Imbunatatiri BR17 Fleischmann

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.673
643
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Locomotiva cu abur BR17.1095 nr.art.74117 Fleischmann se afl? în colec?ia mea din februarie 2011, fiind prima mea locomotiv? cu sunet. Poate duce f?r? probleme celebrul meu expres interna?ional, cu toate c? are numai dou? osii angrenate ?i cu cauciucuri de trac?iune, iar ro?ile ?i bielele sunt absolut superbe. Înc? de pe atunci m-am tot gândit ce a? mai putea face pentru optimizarea sunetului ?i, la un moment dat, din neaten?ie era s? ?terg întreg con?inutul original al decodorului cu sunet. Din fericire, a?a ceva nu s-a întâmplat ?i simpatica locomotiv? a r?mas cu sunetul livrat din fabric?. Totu?i... în atelierele C?ilor Ferate "La Ursu" a sosit un nou decodor ESU LokSound5 cu muf? NEM651, numa'bun pentru aceast? locomotiv?, pe care l-am ?i înc?rcat cu sunetele unei alte locomotive relativ similare BR18.4, tot de expres, tot cu 4atru cilindri ?i tot cu 3rei osii motoare de diametru mare. Uitându-m? eu la multitudinea de fire colorate care abia a?teapt? s? transporte prin locomotiv? comenzi de la ie?irile AUX1-2-3-4... ceva îmi spune mie c? vor ap?rea lumini în cabin?, în focar ?i la ro?i :cool:
Întrebare întreb?toare: cam pe unde s? plasez lumini?ele de la ro?i? Cunoa?te cineva vreo poz? cu o BR17-10 real? cu aceste lumini în func?iune? Deocamdat? tot ce am g?sit eu este acest filmule? al unei versiuni Roco asem?n?toare:

[img=https://www.youtube.com/watch?v=u53ajPyi544]View: https://www.youtube.com/watch?v=u53ajPyi544[/img]
 
Pe vremea Pr S10/S10.1 aka BR 17 ideea de Triebwerksbeleuchtung adica lumini la roti inca nu fusese inventata. Orice lumina in acea zona e - cu riscul de a te dezamagi - un fals istoric si un kitsch absolut.
 
  • Love
Reac?ii: mpursu
Mul?umesc mult, Horia! :cool:
41.gif
36.gif

Studiind mai îndeaproape ?asiul locomotivei, observasem c? misiunea mont?rii de Triebwerksbeleuchtung este aproape imposibil?, a?a c? mesajul t?u este exact ce-mi trebuia :)
Dar lumini alb-incandescent/ro?u, cu pu?in? bun?voin??, pot fi luate în considerare? La cazan poate c? pot s? montez, dar la tender... mai vedem la fa?a locului, a?a c? s-ar putea s? nici nu fac nimic în acest sens.
 
OK, de?urub?m ?i ridic?m cazanul&cabina de pe ?asiu...
IMG_1745e.jpeg

... ca s? descoperim o problem?: pe interfa?a digital? NU se afl? un conector-mam? NEM651, ci pinii conectorului-tat? al decodorului care au fost cositori?i direct :confused:
IMG_1746e.jpeg

Alt? distrac?ie; locomotiva nu a fost dotat? cu "spatele" cazanului, pentru ca difuzorul original s? poat? fi montat în cabin?:
IMG_1747e.jpeg

Cutia de rezonan?? a difuzorului este foarte solid asamblat? pe pasarela neagr? de deasupra ro?ilor, deci nu prea a(ve)m perspective de demontare. Bine, hai si zicem c? dezlipim firele decodorului existent ?i verific?m impedan?a difuzorului respectiv, pe care-l vom folosi ca atare dac? acesta corespunde cerin?elor noului decodor sau îl schimb?m în caz contrar cu unul adecvat. Nu prea m? împac cu ideea de a renun?a la lumina din cabin? ("care cabin??!" ar zice unii) ?i la focul din focar (idem), îns?... nu-i exclus s? apar? ni?te idei n?stru?nice în acest sens.
IMG_1748e.jpeg

Chiar a?a, v? gândi?i ?i voi la ce m? gândesc ?i eu?
 
