B.O.D.

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Sunt alimentari separate: cu 18V stabilizat se alimenteaza centrala digitala pt. a avea 16V "curati" la sine (2V cad pe grupul de 6 diode); eu folosesc si o a 2-a sursa stabilizata de 12V pt. alimentarea diferitilor consumatori (semafoare, decodoare macaz, iluminat cladiri, contorul de ture, etc.)

Semnalul DCC generat de centrala (18V) ajunge la sine printr-o retea ramificata cu peste 30 perechi de feedere (ramuri). Intrucat 3 ramuri contin inseriat cate un B.O.D. deci ajung doar 16V la cele 3 tronsoane izolate, pt. a nu apare diferente de tensiune fata de restul circuitului, toate celelalte ramuri se aduna intr-un trunchi comun care are la randul lui inseriat un grup de 6 diode (dar fara B.O.D.) care au doar rolul de a reduce tensiunea la 16V.

La nevoie, orice ramura se poate detasa oricand din trunchiul comun si i se poate inseria un B.O.D. la randul lui conectat apoi direct la centrala.
 
Scurt update: ceea ce deunazi arata asa


acum arata asa


Inglobarea contorului de ture in zidul de sprijin parca "da mai bine"...
 
mai dac mai...esti numa bun de pus la panoul fruntasilor cu gadget-urile lu??´ matale... :p
 
Exista si panel-metre cu afisaj pe leduri http://www.adelaida.ro/product_info.php?cPath=30_211&products_id=1947 dar parca nu vreau sa imi atraga privirea tot timpul...
 
Interesant montajul. :) Imi place si counterul, chiar daca e un naz personal :D .

Ai incercat sa detectezi prezenta pe bloc cu ajutorul unui transformator de masura ?
 
Schemele cu transformatoare de curent de genul http://www.conexelectronic.ro/produs.php?id=40675 sunt relativ complicate pt. a creste sensibilitatea destul de mica a acestora; proportional creste insa si receptivitatea la paraziti electromagnetici si posibilitatea aparitiei semnalizarilor false.

Detectia pe baza de diode si optocuploare este de departe cea mai sigura si sensibila la curenti mici (vagoane iluminate sau cu osii rezistive).
Tot din motive de stabilitate am ales sa folosesc 3 perechi de diode in loc de una sau doua cum am vazut in alte montaje: fluctuatiile de curent prin ledul din cuplor sunt mai mici.
 
plus ca 3 diode inseamna automat cadere de tensiune mai mare pe circuitul de masurare, implicit mai putina tensiune pentru circuitul efectiv (locomotive si ce o mai fi pe acolo)
din cate imi aduc aminte (ca nu m-am mai uitat de ceva luni pe schemele alea), erau puse 2 comparatoare de tensiune, unul la iesirea celuilalt (de fapt cum mai intotdeauna comparatoarele vin cate 2 per cip, se folosea un integrat intreg); in felul asta se estompau mai toate variatiile date de paraziti si contacte imperfecte, dar, ca reverse, era un timeout la non-detectia curentului (adica dupa vreo secunda doua dupa ce trenul iesea de pe circuit se stingea si ledul de detectie); cum detectia la intrare se facea instant, mi se pare mai curand un feature decat bug, ca oricum si in realitate dureaza pana cand se face urmatorul semnal verde, poate nu atat de mult, dar oricum cred ca era reglabil
 
Schema cu trei perechi de diode apare de cateva ori inca de pe prima pagina...

Caderea de tensiune pe o pereche de diode variaza intre 0,65V (curenti mici - 10 mA) si 0,9V (la 3A). Cum tensiunea de deschidere a ledului din optocuplor este de 1,2 - 1,4 V, exista posibilitatea ca sa nu fie sesizata prezenta unui vagon iluminat in cazul in care se folosesc doar 2 perechi de diode (adica 1,3V cadere de tensiune).

In caz extrem - consum de curent de 3A pe tronson - caderea de tensiune de grupul de 6 diode este de 2,7V; se impune astfel folosirea unei surse stabilizate de 18V.
 
da-mi si mie schema respectiva pls (link ceva) sa vedem ce si cum
nu stiu de ce stiam ca tensiunea pe diode e undeva pe la 1.2-1.5V (bine ca oricum depinde si de dioda si binenteles si de curentul de pe circuit)
intr-adevar, pe datele tale e corect ce zici
presupun ca schema e asemanatoare cu asta:
http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/OptoBOD.html
adicatelea ai optocuplorul inseriat cu rezistenta de protectie, in paralel grupul de diode stabilizatoare care sa asigure o cadere de tensiune cunoscuta, plus eventual inca in paralel o rezistenta, sincer nu prea am inteles pentru ce, cred ca pentru limitarea curentului (desi curentul care va trece prin rezistenta are valoare fixa - deoarece rezistenta e fixa si tensiunea e aproximativ fixa data de grupul de diode)
 
mdea, mi-e somn clar la ora asta ... bine ca m-am uitat peste tot pe net dar pe prima pagina a postului nu m-am gandit sa ma uit ... deci mi-am raspuns singur la prima intrebare
vezi daca ai comentarii la schema la care am dat eu linkul
 
Condensatorul filtreaza pulsurile ce apar prin deschiderea alternativa a tranzistoarelor din optocuplor si prin timpul de descarcare de 1 sec. asigura o protectie impotriva comutarilor repetate datorate contactelor imperfecte (sine/roti murdare).
 
ah, deci sistemul functioneaza si in dcc, nu numai in continuu
intr-adevar, pare ceva mai simplu decat cele 2 comparatoare de tensiune din schema pe care o gasisem eu
ce bine ar fi fost sa fi ajuns pe la cursurile de electronica din facultate; le uram din toata inima dar uite ca acum as fi vrut sa am macar abecedarul electronicii, nu sa ma uit ca matza-n calendar la schemele mai complexe (a se citi cu mai mult de 4-5 elemente pe ea)
daca la descarcare ai zis ca e o secunda, deci implicit asta e probabil si delay-ul de cand trenul iese din bloc si pana cand se stinge ledul, la intrare cum se prezinta ? are ceva delay sau merge instant ?
 
macleod a spus:
daca la descarcare ai zis ca e o secunda, deci implicit asta e probabil si delay-ul de cand trenul iese din bloc si pana cand se stinge ledul, la intrare cum se prezinta ? are ceva delay sau merge instant ?
la intrare, comutarea este cvasi-instant
 
Spuneam in prima pagina ca BOD-urile sunt sensibile; de fapt sunt super-sensibile, schema prezentata sesizand chiar si atingerea sinelor cu mana !

Toate bune si frumoase, numai ca in practica supersensibilitatea nu e de bun augur si poate duce la declansari false: spre exemplu in cazul unui tren care merge cu spatele, cand o roata a unui vagon de langa locomotiva intra pe segmentul de franare, face un scurt momentan si o parte a curentului consumat de locomotiva se va scurge prin BOD :!: inainte deci ca aceasta sa intre pe segment :-?

Se impunea asadar revizuirea schemei si reducerea sensibilitatii BOD-urilor. O rezistenta R4 de 1kohm rezolva problema, schema finala fiind:
 
o mare rugaminte! dak cnv poate pune o schema ...cum se leaga b.o.d-ul la sine,lungimea segmentului izolat etc. :confused: