- 13 Mai 2008
- 668
- 8
- LOCATION
- Falticeni, Pascani, Bucuresti
12 septembrie 2008 -=- M502, M401: Excursie FeRoviaR?? Vatra Dornei ââ??â?? Ilva Mic?? ââ??â?? Beclean pe Some?<i></i>
Nu ?tiu câte ???ri din aceast?? lume au relieful atât de bine propor?ionat ca cel al României. Tot atâta câmpie, tot atâta deal, tot atâta munteââ??Â? Trenul Accelerat Ia?i ââ??â?? Timi?oara Nord, în parcursul s??u de aproape 800 de kilometri, pleac?? dintre dealurile Ia?ilor, parcurge Mun?ii Carpa?i Orientali ?i Occidentali ?i î?i încheie c??l??toria în c??lduroasa Câmpie de Vest. O c??l??torie cu acest tren î?i ofer?? un bun prilej de a cunoa?te ?ara cu aproape toate formele ei de relief.
Pasionat de geografie, de natur??, înnebunit dup?? plimb??rile cu trenul, dup?? tumultul vagoanelor ?i locomotivelor pe drumul de fier, ziua de 12 septembrie 2008 m?? g??sea pe linia 502, Suceava ââ??â?? Ilva Mic??. Din reportajul anterior (prezentare traseu Suceava ââ??â?? Vatra Dornei) a?i aflat c?? hot??râsem s?? fug ?i mai departe din Vatra Dornei, s?? ajung pân?? la Beclean pe Some?. Era abia ora 10, iar kilometrii de cale ferat?? construi?i acum mai bine de 70 de ani în urm?? aveau s?? primeasc?? vizita mea.<i></i>
Trenul Accelerat Ia?i - Timi?oara Nord pe viaductul Larion<i></i>
în câteva cuvinte, specificul liniei Vatra Dornei ââ??â?? Ilva Mic?? (sau, mai bine zis, Floreni ââ??â?? Ilva Mic??, pentru c?? despre linia Vatra Dornei ââ??â?? Floreni ââ??â?? Dorni?oara am pomenit câteva cuvinte în reportajul anterior), se poate rezuma astfel: aceast?? cale ferat?? a realizat leg??tura nordic?? dintre Bucovina ?i Transilvania, construc?ia ei s-a întins pe durata a peste 4 decenii. Pe o por?iune de doar 20 de kilometri, între sta?ia Gr??dini?a ?i Lunca Ilvei, trenul trece prin nu mai pu?in de 9 tunele (cel mai lung, Tunelul Mare ââ??â?? 856 de metri), trece peste 12 viaducte. Aceast?? densitate de lucr??ri de art?? este de neegalat în România, fapt ce face din linia Ilva Mic?? ââ??â?? Vatra Dornei o realizare româneasc?? extraordinar?? pe materie de construc?ii FeRoviaRe. Traseul nu este nici el mai prejos: se urc?? de la 849 de metri din Vatra Dornei la 874 de metri cât indic?? altitudinea în sta?ia Gr??dini?a, urmând s?? coboare pân?? la Ilva Mic?? la 393 de metri.
La acest proiect au muncit peste 20.000 de oameni, ?i-au mutat casele ?i familiile pe ?antierul de lucru, în timp ce la 18 decembrie 1938 linia Ilva Mic?? - Vatra Dornei a fost inaugurat?? ?i dat?? în exploatare. Mânia celui de-al doilea r??zboi mondial a distrus aceast?? linie doar dup?? 5 ani, în august 1944 în timpul retragerii germane, dar cu eforturi sus?inute aceasta a fost redat?? în circula?ie la 2 noiembrie 1947.
Dragii mei, v?? invit s?? parcurgem în cei 123 de kilometri (Vatra Dornei ââ??â?? Beclean pe Some?), un alt Col? de Rai al României, unde natura a r??mas la ea acas??, unde natura este deranjat?? când ?i când doar de un ?uier de tren, unde natura care înainte desp??r?ea românii transilv??neni de românii moldoveni, acum este str??b??tut??, rapid, doar cu trenul.<i></i>
10:40<i></i>
Dup?? ce am vizitat Parcul cu veveri?e din Vatra Dornei, mi-am îndreptat pasul c??tre Gara Vatra Dornei. La 10 ?i 57 avea s?? vin?? dinspre Ia?i Trenul Accelerat Ia?i ââ??â?? Timi?oara Nord. Aveam bilet la el ?i abia a?tept??m s?? încep c??l??toria prin tunelurile ?i peste viaductele de pe traseu.
Gara Vatra Dornei - loc de îmbarcare în trenul spre Beclean pe Some?<i></i>
Un tren fran?uzesc pe t??râm dornean<i></i>
Osia montat??, simbolul etern al feroviarilor<i></i>
11:10<i></i>
Cu o întârziere de 20 de minute, trenul Accelerat 1833/1836, Ia?i - Timi?oara Nord, poposea în Gara Vatra Dornei, c??l??torii fiind pe pozi?ii ?i gata de urcare.
