Cai ferate in patrimoniul UNESCO

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Semafor

Well-Known Member
Trenulist
21 Februarie 2011
750
19
Pascani
LOCATION
Pascani
Linia Albula

Linia Albula este o cale ferata situata in Elvetia intre Thusis si Saint Moritz din cantonul Grisons. Aceasta este o cale ferata metrica (ecartament 1000 mm) in lungime de 61,67 km, situata in districtul Albula. Ea imprumuta numele sau de la valea raului Albula. Traseul sau este dificil si a necesitat constructia a 39 de tunele si a 55 de viaducte. Exploatarea acestei linii este asigurata de Caile ferate retice (RhB).
Celebrul tren turistic Glacier Express care circula intre Zermatt si Saint Moritz foloseste acest traseu.
Linia aceasta este inscrisa in patrimoniul mondial UNESCO.

Istoric
- 1 iulie 1904 este deschisa linia Thusis ââ??â?? Filisur ââ??â?? Saint ââ??â??Moritz.
- 15 octombrie 1919, este inaugurata tractiunea electrica.
- 25 iunie 1930 circula primul tren Glacier Express.
- 7 iulie 2008 linia este clasata in patrimoniul mondial UNESCO.

Traseul
Linia porneste din statia Thusis de la altitudinea de 641 metri si va ajunge la 1815 metri in punctul culminant din tunelul Albula. Gara Saint ââ??â??Moritz reprezinta punctul terminus al liniei la altitudinea de 1775 metri. Parcursul este sinuos si include rampe de 35 mm/m.
Pentru a traversa vaile adiacente si a urca versantul muntelui Albula, linia foloseste numeroase poduri si viaducte Ea descrie mai multe bucle pentru a ajunle la ?? altitudiea maxima.

Operele de arta
Principalele opere de arta sunt viaductul Landwasser, lung de 136 de metri cu inaltimea maxima de 65 de metri si tunelul Albula cu o lungime de 5865 metri.

Sursa: ?? http://fr.wikipedia.org/wiki/Ligne_de_l%27Albula
 
In legatura cu lungimea liniei s-a strecurat o greseala. Lungimea liniei Albula intre Thusis si Saint Moritz este de 102 ,93 km. Distanta de 62 km este inte gara Thusis si celebrul viaduct Landwasser .
Iata principalele statii si opere de arta de pe aceasta linie: gara Thusis ââ??â??Viaductul Solis ââ??â?? gara Tiefencastel ââ??â?? Viaductul Landwasser ââ??â??gara Filisur ââ??â?? gara Preda ââ??â?? Tunelul Albula ââ??â?? gara Spinas ââ??â??gara Samedan ââ??â?? gara Saint Moritz.

Gara Thusis

Gara Thusis 2

Statuie gara Thusis

locomotiva gara Thusis
 
Viaductul Solis

Viaductul Solis (Soliser Viadukt in germana) este o constructie monobloc din calcar, formata din 11 arce de piatra care sustin calea ferata.El este suspendat deasupra raului Albula in apropiere de catunul Solis din cantonul Graubunden din Elvetia. Proiectat de inginerul Hans Studer, ?? a fost construit in 1902 de Munari, Cayre ?? si Marasi pentru Caile ferate retice care il mai foloseste si in ziua de astazi.Unul din cele mai importante viaducte pe calea ferata Albula ,are o inaltime de 89 de metri, o lungime de 164 de metro si o deschidere principala de 42 de metri.
Asezarea
Viaductul Solis face parte din calea ferata Albula pe sectiunea cuprinsa intre Thusis si Tiefencastel la 49,33 km de Thusis.
Descriere
Viaductul conceput de Hans Studer construit din piatra de calcar este primul pod din Elvetia proiectat conform teoriei elasticitatii.Aceasta solutie de proiectare a permis utilzarea unui arc parabolic astfel incat, constructia a devenit foarte zvelta si asa costul constructiei s-a limitat la 125000 franci elvetieni la preturile din 1902.Cu inaltimea sa de 89 de metri, viaductul Solis este cea mai inalta opera de arta de pe caile ferate retice.
Deschiderea principala de 42 de metri este flancata de alte 10 arce cu deschideri variind intre 8 si 10 metri.
Renovarea
In 1997 viaductul a fost renovat cu mare cheltuiala.Izolatia anterioara dintre patul de pietris si peretii constructiei a fost completata cu un nou sistem de etansare format dintr-o folie impermeabila.In plus a fost reinoit si balastul de sub sine.

