Transformare DB 38.10-40 in CFR 230.001

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Salutare Vali,

Ma bucur ca in dilema ta ti-a sarit in ajutor, ca de obicei, cine altul decat prietenul nostru Catalin. Intr-adevar, sugestia de a "modela" capul de serie 230.001 este o idee buna mai ales ca, asa cum spune el, a fost masina "luata de model" pentru toate constructiile ulterioare.

In ceea ce priveste informatiile, ma pot uita eu pentru tine in volumul II al "Istoricului tractiunii feroviare".

Deocamdata, hai sa precizam intai de toate cum a ajuns aceasta serie de locomotive in Romania.

Pagina 62: "Primele locomotive P8 au ajuns in Romania in 1919 ca despagubiri de razboi. Acestea au primit numerele CFR 230.036-230.053, dar au circulat cu numerele KPEV pana in anul 1923, cand au fost aplicate placute cu initialele CFR, seria/numarul si viteza maxima. Pe majoritatea locomotivelor precum si pe cateva tendere a figurat chiar emblema KPEV cu vulturul inaripat."

Pagina 65: "Prima comanda de 75 de locomotive noi tip P8 a fost transmisa fabricilor germane in anul 1920, iar acestea au fost livrate in 1921 dupa cum urmeaza:

Seria CFR 230.001-230.035:
35 exemplare fabricate de Henschel & Sohn, Kassel,
cu seriile de fabricatie 18223/1921-18349/1921

Seria CFR 230.054-230.078
25 exemplare fabricate de Berliner Maschinenbau AG, fost Schwartzkoppf, Berlin
cu seriile de fabricatie 7737/1921-7761/1921

Seria CFR 230.079-230.083
5 exemplare fabricate de Hannoversche Maschinenbau AG, Hannover Linden
cu seriile de fabricatie 9685/1921-9689/1921

Seria CFR 230.084-230.093
10 exemplare fabricate de Henschel & Sohn, Kassel
cu seriile de fabricatie 18939/1921-18948/1921.

O notatie interesanta pentru tine urmeaza: Locomotivele erau echipate cu epurator Schmidt-Wagner, aveau iluminat cu petrol si nu erau dotate cu frana automata si instalatie de ars pacura, care au fost montate ulterior in tara."

Deci seria careia ii apartine locomotiva sugerata de Catalin este prima serie de 35 locomotive realizate de Henschel.

Dintre acestea, in mod specific in carte apare O SINGURA FOTOGRAFIE, respectiv la pagina 66 e o poza interbelica prezentand-o pe 230.020 (Hen 18252/1921) cu comisia de receptie in fata locomotivei respective si explicatia ca e o ilustrata trimisa de ing. Victor Perieteanu aflat in comisia de receptie.

Partea proasta pentru tine este ca locomotiva respectiva nu are aranjamentul tipic dom cilindric, rectangular, cilindric.

Are doar un dom cilindric situat la mijlocul distantei dintre marchiza si cutia de fum si un nisipar situat la mica distanta de acesta, spre marchiza.
Practic, marginea dinspre cosul de fum a domului de abur este situata la verticala marginii dinspre marchiza a piesei aceleia cu doua gauri ovalizate de sub frem, specifica locomotivelor P8.

Intrucat locomotivele 230.001-230.035 sunt "surori" facute toate de Henschel, este de presupus ca aratau toate la fel.

Asta mai inseamna insa ca imaginea postata anterior de Catalin, care o prezinta pe 230.001 pe post de ruina, (din colectia prietenului nostru Vali Ivanescu din Buzias) prezinta totusi o varianta modificata ulterior. Nu se vede bine, dar am senzatia ca domul de abur la "ruina" este situat mai in fata decat se vede in poza sus-mentionata.

Va trebui sa te hotarasti in mod clar in ce epoca vrei sa pozitionezi masina ta, daca vrei s-o faci epoca a II-a sau "vii" mai incoace, dupa razboi, in epocile III-IV. Desigur, urmeaza sa te gandesti si ce vagoane vrei sa-i atasezi in coada!