Locomotiva trenului Accelerat de Timi?oara sosea în Gara Vatra Dornei<i></i>
11:20<i></i>
Ce alt?? sta?iune româneasc?? de mic?? ?i frumoas?? dimensiune ca Vatra Dornei are pe teritoriul ei dou?? g??ri?! Castelul feroviar cu un stil arhitectural caracateristic localit???ilor montane austriece, construit la începutul secolului XX la comanda vrednicului primar Vasile Deac, reprezint?? ?i acum un punct de oprire pentru cei dornici de o sta?iune lini?tit??, cu tratamente balneare, cu pârtii de schi, cu un decor natural de excep?ie. Gara Vatra Dornei B??i, , se afla pe linia ferata Bucuresti-Suceava-Vatra Dornei sau pe linia Cluj-Napoca ââ??â?? Ilva Mica - Suceava.<i></i>
Peronul G??rii Vatra Dornei B??i<i></i>
în drum spre Floreni<i></i>
Semnal prevestitor pe linia 502, Suceava - Ilva Mic??<i></i>
Curbele se inte?esc, profilul se îngreuneaz??<i></i>
Vârful Ou?oru din Mun?ii Suhard, la orizont<i></i>
LDH25-024 a Romanel Vatra Dornei<i></i>
11:30<i></i>
Dup?? ce am p??r??sit t??râmul Dornelor, în fa??? se ar??tau Mun?ii Suhardului. Trenul urma s?? treac?? prin halta Ro?u ?i Gara Floreni.
De?i linia Floreni ââ??â?? Ilva Mic?? a fost inaugurat?? la 18 decembrie 1938, între Vatra Dornei ?i Co?na , au circulat trenuri de c??l??tori înc?? de la 20 martie 1938, pentru ca la 18 august 1938, s?? se ajung?? la Gr??dini?a.
Traseul Vatra Dornei ââ??â?? Ilva Mic?? urc?? pre? de 13 kilometri de la altitudinea de 789 de metri din Vatra Dornei pân?? în sta?ia Gr??dini?a (874 de metri), dup?? care coboar?? pe o distan??? de 49 de kilometri pân?? în sta?ia Ilva Mic?? aflat?? la cota de 393 metri
Tot înainte, prin verdea???, c??tre Floreni<i></i>
Râul Dorna curgea repede ?i paralel cu calea ferat??<i></i>
Culori ro?iatice începeau s?? aduc?? aminte de toamn??<i></i>
Al dumneavoastr??, c??l??tor pe c??ile ferate ale patriei<i></i>
Comuna Dorna Candrenilor<i></i>
Copaci, p??duri, verdea??? peste tot<i></i>
Ce umbr?? racoroas?? ofer?? ace?ti copaci pe timp de var??<i></i>
Trecere la nivel a DN 17 cu calea ferat??<i></i>
Masive muntoase se v??d în dep??rtare... <i></i>
în Gara Floreni am fost surprins s?? observ o locomotiv?? diesel-hidraulic?? de culoare verde, cu seria 81-0402-8. Aceasta manevra vagoane refrigente la depozitul local al Coca Cola România. Ce bine c?? pe atunci înc?? se mai transporta ap?? mineral?? cu trenul...
Trenul intra în Gara Floreni<i></i>
Vagoane refrigerente cu ap?? mineral??<i></i>
LDH-402 manevrând vagoane de marf?? de tip I<i></i>
Vagoane de marf?? în Gara Floreni<i></i>
Vagon de marf?? Roos cu ?epu?e lungi ?i pere?i laterali fic?i<i></i>
Conform monografiei c??ii ferate D??rm??ne?ti ââ??â?? Vatra Dornei ââ??â?? Dorni?oara ap??rut?? în cartea d-nului ing. Radu Bellu, ââ??ÂMica monografie a C??ilor Ferate din România. Volumul VI, Liniile regionalei de cale ferat?? Ia?iââ??Â, linia Vatra Dornei ââ??â?? Dorni?oara a fost construit?? ?i inaugurat?? la 1 august 1915 de Imperiul Austro-Ungar pentru a evacua materialul rulant ?i bunurile din Bucovina ?i Transilvania, Direc?ia C??ilor Ferate Militare ale Armatei Austro-Ungare. Aceast?? cale ferat?? a fost construit?? în prelungirea c??ii ferate D??rm??ne?ti ââ??â?? Vatra Dornei ?i a avut o func?ie militar?? pentru a realiza leg??tura transcarpatic?? ââ??Âbenzino-electric??ââ?? Dorni?oara ââ??â?? Tiha Bârg??ului dat?? în func?ionare la 15 august 1915 de armata Austro-Ungar??.<i></i>
Peronul G??rii Floreni<i></i>
Gara Floreni<i></i>
11:40<i></i>
în urma introducerii locomotivelor electrice la remorcarea trenurilor pe linia Suceava - Câmpulung Est - Vatra Dornei - Ilva Mic??, activitatea în remiza Vatra Dornei a sc??zut considerabil, limitându-se la remizarea locomotivelor ?i completarea cu motorin?? la locomotivele diesel.
Aceasta dup?? ce, prin 1950, se studia posibilitatea reamenaj??rii unui depou pentru locomotive cu aburi care ar fi urmat amplasat în zona unde este în prezent Halta Ro?u, spre Floreni, înlocuindu-l pe cel de la Câmpulung Est sau cel de aici, al c??ror teren nu mai permitea extinderile care se doreau la acea vreme.
