Buna seara,
Cu putina vreme in urma firma HGD a lansat pe piata modelul exclusiv Brawa 49804, un vagon acoperit pe doua osii al CFR. Firma il prezinta pe propria pagina de Internet drept varianta datata in Epoca IIIa, adica inainte de vara 1956:
Intrucat modelele CFR produse de Brawa sunt rare si pretul de 225 de lei nu tocmai redus, merita sa ne oprim ceva mai mult asupra acestui vagon.
Mai intai cateva cuvinte despre prototipul real. Vagonul inmatriculat la CFR sub numarul G. 3131704 este un Verbandswagen tip G10 standardizat fabricat la Waggonfabrik Rastatt in Marele Ducat Baden in 1916 si care a intrat in parcul CFR dupa Primul Razboi Mondial. Era vorba de in G10 fara frana proprie, echipat doar cu conducta si cu toate detaliile vagoanelor standardizate dupa VDEV de productie tarzie. Cu originalul acestui vagon exista si o fotografie din vremea celui de-al Doilea Razboi Mondial, pe frontul de est:
(extras dintr-o fotografie de epoca din Colectia Muzeului CFR. Toate drepturile rezervate detinatorului)
Dupa cum se vede, vagonul CFR G.3131704 avea particularitatea de a fi ramas in starea originala dupa normele VDEV cu clapetele de aerisire plasate in aceeasi pozitie ca la vagoanele din parcul DRG/DRB. Sub acest aspect este atipic pentru parcul de vagoane acoperite CFR din epoca.
Informatiile despre "viata" vagonului sunt putine. In inventarul parcului CFR din 1947 acesta figureaza ca Gf, adica ca vagon echipat cu frana proprie si se gasea in afara granitelor Romaniei. Vagonul a fost predat probabil URSS si nu mai apare in parc la date ulterioare. Avand in vedere faptul ca era un vagon de fabricatie germana fara modificari tipice CFR este probabil ca Gf.3131704 sa fi fost considerat de catre URSS drept vagon german de captura. Probabil nu mai fost returnat de SZD dupa Tratatul de Pace de la Paris si nu a reintrat in parcul CFR, argumentul cel mai bun in acest sens fiind faptul ca nu mai apare in parcul de vagoane la o data ulterioara. O versiune de epoca IIIa sau IIIb este din pacate putin probabila.
Modelul de G02 / G10 Brawa pe scara H0 este considerat drept cea mai buna reprezentare disponibila actualmente a acestei familii de vagoane acoperite. Intrucat fotografia de epoca infatiseaza un vagon care nu era modificat in raport cu orginalul german, toate auspiciile erau aparent intrunite pentru a realiza un model de buna factura si cat se poate de autentic. Din pacate modelul propus de catre firma HGD nu respecta orginalul in mai multe privinte.
(Fotografie a modelului disponibila online pe pe situl HGD, www.hgd.ro. Toate drepturile apartin firmei respective)
Dupa cum se poate vedea comparand cele doua fotografii, versiunea de baza a modelului Brawa utilizata respecta intocmai orginalul inmatriculat la CFR. Din pacate acelasi lucru nu se poate afirma si despre inscriptionare. Din motive de neinteles, firma a decis sa nu aleaga starea istorica documentata fotografic de la inceputul anilor 1940 ci sa "transpuna" vagonul intr-o stare fictiva cu douazeci de ani mai tarziu in care orginalul nu a mai ajuns din pacate in realitate niciodata.
Practic inscriptiile au fost partial "actualizate" dupa reglementarile RIV de dupa 1950, fara a tine seama insa din pacate de modificarile intervenite intre timp. Astfel textele au fost inlocuite cu pictograme, unele inscriptii au fost deplasate, altele completate.
Din pacate erorile de inscriptionare si inadvertentele sunt multiple:
- Vagonul a primit marcaje RIV si MC (care nu sunt tipice pentru vagoanele de captura cu numere tip 3XXXXXX).
- Desi modelul este vandut drept unul din Epoca IIIa, data de revizie aplicata pe model este 1960 (Epoca IIIb) cu atelierul PT (inexistent la CFR).
- Vagonul este marcat "CFR ROMANIA" desi de la jumatatea anilor 1950 si pana in 1961-62 s-a folosit forma "CFR ROMINIA"
- Inscriptiile privind partile mobile si amovibile pe cutia vagonului lipsesc.
