Transformare DB 38.10-40 in CFR 230.001

felippe

Well-Known Member
Trenulist
21 Ianuarie 2006
1.522
58
Faversham, UK
voica.uk
Recent am achizitionat de pe eBay locomotiva BR 38.10-40 sub inmatriculare DB (ep. III), produsa de Fleischmann cu numarul de catalog 7160.

Datorita pretului mic la care am cumparat-o (nu mi-ar parea foarte rau daca as strica-o), m-as baga cu cutter-ul in ea sa o transform intr-o varianta CFR folosita la tractarea Orient Express-ului.

Lasand la o parte tenderul la care cam stiu ce e de facut, ce ar trebui sa modific la locomotiva?



 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
hmmmm...

la locomotiva, depinde de serie (import folosite din Germania, productie Resita, etc, daca vrei una cu valve Caprotti e de munca...) insa la topic e sigur ceva de facut: de facut unul nou, ca o conversie de 38-10-40 in 230 CFR nu are ce cauta la Orient Express, chiar daca au tractat OrEx-ul! ;)

in orice caz, clopotul cu abur DRG trebuie sa dispara... ;)

hai sa-i cautam una CFR care sa semene ca distributia domurilor... Catalin? Dorin? cele fabricate in Ro din seria 230 22x-23x cam asa aratau, nu?
 

felippe

Well-Known Member
Trenulist
21 Ianuarie 2006
1.522
58
Faversham, UK
voica.uk
Horia_Radulescu a spus:
... insa la topic e sigur ceva de facut: de facut unul nou, ca o conversie de 38-10-40 in 230 CFR nu are ce cauta la Orient Express, chiar daca au tractat OrEx-ul! ...
S-a facut.

In ce priveste transformarea, cel mai teama imi este de plug. Daca toate au primit plugul caracteristic CFR, de unde (sau din ce) sa-l scot?...

Si-mi mai spunea Dorin, ca in oricare situatie, deflectoarele trebuiesc scoase.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
4
Constanta
LOCATION
Constanta
Salutare Vali,

Interesant, subiectul, P8, mai tarziu BR 38.10-40 este una dintre cele mai "populare" locomotive CFR.

Cartea de referinta ramane, in mod evident, tot "Istoria tractiunii feroviare", autori Serban Lacriteanu, Ilie Popescu. Trecem acum la volumul 2 (Locomotive cu aburi CFR) pentru a vedea ca locomotivelor din seria CFR 230 le sunt dedicate nu mai putin de 73 de pagini: de la pagina 60 pana la pagina 133!

Locomotiva respectiva a fost, fara exagerare, "calul de povara" prin excelenta pentru CFR, unde au fost inmatriculate, din diverse proveniente, nu mai putin de 364 de exemplare de locomotive de acest tip, unele cumparate din Germania, altele aduse tot de acolo imediat dupa primul razboi mondial, iar in cele din urma, un numar de exemplare realizate chiar in Romania pe baza aceluiasi proiect.

Dintre toate imaginile insa, doar la pagina 79 se pot vedea doua locomotive echipate cu deflectoare. In mod specific, deflectoare Wagner. E vorba intai despre locomotiva 230.503 (Resita 342/1946), intr-o fotografie cu Feldmaresalul Liszt si suita sa la Bucuresti in anii '40. Din pacate, textul fotografiei precizeaza ca era echipata cu distributie a-tipica: supape Lentz! Cealalta imagine de pe aceeasi pagina: locomotiva 230.529 gata de predare in incinta fabricii Malaxa in 1937, cu deflectoare Wagner si distributie Caprotti. Deci, ambele cu o distributie speciala, greu de "modelat" pe baza unei BR 38.10-40 standard.

