Iluminarea expresului international MPU

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Alta 'viata' are un tren iluminat ! Felicitari !

Nu te stresa f. tare cu culegerea tensiunii pe toate rotile: consumul este suficient de mic pt. ca intreruperile sa fie insesizabile chiar cu lamele 'Rally' (si apoi se intampla si in realitate nu ?) :D
 
Ca urmare a opera?iunii descrise aici, Conducerea C?ilor Ferate "La Ursu" a decis & efectuat achizi?ia unui vagon CFR clasa 1 Roco. Bineîn?eles, urm?toarea opera?iune a constat în dotarea acestui vagon cu o riglet? digital? ShineD02 ?i cu lumini ro?ii "fin de train". Evident, nici nu am dorit s? aud de culegere monopolar? a tensiunii de la ?ine, respectiv un boghiu s? culeag? o singur? polaritate, a?a c? am tot încercat s? experimentez diverse modalit??i de culegere bipolar?, elaborând & montând lamele în fel ?i chip pentru a culege tensiunea de la osiile boghiului montate una-a?a-?i-cealalt?-invers. Nu mi-a pl?cut nicio astfel de idee fiindc? nu era suficient de elegant?, a?a c?... toooot la culegere monopolar? am r?mas.
Dup? câteva încerc?ri nereu?ite de folosire a unor lamele ultra-sub?iri & extra-flexibile, mi-am amintit c? am prin sertare o pereche de lamele train-O-matic, care mi-au pl?cut tare mult fiindc? se se a?az? perfect pe proeminen?a cubic? din centrul boghiului ?i sunt men?inute pe pozi?ie prin elasticitate.
 
Ultima editare:
OK, problema culegerii tensiunii fiind rezolvat?? (pân?? când îmi vor veni alte idei mai bune pentru culegere bipolar??
4.gif
), am trecut la montarea rigletei ShineD02. Se pare c?? rigleta încape perfect deasupra pun?ilor transversale...

... dar uite c?? NU încape în cavitatea acoperi?ului care vine peste ele!

Rigleta fiind FOARTE pu?in mai lung?? decât cavitatea acoperi?ului, am rezolvat problema prin... pilirea u?oar?? a capetelor acesteia
15.gif

 
M-am apucat de luminile ro?ii de la un cap??t al vagonului, în aceea?i modalitate pe care am descris-o anterior:

Cred c?? imaginile sunt destul de elocvente, deci nu mai este cazul de explica?ii în detaliu. Totu?i, voi men?iona faptul c?? LED-urile nu prea s-au l??sat montate în loca?urile respective, opera?iunea devenind posibil?? dup?? ce le-am pilit foarte u?or pe laturile lungi.
DAA, ?tiu c?? geamul de la cap??tul vagonului este acum pu?intel cr??pat
9.gif
, ceea ce s-a întâmplat la montare fiindc?? nu am nimerit lungimea corect?? de îndoire a terminalelor LED-urilor.
 
înapoi la rigleta LED...
Unde plas??m noi condensatoarele de înmagazinare a tensiunii pentru momentele de contacte imperfecte? în toaletele vagonului, bineîn?eles. Dar ce ne facem cu pun?ile transversale, care vin exact peste aceste înc??peri?

Unii ar zice s?? se decupeze pun?ile respective, dar mie nu îmi plac astfel de idei. Deci am experimentat îndoirea terminalelor condensatoarelor, astfel încât s?? se strecoare prin locurile libere ?i s?? ajung?? la "insulele" respective de pe riglete.

Da, a?i v??zut bine, nu este o abera?ie cromatic?? a aparatului foto
71.gif
, am colorat cu ro?u & albastru insulele corespunz??toare anozilor & catozilor condensatoarelor. Terminalele care ajung direct în g??urile metalizate urmeaz?? s?? fie cositorite direct acolo, iar celelalte terminale urmeaz?? s?? fie îndoite corespunz??tor pentru a ajunge la insulele respective.
 