Sursa: http://en.wikipedia.org/wiki/Solis_Viaduct

Viaductul Solis 1

Viaductul Solis 2

Viaduct Solis carte postala

Solis gara
 
Tiefencastel gara 1

Tiefencastel ?? gara 2

Dupa care urmeaza cel mai spectaculos viaduct de pe aceasta linie:

Viaductul Landwasser
Viaductul Landwasser este un viaduct feroviar aflat in Elvetia, in cantonul Grisons. Este construit intre 1901 si 1903 cu o lungime de 136 de metri si o inaltime de 65 metri.
Viaductul este folosit de caile ferate retice (RhB).Dupa ce a parasit Filisur si strabate un tunel de 216 metri, la a carui iesire, trenul isi continua calea direct pe viaductul care se intinde peste cheile Landwasser la sud de Schmitten.
Constructia
Inginerul care a realizat proiectul a fost germanul Friedrich C.S. von Hennings.Constructia a fost incredintata firmei Muller & Zeerleder.
Viaductul a fost construit cu piatra de calcar gri intunecat. El are cinci deschideri de 20 de metri. Viaductul are un traseu curbat si descrie un arc de cerc cu o raza de 100 de metri.
Constructia liniei Albula incepe in 1898. Ea implica lucrari importante si a fost impartita in 11 sectiuni pentru un total de 55 de poduri si 39 de tunele. Cheile Landwasser au fost printre cele mai dificile obstacole de depasit, motiv pentru care sa decis traversarea vaii inguste printr- un viaduct. Constructia a inceput in martie 1901.In octombrie 1902, cateva trenuri puteau sa-l foloseasca. Acesta a fost pus in functiune la 1 iulie 1903, desi linia Albula nu era pe deplin finalizata.
Diverse
Viaductul a fost ?? subiectul unui timbru cu valoare de 60 centime, emis de Posta elvetiana la 1 august 1943.

Sursa: http://fr.wikipedia.org/wiki/Viaduc_de_Landwasser

Timbru Landwasser

Landwasser 1

Landwasser 2

Landwasser 3

Albula abur film
 
Filisur gara 1

Filisur gara 2

Bergun gara

In aceasta zona au fost construite 3 tunele in spirala

Tunele circulare

tunel albula 4

Urmeaza statia Preda aflata la intrarea in cel mai mare tunel de pe aceasta linie, tunelul Albula

Statia Preda

Albula tunel- Preda

Albula Preda carte postala


Tunelul Albula
Tunelul Albula este un tunel feroviar situat inElvetia, in cantonul Grisons pe linia cailor ferate retice ce leaga Thusis de Saint ââ??â?? Moritz (care are nu mai putin de 39 de tunele si 55 de poduri, culminand cu viaductul Landwasser).
Situat la o altitudine de aproximativ 1800 metri, galeria tunelului are o lungime de 5865 metri si a fost sapata intre 1898 si 1903 la un cost de 7828000 de franci elvetieni. 16 muncitori si-au gasit moartea in timpul lucrarilor. Linia a intrat in exploatare la 10 iulie 1904.
Portalul nordic este situat in localitatea Preda din comuna Bergun/Bravuogn iar portalul sudic la Spinas in valea Bever.
In zilele noastre, Glacier Express strabate zilnic tunelul. Exista de asemenea un serviciu de imbarcare pe tren a autoturismelor intre Thusis si Samedan.