@ Sogard: desi oarecum offtopic pentru discutia lui Vali in sensul ca modelarea unei locomotive din seria CFR 230 facuta in Romania iese din discutie datorita particularitatilor lor, site-ul indicat de tine mi se pare super pentru informatiile continute. Multumesc mult!
 
Schita cu dispunerea domurilor la 230.001, luata din caietul de sarcini din 1929:

230001.jpg
 
Multumesc tuturor pentru interventii si informatii.

Dorin, asa cum am mai spus, as transforma modelul Fleischmann in locomotiva romaneasca cel mai usor de obtinut din acesta si asa ar rezulta epoca.

Prin urmare, daca aleg prima locomotiva din serie, 230.001, voi situa locomotiva in perioada 1921 si pana in 2009, cand inca exista - asta daca si in urma modificarilor, ar ajunge si modelul meu o ruina.

In cele scrise de tine sunt cateva informatii care nu se pupa.
victorian a spus:
...

Seria CFR 230.001-230.035:
35 exemplare fabricate de Henschel & Sohn, Kassel,
cu seriile de fabricatie 18223/1921-18349/1921
...

Sigur sunt corecte seriile de fabricatie? Ar fi 125 de locomotive intre 18223 si 18349.
victorian a spus:
...
Deci seria careia ii apartine locomotiva sugerata de Catalin este prima serie de 25 locomotive realizate de Henschel.
...

Nu cumva 35 in loc de 25?


Catalin, din planul prezentat de tine, rezulta ca trebuie sa ma apuc sa indepartez si domul dintre nisipar si marchiza. Sa vad ce oi face cu tevile care tot raman! :lol:
 
Pai cred ca asta scriam si eu pe pagina 1 a subiectului....

eu in locul tau m-as gandi cum sa scap de doama dintre marchiza si nisipar, de ecranele de fum si apoi cu cateva mici ajustari as fi foarte aproape de masina cap de serie 230.001.

Ai fi primul care face un model al acestei locomotive si te-ar avantaja din urmatoarele motive:

1. a facut serviciu la Bc si la Tm adica sectiile care te intereseaza pe tine.
2. e locomotiva cap de serie 230
3. e o masina simbol pentru perioada anilor '20 si modernizarea parcului CFR postbelic.
4. primul caiet de sarcini al masinilor 230 s-a facut in 1929 avand ca baza masina 230.001. Motiv pentru care exista suficiente date despre aceasta masina asa cum era ea prin anii '20. Din intamplare studiul se afla si in colectia subsemnatului si as mai putea contibui si eu cu putin la discutie.

Prieteni, luati-va gandul de la masinile resitene. Acestea au fost construite cu o varianta de tender care are alta suprastructura, ceva mai complexa. Iar de tipul "intarit" cu distributie Caprotti si ecrane specifice nu mai zic
.


Remarca de la sfarsit o readuc aici pentru ca ai primit mai sus cateva recomandari, inlcusiv catre 230.132, primul 230 construit in Romania.
Eu cred ca mai bine scoti decat sa te apuci sa adaugi (vezi separatorul , suprastructura tenderului !!!!) etc.
Apropos, ati remarcat calitatea finisarii si frumoasa livrea verde oliv a locomotivei ?

Trimiterea catre tenderul 231.091 nu-si are rostul. Nu a ajuns niciodata la vreun 230.
 
Am eliminat si domul dintre nisipar si marchiza:




PS: Am schimbat si titlul subiectului; acum stiu ca modelul final va fi 230.001.
 
oricum acel generator era complet fals la model, era in semi-relief!

numai sa nu-l arunci, Vali, pune-l bine ca eu cunosc pe cineva care are nevoie de asa ceva ca sa "intregeasca" un altul de la o 638.10 OBB ;)

cosul de fum scurt nu e o problema, mai problematic o sa fie cu scos toate "leitung-urile" de pe cazan care nu mai sunt necesare...

spor!
 