- Amplasarea marcajului "CFR ROMANIA" este gresita; asa cum se vede in fotografia de epoca, aceasta era decalata spre stanga din cauza unei intarituri metalice pe cutia vagonului corespunzand cu bancheta rabatabila din interior. Daca marcajele erau amplasate in anii 1950-60 mai sus pe peretele cutiei, pozitionarea lor era simetrica.
- Cel tarziu in 1947 orginalul era echipat cu conducta de frana sau instalatie de franare KK sau HiK; aceasta lipseste pe model si inscriptiile aferente lipsesc si ele. Pentru Epoca III clasarea vagonului drept G este gresita (corect: Gf sau dupa caz Gff).
Cu alte cuvinte, transpunand vagonul din Epoca IIc documentata fotografic intr-o ipotetica stare din anii 1950-60 firma HGD a realizat nu numai un fals istoric ci a trecut din pacate si pe langa sansa de a propune pe piata un model absolut autentic. Decizia de a realiza un asemenea model este cu atat mai mult de neinteles cu cat semnalele in directia corecta nu au lipsit si modelul era mult mai pertinent ca versiune documentata de Epoca II decat una fictiva si gresita de Epoca III. In inscriptionarea modelului au existat tergiversari in decursul timpului (si la data scrierii acestui text pagina de internet a firmei HGD descrie vagonul ca avand numarul G. 3130842, nu 3131704). Este regretabil ca din ambitii personale si lipsa de cultura feroviara se ajunge la asemenea rezultate, cu atat mai mult cu cat informatiile exista. In decursul anilor au fost produse mai multe vagoane CFR de Epoca II, inclusiv un G10 cu cabina de franar de catre Fleischmann, absolut autentic d.p.d.v. al inscriptionarii.
Piata modelelor CFR este una mica si nu se poate dezvolta decat prin asemenea serii limitate. Sub acest aspect initiativa HGD este laudabila. Din pacate o asemenea inititativa isi pierde foarte mult din valoare atunci cand nu este acompaniata si de o documentare prealabila temeinica.
Rezultatul? Un model nu tocmai ieftin, cu o baza excelenta insa inscriptii care nu au legatura cu realitatea. Pentru unii poate ca asta nu conteaza, in acceptia mea autenticitatea unui model nu este data doar de forma sa ci si de respectarea intocmai a detaliilor orginalului, inclusiv marcaje si aici rezultatul este dezamagitor. In ochii mei este o sansa ratata.
Cu putina vreme in urma firma HGD a lansat pe piata modelul exclusiv Brawa 49804, un vagon acoperit pe doua osii al CFR. Firma il prezinta pe propria pagina de Internet drept varianta datata in Epoca IIIa, adica inainte de vara 1956:
Intrucat modelele CFR produse de Brawa sunt rare si pretul de 225 de lei nu tocmai redus, merita sa ne oprim ceva mai mult asupra acestui vagon.
Mai intai cateva cuvinte despre prototipul real. Vagonul inmatriculat la CFR sub numarul G. 3131704 este un Verbandswagen tip G10 standardizat fabricat la Waggonfabrik Rastatt in Marele Ducat Baden in 1916 si care a intrat in parcul CFR dupa Primul Razboi Mondial. Era vorba de in G10 fara frana proprie, echipat doar cu conducta si cu toate detaliile vagoanelor standardizate dupa VDEV de productie tarzie. Cu originalul acestui vagon exista si o fotografie din vremea celui de-al Doilea Razboi Mondial, pe frontul de est:
(extras dintr-o fotografie de epoca din Colectia Muzeului CFR. Toate drepturile rezervate detinatorului)
Dupa cum se vede, vagonul CFR G.3131704 avea particularitatea de a fi ramas in starea originala dupa normele VDEV cu clapetele de aerisire plasate in aceeasi pozitie ca la vagoanele din parcul DRG/DRB. Sub acest aspect este atipic pentru parcul de vagoane acoperite CFR din epoca.
Informatiile despre "viata" vagonului sunt putine. In inventarul parcului CFR din 1947 acesta figureaza ca Gf, adica ca vagon echipat cu frana proprie si se gasea in afara granitelor Romaniei. Vagonul a fost predat probabil URSS si nu mai apare in parc la date ulterioare. Avand in vedere faptul ca era un vagon de fabricatie germana fara modificari tipice CFR este probabil ca Gf.3131704 sa fi fost considerat de catre URSS drept vagon german de captura. Probabil nu mai fost returnat de SZD dupa Tratatul de Pace de la Paris si nu a reintrat in parcul CFR, argumentul cel mai bun in acest sens fiind faptul ca nu mai apare in parcul de vagoane la o data ulterioara. O versiune de epoca IIIa sau IIIb este din pacate putin probabila.