Este deci clar ca deflectoarele Witte de pe modelul tau trebuie scoase, nu a existat asa ceva la CFR. De asemenea, nu a existat clopot. Dar, dincolo de acest aspect, studiind pozele din carte este clar ca aranjamentul domurilor a diferit uneori de la un exemplar la altul si, dupa cum ne atragea atentia Serban mai demult, uneori aceeasi locomotiva primea la o reparatie generala un alt cazan cu un aranjament diferit, deci putem vedea ACEEASI locomotiva cu aranjamente de domuri diferite in diverse epoci. Mai mult decat atat, de obicei locomotivele prusace sau DB originale ajunse la CFR mai demult au trecut prin mai multe reparatii si au de regula un aranjament al domurilor ne-standard, in timp ce aranjamentul "tipic" din modelul tau se intalneste mai ales la locomotivele Malaxa... tocmai cele care au niste alte modificari, alta pozitie a rezervoarelor de aer, alta pozitie a pompei Westinghouse etc, alte distributii. Deci... complicat!

Ca atare, incercand sa obtii un model absolut autentic si nu doar o imagine generica, probabil ca singura solutie este sa imi spui mai intai de toate epoca precisa in care vrei sa incadrezi locomotiva (intre anii .... ), sa-mi spui daca vrei sa faci o locomotiva din seriile "prusace" de dinainte de primul razboi mondial, sau una DR ajusa la CFR, sau una Malaxa... apoi sa cautam printre pozele prezentate in carte o locomotiva potrivita si sa modifici modelul tau in consecinta urmarind o similitudine cat mai mare cu exemplarul unic modelat pe baza de poze.
 

felippe

Well-Known Member
Trenulist
21 Ianuarie 2006
1.522
58
Faversham, UK
voica.uk
Salut Dorin,

Multumesc de precizari.
victorian a spus:
...
Ca atare, incercand sa obtii un model absolut autentic si nu doar o imagine generica, probabil ca singura solutie este sa imi spui mai intai de toate epoca precisa in care vrei sa incadrezi locomotiva (intre anii .... ), sa-mi spui daca vrei sa faci o locomotiva din seriile "prusace" de dinainte de primul razboi mondial, sau una DR ajusa la CFR, sau una Malaxa... apoi sa cautam printre pozele prezentate in carte o locomotiva potrivita si sa modifici modelul tau in consecinta urmarind o similitudine cat mai mare cu exemplarul unic modelat pe baza de poze.
Cred ca voi aborda modificarea putin "invers" in sensul ca te rog pe tine, si nu numai, sa imi spui care este prototipul la care se poate ajunge cel mai usor pornind de la modelul Fleischmann.

Seara buna,
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
5.924
130
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
asa cum spunea si victorian, Istoria tractiunii feroviare este de referinta.la prima privire sunt foarte multe locomotive cu domurile aranjate astfel.

partea dreapta a locomotivei o poti lasa asa cum este,bineinteles clopotul si deflectoarele trebuiesc scoase.
partea stanga are turbogeneratorul si pompa Friedmann.turbogeneratorul este asezat aprox. la mijlocul lungimii cutiei de fum,la o inaltime ce variaza in functie de locomotiva,ori la mijloc ori mai sus,aproape de cos.

mai exista si varianta cu dom abur,nisipar si condensator...
 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Aprilie 2007
2.884
76
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Vali,

eu in locul tau m-as gandi cum sa scap de doama dintre marchiza si nisipar, de ecranele de fum si apoi cu cateva mici ajustari as fi foarte aproape de masina cap de serie 230.001.

Ai fi primul care face un model al acestei locomotive si te-ar avantaja din urmatoarele motive:

1. a facut serviciu la Bc si la Tm adica sectiile care te intereseaza pe tine.
2. e locomotiva cap de serie 230
3. e o masina simbol pentru perioada anilor '20 si modernizarea parcului CFR postbelic.
4. primul caiet de sarcini al masinilor 230 s-a facut in 1929 avand ca baza masina 230.001. Motiv pentru care exista suficiente date despre aceasta masina asa cum era ea prin anii '20. Din intamplare studiul se afla si in colectia subsemnatului si as mai putea contibui si eu cu putin la discutie.

Prieteni, luati-va gandul de la masinile resitene. Acestea au fost construite cu o varianta de tender care are alta suprastructura, ceva mai complexa. Iar de tipul "intarit" cu distributie Caprotti si ecrane specifice nu mai zic.
 

felippe

Well-Known Member
Trenulist
21 Ianuarie 2006
1.522
58
Faversham, UK
voica.uk
Salut Cataline si multumiri pentru informatii.