Sursa: http://fr.wikipedia.org/wiki/Tunnel_de_l%27Albula

Albula tunel CP

Tunel albula ââ??â??Spinas gara

gara Spinas 1815 m

gara Spinas 2

gara Spinas 3
 
Aceasta linie este strabatuta zilnic pe langa alte trenuri si de: Glacier Express

Glacier Express este un tren direct ce strabate Elvetia de la Saint-Moritz la Zermatt via Chur, Disentis, Andermatt si Brigue. In timpul verii un tren pleaca de la Saint ââ??â??Moritz si un altul de la Davos. Cele doua ramuri se intalnesc intre Chur si Disentis.
Descriere
La 25 iunie 1930 la ora 7,30 a plecat primul Glacier Express, cu 70 de pasageri la bord. El a sosit la Saint-Moritz 11 ore mai tarziu.
Acest tren care circula pe calea ferata metrica care apartine Cailor ferate retice si pe reteaua companiei Matterhorn- Gotthard ââ??â?? Bahn, este adesea descris ca cel mai lent tren expres din lume.Pe parcursul a 7 ore si jumatate, trenul trece peste291 de poduri, strabate 91 de tunele si traverseaza pasul Oberalp, punct culminant al liniei actuale situat la 2033 metri altitudine.Expresul trece prin pasul Furka si Albula prin doua tunele.
Numele trenului vine de la Ghetarul Rhone, care a fost odata invecinat cu calea ferata. Pana in 1981, Glacier Express, urca intr-adevar o mare parte a pasului Furka, pana la un tunel scurt aflat chiar sub trecatoare, care permitea pasagerilor sa vada ghetarul de aproape.
In 1982 a fost deschis tunelul de baza Furka, care evita ascensiunea in trecatoare si permite circulatia trenului chiar si in timpul iernii.
Exploatarea vechii cai, abandonate prin deschiderea noului tunel, a fost reluata treptat. Pe tronsoane successive intre 1992 si 2010. Un tren istoric special strabate astazi in intregime vechiul traseu feroviar, traversand din nou pasul Furka.
Glacier Express este inainte de toate un tren turistic. Intr-adevar desi in timpul iernii, el constitue singura legatura posibila prin partea de jos a vaii Ronului ( trecatorile Furka si Grimsel fiind inchise), timpul de parcurs este prea lung pentru cei ce sunt interesati doar de o traversare de la vest la est a Elvetiei.Vom gasi in acelasi timp pe tronsonul dintre Brig si Chur alte tipuri de trenuri, inclusiv autobuze speciale ce asigura naveta cu vehicule usoare intre Oberwald si Realp (prin tunelul de baza Furka) si intre Andermatt si Sedrun(prin pasul Oberalp). In cele din urma, trenul este folosit de schiori pentru legaturile dintre diverse statiuni de schi aflate pe aceasta linie si accesibil cu acelasi abonament: Andermatt, Hospental, Sedrun si Disentis.
Incepand cu anul 2006, trenul are noi vagoane panoramice de clasa 1 si a 2 a. Fiecare garnitura de tren este compusa din 6 vagoane, doua de clasa 1, un vagon bar si 3 vagoane de clasa a doua, construite de Stadler Rail. Parcul de vagoane este impartit intre Matterhorn-Gotthard Bahn (MGB) si Caile ferate retice (RhB). Pranzul este servit pasgerilor la locurile lor.In difuzoare sunt transmise in germana, franceza, engleza, italiana, chineza si japoneza, comentarii asupra regiunilor traversate si a curiozitatilor intalnite pe parcurs. Tractiunea acestor trenuri este asigurata de MGB intre Zermatt si Disentis si de RhB intre Disentis si Saint-Moritz sau Davos via Chur.