Râul Dorna, admirat de dup?? vegeta?ia bogat?? a locului<i></i>
Bucovino, plai cu dor<i></i>
Trenul cu vagoane ro?ii, înaintând spre Ilva Mic??<i></i>
De aici, drumul rutier 17 o lua spre Bistri?a, trenul - spre Ilva Mic??<i></i>
Calea ferat?? spre Dorni?oara, linia 516<i></i>
????inutul Co?nei<i></i>
Aten?ie, urmeaz?? zon?? neutr??! <i></i>
Domnule mecanic, mâna pe butonul disjunctorului<i></i>
B??ga?i tensiune în motoare, domnule mecanic! <i></i>
De?i cam sup??ra?i, norii se ab?ineau de la plâns<i></i>
Dragi cititori, teritoriul pe care îl str??b??team ?i poate fi v??zut ?i în imaginile prezentate avea s?? fie construit pe durata a mai multor decenii, dup?? un istoric tumultos, dar victorios. în anul 1898 a fost întocmit primul proiect pentru o cale ferat?? de munte care s?? lege Bucovina de Transilvania. Primele lucr??ri la calea ferat?? Ilva Mic?? - Vatra Dornei au fost începute în 1915 de Armata Austro - Ungar??, în scopuri strategice. Lucr??rile au fost abandonate dup?? 1 decembrie 1918, când teritoriul Bucovinei ?i a Transilvaniei s-a alipit României Mari.
Dup?? încerc??ri nereu?ite de continuare a lucr??rilor cu diferite antreprize particulare de construc?ii (1919 - 1924), lucr??rile au fost abandonate timp de 10 ani (1924 -1934), fiind reluate între anii 1934 - 1938 (printr-un efort de voin??? al Direc?iei Generale CFR ?i al Armatei Române). Astfel, calea ferat?? Ilva Mica - Vatra Dornei a fost inaugurat?? la 18 decembrie 1938, linia func?ionând pân?? în toamna anului 1944, când armatele germano - ungare în retragere au distrus-o. Dup?? reconstruc?ia ei, a fost redeschis?? circula?iei la 2 noiembrie 1947.<i></i>
Spre Gr??dini?a<i></i>
Trenul Accelerat de Timi?oara intra în P??durea T??tarului<i></i>
în apropiere de sta?ia Gr??dini?a<i></i>
între doua p??duri, calea ferat?? era linia de hotar dintre ele<i></i>
împro?ca?i cu verde<i></i>
Poienita de la Tataru<i></i>
11:50<i></i>
A?a cum spuneam mai sus, dragii mei cititori, construc?ia unei linii care urma s?? uneasc?? Transilvania de Bucovina la patria mam?? a devenit de o deosebit?? importan??? economic??. Circula?ia în nordul ???rii f??cându-se de la Cern??u?i la Satu Mare prin Polonia ?i Cehoslovacia. C??l??toria, posibil?? înc?? de la 5 mai 1930, dura între 14 ?i 18 ore, iar c??l??torii nu aveau voie s?? coboare din tren, s?? predea obiecte, alimente etc. întrucât cei 424 de kilometri erau parcur?i f??r?? pa?aport. Fotografia de mai jos preluat?? din Construc?ii pentru Transporturi în România ilustreaz?? mai bine drumul de fier întortocheat ce lega, indirect, Transilvania de Moldova.<i></i>
Harta Transilvania - Bucovina - Moldova<i></i>
Astfel, Consiliul Dirigent Român din Transilvania, înfiin?ase o ââ??ÂDirec?ie de Edificareââ?? cu sediul la Bistri?a, îns??rcinat cu realizarea liniei Ilva Mic?? - Vatra Dornei. Era prima mare lucrare care se executa la noi în ?ar??, fapt evident ?i prin m??surile luate. An de an, din 1919 ?i pân?? în 1938, activitatea lucr??rilor se intensific??, astfel c?? la 26 octombrie 1936 se dau în circula?ie primii 25 de km de la Ilva Mic?? la Ilva Mare.
Dar eu eram în 2008, intram pe teritoriul viaductelor ?i a tunelelor dintre sta?iile Gr??dini?a ?i Lunca Ilvei. Dar pân?? a vorbi despre aceste lucr??ri de arte, haide?i s?? vedem ce ne oferea peisajul liniei 502ââ??Â?
înapoi la umbra coniferelor<i></i>
Liniile sta?iei Gr??dini?a<i></i>
Verde ?i lemn din bel?ug<i></i>
Gr??dini?a se afl?? la altitudinea de 892 de metri dup?? ce se pleac?? de la atitudinea de 789 metri la cât este situat?? sta?ia(unea) Vatra Dornei ?i trece pe la Floreni la altitudinea de 837 de metri.
