Salutare Vali,
Ma bucur ca in dilema ta ti-a sarit in ajutor, ca de obicei, cine altul decat prietenul nostru Catalin. Intr-adevar, sugestia de a "modela" capul de serie 230.001 este o idee buna mai ales ca, asa cum spune el, a fost masina "luata de model" pentru toate constructiile ulterioare.
In ceea ce priveste informatiile, ma pot uita eu pentru tine in volumul II al "Istoricului tractiunii feroviare".
Deocamdata, hai sa precizam intai de toate cum a ajuns aceasta serie de locomotive in Romania.
Pagina 62: "Primele locomotive P8 au ajuns in Romania in 1919 ca despagubiri de razboi. Acestea au primit numerele CFR 230.036-230.053, dar au circulat cu numerele KPEV pana in anul 1923, cand au fost aplicate placute cu initialele CFR, seria/numarul si viteza maxima. Pe majoritatea locomotivelor precum si pe cateva tendere a figurat chiar emblema KPEV cu vulturul inaripat."
Pagina 65: "Prima comanda de 75 de locomotive noi tip P8 a fost transmisa fabricilor germane in anul 1920, iar acestea au fost livrate in 1921 dupa cum urmeaza:
Seria CFR 230.001-230.035:
35 exemplare fabricate de Henschel & Sohn, Kassel,
cu seriile de fabricatie 18223/1921-18349/1921
Seria CFR 230.054-230.078
25 exemplare fabricate de Berliner Maschinenbau AG, fost Schwartzkoppf, Berlin
cu seriile de fabricatie 7737/1921-7761/1921
Seria CFR 230.079-230.083
5 exemplare fabricate de Hannoversche Maschinenbau AG, Hannover Linden
cu seriile de fabricatie 9685/1921-9689/1921
Seria CFR 230.084-230.093
10 exemplare fabricate de Henschel & Sohn, Kassel
cu seriile de fabricatie 18939/1921-18948/1921.
O notatie interesanta pentru tine urmeaza: Locomotivele erau echipate cu epurator Schmidt-Wagner, aveau iluminat cu petrol si nu erau dotate cu frana automata si instalatie de ars pacura, care au fost montate ulterior in tara."
Deci seria careia ii apartine locomotiva sugerata de Catalin este prima serie de 35 locomotive realizate de Henschel.
Dintre acestea, in mod specific in carte apare O SINGURA FOTOGRAFIE, respectiv la pagina 66 e o poza interbelica prezentand-o pe 230.020 (Hen 18252/1921) cu comisia de receptie in fata locomotivei respective si explicatia ca e o ilustrata trimisa de ing. Victor Perieteanu aflat in comisia de receptie.
Partea proasta pentru tine este ca locomotiva respectiva nu are aranjamentul tipic dom cilindric, rectangular, cilindric.
Are doar un dom cilindric situat la mijlocul distantei dintre marchiza si cutia de fum si un nisipar situat la mica distanta de acesta, spre marchiza.
Practic, marginea dinspre cosul de fum a domului de abur este situata la verticala marginii dinspre marchiza a piesei aceleia cu doua gauri ovalizate de sub frem, specifica locomotivelor P8.
Intrucat locomotivele 230.001-230.035 sunt "surori" facute toate de Henschel, este de presupus ca aratau toate la fel.
Asta mai inseamna insa ca imaginea postata anterior de Catalin, care o prezinta pe 230.001 pe post de ruina, (din colectia prietenului nostru Vali Ivanescu din Buzias) prezinta totusi o varianta modificata ulterior. Nu se vede bine, dar am senzatia ca domul de abur la "ruina" este situat mai in fata decat se vede in poza sus-mentionata.
Va trebui sa te hotarasti in mod clar in ce epoca vrei sa pozitionezi masina ta, daca vrei s-o faci epoca a II-a sau "vii" mai incoace, dupa razboi, in epocile III-IV. Desigur, urmeaza sa te gandesti si ce vagoane vrei sa-i atasezi in coada!
@ Sogard: desi oarecum offtopic pentru discutia lui Vali in sensul ca modelarea unei locomotive din seria CFR 230 facuta in Romania iese din discutie datorita particularitatilor lor, site-ul indicat de tine mi se pare super pentru informatiile continute. Multumesc mult!