Sursa: http://fr.wikipedia.org/wiki/Glacier_Express

Zona traversata de liniile Albula si Bernina este locuita de o populatie de origine latina despre care veti afla mai multe din articolul de mai jos:

ROMAN???žII ââ??â?? FRA??Â?II NO???žTRI DIN ALPI
Bogdan Lupescu

Urme aproape române?ti în Elve?ia. Sunt vreo 60.000 în toat?? Elve?ia ?i î?i spun cu mândrie ââ???žroman?iââ??: oamenii liberi ai mun?ilor, de alt neam decât vorbitorii de limba german?? ?i italian?? care-i înconjoar?? din toate p??r?ile. Cândva, ?ara lor, a?ezat?? la aproape 4000 de metri în??l?ime, se numea Re?ia. Azi se nume?te Engadin ?i se afl?? în cantonul elve?ian Grison. Cu toate c?? limba lor a fost recunoscut?? abia în 1938, dup?? lupte grele ?i îndelungate, ca cea de-a patra limb?? na?ional??, ea e de fapt singurul grai n??scut ?i vorbit pe actualul teritoriu elve?ian (germana, franceza ?i italiana fiind limbi de împrumut, aduse de peste mun?i). Nu de mult, roman?ii ?i-au s??rb??torit, ca ?i noi, 2000 de ani de continuitate istoric??, chiar dac?? sunt, tot ca ?i noi, mult mai vechi. Urma?i ai mândrilor re?i, latiniza?i la fel de greu ca ?i dacii de armatele Imperiului Roman, Nicolae Iorga le spunea ââ???žfra?i mai miciââ?? ai românilor. în studiul s??u ââ???žParalelisme româno-helveticeââ??, marele istoric îi socotea înrudi?i cu traco-ilirii, dar ?i cu cel?ii, de la care au mo?tenit un fond de cuvinte prezente ?i în limba noastr??.
Iorga afirm?? c?? e cel dintâi român care a ajuns pe în??l?imile Alpilor, între roman?i. ââ???žCel dintâi care s-a dus s??-i vad?? acas?? la dân?ii, s?? le vorbeasc?? limba a?a de asemenea cu a noastr?? ?i s?? se uite în ochii aceia negri, de?tep?i, care lumineaz?? fa?a rotund?? sub p??rul des ?i dârzââ??, m??rturisindu-?i regretul c?? nu le poate înf???i?a românilor ?i ââ???žvederi din satele lor ?i nu le pot aduce înainte figurile a?a de asem??n??toare cu ale oamenilor no?triââ??. într-o conferin??? rostit?? la radio, Iorga vorbea chiar despre ââ???žo singur?? unitate, care pornea de la Oceanul Atlantic ?i mergea pân?? la Marea Neagr??. (Nu m?? mir, pentru c?? profa de spaniol?? mi-a zis c?? în mijlocul Spaniei exist?? o popula?ie care vorbe?te aproape române?te). între noi românii, care ne întindem pe amândou?? malurile Tisei (ââ??Â?) ?i ceea ce au r??mas ei (roman?ii) nu e nici o discontinuitate. O singur?? pânz?? de ras?? influen?at?? de romani, o singur?? limb??, cuprinzând elemente suflete?ti dominante ale marelui popor ie?it din vechea ras?? iliro-trac?? ?i din Roma str??bun??ââ??Â?ââ??.