Sta?ia Gr??dini?a<i></i>
??Ë?i casa, ?i ma?ina de munte<i></i>
P??r??seam sta?ia Gr??dini?a<i></i>
Din n c??i ferate existente în sta?ie, M502 se rezuma la o singur?? linie<i></i>
Spre Larion<i></i>
Alunec??ri fine de teren<i></i>
De?i înal?i, coniferii falnici erau r??pu?i de razele soarelui<i></i>
Lucr??ri de fixare a terenului accidentat <i></i>
Zid de piatr?? construit pentru protec?ia c??ii ferate de terenul accidentat al Podi?ului Silhoasa<i></i>
Foi?or la intrarea pe un viaduct de coast??<i></i>
Ie?ire din tunelul IX<i></i>
Viaductul Tunelului IX<i></i>
Spre Sta?ia Larion<i></i>
în vitez??, pe linia Vatra Dornei - Ilva Mic??<i></i>
Foi?or înainte de Viaductul Sercel<i></i>
Trenul Accelerat Ia?i ââ??â?? Timi?oara Nord, pe viaductul Sercel<i></i>
Viaductul Sercel, uneori mai înalt decât brazii din împrejur<i></i>
Pârâul Sercel ?i un drum forestier<i></i>
Finalul viaductului Sercel<i></i>
Spre Sta?ia Larion<i></i>
în Tunelul 8<i></i>
Ie?ire din tunelul 8<i></i>
în câteva clipe, aveam sa trecem prin dreptul sta?iei Larion<i></i>
Gara Larion ?i oamenii de la linie<i></i>
O pancard?? de ??Ë?antier în Lucru a tunelului 7 Larion<i></i>
12:00<i></i>
Dup?? un efort sus?inut de înc?? aproape doi ani (?i care a constituit o ?coal?? pentru cei tineri ?i o experien??? în plus pentru cei mai în vârst??) a fost terminat?? ?i por?iunea cea mai grea de traseu, cu o serie de serpentine, cu cinci viaducte ?i ?ase tuneluri, dintre sta?iile Silhoasa ?i Gr??dini?a, astfel c?? la data de 18 decembrie 1938 linia Ilva Mic?? - Vatra Dornei a fost inaugurat?? ?i dat?? în exploatare.
Pe întregul traseu au fost executate 7 viaducte de coast??. Acestea au fost neprev??zute în proiectul ini?ial, ele au devenit necesare în câteva locuri, unde profilul mixt al platformei nu a putut fi stabilizat cu ziduri de sprijin.
Harta Vatra Dornei - Ilva Mic??<i></i>
Intrare în Tunelul 7 Larion<i></i>
Ie?ire din Tunelul 7 Larion<i></i>
Utilaje forestiere lâng?? Sta?ia Larion<i></i>
Spre Sta?ia Silhoasa<i></i>
Trenul ro?u pe un viaduct de coast?? între Larion ?i Silhoasa<i></i>
Cele 9 tunele, având o distan??? însumat?? de 2.384 metri, dintre care cel mai lung - Tunelul Mare - 856 metri, au fost executate în majoritate numai în regie, prin metoda austriac??, aceasta adaptându-se cel mai bine la natura stâncoas?? a terenului, care nu a dat probleme deosebite de execu?ie.
Intrare în tunelul 6<i></i>
Ie?ire din tunelul 6<i></i>
Conifere din Mun?ii Bârg??ului<i></i>
Intrare în tunelul 5<i></i>
Ie?ire din tunelul 5<i></i>
Toate viaductele sunt situate în curb??, cu raze între 300 ?i 410 metri, iar în??l?imea în firul v??ii, la cota traversei, atinge la viaductul Larion, cel mai impresionant dintre ele, 33,5 m. Funda?iile, în general de medie adâncime, au atins, la una din pilele viaductului R??chi?ii, cota de fundare de ââ??Â-14ââ?? metri.
Trenul Accelerat Ia?i ââ??â?? Timi?oara Nord pe viaductul Larion<i></i>
P??durea virgin?? româneasc?? din Mun?ii Bârg??ului<i></i>
Ie?ire de pe viaductul Larion<i></i>
Spre Sta?ia Silhoasa<i></i>
Intrare în tunelul 4<i></i>
Ie?ire din Tunelul 4<i></i>
Mai spunem c?? pe linia Ilva Mic?? ââ??â?? Vatra Dornei s-au executat, între 1934 ?i 1938, 60 de pode?e dalate de 1-2 metri deschidere ?i ?apte pode?e mai mari, cu deschiderea de 5 metri. Din punct de vedere social, amintim c?? în prim??vara anului 1938 existau în incinta ?antierului peste 20.000 de oameni (civili, militari, meseria?i cu familiile lor, inclusiv personalul de la antreprize).
Viaductul R??chi?i<i></i>
Intrare în Tunelul 3<i></i>
Vedere a Viaductului R??chi?i<i></i>
Intrare în Tunelul 3<i></i>
Viaductul Ro?ia<i></i>
Viaductul Ro?ia<i></i>
Ie?ire din tunelul 3<i></i>
P??r??seam por?iunea de linie Gr??dini?a ââ??â?? Silhoasa<i></i>
Intrare în Sta?ia Silhoasa<i></i>
Gara Silhoasa<i></i>
Ie?ire din Gara Silhoasa<i></i>
Tunelul 2<i></i>
Ie?ire din Tunelul 2<i></i>
12:10<i></i>
La 26 noiembrie 1936 se termin?? tronsonul de linie de la Ilva Mic?? (altitudinea 393 m) la Ilva Mare ?i începe circula?ia trenurilor de c??l??tori care erau prev??zute deja în mersul trenurilor din anul 1937. De la Ilva Mare la Lunca Ilvei (altitudinea 677 de metri), trenurile de c??l??tori au circulat începând cu luna mai 1938, când s-au definitivat lucr??rile pe acest tronson.
