Liniile înguste din Dobrogea

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Gam3

Moderator
Super Moderator
Trenulist
18 Iunie 2016
6.031
2.557
Ia?i
LOCATION
Iași
de pe pagina facebook - CFR Infrastructura Constanta

" De Liniile înguste de cale ferat? sunt folosite în special în exploat?rile forestiere sau ca linii care deservesc complexele industriale. De?i ne-am a?tepta mai pu?in ca liniile cu ecartament îngust s? fie construite ?i în Dobrogea, ele au existat în jude?ul Tulcea.
„În Dobrogea, liniile înguste au fost folosite pentru uz industrial, de la începutul sec. XX. Una dintre liniile cu ecartament îngust a fost la Cariera Turcoaia, pe malul Dun?rii, fiind utilizat? pentru transportul materialelor provenite din carier?, folosite la construc?iile hidrotehnice. Pentru remorcarea vagone?ilor înc?rca?i cu piatr?, la început se foloseau locomotivele cu abur. Exist? ?i o carte po?tal? din 1905, ce ilustreaz? o locomotiv? cu abur care tr?gea ni?te vagone?i pe aceast? linie îngust?. Linia pornea de la Cariera Turcoaia, pân? în Portul Turcoaia, de la Dun?re, unde piatra era înc?rcat? în ?lepuri ?i, mai târziu, în barje. Exploatarea se numea Iacobdeal, iar pe traseul liniei exista ?i un tunel. Urmele fostului traseu se mai pot vedea ?i ast?zi”, afl?m de la directorul Muzeului CFR, Mircea Doroban?u.
O alt? linie îngust? a fost la M?cin, fiind folosit? tot pentru a aproviziona cu piatr?, construc?iile hidrotehnice de pe malurile Dun?rii.
Cea de-a treia linie cu ecartament îngust care a existat în Dobrogea, a avut un traseu care se racorda la linia Medgidia-Tulcea.
„La Baia Dobrogea era o linie îngust?, care mergea pân? la Mina de la Altân Tepe. Acolo era o exploatare de cupru, de unde se extr?gea minereul ?i se înc?rca în vagoane.
Linia îngust? a fost construit? de c?tre trupele germane de ocupa?ie, în timpul Primului R?zboi Mondial. Ecartamentul era de 0,60 m, iar linia avea o lungime de 21 km + 282 m ?i pornea din sta?ia Hamangia (acum Baia Dobrogea) pân? la Mina de Cupru de la Altân Tepe.
Înc? se mai vede bunc?rul de la Mina Altân Tepe, din jude?ul Tulcea. Linia traversa prin spatele blocurilor, ocolea toat? localitatea ?i avea un traseu foarte frumos, care mergea pân? la localitatea Ceamurlia de Sus, unde, din gara cu acela?i nume, mai exista un racord la o carier? de piatr?. Din aceast? linie se mai pot vedea r?m??i?ele pode?elor ?i ale traseului. Dup? localitatea Ceamurlia de Sus, linia traversa ?oseaua care merge c?tre Altân Tepe ?i ruta urma pe o vale aproximativ perpendicular? pe traseul liniei Medgidia – Tulcea, în zona localit??ii Baia Dobrogea. Linia îngust? traversa ?oseaua Constan?a – Tulcea ?i, unde este ie?irea din sta?ia Baia Dobrogea, pe partea cu ?oseaua erau remiza de locomotive ?i triajul unde erau ?inute vagoanele de linie îngust?. Ultima dat?, pe aceast? linie îngust? au fost folosite locomotive hidraulice de 450 CP de tip L-45-H, f?cute la Uzinele 23 August.
Locomotivele urcau vagoanele goale la Mina Altân Tepe ?i remorcau trenul înc?rcat cu minereu, pân? la Baia Dobrogea. Exist? ?i ast?zi o ramp? de piatr? pe care vagoanele de cale îngust? erau împinse cu locomotiva pentru a fi desc?rcate. Aveau o estacad? ?i, de pe acesta, minereul se desc?rca din vagoanele de linie îngust? în cele de ecartament normal”, afirm? directorul Muzeului CFR, Mircea Doroban?u.
Liniile cu ecartament îngust nu mai exist? în exploatare în Dobrogea, deoarece au fost desfiin?ate dup? anii ’90. Totu?i, este foarte posibil ca fragmente din acestea s? se mai afle sub p?mânt. Liniile au fost demontate, îns?, la Ceamurlia de Sus mai pot fi v?zute r?m??i?ele sta?iei ?i ale podurilor.
Fotografiile sunt realizate de Mircea Doroban?u, directorul Muzeului CFR "

 

Ata?amente

  • Linii inguste Dobrogea - Mircea Doroban?u, directorul Muzeului CFR (2).jpg
    Linii inguste Dobrogea - Mircea Doroban?u, directorul Muzeului CFR (2).jpg
    91,2 KB · Vizualiz?ri: 11
  • Linii inguste Dobrogea - Mircea Doroban?u, directorul Muzeului CFR (3).jpg
    Linii inguste Dobrogea - Mircea Doroban?u, directorul Muzeului CFR (3).jpg
    68,2 KB · Vizualiz?ri: 8
  • Linii inguste Dobrogea - Mircea Doroban?u, directorul Muzeului CFR (4).jpg
    Linii inguste Dobrogea - Mircea Doroban?u, directorul Muzeului CFR (4).jpg
    45,8 KB · Vizualiz?ri: 8
  • Linii inguste Dobrogea - Mircea Doroban?u, directorul Muzeului CFR (5).jpg
    Linii inguste Dobrogea - Mircea Doroban?u, directorul Muzeului CFR (5).jpg
    41,9 KB · Vizualiz?ri: 8
  • Linii inguste Dobrogea - Mircea Doroban?u, directorul Muzeului CFR (6).jpg
    Linii inguste Dobrogea - Mircea Doroban?u, directorul Muzeului CFR (6).jpg
    151,6 KB · Vizualiz?ri: 10
  • Linii inguste Dobrogea - Mircea Doroban?u, directorul Muzeului CFR (1).jpg
    Linii inguste Dobrogea - Mircea Doroban?u, directorul Muzeului CFR (1).jpg
    363,9 KB · Vizualiz?ri: 12
o documentare a liniei spre Altîn Tepe am gasit pe forum

https://www.****/viewtopic.php?f=258&t=3192&p=33429&hilit=baia+dobrogea#p33429


la Altîn Tepe a fost experimentat si proiectul lui Henri Coanda de tren hiperloop. O sa caut reportajul.
 
Am o nelmurire: L45H pe ecartament 600 mm? Ecartamentul de 600 mm era specific liniilor/material Decauville.