  • Like
Reac?ii: AdyAero
Dar lumini alb-incandescent/ro?u, cu pu?in? bun?voin??, pot fi luate în considerare?

Pe vremea aceea lumina rosie se obtinea prin punerea unei "saibe" rosii transparente in fata semnalului respectiv. Tot asa si cu celelalte semnale colorate, verde, violet etc.

Cum locomotiva (reala) avea iluminat electric singura functiune de lumina realista pe care o poti implementa (insa cred ca exista si din fabrica) e schimb de lumini alb/alb pe sens de mers. Insa rosu nu are ce cauta pe ea.
 
OK... dup? ce mi-am f?cut un pic mai mult curaj, am reu?it s? desprind loca?ul difuzorului de pe pasarela neagr?, am dezlipit firele decodorului original (ESU LokSound V3.5 cu difuzor de 100 ohmi) ?i am ridicat de pe ?asiu interfa?a digital?...
IMG_1761e.jpeg

... a?a c? putem contempla cabina locomotivei
4.gif

IMG_1751e.jpeg

... ?i, dup? câteva studii în acest sens, începem s? vizualiz?m pozi?ia noului difuzor:
IMG_1755e.jpeg

IMG_1760e.jpeg

Cât despre înlocuirea becule?elor cu LED-uri, deocamdat? (?i) aceast? ini?iativ? trece pe plan secundar din motive tehnice, dar nu-i exclus s? revin? în actualitate.
 
Iat? aici interfa?a digital? a locomotivei, dup? opera?iunile de extragere a conectorului-tat? cositorit
9.gif

IMG_1763e.jpeg

Evident, deja este lansat? comanda pentru un nou astfel de subansamblu, care ar face bine s? chiar aib? acel conector-mam? NEM651
45.gif

Între timp... oare ce reprezint? imaginile urm?toare?
4.gif

IMG_1764e.jpeg
IMG_1765e.jpeg
 
Poz? în contra-lumin? a simpaticei locomotive BR17:
IMG_1778e.jpeg

S? admir?m mai de aproape ro?ile motoare ?i, evident, bielele corecte:
IMG_1779e.jpeg

Bine... ?tim c? în cazul acestei locomotive adev?ratele ro?i motoare sunt cele de pe osiile 1 ?i 4 ale tenderului, angrenate la motorul ascuns acolo
4.gif
, da'totu?i ne bucur?m de acurate?ea per total a acestui foarte reu?it model feroviar
41.gif

Dac? tot am demontat locomotiva, am profitat de ocazie pentru a îndep?rta acel contact metalic în form? de ciuperc? dintre ro?ile osiei 1 motoare, caracteristic locomotivelor Fleischmann
36.gif

IMG_1783e.jpeg
 
Ultima editare:
  • Like
Reac?ii: AdyAero
O prim? încercare de repunere în func?iune a interfe?ei digitale, cu ajutorul unui conector cu 6ase pini afla?i la câte 1.27mm unul de altul (adic?... exact NEM651), aflat în oferta unei celebre firme de produse electronice din România:
IMG_1802e.jpeg

IMG_1803e.jpeg

Da, noul conector se potrive?te perfect :cool: , dar traseele de pe cablaj ?i trecerile dintre fe?ele acestuia sunt cam... avariate :oops:, a?a c? nu prea cred c? voi face lipiturile. Voi a?tepta noua interfa?? ?i, dac? se va întâmpla s? vin? ?i ea F?R? acel conector... m?car ?tiu c?-l voi monta chiar eu
4.gif
 
  • Like
Reac?ii: AdyAero
Pana la urma, cu ce te-a suparat LokSound v3.5? Ma gandesc ca aceste decodoare se inteleg mai bine cu motoarele de generatie mai veche, fata de variantele mai recente (LS v4.0 sau LS 5).