Vali,

Exact la tevile alea in basorelief ma gandeam si eu, imi vine sa cred ca pe undeva ti-ar fi mai simplu sa le pilesti. Nu direct cu pila, ci cu o freza mica de polizor cilindrica, prinsa intr-o masina de gaurit din aceea mica de mana. Le "netezesti" pe toate cele excedentare, apoi daca este nevoie adaugi tevile necesare din sarma subtire. Ar fi si in avantajul autenticitatii modelului. Totusi, poate reusesti sa nu pilesti si supapele de siguranta, pe care ti-ar fi greu sa le refaci cum erau.

Pentru sarma e suficient sa "vandalizezi" un segment de cablu din acela de date, inauntru este o sarma din cupru care probabil are exact diametrul potrivit si nu este lacuita, asa ca dupa ce o scoti din izolatia de plastic este exact ce-ti trebuie tie.

Iar daca cumva e prea moale sarma de cupru ai putea folosi in loc sarma de alama, la magazinele de hobby se pot gasi diverse diametre... Am cumparat asa ceva de la un magazin din Muenchen.
 
Deci, pompa de aer de pe partea mecanicului, ramane.

Urmeaza sa indepartez toata tzevaraia de pe cazan, generatorul electric de pe partea fochistului; doar acesta sau si pe cel de pe partea mecanicului?

Ce rol are componenta situata sus, pe cazan pe partea fochistului, intre cosul de fum si domul de aburi?
 
Am indepartat si cele doua condensatoare (cate unul de pe fiecare parte a locomotivei) si acum as avea nevoie de un sfat: avand in vedere indepartarea atator elemente - si nu am terminat - multa tubulatura devine redundanta; cum scap de ea?

O varianta de lucru ar fi indepartarea tuturor tevilor si aplicarea doar a celor necesare (de la marchiza catre domul de aburi, tevile nisiparului si cele catre pompa de aer ramasa pe partea fochistului; va dispare si generatorul electric deoarece locomotiva va fi plasata in perioada 1920 - 1934 cand iluminarea se facea cu lampi cu gaz).

Care ar fi cea mai simpla / usoara metoda de a scapa de aceste tevi? Pila (manual sau electric) sau cu un cutter sa razui usor?
 
Vali,

Inainte s-o strici cu freza: eu unul pentru piesele de plastic sensibile folosesc o "arma secreta" si anume o pila mica de vreo 7 mm latime, foarte veche si aproape tocita, care deci actioneaza cu multa finete pe suprafata de pilit. Nu uita ca vrei sa dispara tevile, dar trebuie sa ramana forma rotunda a cazanului. Poti incerca sa razuiesti superficial tevile cu freza, dar forma finala ar trebui s-o dai cu o pila care are avantajul ca nu risti sa faci niste "gauri" in cazan, care sa necesite pe urma chituire ca sa-l readuci la forma cilindrica. In rest, eu fara nici o jena as da jos toata tevaraia de prisos, pe care pe urma o vei putea inlocui cu sarma de alama de diametrul potrivit si o sa-ti arate si mai bine decat arata acum in "basorelief". Chiar ma intreb daca-i mai simplu sa razuiesti toate basoreliefurile, sau n-ar fi mai simplu sa tai jos toata sectiunea de cazan dintre focar si cutia de foc si s-o inlocuiesti complet cu o teava de diametrul potrivit? Macar ai avea avantajul ca poti sa pozitionezi domurile perfect corect dupa plan!

Uita-te la modelistii englezi care fac locomotive de la zero, sau pe site-ul Weinert, care face kit-uri de "imbunatatire" a unor modele existente care-s asa de detaliate, ca practic fac modelul din nou de la zero, si ai sa vezi ca de multe ori asa se face cazanul!

:?:
 
si o fereastra in cazan sa se vada detaliile solicitate de Sogard. Ar fi ceva, e? :D