Ce nebunie mai frumoas?? pentru un reporter la începutul unui nou secol, decât s?? porneasc?? într-acolo, încercând s?? vad?? ce-a mai r??mas ast??zi din fra?ii no?tri îndep??rta?i, s?? le priveasc?? chipurile, s?? le asculte limba, s?? se întrebe dac?? povestea lui Iorga despre roman?i nu a fost doar vânare de vânt? Dar, dup?? o s??pt??mân?? de peregrin??ri prin mun?ii elve?ieni, mi-am dat seama c?? n-a fost în zadar. Nu pot aduce neap??rat dovezi, nu sunt specialist în istorie ?i graiuri vechi. Ceea ce pot spune e c?? acolo, printre oamenii aceia din Alpi, printre ???ranii aceia cresc??tori de vaci ?i de oi, acolo m-am sim?it cu adev??rat acas??.
Istorie ?i fân. Pashun Craista (Creasta P???unilor). Un s??tuc de vreo opt case, c?????rat undeva spre izvoarele Mustairului. Deasupra noastr??, pere?i de stânci acoperi?i de z??pezi ve?nice. în fa???, peste o vale colosal??, al?i mun?i drep?i, nemi?ca?i, unul în spatele celuilalt, umplând cu seme?ia lor bolta albastr??. Engadin, ?ara roman?ilor ?i a p??durilor nesfâr?ite.
Pe marginea drumului, doi oameni ne fac semne cu mâna a bine?e. Doi ???rani, doi oameni ai locului. Siluetele lor voinice se proiecteaz?? pe mun?ii din spate. Oprim ma?ina ?i ne întoarcem mira?i. Dup?? atâtea zile de mers prin Elve?ia, e prima oar?? când întâlnim oameni care ne salut?? cu bucurie. Un tat?? ?i un fiu, singurii locuitori ai c??tunului dintre stânci. Gospodari, st??pâni de mun?i ?i vaci multe. B??iatul e înalt, puternic, chipe?, un adev??rat F??t-frumos. îl cheam?? Vreni, n-are mai mult de 20 de ani. Vorbe?te bine fran?uze?te, lucru cam rar întâlnit în ?inuturile astea, ?i-mi spune c??, de?i familia lor se nume?te Lamprecht, ei sunt roman?i ââ???žvechi de cinci genera?iiââ??, doar c?? numele le-a fost germanizat. Palmele fiului sunt negre, cr??pate de munc??. Pe haine are urme de fân. E vremea cositului. Tot satul miroase a fân. Un sat arhaic, cu o istorie grea, pe care tân??rul cel chipe? o spune cu gravitate, ca pe un mesaj ce trebuie transmis neap??rat mai departe. Pierderea limbii ?i a obiceiurilor str??mo?ilor a început înc?? din vremuri medievale. R??ul a urcat spre roman?i dinspre v??i. De acolo, de jos, a pornit nenorocirea. Roman?ii au urcat tot mai sus, pe mun?i, c??utând s?? se ascund??. N-au reu?it. Italienii au venit din sud, francezii din vest, nem?ii din nord. I-au prins ca într-o menghin??. Vreni e mândru c?? e roman?. Când vorbe?te despre asta, î?i pune palma pe inim??. A f??cut ââ???ž?coala de ???raniââ?? în or???elul Santa Maria, acolo a înv???at tot ce ?tie. Pe urm?? s-a întors în s??tucul lui drag. De?i e frumos ca un prin? din pove?ti, de?i a avut nenum??rate propuneri s?? plece la ora? ?i chiar în str??in??tate, el n-a vrut. A ales s?? tr??iasc?? mai departe în satul cu opt case de pe culmile Alpilor, s?? porneasc?? la fiecare rev??rsat al zorilor cu vitele pe creste, s??-?i strice mâinile de atâta munc??, s?? priveasc?? seara, culcat în fân, cele mai str??lucitoare stele de pe cer. Asta a vrut ?i aici ar vrea s?? r??mân?? pân?? la moarte, în Pashun Craista (Creasta p???unilor).
Vreni îi traduce tat??lui tot ce vorbim. Sunt momente când cei doi râd între ei, hâtri, cercetându-ne din cre?tet pân??-n t??lpi, întrebându-se ce-or fi c??utând ni?te români pe coclaurile astea. La început, cei doi nu-?i dau seama c?? eu pricep cam tot ce vorbesc.
în?eleg o mul?ime de cuvinte: plug, mo?, cas??, munt, ram, ââ???žmumaââ??, frar, scolar, corp, alb, eu sun, el fa etc., dar în?eleg mai cu seam?? intona?ia lor, o caden???, o anumit?? muzic?? a graiului, atât de asem??n??toare cu a noastr??, încât parc?? nici n-ai nevoie de cuvinte, parc?? pricepi totul din vioiciunea spuselor, din gesturi, din înclinarea trupului, din privirile ce înso?esc mereu fiecare exclama?ie. A?a vor fi to?i oamenii pe care îi voi întâlni aici, în b??trânii mun?i retici: parc?? nu vorbesc cu cuvinte. Parc?? vorbesc direct cu sufletul.

