Istoria tramvaielor oradene

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Irish_Railways

Active Member
Trenulist
29 Februarie 2008
189
0
Oradea
www.mariusbulzan.com
WEBSITE
http://www.mariusbulzan.com
LOCATION
Oradea
Tramvaiele or?dene sunt una dintre cele mai longevive lucr?ri comunitare (sau executate pentru comunitate) din România. Aceast? utilitate public? a fost dat? în folosin?ž? pentru or?deni la 25 aprilie 1906, fiind în continuare un serviciu public de care beneficiaz? locuitorii din Oradea. La 25 aprilie 2006, Regia Autonom? de Transport Oradea O.T.L. a celebrat centenarul tramvaiului or?dean prin lansarea edi?žiei a doua a c?r?žii "De la o sta?žie la alta", scris? de Liviu Borcea, Mihai Apan Â?i Gabriel Moisa.


Tramvai in Cartierul Nufarul, in anii '80.

Lupta pentru construirea "liniei ferate electrice"

??n toamna anului 1897, dou? companii s-au angajat s? proiecteze Â?i mai apoi s? realizeze re?žeaua de "cale ferat? electric?" a oraÂ?ului Oradea. Cele dou? societ??ži concurente erau Linia ferat? public? cu trac?žiuni pe aburi S.A. Oradea Mare Â?i Societatea pe ac?žiuni pentru întreprinderi de electricitate Â?i transport "Trustul", o întreprindere din Budapesta, Ungaria. La 25 decembrie 1897, Consiliul Local Oradea a somat cele dou? companii s? prezinte, pân? la 8 ianuarie 1899, ofertele definitive. La 8 ianuarie, o singur? ofert? era depus?, cea a societ??žii din Oradea. Propunerea a fost discutat? în Â?edin?ža Consiliului local Â?i p?rea c? Linia ferat? public? cu trac?žiuni pe aburi S.A. Oradea Mare va câÂ?tiga licita?žia, dar la 13 ianuarie, Trustul din Budapesta a înaintat propriul program. ??n octombrie 1898, Trustul a supralicitat (oferind condi?žii mult mai bune decât Linia ferat? public? cu trac?žiuni pe aburi S.A. Oradea Mare) Â?i astfel i-a fost încredin?žat? lucrarea, îns? în decembrie 1898, Ministerul de Interne anuleaz? hot?rârea Consiliului Local Â?i concesioneaz? lucr?rile companiei Linia ferat? public? cu trac?žiuni pe aburi S.A. Oradea Mare. Aceast? hot?râre a iscat multe discu?žii aprinse, dar a r?mas irevocabil?.


Tramvaiul oradean cutreierand Parcul Balcescu.

Perioad? de tergivers?ri

Vara anului 1899 a trecut pe nesim?žite în aÂ?teptarea acordului de la Ministerul Comer?žului. Ziarul din urbea de malurile CriÂ?ului Repede, "Nagyv??rad" (Oradea Mare) din 14 septembrie, men?žiona într-un scurt articol, cu am?r?ciune, c? Oradea este un oraÂ? al permanentelor amân?ri, unde deviza Prim?riei e "las? pe mâine ce po?ži face azi", dar c?, în cazul tramvaielor, a venit Â?i rândul ministerului s? adopte aceeaÂ?i deviz?. ??n aceaÂ?i lun?, ministrul comer?žului a f?cut o scurt? vizit? la Oradea. Motivul ei r?mâne un semn de întrebare. Cu aceast? ocazie, el a repetat promisiunile f?cute Â?i i-a promis din nou primarului c? aceast? mare dorin?ž? a or?denilor se va îndeplini cât de curând posibil.

Consiliul local a hot?rât s? înainteze un memoriu prin care s? urgenteze aprobarea cererii venite de la Oradea înc? de la 31 ianuarie 1899. Memoriul a fost motivat de deteriorarea pavajului de pe strada Principal?: aceasta nu putea fi asfaltat? pân? la montarea Â?inelor de cale ferat?.

La fel era situa?žia în fa?ža Palatului Finan?želor (acum Policlinica nr. 2) Â?i în Pia?ža Teatrului, unde se deschid str?zi noi, se l?rgesc altele. ??n luna decembrie a aceluiaÂ?i an, 1899, firma Kappel Â?i Fischer din Oradea Mare a înaintat o cerere Consiliului Local prin care solicita aprobarea de a introduce "omnibusul" automobil. Aceast? solicitare se baza pe întârzierea construirii liinilor de tramvai. Ini?žiatorii Â?i-au argumentat propunerea prin faptul c? benzina ar fi mult mai ieftin? decât curentul electric, deci mai rentabil?. Cele patru trasee propuse erau aproximativ la fel cu cele propuse pentru liniile tramvai. Pre?žul s-ar fi situat între 4 Â?i 10 fileri, iar autobuzele ar circula între orele 3 Â?i 23. Dac? oferta ar fi fost acceptat?, Oradea ar fi fost primul oraÂ? din Transilvania care ar fi dispus de un sistem de transport în comun bazat pe autobuze.

La 27 decembrie, din partea ministerului vine un r?spuns negativ. Proiectul trebuia rescris Â?i regândit. Acestui proiect i-a urmat o perioad? obscur? (28 decembrie 1899 - 11 iulie 1905) în care au avut loc discu?žii aprinse în leg?tur? cu tramvaiul or?dean Â?i viitorul acestuia. De multe ori proiectul s-a aflat la mic? distan?ž? de pierzanie, dar în final, la 11 iulie 1905, a început s? se concretizeze, odat? cu prima lovitur? de târn?cop pentru începerea construc?žiei. ??ntre timp, pe baza sentin?žei 4042/1905 a Tribunalului din Oradea, "Linia ferat? public? S.A. Oradea Mare" îÂ?i schimba numele în Calea Ferat? Or?Â?eneasc? Oradea Mare S.A (Grosswardeiner Stadtbahn Actiengesellschaft, Nagyv??radi V??rosi Vas??t Rt.)


Tramvaiul pe Str. Republicii.

Desf?Â?urarea lucr?rilor de construc?žii

AÂ?a cum se men?žioneaz? Â?i mai sus, la 11 iulie 1905, pe strada Clujului s-a dat prima lovitur? de târn?cop, care a marcat începrea lucr?rilor de construc?žie a liniei ferate electrice. TotuÂ?i acest lucru nu a adus pace Â?i liniÂ?te în urbea or?dean?. Au ap?rut discu?žii în privin?ža muncitorilor, dac? trebuiu angaja?ži muncitori or?deni sau nu, Â?i astfel s-a iscat un scandal, rezolvat pe cale amiabil?. La sfârÂ?itul lunii, se lucra de zor, cu toate for?žele de munc? posibile. La începutul lunii august s-a început montarea linilor sub conducerea inginerului Henrik Reichel, prima dat? în Pia?ža Teatrului, simultan cu lucr?rile de asfaltare. La începutul lui noiembrie 1905, lucr?rile erau în toi, astfel c? inginerul Reichel se preg?tea s? comande de la uzina din Gy??r, Ungaria, primele 12 vagoane care urmau s? circule în Oradea. ??n acelaÂ?i timp i-au fost înaintate ministerului comer?žului propunerile pentru sta?žiile de tramvai.

La 30 noiembrie 1905, întreprinderea Siemens-Schuckertwerke, r?spunz?toare de montarea liinilor, se apropria de sfârÂ?itul lucr?rii. Urma o nou? etap?, cea a mont?rii stâlpilor neces?ri pentru alimentarea tramvaielor cu curent electric. AceÂ?tia erau confec?žiona?ži din fier Â?i erau estetici. Pân? în ianuarie 1906 personalul care urma s? deserveasc? circula?žia era complet. Datorit? num?rului mare de cereri pentru un loc de munc?, la sediul provizoriu al întreprinderii de tramvaie (situate pe Z??ldfa ??tca "strada Arborele Verde") s-a afiÂ?at o t?bli?ž? care anun?ža c? "nu se mai primesc cereri pentru locuri de munc?". Au urmat dou? luni în care s-a discutat pre?žul biletelor, neajungându-se la un consens. ??n seara zilei de 1 martie 1906, pe la ora 20, pe traseul dintre actualele str?zi Prim?riei Â?i Independen?žei, primul tramvai a efectuat prima curs? de prob?. Vagoanele au fost înso?žite de or?deni afla?ži pe str?zi, totul vegheat de poli?žiÂ?tii urbei.