Ecranele de fum se pot scoate relativ usor. Nu pare sa fie foarte dificil nici de indepartat domul din spatele nisiparului, cel dinspre marchiza. Banuesc ca o data cu acesta, insa, trebuie eliminata si toata tevaraia care iese/intra din/in acest dom, nu?
 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Aprilie 2007
2.884
76
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Le prelungesti spre primul dom.
Cum scria cineva inainte trebuie sa iei in calcul si inlaturarea pompei de aer de pe pasarela fochistului. Ale noastre au avut pompa doar pe pasarela din dreptul postului mecanicului. Eu am poze cu 230.001 asa cum arata in 2008 si greu se mai distinge ceva din tevarie:

http://forum.lokomotiv.ro/poze/dsc_2094.jpg



Vestea buna: in desenul din 1929, 230.001 nu avea gratar (plug).
 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Aprilie 2007
2.884
76
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Se fac doua gauri : de la punctul de intrerupere pana la ventilul de abur de la primul dom. Se trece o lita de grosimea tevii prin cele doua gauri. Se chituieste/slefuieste/vopseste.
 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Aprilie 2007
2.884
76
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Da Vali. La masinile noastre a existat doar pompa de pe pasarela mecanicului, cel care si veghea la buna ei functionare. Initial au avut pompa simpla Westinghouse. La sfarsitul vietii acestor masini, datorita cresterii tonajelor remorcate, s-a ajuns la montarea pompelor duplex, asa cum vezi azi pe 230.516.
 

felippe

Well-Known Member
Trenulist
21 Ianuarie 2006
1.522
58
Faversham, UK
voica.uk
Am indepartat deflectoarele, clopotul si pompa de aer de pe partea fochistului:



Cam mare spatiul liber lasat in urma de pompa de aer; sa vad cum va arata cu cazanul montat pe sasiu...
 

Gam3

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Trenulist
18 Iunie 2016
5.285
263
Iași
LOCATION
Iași
230203.
Poza este facuta in perioada interbelica.

http://www.railfaneurope.net/pix/ro/steam/230/p5.jpg

Dispunerea domurilor si a nisaparului este ca la modelele noastre N si H0.
Ma bucur ca vad la tine etapele modificarii, modelul meu FLH este ca al tau si am sa "fur" ce vad ca faci tu.


Baga carbuni in continuare!
 

felippe

Well-Known Member
Trenulist
21 Ianuarie 2006
1.522
58
Faversham, UK
voica.uk
Hmm, dupa poza asta, as zice ca trebuie scos si condensatorul de pe partea mecanicului.

Si ar trebui modificat si farul central.

Din pacate, eu nu am aici acces la vol. II din Istoricul Tractiunii Feroviare sa vad mai multe poze. Catalin zicea ca cel mai usor ar fi de inmatriculat cu 230.001, cap de serie.
 

drg

Active Member
Trenulist
27 Martie 2016
153
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
230 106 este o locomotiva cumparata de un muzeu si un club din Germania(Heillbronn)iar vopsirea este comandata de client ea fiind o schema prusaca :rosu-carmin ,verde-oliv si negru.E inmatriculata ca Br 38 cu nr 3199.si astfel ea corespunde epocii II a.Deci nu are nici o legatura cu CFR ca schema de vopsire.





 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.608
2
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Fellipe eu nu ma pricep prea mult la locomotivele cu aburi sunt un novice dar iti spun ca am gasit un site foarte dragut care a fost postat de un coleg de forum pe care din pacate nu il mai gasesc ,sper sa te ajute cu ceva pozele de pe aici
http://www.banaterra.eu/magyar/H/hbit/Webhely/mozdonyok/mozdonyok.htm
din ce cred eu ca e mai util ar fi astea:
http://www.banaterra.eu/magyar/H/hbit/Webhely/mozdonyok/c2a.jpg
http://www.banaterra.eu/magyar/H/hbit/Webhely/mozdonyok/c22.jpg
http://www.banaterra.eu/magyar/H/hbit/Webhely/mozdonyok/c21.jpg

sper sa iti fie de folos !