Trenul ie?ea din teritoriul tunelelor ?i viaductelor de pe linia Suceava - Ilva Mic??<i></i>
Peisaj specific unei depresiuni din Mun?ii Suhardului<i></i>
Spre Sta?ia Lunca Ilvei<i></i>
De pe aici izvor???te Râul Ilva<i></i>
Localitatea Lunca Ilvei ?i Trenul Accelerat Ia?i ââ??â?? Timi?oara Nord<i></i>
Combinat de prelucrare a lemnului lâng?? Lunca Ilvei<i></i>
Nu ?tiu câte ???ri din aceast?? lume au relieful atât de bine propor?ionat ca cel al României. Tot atâta câmpie, tot atâta deal, tot atâta munteââ??Â? Trenul Accelerat Ia?i ââ??â?? Timi?oara Nord, în parcursul s??u de aproape 800 de kilometri, pleac?? dintre dealurile Ia?ilor, parcurge Mun?ii Carpa?i Orientali ?i Occidentali ?i î?i încheie c??l??toria în c??lduroasa Câmpie de Vest. O c??l??torie cu acest tren î?i ofer?? un bun prilej de a cunoa?te ?ara cu aproape toate formele ei de relief.
Pasionat de geografie, de natur??, înnebunit dup?? plimb??rile cu trenul, dup?? tumultul vagoanelor ?i locomotivelor pe drumul de fier, ziua de 12 septembrie 2008 m?? g??sea pe linia 502, Suceava ââ??â?? Ilva Mic??. Din reportajul anterior (prezentare traseu Suceava ââ??â?? Vatra Dornei) a?i aflat c?? hot??râsem s?? fug ?i mai departe din Vatra Dornei, s?? ajung pân?? la Beclean pe Some?. Era abia ora 10, iar kilometrii de cale ferat?? construi?i acum mai bine de 70 de ani în urm?? aveau s?? primeasc?? vizita mea.<i></i>
Trenul Accelerat Ia?i - Timi?oara Nord pe viaductul Larion<i></i>
în câteva cuvinte, specificul liniei Vatra Dornei ââ??â?? Ilva Mic?? (sau, mai bine zis, Floreni ââ??â?? Ilva Mic??, pentru c?? despre linia Vatra Dornei ââ??â?? Floreni ââ??â?? Dorni?oara am pomenit câteva cuvinte în reportajul anterior), se poate rezuma astfel: aceast?? cale ferat?? a realizat leg??tura nordic?? dintre Bucovina ?i Transilvania, construc?ia ei s-a întins pe durata a peste 4 decenii. Pe o por?iune de doar 20 de kilometri, între sta?ia Gr??dini?a ?i Lunca Ilvei, trenul trece prin nu mai pu?in de 9 tunele (cel mai lung, Tunelul Mare ââ??â?? 856 de metri), trece peste 12 viaducte. Aceast?? densitate de lucr??ri de art?? este de neegalat în România, fapt ce face din linia Ilva Mic?? ââ??â?? Vatra Dornei o realizare româneasc?? extraordinar?? pe materie de construc?ii FeRoviaRe. Traseul nu este nici el mai prejos: se urc?? de la 849 de metri din Vatra Dornei la 874 de metri cât indic?? altitudinea în sta?ia Gr??dini?a, urmând s?? coboare pân?? la Ilva Mic?? la 393 de metri.
La acest proiect au muncit peste 20.000 de oameni, ?i-au mutat casele ?i familiile pe ?antierul de lucru, în timp ce la 18 decembrie 1938 linia Ilva Mic?? - Vatra Dornei a fost inaugurat?? ?i dat?? în exploatare. Mânia celui de-al doilea r??zboi mondial a distrus aceast?? linie doar dup?? 5 ani, în august 1944 în timpul retragerii germane, dar cu eforturi sus?inute aceasta a fost redat?? în circula?ie la 2 noiembrie 1947.
Dragii mei, v?? invit s?? parcurgem în cei 123 de kilometri (Vatra Dornei ââ??â?? Beclean pe Some?), un alt Col? de Rai al României, unde natura a r??mas la ea acas??, unde natura este deranjat?? când ?i când doar de un ?uier de tren, unde natura care înainte desp??r?ea românii transilv??neni de românii moldoveni, acum este str??b??tut??, rapid, doar cu trenul.<i></i>
10:40<i></i>
Dup?? ce am vizitat Parcul cu veveri?e din Vatra Dornei, mi-am îndreptat pasul c??tre Gara Vatra Dornei. La 10 ?i 57 avea s?? vin?? dinspre Ia?i Trenul Accelerat Ia?i ââ??â?? Timi?oara Nord. Aveam bilet la el ?i abia a?tept??m s?? încep c??l??toria prin tunelurile ?i peste viaductele de pe traseu.
Gara Vatra Dornei - loc de îmbarcare în trenul spre Beclean pe Some?<i></i>
Un tren fran?uzesc pe t??râm dornean<i></i>
Osia montat??, simbolul etern al feroviarilor<i></i>
11:10<i></i>
Cu o întârziere de 20 de minute, trenul Accelerat 1833/1836, Ia?i - Timi?oara Nord, poposea în Gara Vatra Dornei, c??l??torii fiind pe pozi?ii ?i gata de urcare.