La 3 martie 1906 a fost dat publicit??žii Regulamentul de func?žionare a liniei electrice, elaborat de c?pitanul-Â?ef al poli?žiei oraÂ?ului Â?i aprobat de Consiliul municipal. Probele au continuat în timpul nop?žii, culminând pe 6 martie cu o apari?žie diurn? a tramvaiului.
Cotidianul Nagyv??rad (Oradea Mare) a dedicat acestui subiect un loc important pe prima pagin?, titrînd "Tramvaiul pe strada Principal?". Articolul începea astfel:

"S-a întâmplat marea minune, incredibilul senza?žional, care a f?cut s? fiarb? bravul sânge domol al or?deanului."


Un tramvai Siemens, fabricat la Gy??r, Ungaria; tramvaiul se afl? pe actuala strad? Republicii, circulând în direc?žia G?rii Principale.

O dat? memorabil?: 25 aprilie 1906

La începutul lunii aprilie, totul p?rea s? se îndrepte spre lansarea oficial? rapid? a tramvaiului, dar un nou conflict, din nou legat de pre?žul biletelor, a întârziat lansarea tramvaielor. TotuÂ?i, sâmb?t?, 21 aprilie 1906, Consiliul local a hot?rât ca marea deschidere s? aib? loc pe 25 aprilie. La 23 aprilie, adunarea Consiliului local a hot?rât ca biletele tip?rite deja s? fie folosite timp de 6 s?ptamâni, dup? care s? se revin? la sistemul propus. Banchetul care a precedat lansarea a avut loc la restaurantul "Pannonia" (ast?zi "Transilavania") Â?i a g?zduit peste 200 de persone. Cuvântarea inaugural? a fost rostit? de primarul Rimler K??roly. Ziua care a urmat a fost una memorabil?.

"...iar în aceast? diminea?ž? - va fi bine s? se fixeze în mod deosebit aceast? dat?: 25 aprilie 1906 - a pornit tramvaiul or?dean. ??n alt oraÂ? de provincie un asemenea eveniment este minunea minunilor, dar la noi, unde ritmul dezvolt?rii face paÂ?i fapt pentru care de mult? vreme era deja preg?tit orice or?dean adev?rat. Acum, când splendidele vagoane de tramvai br?zdeaz? str?zile ca fulgerul, acum se pune întrebarea: Cum ar putea fi oare imaginat? Oradea, acest puternic focar de cultur?, f?r? linie ferat? electric??" - Ziarul Nagyvarad - 25 aprilie 1906

??n prima zi de func?žionare, s-au vândut peste 5.100 de bilete. Peste o s?pt?mân?, toat? lumea era de accord c? tramvaiul or?dean este un succes. Micile accidente din primele zile nu au eclipsat acest mare eveniment prin care trecea urbea or?dean?. Incidentele au ap?rut din cauza neglijen?žei vizitiilor, neinstrui?ži suficient pentru traficul al?turi de tramvaie, sau din cauza îmbulzelii.

Sursa: De la o sta?žie la alta (2006), Editura Arca; autori: Borcea Liviu, Apan Mihai, Moisa Gabriel
 
Frumoasa descriere ... dupa cate stiu in Oradea a mai existat si transport de marfa pe sinele de tramvai realizat cu niste simpatice tramvaie care seamana cu E69 . :lol: Partea mai interesanta este ca 2 din cele 3 tramvaie au fost construite la ARAD in anul 1906 !
Link : http://www.istvan.home.ro/keret.htm
Oare ce s-a mai intamplat cu aceste 3 tramvaie ? Poate are cineva cateva poze mai recente ?