Statia digitala "Prodigy Express"

AdrianIonut

Active Member
Trenulist
6 Februarie 2009
211
0
Montreal - Canada
LOCATION
Montreal - Canada
Ma gandesc ca n-ar strica prezentarea si a unei statii digitale de peste ocean, nu numai a trenuletelor.
Este vorba de o statie Prodigy Express de la MRC (Model Rectifier Corporation - http://www.modelrec.com/) care se situeaza din punct de vedere al preturilor in gama low-entry dar care tinteste ceva mai sus prin dotarile pe care le ofera.
Inainte de vorbe, ceva imagini.

Elementele componente ale statiei: adaptorul de retea, unitatea de comanda sau baza si consola sau telecomanda + manualul utilizatorului


Telecomanda


Un mod "smart" de plasare a instructiunilor - pe spatele telecomenzii


LCD-ul telecomenzii


Acum, despre ce este vorba - asa cum am zis, Prodigy Express este o statie digitala low-entry cumva, din punct de vedere al pretului, dar care ofera toate facilitatile (aproape) de care are nevoie un layout obisnuit si nu deosebit de mare. Asa cum se vede si in poze, statia vine completa cu adaptorul de retea, unitatea de comanda sau baza si consola sau telecomanda si un manual de utilizare. Prodigy Express este fratele mai mic al Prodigy Advance, produsul de top al liniei DCC produse de MRC. Diferentele intre cele 2 le voi prezenta ceva mai incolo.
Evident, tot ansamblul este facut in China, insa produsul se bucura de o calitate destul de buna.

Adaptorul de retea
Ceea ce m-a surpins placut la el este faptul ca suporta o tensiune de intrare intre 100V pana la 240V (desi este destinat pietei nord-americane, unde tensiunea uzuala este de 110V) iar la iesire furnizeaza 15V la 1,6Amp. Asta face statia utilizabila oriunde in lume, inclusiv in Romania.

Unitatea de comanda
Are rol si de booster si poate alimenta pana la 6 telecomenzi. Tensiunile de iesire sunt identice cu ale transformatorului, si anume 15V la 1,6Amp. Oricare din telecomenzile Express sau Advance poate fi utilizata cu unitatea de comanda. Unitatea suporta adrese pe 2 digiti (1-127) sau 4 digiti (1-9,999) si consisting (unitati multiple sau MU). Partea proasta (sau nu ? ) este ca sistemul nu suporta deloc modul de lucru in analog. Am pus o locomotiva DC pe linie ca sa verific si tot ce am obtinut a fost un bazait, evident!
Tot aici sunt prezente 2 LED-uri pentru monitorizarea activitatii (unul pentru alimentarea cu energie electrica si celalalt pentru activitatea telecomenzii) precum si un conector (care mi s-a parut cam fragil) care serveste pentru conectarea unitatii de comanda la sine, respectiv la linia pentru programarea decodoarelor, unitatea fiind echipata cu un conector care permite programarea locomotivelor pe o linie separata fata de linia principala.
Am gasit destul de neplacut faptul ca unitatea de comanda nu este prevazuta cu un buton ON/OFF. Lipsa acestuia presupune scoaterea din priza a adaptorului ori de cate ori se doreste “incetarea” activitatii, lucru oarecum nepalcut (sau folosirea unei extensii prevazuta cu un astfel de switch) sau lasarea permaneta sub tensiune a unitatii. Tensiunea liniei se poate “taia” cu ajutorul butonului STOP de pe telecomanda. Astfel, o apasare scurta pe STOP opreste locomotiva "activa" iar o apasare mai lunga de 2 secunde are rolul de ALL STOP, in acelasi timp deconectandu-se si alimentarea cu energie electrica a sistemului.

Telecomanda
Este identica (aproape) cu telecomanda sistemului Advance (ma refer la forma fizica si la dispunerea butoanelor), cu singura diferenta ca sistemul Express are cateva functii in minus. Maparea functiilor pe telecomnda Advance este un pic diferita. Numarul functiilor telecomenzii Express este de 16 (F0-F15).
Ofera: posibilitatea selectiei a 14, 28, sau 128 speed steps, programare pe linia principala sau pe o linie dedicata acestui scop, programarea tuturor CV-urilor, posibiliatea formarii de unitati multiple (MU), suporta upgrade software pentru eventualele protocoale NMRA, oprire de urgenta a sistemului sau a locomotivelor, suporta adresare in stiva pana la 25 de locomotive cu functie de “recall” (adica o adresa odata memorata este tinuta activa pe toata durata sesiunii de lucru – cu mentiunea ca la oprirea energiei electrice, doar ultimele 5 adrese sunt “tinute minte”). Ecranul LCD este mare si clar, pe al aflandu-se toate informatiile despre starea unui locomotive (adresa, functii, directia de mers, viteza, lumini on/off). Functiile F13-F15 nu au afista starea pe ecran.
Telecomanda se conecteaza la unitatea de comanda prin intermediul unui cablu cu o mufa RJ-45 (cei care stiu ceva retelistica stiu despre ce e vorba) identica cu cea folosita la placile nostre de retea. Cablul este destul de lung, masurat are 1,80 metri. Am fost curios daca cumva se respecta vreunul din codurile de cablare Straight Through sau Cross Over si am conectat cablul la testerul meu de retea, care insa a indicat ca habar nu are despre ce e vorba…deci cablul nu poate fi folosit pentru placa de retea si nici invers… :D
O alta facilitate interesanta a telecomenzii si care usureaza exploatarea sa este data de faptul ca pe spatele telecomanzii se gasesc tiparite toate informatiile de care ai nevoie pentru a o utiliza, ceea ce elimina necesitatea de a sta mereu cu manualul lanaga tine (insa cum mi-a luat ceva timp sa ma obisnuiesc cu asta, recunosc ca am recurs de mai multe ori la manual cand puteam sa intorc telecomada si sa aflu ce-mi trebuie).
La orice locomotiva noua care este adaugata, viteza prestabilita este de 28 pasi. Daca se doreste operarea ei in 14 respectiv 128 pasi se poate selecta acesta cu ajutorul unui alt buton dedicat.
Controlul vitezei locomotivei se poate face fie prin intermediul potentiometrului central, care insa functioneaza fara punct de 0, sau cu ajutorul a doua butoane separate de + si -.
In caz de urgenta, butonul STOP opreste imediat locomotiva care este selectata in acel moment, sau daca este tinut apasat 2 secunde sau mai mult tot sistemul.