Sat roman? în lumina toamnei. Valchava (Vâlceaua), alt sat pe valea Mustairului, cuib??rit într-o vale larg??, din care pornesc pretutindeni nenum??rate fire de drum. E sâmb??t?? dup?? amiaza ?i roman?ii ies în fa?a c??soaielor vechi, cu fa?ade pictate ?i flori ro?ii, rev??rsate peste fere?ti. Se odihnesc, î?i trag sufletul dup?? o zi de munc??. O tihn?? blând??, aurie, înv??luie a?ezarea. Oamenii ?ed pe ni?te b??ncu?e vechi, înnegrite de vremi, cu spatele lipit de zidurile groase. Acelea?i b??ncu?e unde au ?ezut alt??dat?? p??rin?ii, bunicii lor ?i tot neamul. Sporov??iesc între ei, zâmbesc, trag din ?igar?? rar, gânditori, îmi dau seama c?? principalele lor discu?ii sunt legate de turme, de stâne, de schimbarea vremii. E imposibil, privindu-i, s?? nu te duc?? gândul la p??storii no?tri. Aceea?i ?ag??, acelea?i ocheade aruncate str??inilor, acelea?i salut??ri ?ugube?e strigate vecinului de pe b??ncu?a de al??turi, acelea?i taifasuri în care pun ?ara la cale, aceea?i pace contemplativ?? care-i cuprinde uneori pe to?i, când se uit?? la mun?i. B??ncu?a din fa?a casei e nelipsit?? în tot Engadinul. Multe din ele au o scobitur?? f??cut?? în zid, dinadins pentru a b??ga acolo o banc?? de lemn. Din vechime, locului i se zice ââ???žvamportaââ?? (în fa?a por?ii), locul unde roman?ii stau s?? vorbeasc??, sau s?? priveasc?? lumea. Pentru roman?i, vecin??tatea e mai presus de orice. A?a s-au ridicat comunele, a?a s-au p??strat tradi?iile ?i limba. Prin vecin??tate. Prin sate trainice ?i unite. Oamenii se în?eleg, se ajut??, se viziteaz?? f??r?? a-?i anun?a sosirea dinainte, intra nestingheri?i unul în casa altuia, î?i împrumut?? unelte, bani, orice. ââ???žUn bun vashin vala pu co un paraintââ??, ââ???žun bun vecin valoreaz?? mai mult decât o rud??ââ??, spune un vechi proverb roman?, l??udând milenara vecin??tate uman??, pierdut?? în alte p??r?i.
Casa focului. M??-ndrept spre o b??trân?? care ?ade pe banc??, la poart??, ?i-i spun f??r?? ocoli?uri c??-mi place casa ei inundat?? de flori. ââ???žCasa e belaââ??, îi zic. B??trâna m?? iscode?te pe sub sprâncene. Apoi îmi zâmbe?te. îmi mul?ume?te pu?in jenat?? pentru vorbele mele. ???ži, la fel de brusc m?? pofte?te în cas??! Deschide larg u?a marii bol?i s??pate în piatr??, atât de asem??n??toare cu cele ale caselor noastre din Ardeal. Str??batem un culoar c??ruia-i zice ââ???žsulerââ?? ââ??â?? coridorul prin care intr?? în cas?? c??ru?ele ?i animalele ââ??â?? apoi cotim spre o odaie magic??: casa focului (casa da fo), buc??t??ria, vatra gospod??riei, locul unde focul nu se stinge niciodat??. Odaia tihnei ?i a pove?tilor b??trâne?ti. Chiar deasupra ferestrei, sunt dou?? ââ???žsgraffitoââ??, doua picturi str??vechi: un Isus zugr??vit naiv, ca de un pictor ???ran, al??turi de un dragon, de un diavol: dr??cesc ?i sfânt, p??gânism ?i cre?tinism, cele dou?? dimensiuni ale vie?ii roman?ilor. Asemeni nou??, ace?ti re?i romaniza?i au fost cre?tina?i cu mare greutate ?i foarte târziu, abia prin secolul al VII-lea. Bisericile lor sunt ridicate pe sanctuare p??gâne. Chiar ?i azi sunt bântui?i de vechile credin?e populare precre?tine, tr??ind, mai ales b??trânii, înc?? în plin?? magie. Ei se încred ?i acum în pove?ti cu zâne, strigoi, vr??jitoare ?i lupi ce vorbesc cu glas omenesc, în istorii p??store?ti despre vaci blestemate, despre locuri magice, ascunse în mun?i, pe care trebuie s?? le prive?ti cu team?? sau cu evlavie.
Apoi femeia m?? duce în grajdul casei, un adev??rat muzeu al clopotelor p??store?ti. Sute de t??l??ngi mici ?i mari, pentru oi ?i vite, sunt ag???ate peste tot, pe pere?ii din bârne. La roman?i, t??l??ngile vechi nu se arunc??. Se transform?? în piese de muzeu ale familiei. Aproape orice gospod??rie roman??? are în grajd, pe pere?i, aceast?? mul?ime de clopote. Toate tradi?iile roman?e ââ??â?? nun?ile, urcarea ?i coborârea turmelor din mun?i, Chalandamarz (calendele lui Martie, când feciorii bat din clopote pentru a alunga iarna ?i spiritele rele), Bauania (tragerea la sor?i a ursitului), Tscheiver (jocul cu m???ti) ââ??â?? sunt înso?ite de dang??tul prelung al t??l??ngilor. Clopotele sunt istorie vie. Simbolul tradi?iei, ââ???žFuienettaââ??, vatra în care focul nu se stinge niciodat??.