Mul?umit de rezultatele preliminare, am montat acoperi?ul...

... ?i am trecut la prima ?edin??? foto a simpaticului vagon luminat
41.gif


Astfel, declar încheiate opera?iunile de iluminare a vagonului CFR clasa 1 Roco
16.gif

??Â?inând cont c?? expresul meu interna?ional circul?? numai pe linia exterioar?? a c??ilor mele ferate, am încercat s?? montez la acest vagon treptele mari în locul celor mici, dar... aceste simpatice trepte mari NU stau în loca?urile respective ?i cad imediat de acolo. Parc?? nu prea îmi vine s?? le lipesc, dar o voi face dac?? alt?? solu?ie nu exist??.
 
Bravo!Arata foarte bine, dar totusi lumina este un pic prea puternica pentru vagoanele noastre romanesti, unde, cum bine stim, este un pic cam "umbra":)
 
Mul?umesc!
Am mai povestit ?i cu alte ocazii despre eforturile bine inten?ionate ale aparatelor foto de a ne oferi o imagine bine echilibrat??, dar care au uneori ca rezultat "amplificarea" peste m??sur?? a luminilor date de faruri, ferestre etc. Totu?i, nu zic nu, este posibil ca luminile mele s?? fie cam puternice în raport cu realitatea, dar... tare frumos arat?? c??ile mele ferate seara târziu, luminate numai de farurile locomotivelor ?i de ferestrele vagoanelor de c??l??tori
105.gif
 
Se pare c?? vagoanele Tillig vor mai face ni?te vizite în ?antier, fiindc??... lamelele colectoare cam frâneaz?? ro?ile acestora. La tractarea unui singur vagon parc?? nu prea se simte, dar patru astfel de vagoane deja constituie o problem??. Actualmente, expresul poate fi tractat doar cele mai puternice & grele locomotive ale C??ilor Ferate "La Ursu".
Cred c?? voi încerca s?? refac culeg??toarele de pe boghiurile acestor patru vagoane, astfel încât s?? ating?? axele osiilor (puse una-a?a-cealalt??-invers) ?i nu ro?ile. în acest mod, boghiurile vor culege în continuare tensiunea de la ambele ?ine, iar frânarea ar fi zdrav??n redus??.
 
Atelierele C??ilor Ferate "La Ursu" au primit ca sarcin?? refacerea culeg??toarelor de tensiune de la ro?ile expresului ?i dotarea vagoanelor acestuia cu cuple conductoare Viessmann nr.art.5048. în acest moment, primul boghiu al vagonului de bagaje & clasa a II-a deja are culeg??toarele modificate, astfel încât culegerea tensiunii se face a?a cum am descris în mesajul anterior. Frecarea este foarte mult redus??, iar opera?iunile nu sunt extrem de dificile, deci... acum intr?? în atelier al doilea boghiu al vagonului men?ionat 8)
 
Imagini edificatoare:

M-am str??duit s?? r??mân la culegerea bipolar?? pentru fiecare boghiu, f??r?? s?? modific prea mult configura?ia deja existent??. Practic, am desprins piesele metalice de pe boghiuri ?i am decupat lamelele care atingeau fe?ele interioare ale ro?ilor, apoi am lipit pe câte un col? al piesei respective o fâ?ie metalic?? îngust??. Am reasamblat piesa metalic?? pe boghiu ?i am (re)lipit-o cu Pic??tura, apoi am dat jos osia vizat?? ?i am pliat lamela nou montat??, astfel încât ea s?? ating?? axul osiei dup?? montare. Evident, am repozi?ionat osiile din boghiu una-a?a-cealalt??-invers, astfel încât noile lamele culeg ambele polarit???i de la ?ine ?i le transmit spre vagon, a?a cum f??ceau culeg??toarele originale.
Toate boghiurile vagoanelor Tillig din expres vor beneficia de aceste modific??ri, dup?? care va urma montarea cuplelor conductoare Viessmann la toate vagoanele expresului.
 