Locomotiva trenului Accelerat de Timi?oara sosea în Gara Vatra Dornei<i></i>
11:20<i></i>
Ce alt?? sta?iune româneasc?? de mic?? ?i frumoas?? dimensiune ca Vatra Dornei are pe teritoriul ei dou?? g??ri?! Castelul feroviar cu un stil arhitectural caracateristic localit???ilor montane austriece, construit la începutul secolului XX la comanda vrednicului primar Vasile Deac, reprezint?? ?i acum un punct de oprire pentru cei dornici de o sta?iune lini?tit??, cu tratamente balneare, cu pârtii de schi, cu un decor natural de excep?ie. Gara Vatra Dornei B??i, , se afla pe linia ferata Bucuresti-Suceava-Vatra Dornei sau pe linia Cluj-Napoca ââ??â?? Ilva Mica - Suceava.<i></i>
Peronul G??rii Vatra Dornei B??i<i></i>
în drum spre Floreni<i></i>
Semnal prevestitor pe linia 502, Suceava - Ilva Mic??<i></i>
Curbele se inte?esc, profilul se îngreuneaz??<i></i>
Vârful Ou?oru din Mun?ii Suhard, la orizont<i></i>
LDH25-024 a Romanel Vatra Dornei<i></i>
11:30<i></i>
Dup?? ce am p??r??sit t??râmul Dornelor, în fa??? se ar??tau Mun?ii Suhardului. Trenul urma s?? treac?? prin halta Ro?u ?i Gara Floreni.
De?i linia Floreni ââ??â?? Ilva Mic?? a fost inaugurat?? la 18 decembrie 1938, între Vatra Dornei ?i Co?na , au circulat trenuri de c??l??tori înc?? de la 20 martie 1938, pentru ca la 18 august 1938, s?? se ajung?? la Gr??dini?a.
Traseul Vatra Dornei ââ??â?? Ilva Mic?? urc?? pre? de 13 kilometri de la altitudinea de 789 de metri din Vatra Dornei pân?? în sta?ia Gr??dini?a (874 de metri), dup?? care coboar?? pe o distan??? de 49 de kilometri pân?? în sta?ia Ilva Mic?? aflat?? la cota de 393 metri
Tot înainte, prin verdea???, c??tre Floreni<i></i>
Râul Dorna curgea repede ?i paralel cu calea ferat??<i></i>
Culori ro?iatice începeau s?? aduc?? aminte de toamn??<i></i>
Al dumneavoastr??, c??l??tor pe c??ile ferate ale patriei<i></i>
Comuna Dorna Candrenilor<i></i>
Copaci, p??duri, verdea??? peste tot<i></i>
Ce umbr?? racoroas?? ofer?? ace?ti copaci pe timp de var??<i></i>
Trecere la nivel a DN 17 cu calea ferat??<i></i>
Masive muntoase se v??d în dep??rtare... <i></i>
în Gara Floreni am fost surprins s?? observ o locomotiv?? diesel-hidraulic?? de culoare verde, cu seria 81-0402-8. Aceasta manevra vagoane refrigente la depozitul local al Coca Cola România. Ce bine c?? pe atunci înc?? se mai transporta ap?? mineral?? cu trenul...
Trenul intra în Gara Floreni<i></i>
Vagoane refrigerente cu ap?? mineral??<i></i>
LDH-402 manevrând vagoane de marf?? de tip I<i></i>
Vagoane de marf?? în Gara Floreni<i></i>
Vagon de marf?? Roos cu ?epu?e lungi ?i pere?i laterali fic?i<i></i>
Conform monografiei c??ii ferate D??rm??ne?ti ââ??â?? Vatra Dornei ââ??â?? Dorni?oara ap??rut?? în cartea d-nului ing. Radu Bellu, ââ??ÂMica monografie a C??ilor Ferate din România. Volumul VI, Liniile regionalei de cale ferat?? Ia?iââ??Â, linia Vatra Dornei ââ??â?? Dorni?oara a fost construit?? ?i inaugurat?? la 1 august 1915 de Imperiul Austro-Ungar pentru a evacua materialul rulant ?i bunurile din Bucovina ?i Transilvania, Direc?ia C??ilor Ferate Militare ale Armatei Austro-Ungare. Aceast?? cale ferat?? a fost construit?? în prelungirea c??ii ferate D??rm??ne?ti ââ??â?? Vatra Dornei ?i a avut o func?ie militar?? pentru a realiza leg??tura transcarpatic?? ââ??Âbenzino-electric??ââ?? Dorni?oara ââ??â?? Tiha Bârg??ului dat?? în func?ionare la 15 august 1915 de armata Austro-Ungar??.<i></i>
Peronul G??rii Floreni<i></i>
Gara Floreni<i></i>
11:40<i></i>
în urma introducerii locomotivelor electrice la remorcarea trenurilor pe linia Suceava - Câmpulung Est - Vatra Dornei - Ilva Mic??, activitatea în remiza Vatra Dornei a sc??zut considerabil, limitându-se la remizarea locomotivelor ?i completarea cu motorin?? la locomotivele diesel.
Aceasta dup?? ce, prin 1950, se studia posibilitatea reamenaj??rii unui depou pentru locomotive cu aburi care ar fi urmat amplasat în zona unde este în prezent Halta Ro?u, spre Floreni, înlocuindu-l pe cel de la Câmpulung Est sau cel de aici, al c??ror teren nu mai permitea extinderile care se doreau la acea vreme.