O românc?? între roman?i: Mihaela Demonti. Scuol. Capitala Engadinului de Jos, cel mai reprezentativ ?inut roman?, în ce prive?te limba ?i tradi?iile. Iorga a fost aici. La fel Ovid Densusianu, marele lingvist, care a studiat ani la rând nume de mun?i, de piscuri, v??i sau ape, realizând un curs de ââ???žToponimie retoroman??ââ?? la Universitatea din Bucure?ti. îi în?eleg încântarea. E mai mare dragul s??-i auzi pe oameni vorbind o limb?? atât de asem??n??toare cu a noastr??: ââ???žce faci?ââ??, ââ???ždorm bain?ââ?? (ai dormit bine?), ââ???žbuna sairaââ??, ââ???žbun diââ??, ââ???žbuna notââ??ââ??Â? Lumea e vesel??, gata de vorb??, ?i se d?? bun?? ziua chiar dac?? trec??torul habar n-are cine e?ti. Dac?? mul?ume?ti cuiva, ?i se r??spunde ââ???žcun plachereââ?? (cu pl??cere), întocmai ca în român??. Prin magazine, te po?i pomeni ca nu-?i sunt primi?i euroii, de parc?? vânz??torul n-ar fi v??zut în via?a lui astfel de bani. în general, oamenii au o antipatie f???i??? fa??? de mititelele bancnote ale vecinilor. ???ži tot în general, oamenii nici nu vor s?? aud?? de Uniunea European??.
Aici, în Scuol, am norocul de a o întâlni pe Mihaela din România. O adev??rat?? celebritate local??. Aproape nu exist?? om în Scuol care s?? n-o cunoasc??, care s?? nu aib?? încredere deplin?? în ea. To?i ?tiu, m??car din auzite, de frumoasa românc?? din ora?ul lor. Mihaela Demonti e c??s??torit?? cu un b??rbat roman? ?i tr??ie?te de 14 ani în Elve?ia. Este ââ??â?? dup?? ?tirea ei ââ??â?? singura românc?? din Engadin. A înv???at limba în doar dou?? luni. F??r?? dic?ionare, numai prin discu?ii cu oamenii. Ne d?? dreptate c?? e foarte asem??n??toare cu româna. De altfel, ââ???ž?i oamenii de aici parc?? sunt la felââ??, spune ea. ââ???žLa început, am avut un ?oc. Nu ?tiam nimic despre Engadin, despre roman?i. M?? preg??tisem pentru o Elve?ie rece, ca ceasul. Nu mi-a luat mult timp s??-mi dau seama c?? ei sunt de fapt cu totul altceva: mai sentimentali, mai calzi, dar totodat?? ?i aprigi, dintr-o bucat??. Trebuie doar s?? le dai importan?a pe care-o merit??, s??-i mângâi, s??-i ascul?i, s?? le vorbe?ti pe limba lor. ???ži s??-i vede?i ce cânt??re?i sunt! Ce dansatori! Cânt?? tot timpul, chiar ?i când muncesc. Iar dac?? ascul?i corurile lor, e imposibil s?? nu pleci cu ochii în lacrimi. Nu ?tiu cum, dar înc?? de când am venit, am sim?it ceva familiar, ceva ce m?? ducea mereu cu gândul spre acas??. Am fost ?i eu mirat?? cât de u?or am putut s?? m?? adaptez. Ca s?? le cad la inim??, n-a trebuit s?? fac nimic altceva decât s?? fiu eu îns??mi.ââ??
Case vechi în Valchava