Toate vagoanele Tillig din componen?a expresului sunt acum fericitele posesoare ale culeg??toarelor MPU descrise mai sus. Trenul ruleaz?? mai u?or, ceea ce m?? bucur??, iar faptul c?? nici acum nu poate fi tractat decât de locomotivele mari (care totu?i NU mai depun eforturile uria?e de pân?? acum) este perfect normal ?i conform realit???ii. Vor urma opera?iunile de montare & conectare a cuplelor conductoare Viessmann.
 
Vagonul de dormit TEN, aflat înc? la C?ile Ferate "La Ursu" (nu pentru mult? vreme) a primit lumini pe culoar.
El este dotat cu o riglet? de iluminare tOm, care are o pereche de ie?iri OUT3, ac?ionate de tasta F3, numa'bune pentru luminile de coridor.
P1160389-lumini-TEN_zpsczht9tel.jpg

Ini?ial m-am gândit la patru LED-uri SMD cod 805, pe care le-am ?i montat pe patru pl?cu?e de cablaj, dar mi-am dat seama c? NU aveau loc decât lipite de peretele alb al coridorului, cu lumina emis? pe orizontal? ?i nu în jos, a?a c? am abandonat aceast? idee :p
P1160395-lumini-TEN-LED-cod-805_zps9ii7teyi.jpg
P1160396-lumini-TEN-LED-cod-805_zpsodtpbcwd.jpg

Mi-am amintit de simpaticele LED-uri SMD cod 3528, care sunt mai u?or de manevrat, deci... back2work ;)
P1160397-lumini-TEN-LED-cod-3528_zpsbcwdilng.jpg

P1160398-lumini-TEN-LED-cod-3528_zpsqxcrzf4n.jpg
P1160405-lumini-TEN-LED-cod-3528_zpsmlgfwq7w.jpg
P1160406-lumini-TEN-LED-cod-3528_zpshojsmiu5.jpg
P1160407-lumini-TEN-LED-cod-3528_zpsclxuwsaf.jpg
P1160416-lumini-TEN-LED-cod-3528_zps5vpsah6k.jpg
P1160417-lumini-TEN-LED-cod-3528_zpsqyabo7jl.jpg
P1160419-lumini-TEN-LED-cod-3528_zpsbd6xjzyt.jpg
P1160418-lumini-TEN-LED-cod-3528_zpshj96vt9g.jpg

?iiii iat? rezultatul final :cool:
P1160422-lumini-TEN_zpsebmksgxy.jpg
P1160423-lumini-TEN_zps0lld7y2a.jpg
 
Ultima editare:
Viitor luminos se arat? pentru trenurile expres ?i accelerat :cool:
P1170689-lumini-expres-international-si-accelerat_zpsemvtejit.jpg

Riglettele tOm mari sunt pentru trenul expres, iar cele tOm medii sunt pentru trenul accelerat. În dreapta imaginii se afl? cuplele conductoare Krois MKS/2 cu câte doi poli, care vor veni instalate între vagoanele expresului ?i între vagoanele acceleratului.
 
Ultima editare:
De aici încolo, ac?iunile de iluminare pentru expres ?i pentru accelerat vor merge împreun?, deci le voi descrie tot aici.
Instalarea cuplelor conductoare Krois MKS/2 a mers relativ repede la vagoanele Balkan Express (Tillig):
P1170653-Krois-conductor-couplers_zpsdryaybhy.jpg
P1170655-Krois-conductor-couplers_zpsfp64lzsg.jpg
P1170656-Krois-conductor-couplers_zpsw2axlgxb.jpg
P1170657-Krois-conductor-couplers_zpssqqlhwdg.jpg

