Turnul Eiffel

Chode

Active Member
Trenulist
6 Decembrie 2008
122
0
Pitesti
LOCATION
Pitesti
Sper ca nu a mai fost postat acest articol pe forum.

Putini sunt cei care stiu ca simbolul Parisului, celebrul Turn Eiffel, a fost realizat dupa o tehnologie inventata in Romania de inginerul Gheorghe Panculescu.
Dupa ce a absolvit cursurile Politehnicii din Zürich , inginerul Gheorghe Panculescu ajunge sa lucreze in cadrul companiei Eiffel, la recomandarea marelui scriitor Vasile Alecsandri. In 1878, Panculescu revine in tara pentru a construi calea ferata Bucuresti-Predeal. In acea perioada, inginerul inventeaza un sistem de imbinare a traverselor de cale ferata, care avea sa revolutionize constructiile metalice. Astfel, datorita metodei de montare a sinei pe traverse in afara spatiului caii ferate, Panculescu a reusit sa termine lucrarea concesionata in mai putin de un an, desi termenul de livrare era de aproape cinci ani.

Panculescu l-a gazduit pe Gustave Eiffel

Impresionat de proiectul inginerului roman, Gustave Eiffel se deplaseaza special la Valenii de Munte pentru a-l intalni pe Panculescu, cel care avea sa devina inspector general al Cailor Ferate Romane. Eiffel a vrut sa vada tehnologia folosita de acesta la montarea caii ferate. In 1879, in casa unde se afla acum Muzeul Nicolae Iorga, francezul a fost gazduit de Panculescu si a fost impresionat de genialitatea inventiei romanesti. Aici, Gustave Eiffel, care avea sa devina celebru, i-a vorbit gazdei despre proiectul sau, inaltarea unui turn iesit din comun, la Paris , pentru Expozitia universala din 1889. Impreuna au discutat despre adaptarea tehnicii inventate de Panculescu la constructia turnului, folosind subansamble metalice confectionate la sol si asamblate dupa aceea, pe masura ce se inalta lucrarea. Interesant este si faptul ca destinul celor doi ingineri avea sa se incheie, in acelasi an, 1922.

Cunoscut in Franta, anonim in Romania Profesorul Eugen Stanescu de la Muzeul de Istorie si Arheologie s-a numarat printre putinii cercetatori ai acestui
inedit episod. A fost special in Franta pentru a studia cat de cunoscut este aportul inginerului roman la ridicarea simbolului orasului luminii. Studiind documentele acelor vremuri, profesorul a gasit un studiu intitulat “Communication sur les travaux de la tour de 300 m”, datat 1887, in care celebrul inginer Alexandre Gustave Eiffel precizeaza ca turnul care ii poarta numele nu s-ar fi putut construi daca nu ar fi aflat de tehnica inovatoare folosita de inginerul roman Gheorghe Panculescu la constructia tronsonului de cale ferata Bucuresti- Predeal. Din pacate, numele romanului este mult mai cunoscut in Franta decit in tara unde s-a nascut. Doar la insistentele profesorului Stanescu, o scoala generala din Valenii de Munte poarta de la inceputul acestui an ( se precizeaza anul 2006 ) numele inginerului Panculescu.
Turnul Eiffel din Paris este construit cu otel fabricat la Resita .
Pe fiecare piesa de metal ce compune turnul Eiffel scrie: "Made in Resita - Romania

articol preluat de aici de cel ce mi l-a trimis http://www.filiera.fr/node/5377

Numai bine,
Chode
 

claudiu_ne2000

Well-Known Member
Trenulist
7 Aprilie 2008
278
0
DEVA
LOCATION
DEVA
Chode a spus:
...........
Turnul Eiffel din Paris este construit cu otel fabricat la Resita .
Pe fiecare piesa de metal ce compune turnul Eiffel scrie: "Made in Resita - Romania

articol preluat de aici de cel ce mi l-a trimis http://www.filiera.fr/node/5377

Numai bine,
Chode

Ne place noua sa fim buricul pamantului de multe ori, dar faza cu otelul e trasa de par...odata Resita pe vremea aia se afla pe teritoriul imperiului austro-ungar si ma-ndoiesc ca se folosea sintagma "Made in...".
Din cele citite de mine Gustave Eiffel in momentul in care a turnat fundatia turnului, pentru armare, a folosit fonta importata de la furnalul din Govajdie - Hunedoara

PS..."dar s-ar putea sa fie si un adevar ...nu e de mirare ca azi multe haine, a unor firme italiene, sunt fabricate in Romania...si nu numai"
 

theo

Well-Known Member
Trenulist
13 Septembrie 2007
443
0
Sf.Gheorghe,jud.COVASNA
LOCATION
Sf.Gheorghe,jud.COVASNA
Cateva imagini (culese de pe net) cu Tour Eiffel in diferite faze de constructie:

 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
4
Constanta
LOCATION
Constanta
Chode, multumesc frumos pentru postarea informatiilor despre domnul inginer Gheorghe Panculescu. Nu sunt in masura sa confirm sau sa infirm povestea asta avand in vedere ca nu am gasit nici o informatie verificata dintr-o sursa independenta de Romania privind faptul ca la proiectarea turnului ar fi participat in vreun fel si domnul inginer Gheorghe Panculescu. Articolul sus-amintit circula intr-adevar de cativa ani buni pe net, mereu acelasi, pus in circulatie in special de asociatii de romani din strainatate. Poate sa fie adevarat sau poate sa fie doar o poveste care "suna bine"...

In privinta metalului folosit pentru constructia turnului, aici lucrurile se complica putin. In mod cert domnul Eiffel a folosit profile de la Resita pentru podul realizat peste Tisa la Seghedin in 1882.