Ma bucur ca in dilema ta ti-a sarit in ajutor, ca de obicei, cine altul decat prietenul nostru Catalin. Intr-adevar, sugestia de a "modela" capul de serie 230.001 este o idee buna mai ales ca, asa cum spune el, a fost masina "luata de model" pentru toate constructiile ulterioare.
In ceea ce priveste informatiile, ma pot uita eu pentru tine in volumul II al "Istoricului tractiunii feroviare".
Deocamdata, hai sa precizam intai de toate cum a ajuns aceasta serie de locomotive in Romania.
Pagina 62: "Primele locomotive P8 au ajuns in Romania in 1919 ca despagubiri de razboi. Acestea au primit numerele CFR 230.036-230.053, dar au circulat cu numerele KPEV pana in anul 1923, cand au fost aplicate placute cu initialele CFR, seria/numarul si viteza maxima. Pe majoritatea locomotivelor precum si pe cateva tendere a figurat chiar emblema KPEV cu vulturul inaripat."
Pagina 65: "Prima comanda de 75 de locomotive noi tip P8 a fost transmisa fabricilor germane in anul 1920, iar acestea au fost livrate in 1921 dupa cum urmeaza:
Seria CFR 230.001-230.035:
35 exemplare fabricate de Henschel & Sohn, Kassel,
cu seriile de fabricatie 18223/1921-18349/1921
Seria CFR 230.054-230.078
25 exemplare fabricate de Berliner Maschinenbau AG, fost Schwartzkoppf, Berlin
cu seriile de fabricatie 7737/1921-7761/1921
Seria CFR 230.079-230.083
5 exemplare fabricate de Hannoversche Maschinenbau AG, Hannover Linden
cu seriile de fabricatie 9685/1921-9689/1921
Seria CFR 230.084-230.093
10 exemplare fabricate de Henschel & Sohn, Kassel
cu seriile de fabricatie 18939/1921-18948/1921.
O notatie interesanta pentru tine urmeaza: Locomotivele erau echipate cu epurator Schmidt-Wagner, aveau iluminat cu petrol si nu erau dotate cu frana automata si instalatie de ars pacura, care au fost montate ulterior in tara."
Deci seria careia ii apartine locomotiva sugerata de Catalin este prima serie de 35 locomotive realizate de Henschel.
Dintre acestea, in mod specific in carte apare O SINGURA FOTOGRAFIE, respectiv la pagina 66 e o poza interbelica prezentand-o pe 230.020 (Hen 18252/1921) cu comisia de receptie in fata locomotivei respective si explicatia ca e o ilustrata trimisa de ing. Victor Perieteanu aflat in comisia de receptie.
Partea proasta pentru tine este ca locomotiva respectiva nu are aranjamentul tipic dom cilindric, rectangular, cilindric.
Are doar un dom cilindric situat la mijlocul distantei dintre marchiza si cutia de fum si un nisipar situat la mica distanta de acesta, spre marchiza.
Practic, marginea dinspre cosul de fum a domului de abur este situata la verticala marginii dinspre marchiza a piesei aceleia cu doua gauri ovalizate de sub frem, specifica locomotivelor P8.
Intrucat locomotivele 230.001-230.035 sunt "surori" facute toate de Henschel, este de presupus ca aratau toate la fel.
Asta mai inseamna insa ca imaginea postata anterior de Catalin, care o prezinta pe 230.001 pe post de ruina, (din colectia prietenului nostru Vali Ivanescu din Buzias) prezinta totusi o varianta modificata ulterior. Nu se vede bine, dar am senzatia ca domul de abur la "ruina" este situat mai in fata decat se vede in poza sus-mentionata.
Va trebui sa te hotarasti in mod clar in ce epoca vrei sa pozitionezi masina ta, daca vrei s-o faci epoca a II-a sau "vii" mai incoace, dupa razboi, in epocile III-IV. Desigur, urmeaza sa te gandesti si ce vagoane vrei sa-i atasezi in coada!
@ Sogard: desi oarecum offtopic pentru discutia lui Vali in sensul ca modelarea unei locomotive din seria CFR 230 facuta in Romania iese din discutie datorita particularitatilor lor, site-ul indicat de tine mi se pare super pentru informatiile continute. Multumesc mult!