Vorbeam mai sus de diferentele intre sistemul Prodigy Express si Advance. Ce are in plus cel din urma este o putere mai mare 3,5 Amp si in primul si in primul rand este posibilitatea de a citi CV-urile pe linia de programare, ofera 3 functii in plus (F0-F19), apoi suporta “Universal Consisting” si mai are si posibilitatea de a seta decodoare pentru accesorii (macaze, etc).
O alta diferenta este posibilitatea folosirii potentiometrului in functie de "Yard", caz in care potentiometrul are un punct de viteza 0, urmat de schimbarea sensului de mers al locomotivei.
 

AdrianIonut

Active Member
Trenulist
6 Februarie 2009
211
0
Montreal - Canada
LOCATION
Montreal - Canada
Testarea si concluzii
Cum nu am inca o diorama propriu zisa, am testat statia pe circuitul pe care il am. Testarea s-a efectuat cu ajutorul a trei locomotive: Dash 8-32BHW si U30C – Atlas (decodoare Lenz), GP-35 Bachamann (decodor Bachamann ?) si F7A InterMountain (decodor MRC).
Fata de data primei testari, statia a mai fost testata si a testat decodoarele urmatoare: A4X, A6X - TCS (Train Control Systems), Digitrax - DH163AT, DH163PS, MRC 0001634 (sunet), 0001651 si vreo doua decodoare de la NCE, nu-mi mai amintesc acum exact ce modele.
Toate decodoarele testate au functionat fara nici un fel de probleme, la toti parametrii indicati. Avand in vedere amperajul nu foarte ridicat pe care statia poate sa-l furnizeze cred ca se pot controla fara probleme in jur de 2-3 locomotive in scara HO (nu stiu daca toate cu sunet) si poate cu inca 2 mai mult in N sau Z. Nu pare foarte mult, dar nu te poti astepta/cere mai mult de la o statie low-entry.
Initial, nu am reusit sa programez nici o locomotiva pe linia principala – exceptie decodorul locomotivei Atlas. Evident am crezut ca este o problema cu statia, dar dupa ceva sapaturi pe net si recitirea manualului am aflat ca nu toate decodoarele supoarta ”Program on the main track”… asa ca am incercat din nou pe linia dedicat acestui scop, si totul a mers fara nici un fel de probleme. Asta a fost initial, de atunci insa lucrurile au mai evoluat, acum practic toate decodoarele noi suporta "programming on main".
Am apreciat protectia la scurt circuit pe care o are sistemul. Am uitat pe linia de programare un dispozitiv de ajustat cuplele, facut integral din metal si am pus statia sub tensiune. Pana mi-am dat eu sema de ce nu porneste nimic si LED-urile clipesc haotic, cred ca au trecut zeci de secunde bune, si cu toate astea statia nu a suferit absolut deloc… o mare bila alba MRC-ului (dar nu zic ce transpiratii m-au trecut pe mine cand mi-am dat sema de prostia facuta!!!).
Legat de manual, pare la prima vedere sumar, insa acopera toate functiile statiei si acopera si sistemul Prodigy Advance. Informatia este bine organizata si clara.
Singurul neajuns real pe care cred ca il are sistemul Prodigy Express cred ca este legat de imposibilitatea de a citi CV-urile. Insa si aici trebuie mentionat ca trebuie ca si decodorul din care se incearca a se citi informatia sa aiba acesta facilitate, altfel citirea unui CV anume fiind imposibila. Decodoarele mai vechi nu erau prevazute cu posibilitatea acesta, la cele noi in schimb ea devenind oarecum “standard”.
Cred ca pentru o diorama “de apartament” sistemul Prodigy Express ofera solutia unui bun inceput fara eforturi financiare prea mari. In plus, daca se doreste controlul complet al dioramei se poate achizitiona telecomanda Advance, care pe langa extinderea functiilor si controalelor oferite va aduce cu sine si facilitatea citirii CV-urilor.

PS. Pretul de catalog al sistemului Prodigy Express este de 189USD. Eu am achizitionat unitatea mea de pe eBay, la doar 117USD.
Pretul unei telecomenzi Advance este de 98USD, insa este disponibila pe acelasi eBay, la preturi ceva mai mici. Intre timp MRC a mai scos si o varianta wireless a telcomenzii, care se poate adapta la ambele statii Prodigy - Express sau Advance (devenita intre timp Advance2 sau "Squared" ) cu ajutorul unui kit.