Totusi, conform informatiilor pe care le detin, tot materialul turnului (profile si bare din fier) a fost furnizat de fabricile domnilor Dupont et Fould din Pompey, departamentul Meurthe-et-Moselle, un mic orasel industrial din Alsacia, situat intre Nancy si Metz, in timp ce niturile au fost furnizate in totalitate de firma Letroyeur et Bouvard din Paris.

Desigur, este in continuare posibil ca fierul respectiv sa fi fost produs initial la Resita si carat pana in Pompey pentru a fi transformat in profilele respective. Asta este o alta poveste, pentru care iarasi intram in domeniul speculatiilor. Insa in mod sigur pe profilele respective NU scrie "Made in" pentru simplul motiv ca la inceputul secolului al XX-lea nu exista obiceiul sa se scrie asa ceva.

Este de precizat ca fabrica din Resita a fost initial o filiala a firmei StEG (Staats-Eisenbahn-Gesellschaft) o firma infiintata la Viena in 17 octombrie 1854 cu capital francez, si in "zestrea" careia au intrat, prin decret imperial semnat de imparatul Franz Josef la 03 ianuarie 1855) minele, uzinele si domeniile de la Sobochleben, Brandeisl si Kladno, precum si minele, padurile si instalatiile metalurgice din opt districte miniere si un numar de 51 comune urbane de pe teritoriul Banatului.
 

Chode

Active Member
Trenulist
6 Decembrie 2008
122
0
Pitesti
LOCATION
Pitesti
Desigur, eu am dat copiere/lipire articolului in intregime asa cum mi-a fost
trimis de cineva.
Si eu nu cred in treaba cu made in..mai degraba cred in RESITA scris si doar atat.
Cat despre partea de inventica romaneasca respectiv tehnica folosita la construirea turnului, nu am de ce sa ma indoiesc, se stie ca au existat,
exista si vor exista inventatori de top in si din Romania.
Faptul ca domnul inginer Gheorghe Panculescu a studiat si pe alte meleaguri
asa cum si domnul inginer Anghel Saligny a facut-o, imi intareste credinta
cum ca cei doi s-au intalnit respectiv domnul Eiffel si domnul Panculescu
sau domnul Panculescu si domnul Eiffel si de ce nu chiar s-au imprietenit si
au colaborat.
Nu suntem buricul pamantului, eu unul nu cred asta,( cred ca suntem mai mult
de atat :p ), daca are cineva dovezi poate sa vina cu ele si sa le expuna
public...am facut o mica gluma si eu ;-) , dar de curand, anul acesta adica,
firma romaneasca MB Telecom a castigat marele premiul la Salonul de
inventica de la Geneva cu inventia Roboscan 1M .
Deci, orice este posibil, nu ma mira nimic.
Tot ce am citit este de pe internet, pentu ca alta sursa nu am despre turnul Eiffel. Pe Wikipedia in limba romana

http://ro.wikipedia.org/wiki/Turnul_Eiffel se mentioneaza provenienta otelului prelucrat la uzinele Resita si otel de la furnalul din Govasdia localitatea Ghelar judetul Hunedoara.
Pe Wikipedia in engleza nu se mentioneaza aceste "mici" amanunte asa cum
nici pe pagina electronica oficiala despre turnul Eiffel
http://www.tour-eiffel.fr/teiffel/uk/

Despre domnul Gheorghe Panculescu se poate citi si pe aceasta pagina electronica, desigur mai exista si altele,

http://www.valeniidemunte.com.ro/invatamant.htm

de unde am desprins aceste cuvinte:

"Scoala de Arte si Meserii "ing. Gheorghe Panculescu"
în cadrul unei festivită’ţi emoţionante pe 15 septembrie 2004, s-a instalat
noua firm㒠a şcolii, purtând numele unei personalită’ţi a locului dar cu
recunoaştere internaţional㒠prin invenţiile sale în domeniul rezistenţei
materialelor, inovaţie aplicate în construcţia că’ii ferate Ploieşti-Predeal
şi a contribuţiei sale, ală’turi de ing. G. Eiffel la proiectarea şi construirea celebrului turn din Paris."
In concluzie, eu cred.

Numai bine,
Chode

PS. Eu urmaresc cu mare interes emisiunea domnului Emil Strainu de pe postul
tv N24 miercuri si joi ora 21, emisiune despre OZN-uri, paranormal, daci si
multe altele (am dat datele in speranta ca v-ar interesa si nu pentru reclama), citesc si cartile scrise de dumnealui si i-am trimis un email
despre mai multe subiecte ce ma intereseaza in ideea ca va face emisiune
despre ele, incluzand si subiectul inventatorii romani si inventiile lor de-a lungul timpului, inventii ce au contribuit la dezvoltarea civilizatiei actuale.
 

claudiu_ne2000

Well-Known Member
Trenulist
7 Aprilie 2008
278
0
DEVA
LOCATION
DEVA
Chode...

Dand o cautare pe internet dupa "Gheorghe Panculescu" pe google, o gramada de pagini si link-uri catre diferite blog-uri, unde se dezbate exact articolul de mai sus si unde mai toata lume isi da cu parerea, oricum wikipedia ne trimite catre un general roman, nici in franceza nu am gasit nimic de acest inginer roman.

La prima vedere se pare ca el a "descoperit?" sau a adaptat ??? o metoda de montare a sinelor de cale ferata, metoda binecunoscuta in armata, de catre unitatile de geniu - constructii cai ferate - datorita rapiditatii cu care se pot construi km. intergi de cai ferate intr-un timp foarte scurt si cu un minim de personal.
In privinta "otelului romanesc" si wikipedia ( tunul eiffel) greseste...furnalul de la Govajdie, nu a produs niciodata otel...doar fonta.