Râul Dorna, admirat de dup?? vegeta?ia bogat?? a locului<i></i>
Bucovino, plai cu dor<i></i>
Trenul cu vagoane ro?ii, înaintând spre Ilva Mic??<i></i>
De aici, drumul rutier 17 o lua spre Bistri?a, trenul - spre Ilva Mic??<i></i>
Calea ferat?? spre Dorni?oara, linia 516<i></i>
????inutul Co?nei<i></i>
Aten?ie, urmeaz?? zon?? neutr??! <i></i>
Domnule mecanic, mâna pe butonul disjunctorului<i></i>
B??ga?i tensiune în motoare, domnule mecanic! <i></i>
De?i cam sup??ra?i, norii se ab?ineau de la plâns<i></i>
Dragi cititori, teritoriul pe care îl str??b??team ?i poate fi v??zut ?i în imaginile prezentate avea s?? fie construit pe durata a mai multor decenii, dup?? un istoric tumultos, dar victorios. în anul 1898 a fost întocmit primul proiect pentru o cale ferat?? de munte care s?? lege Bucovina de Transilvania. Primele lucr??ri la calea ferat?? Ilva Mic?? - Vatra Dornei au fost începute în 1915 de Armata Austro - Ungar??, în scopuri strategice. Lucr??rile au fost abandonate dup?? 1 decembrie 1918, când teritoriul Bucovinei ?i a Transilvaniei s-a alipit României Mari.
Dup?? încerc??ri nereu?ite de continuare a lucr??rilor cu diferite antreprize particulare de construc?ii (1919 - 1924), lucr??rile au fost abandonate timp de 10 ani (1924 -1934), fiind reluate între anii 1934 - 1938 (printr-un efort de voin??? al Direc?iei Generale CFR ?i al Armatei Române). Astfel, calea ferat?? Ilva Mica - Vatra Dornei a fost inaugurat?? la 18 decembrie 1938, linia func?ionând pân?? în toamna anului 1944, când armatele germano - ungare în retragere au distrus-o. Dup?? reconstruc?ia ei, a fost redeschis?? circula?iei la 2 noiembrie 1947.<i></i>
Spre Gr??dini?a<i></i>
Trenul Accelerat de Timi?oara intra în P??durea T??tarului<i></i>
în apropiere de sta?ia Gr??dini?a<i></i>
între doua p??duri, calea ferat?? era linia de hotar dintre ele<i></i>
împro?ca?i cu verde<i></i>
Poienita de la Tataru<i></i>
11:50<i></i>
A?a cum spuneam mai sus, dragii mei cititori, construc?ia unei linii care urma s?? uneasc?? Transilvania de Bucovina la patria mam?? a devenit de o deosebit?? importan??? economic??. Circula?ia în nordul ???rii f??cându-se de la Cern??u?i la Satu Mare prin Polonia ?i Cehoslovacia. C??l??toria, posibil?? înc?? de la 5 mai 1930, dura între 14 ?i 18 ore, iar c??l??torii nu aveau voie s?? coboare din tren, s?? predea obiecte, alimente etc. întrucât cei 424 de kilometri erau parcur?i f??r?? pa?aport. Fotografia de mai jos preluat?? din Construc?ii pentru Transporturi în România ilustreaz?? mai bine drumul de fier întortocheat ce lega, indirect, Transilvania de Moldova.<i></i>
Harta Transilvania - Bucovina - Moldova<i></i>
Astfel, Consiliul Dirigent Român din Transilvania, înfiin?ase o ââ??ÂDirec?ie de Edificareââ?? cu sediul la Bistri?a, îns??rcinat cu realizarea liniei Ilva Mic?? - Vatra Dornei. Era prima mare lucrare care se executa la noi în ?ar??, fapt evident ?i prin m??surile luate. An de an, din 1919 ?i pân?? în 1938, activitatea lucr??rilor se intensific??, astfel c?? la 26 octombrie 1936 se dau în circula?ie primii 25 de km de la Ilva Mic?? la Ilva Mare.
Dar eu eram în 2008, intram pe teritoriul viaductelor ?i a tunelelor dintre sta?iile Gr??dini?a ?i Lunca Ilvei. Dar pân?? a vorbi despre aceste lucr??ri de arte, haide?i s?? vedem ce ne oferea peisajul liniei 502ââ??Â?
înapoi la umbra coniferelor<i></i>
Liniile sta?iei Gr??dini?a<i></i>
Verde ?i lemn din bel?ug<i></i>
Gr??dini?a se afl?? la altitudinea de 892 de metri dup?? ce se pleac?? de la atitudinea de 789 metri la cât este situat?? sta?ia(unea) Vatra Dornei ?i trece pe la Floreni la altitudinea de 837 de metri.
Sta?ia Gr??dini?a<i></i>
??Ë?i casa, ?i ma?ina de munte<i></i>
P??r??seam sta?ia Gr??dini?a<i></i>
Din n c??i ferate existente în sta?ie, M502 se rezuma la o singur?? linie<i></i>
Spre Larion<i></i>
Alunec??ri fine de teren<i></i>
De?i înal?i, coniferii falnici erau r??pu?i de razele soarelui<i></i>
Lucr??ri de fixare a terenului accidentat <i></i>
Zid de piatr?? construit pentru protec?ia c??ii ferate de terenul accidentat al Podi?ului Silhoasa<i></i>
Foi?or la intrarea pe un viaduct de coast??<i></i>
Ie?ire din tunelul IX<i></i>
Viaductul Tunelului IX<i></i>
Spre Sta?ia Larion<i></i>
în vitez??, pe linia Vatra Dornei - Ilva Mic??<i></i>
Foi?or înainte de Viaductul Sercel<i></i>
Trenul Accelerat Ia?i ââ??â?? Timi?oara Nord, pe viaductul Sercel<i></i>
Viaductul Sercel, uneori mai înalt decât brazii din împrejur<i></i>
Pârâul Sercel ?i un drum forestier<i></i>
Finalul viaductului Sercel<i></i>
Spre Sta?ia Larion<i></i>
în Tunelul 8<i></i>
Ie?ire din tunelul 8<i></i>
în câteva clipe, aveam sa trecem prin dreptul sta?iei Larion<i></i>
Gara Larion ?i oamenii de la linie<i></i>
O pancard?? de ??Ë?antier în Lucru a tunelului 7 Larion<i></i>
12:00<i></i>
Dup?? un efort sus?inut de înc?? aproape doi ani (?i care a constituit o ?coal?? pentru cei tineri ?i o experien??? în plus pentru cei mai în vârst??) a fost terminat?? ?i por?iunea cea mai grea de traseu, cu o serie de serpentine, cu cinci viaducte ?i ?ase tuneluri, dintre sta?iile Silhoasa ?i Gr??dini?a, astfel c?? la data de 18 decembrie 1938 linia Ilva Mic?? - Vatra Dornei a fost inaugurat?? ?i dat?? în exploatare.
Pe întregul traseu au fost executate 7 viaducte de coast??. Acestea au fost neprev??zute în proiectul ini?ial, ele au devenit necesare în câteva locuri, unde profilul mixt al platformei nu a putut fi stabilizat cu ziduri de sprijin.
Harta Vatra Dornei - Ilva Mic??<i></i>
Intrare în Tunelul 7 Larion<i></i>
Ie?ire din Tunelul 7 Larion<i></i>
Utilaje forestiere lâng?? Sta?ia Larion<i></i>
Spre Sta?ia Silhoasa<i></i>
Trenul ro?u pe un viaduct de coast?? între Larion ?i Silhoasa<i></i>
Cele 9 tunele, având o distan??? însumat?? de 2.384 metri, dintre care cel mai lung - Tunelul Mare - 856 metri, au fost executate în majoritate numai în regie, prin metoda austriac??, aceasta adaptându-se cel mai bine la natura stâncoas?? a terenului, care nu a dat probleme deosebite de execu?ie.
Intrare în tunelul 6<i></i>
Ie?ire din tunelul 6<i></i>
Conifere din Mun?ii Bârg??ului<i></i>
Intrare în tunelul 5<i></i>
Ie?ire din tunelul 5<i></i>
Toate viaductele sunt situate în curb??, cu raze între 300 ?i 410 metri, iar în??l?imea în firul v??ii, la cota traversei, atinge la viaductul Larion, cel mai impresionant dintre ele, 33,5 m. Funda?iile, în general de medie adâncime, au atins, la una din pilele viaductului R??chi?ii, cota de fundare de ââ??Â-14ââ?? metri.
Trenul Accelerat Ia?i ââ??â?? Timi?oara Nord pe viaductul Larion<i></i>
P??durea virgin?? româneasc?? din Mun?ii Bârg??ului<i></i>
Ie?ire de pe viaductul Larion<i></i>
Spre Sta?ia Silhoasa<i></i>
Intrare în tunelul 4<i></i>
Ie?ire din Tunelul 4<i></i>
Mai spunem c?? pe linia Ilva Mic?? ââ??â?? Vatra Dornei s-au executat, între 1934 ?i 1938, 60 de pode?e dalate de 1-2 metri deschidere ?i ?apte pode?e mai mari, cu deschiderea de 5 metri. Din punct de vedere social, amintim c?? în prim??vara anului 1938 existau în incinta ?antierului peste 20.000 de oameni (civili, militari, meseria?i cu familiile lor, inclusiv personalul de la antreprize).
Viaductul R??chi?i<i></i>
Intrare în Tunelul 3<i></i>
Vedere a Viaductului R??chi?i<i></i>
Intrare în Tunelul 3<i></i>
Viaductul Ro?ia<i></i>
Viaductul Ro?ia<i></i>
Ie?ire din tunelul 3<i></i>
P??r??seam por?iunea de linie Gr??dini?a ââ??â?? Silhoasa<i></i>
Intrare în Sta?ia Silhoasa<i></i>
Gara Silhoasa<i></i>
Ie?ire din Gara Silhoasa<i></i>
Tunelul 2<i></i>
Ie?ire din Tunelul 2<i></i>
12:10<i></i>
La 26 noiembrie 1936 se termin?? tronsonul de linie de la Ilva Mic?? (altitudinea 393 m) la Ilva Mare ?i începe circula?ia trenurilor de c??l??tori care erau prev??zute deja în mersul trenurilor din anul 1937. De la Ilva Mare la Lunca Ilvei (altitudinea 677 de metri), trenurile de c??l??tori au circulat începând cu luna mai 1938, când s-au definitivat lucr??rile pe acest tronson.
Trenul ie?ea din teritoriul tunelelor ?i viaductelor de pe linia Suceava - Ilva Mic??<i></i>
Peisaj specific unei depresiuni din Mun?ii Suhardului<i></i>
Spre Sta?ia Lunca Ilvei<i></i>
De pe aici izvor???te Râul Ilva<i></i>
Localitatea Lunca Ilvei ?i Trenul Accelerat Ia?i ââ??â?? Timi?oara Nord<i></i>
Combinat de prelucrare a lemnului lâng?? Lunca Ilvei<i></i>