?tiu cum se desfac vagoanele pe care le voi prezenta mai jos. Care sunt chichi?ele de care trebuie s?? ?in cont pentru fiecare model în parte.
???ži nu în ultimul rând, m?? intereseaz?? ce sistem de culegere a curentului de pe osii ar fi mai potrivit pentru fiecare model. A?tept p??reri mai ales de la cei care au îmbun??t???it vagoanele în cauz??.

1. vagonul de c??l??tori provenit din start set de la Piko:


Chiar nu ?tiu cum se desface. ???ži culegerea curentului va fi mai preten?ioas?? deoarece are doar dou?? osii. A?tept idei. Am de gând s??-i amenajez ?i interiorul.

2. Vagonul de c??l??tori cu boghiuri C4ipu, Ep. III de la Piko:



Teoretic ?tiu c?? se scoate acoperi?ul dar nu ?tiu exact cum se desface. Ce sistem de culegere al curentului de pe osii ar fi mai potrivit?

3. Vagonul de c??l??tori cu boghiuri C4b, Ep. III de la Piko:



Nu ?tiu de unde se desface. înc?? nu am idee cam ce sistem de culegere a curentului de pe osii s-ar potrivi. A?tept idei ?i poate linkuri c??tre lucr??ri deja realizate.

4. Vagonul restaurant cu boghiuri Tip D de la Roco:



Un vagon foarte frumos la care nu am garnitura complet?? dar care îmi place foarte mult. Vreau s?? ?tiu cum se desface ?i o idee de sistem de culegere a tensiunii de pe osii.

5. Vagonul de c??l??tori AB 4u pe boghiuri de la LIMA:



M?? intereseaz?? desfacerea acestui vagon ?i o idee de sistem de culegere de curent de pe osii.
 
Vagoane Connex Piko ââ??â?? iluminare

Un set de trei vagoane Connex de la Piko, au primit instalatii de iluminare pe led-uri. Am folosit la fiecare cate o rigleta de 7 led-uri smd aranjate conform schemei urmatoare. Redresarea se face cu 4 diode, cate doua la fiecare capat, solutie mult mai practica decat cea cu punti redresoare pentru modelul de colectare pe axul osiei. Colectarea curectului se face pe osii, cu lamele tip Rally, dar taiate pe jumatate, astfel incat, cu o singura lamela se realizeaza colectarea de tensiune la un vagon. Nu este nevoie ca lamela sa fie atat de lata cum e cea originala. Montajul este realizat cu led-uri in paralel, pentru sistem analog, astfel incat la cea mai mica tensiune acestea se aprind. Stabilizarea se face cu un condensator electrolitic. Cele 7 led-uri sunt inseriate cu un rezistor de 580 ohmi. Pentru ridicarea la pozitie a rigletei, am confectionat la fiecare vagon cate doi pereti din forex de 2 mm grosime, pozitionati in capetele acestuia.
........................................
Un vagon a primit si lampi finale. Am folosit led-uri rosii de 3 mm, polizate in cap pentru inlaturarea lupei. Montate inseriate cu un rezistor de 1k, cele doua led-uri sunt stabilizate cu un condensator electrilitic de 1000 micro/25 volti. Montajul se aseaza perfect pe suportul din capatul vagonului astfel incat sa vina la pozitie fata de ghidul de lumina al vagonului. La final led-urile au fost vopsite cu negru acrilic pentru diminuarea luminii reziduale in capatul vagonului.

connexpiko-11.jpg
 
Salut am un vagon Roco 64844
http://postimg.org/image/48cuowv9v/
http://postimg.org/image/7p1cwt6gx/
Doresc sa ii montez iluminare .
Ma puteti ajuta cu desfacerea lui ? Inteleg din poza ca trag intr-o parte apoi in sus dar nu se misca deloc ... imi este frica sa nu-l sparg .De aceea apelez la experienta voastra .
 
Salut,
Acoperisul are pe laterale ghiare care se agata in interior de peretii vagonului. Strange acoperisul din ambele parti in punctele marcate cu 1 in manual, si ridica capacul in sus in directia 2. Elibereaza prima data unul din capete, pe urma celalalt. Eventual, dupa ce ai desfacut unul din capete, poti cu ajutorul unghiilor sa desfaci capacul pe toata lungimea.
Spor!

Gyuri
 
Multumesc mult am reusit pana la urma .Cu putina teama ce-i drept
Partea de jos presupun ca are acelasi principiu
 
Da, si partea de jos este imbinat asemanator. Daca ai demontat acoperisul, se pot vedea ghearele de pe sasiu
 
Ce kit de iluminat pentru lampile spate pot sa folosesc pentru un vagon Piko dublu-etajat, sistem analog? Am gasit de la Piko dar pentru varianta cu post de conducere (adica lampi finale + cabina) dar este destul de scumpa si e mult mai mult decat imi trebuie mie.
Intrucat nu ma pricep la electronica, imi trebuie ceva de genul asta, simplu, ieftin, montezi, pui fire, lamele colectoare si gata: http://www.trennet.ro/produs/4642.
 
AdyAero a spus:
...ceva de genul asta, simplu, ieftin, montezi, pui fire, lamele colectoare si gata: http://www.trennet.ro/produs/4642.

Cauti si lamele , fire gasesti usor si cu divaisu´ de mai sus ai facut lampile rosii la vagon.
 
Am fost la magazin si am intrebat, asta nu se potriveste cu cele etajate din pacate si este singurul pe stoc.
Am gasit si alte produse Tom pe alte site-uri de la noi dar nu specifica pentru ce vagoane se potrivesc, in manualele produselor se specifica doar ce conexiuni electrice trebuie facute.