Modelul de G02 / G10 Brawa pe scara H0 este considerat drept cea mai buna reprezentare disponibila actualmente a acestei familii de vagoane acoperite. Intrucat fotografia de epoca infatiseaza un vagon care nu era modificat in raport cu orginalul german, toate auspiciile erau aparent intrunite pentru a realiza un model de buna factura si cat se poate de autentic. Din pacate modelul propus de catre firma HGD nu respecta orginalul in mai multe privinte.
Dupa cum se poate vedea comparand cele doua fotografii, versiunea de baza a modelului Brawa utilizata respecta intocmai orginalul inmatriculat la CFR. Din pacate acelasi lucru nu se poate afirma si despre inscriptionare. Din motive de neinteles, firma a decis sa nu aleaga starea istorica documentata fotografic de la inceputul anilor 1940 ci sa "transpuna" vagonul intr-o stare fictiva cu douazeci de ani mai tarziu in care orginalul nu a mai ajuns din pacate in realitate niciodata.
Practic inscriptiile au fost partial "actualizate" dupa reglementarile RIV de dupa 1950, fara a tine seama insa din pacate de modificarile intervenite intre timp. Astfel textele au fost inlocuite cu pictograme, unele inscriptii au fost deplasate, altele completate.
Din pacate erorile de inscriptionare si inadvertentele sunt multiple:
- Vagonul a primit marcaje RIV si MC (care nu sunt tipice pentru vagoanele de captura cu numere tip 3XXXXXX).
- Desi modelul este vandut drept unul din Epoca IIIa, data de revizie aplicata pe model este 1960 (Epoca IIIb) cu atelierul PT (inexistent la CFR).
- Vagonul este marcat "CFR ROMANIA" desi de la jumatatea anilor 1950 si pana in 1961-62 s-a folosit forma "CFR ROMINIA"
- Inscriptiile privind partile mobile si amovibile pe cutia vagonului lipsesc.
- Amplasarea marcajului "CFR ROMANIA" este gresita; asa cum se vede in fotografia de epoca, aceasta era decalata spre stanga din cauza unei intarituri metalice pe cutia vagonului corespunzand cu bancheta rabatabila din interior. Daca marcajele erau amplasate in anii 1950-60 mai sus pe peretele cutiei, pozitionarea lor era simetrica.
- Cel tarziu in 1947 orginalul era echipat cu conducta de frana sau instalatie de franare KK sau HiK; aceasta lipseste pe model si inscriptiile aferente lipsesc si ele. Pentru Epoca III clasarea vagonului drept G este gresita (corect: Gf sau dupa caz Gff).
Cu alte cuvinte, transpunand vagonul din Epoca IIc documentata fotografic intr-o ipotetica stare din anii 1950-60 firma HGD a realizat nu numai un fals istoric ci a trecut din pacate si pe langa sansa de a propune pe piata un model absolut autentic. Decizia de a realiza un asemenea model este cu atat mai mult de neinteles cu cat semnalele in directia corecta nu au lipsit si modelul era mult mai pertinent ca versiune documentata de Epoca II decat una fictiva si gresita de Epoca III. In inscriptionarea modelului au existat tergiversari in decursul timpului (si la data scrierii acestui text pagina de internet a firmei HGD descrie vagonul ca avand numarul G. 3130842, nu 3131704). Este regretabil ca din ambitii personale si lipsa de cultura feroviara se ajunge la asemenea rezultate, cu atat mai mult cu cat informatiile exista. In decursul anilor au fost produse mai multe vagoane CFR de Epoca II, inclusiv un G10 cu cabina de franar de catre Fleischmann, absolut autentic d.p.d.v. al inscriptionarii.
Piata modelelor CFR este una mica si nu se poate dezvolta decat prin asemenea serii limitate. Sub acest aspect initiativa HGD este laudabila. Din pacate o asemenea inititativa isi pierde foarte mult din valoare atunci cand nu este acompaniata si de o documentare prealabila temeinica.
Rezultatul? Un model nu tocmai ieftin, cu o baza excelenta insa inscriptii care nu au legatura cu realitatea. Pentru unii poate ca asta nu conteaza, in acceptia mea autenticitatea unui model nu este data doar de forma sa ci si de respectarea intocmai a detaliilor orginalului, inclusiv marcaje si aici rezultatul este dezamagitor. In ochii mei este o sansa ratata.