Avantajul acestor cuple const? în cele dou? borne amplasate pe orizontal?, astfel încât toate culeg?toarele de pe dreapta vin la un pol ?i toate culeg?toarele de pe stânga vin la cel?lalt pol, iar conexiunea corect? stânga-stânga ?i dreapta-dreapta este respectat? indiferent de pozi?iile vagoanelor pe ?ine :aplauze: (stânga - vagonul MAV cu compartimentele spre noi, dreapta - vagonul MAV cu coridorul spre noi)
P1170662-MAV-compartimente_zpsrdbpjnam.jpg
P1170660-MAV-coridor_zps47fromt5.jpg
 
La re-iluminat a intrat mai întâi simpaticul vagon de dormit CFR :D
Dup? câteva probe, noua riglett? LED tOm a primit cele dou? condensatoare electrolitice tampon ?i a fost instalat? în locul celei precedente. Deja se remarc? noua func?ionalitate a riglettei, respectiv posibilitatea de a seta aprinderea/stingerea aleatorie a luminilor din câteva compartimente :cool:
P1170696-vagon-dormit-CFR_zpsllriprtr.jpg
P1170697-vagon-dormit-CFR_zps8lzev8mo.jpg

S? l?s?m noi acest vagon f?r? lumini pe culoar? Naeeeeh ;)
P1170699-vagon-dormit-CFR-lumini-culoar_zpscdkrmlbj.jpg

Am montat (lipit) dou? perechi de LED-uri albe tip 3528 înseriate cu celebrele rezisten?e de balast. ?inând cont c? noua riglett? are dou? ie?iri suplimentare, am conectat câte un grup de LED-uri la câte o astfel de ie?ire. Astfel, datorit? reglajului tip tub fluorescent, luminile respective se aprind foarte frumos (vor urma ?i film?ri)
P1170703-vagon-dormit-CFR-lumini-culoar-stinse_zpsdmlhmqxx.jpg
P1170704-vagon-dormit-CFR-lumini-culoar-aprinse_zpszniqg4zy.jpg
 
Ultima editare:
Re-iluminarea celor 4atru vagoane Tillig a decurs cam la fel, începând cu... imposibilitatea (temporar?) de a plasa riglettele mari tOm din cauza dep??irii lungimii disponibile cu doar câ?iva milimetri! :D
P1170706-Balkan-Express_zpsnpyneomy.jpg
P1170707-Balkan-Express_zpsre6khsmn.jpg

Astfel, am cerut ?i am ob?inut permisiunea autorului (Gyuri) permisiunea de a face ni?te decupaje mai... neprev?zute :D...
P1170689-ajustare-lungime_zps4nkxn10v.jpg

... ?i astfel simpaticele riglette au ajuns la lungimea ideal?, deci opera?iunile au putut continua :cool:
P1170708-Balkan-Express_zpssodg3c8h.jpg
P1170709-Balkan-Express_zps4zuoleat.jpg

P1170711-Balkan-Express_zpsgyvtwkld.jpg
P1170714-Balkan-Express_zpsenlnwfxo.jpg

DAAA, ?tiu c? în imaginea a treia lipsesc condensatoarele tampon, dar v? asigur c? au fost montate ulterior, ?i ?tiu c? imaginea a patra reprezint? vagonul cu?et? MAV finalizat, cu toate c? primele imagini arat? vagonul po?tal grecesc în lucru. Explica?ia const? în faptul c? m-am concentrat pe opera?iunile de montaj ?i am cam neglijat fotografierea :fluierat:
Evident, vagoanele Tillig primiser? în prealabil simpaticele cuple conductoare Krois MKS/2 :aplauze:
 
Ultima editare:
Expresul mai con?ine un vagon restaurant Tillig ?i un vagon clasa I Roco. Dup? ce aceste dou? vagoane au primit cuple conductoare, expresul a putut fi compus ?i a fost dat în folosin??. De acum înainte, nicio lumin? din niciun vagon al expresului nu va mai clipi decât dac? a fost programat? în acest sens 8)