Anyway, testeaza-le comparativ pe amandoua, si spune-ne ce si cum.
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
Vechiul ESU LokSound v3.5 m-a "sup?rat" pentru sunetele care p?reau un pic nenaturale (poate ?i din cauza difuzorului mare de 100 ohmi), pentru sunetul frânei care pornea imediat ce d?deam comanda de oprire (imposibil de reglat), pentru activarea mai ciud??ic? a unor sunete (remediat? cu greu), pentru imposibilitatea de a schimba proiectul de sunet f?r? pierderea iremediabil? a celui prezent etc. Bine, poate c? ?i preten?iile mele au evoluat odat? cu cre?terea num?rului de locomotive cu sunet de la c?ile mele ferate
4.gif

Motorul locomotivei este de genera?ie destul de nou? ?i pare s? aib? chiar 5inci poli, cu un rulaj impecabil sub comanda ambelor decodoare (de unde ?tiu?! ave?i pu?intic? r?bdare, cum bine zis-a Caragiale).
 
Povestea merge mai departe...
Noua interfa?? digital? a sosit relativ repede (mul?umesc, HGDan
41.gif
) ?i, foarte încântat, am constatat c? are conectorul NEM651 pe care-l a?teptam. Încercarea mea prealabil? de a cositori noul meu conector pe vechea interfa?? a fost admirabil?, sublim? chiar am putea zice, dar a e?uat cu mare succes :p...
IMG_1839e.jpeg

IMG_1838e.jpeg

... a?a c? am f?cut transplantul noii interfe?e pe locomotiv? ?i, în sfâr?it, am putut conecta noul decodor :cool:
IMG_1844e.jpeg

IMG_1843e.jpeg
 
Lipim frumos difuzorul ?i-l admir?m...
IMG_1852e.jpeg

IMG_1847e.jpeg

... ?i activ?m ie?irile AUX1 (fir verde) ?i AUX2 (fir violet), pe care am avut grij? în prealabil s? le aloc?m func?iei F8 (lumin? cabin? by MPU) respectiv func?iei F4 (sunet lopat? c?rbuni by ESU & lumini ro?ii clipitoare focar by MPU) :cool:
IMG_1851e.jpeg

Oripila?i de ideea scurt?rii firelor, ceea ce ar fi însemnat dezlipiri & t?ieri & dezizol?ri & re-lipiri :p, adun?m frumos firele ?i le grup?m pe lâng? decodor astfel încât s? încap? în loca?ul din cazan ?i s? poat? trece spre cabin? prin deschiz?tura din spatele cazanului, dup? care ne facem curaj ?i... asambl?m locomotiva:
IMG_1857e.jpeg

Foc cazan:
IMG_1855e.jpeg

Lumin? cabin?:
IMG_1856e.jpeg

Încânta?i de rezultate, refacem pozele din alt unghi...
IMG_1853e.jpeg

IMG_1854e.jpeg

... ?i, dup? reglarea celor 4atru puf?ituri regulamentare per rota?ie a ro?ilor motoare, declar?m terminat? cu succes opera?ia de redigitalizare & resonorizare a locomotivei BR17 Fleischmann
36.gif
 
  • Like
Reac?ii: AdyAero
Simpatica locomotiv? a revenit pe c?ile ferate...
IMG_1884e.jpeg

IMG_1885e.jpeg

IMG_1886e.jpeg

... unde tracteaz? trenul accelerat :cool:

[img=https://www.youtube.com/watch?v=cXNJnLAU1LE]View: https://www.youtube.com/watch?v=cXNJnLAU1LE[/img]

Evident, ea duce la fel de bine ?i expresul
41.gif
, chiar dac? unii ar spune c? vagoanele ar fi prea moderne pentru ea. În fond ?i la urma urmei, se practic? trenurile nostalgice tractate de locomotive cu abur restaurate ?i p?strate cu mult? grij? de colectivele de pasiona?i feroviari, a?a c?... dac? se poate în lumea real?, atunci se poate ?i în lumea 1:87
36.gif