Mihaela e nespus de încântat?? c?? s-a întâlnit cu români. Nici nu st?? pe gânduri s?? ne pofteasc?? la ea acas??, unde so?ul ei, Plasch Demonti ââ??â?? anun?at prin telefon ââ??â?? ne a?teapt?? cu masa. Mihaela locuie?te în Sent, un sat superb, aflat chiar deasupra Scuolului, o adev??rat?? cetate de case albe, având în mijloc o pia??? ?i o biseric??. Aici a tr??it ca un pustnic, studiind folclorul ?i limba neamului s??u, mai întâi într-o moar?? veche, apoi în turnul unei biserici p??r??site, marele scriitor ?i lupt??tor roman? pentru neatârnare, Peider Lansel, primul traduc??tor al baladei noastre ââ???žMiori?aââ??, autor al celebrului dicton ââ???žNici italieni, nici germani, roman?i vrem s?? r??mânem!ââ??, lozinc?? devenit?? apoi un ?? adev??rat imn, ââ???žtor?a culturii reticeââ??, cum s-a spus.
M??rturisesc c?? niciodat??, în deplas??rile mele de reporter prin ?ar??, nu am fost primit cu atâta dragoste ca în casa Mihaelei din Sent. Plasch Demonti m-a întâmpinat cu îmbr???i???ri: la atâta dep??rtare de Carpa?i, un român ?i un roman? se ?in în bra?e ca fra?ii, privind mun?ii unul peste um??rul celuilalt. Plasch (în traducere ââ???žPl??cutââ??) are ceva din mândria gospodarului român care te omene?te acas?? la el. în aceste clipe, parc?? nici nu mai tr??ie?te pentru sine, ci doar pentru oaspe?ii s??i. Ne îndeamn?? s?? mai mânc??m, mereu ne întreab?? dac?? avem nevoie de ceva, e atent la orice detaliu. ???ži vorbim, mereu vorbim. Cu cele câteva cuvinte române?ti pe care le ?tie, aproape c?? nu mai am nevoie de traduc??tor. A fost ?i el în România, în mun?ii F??g??ra?ului, pe la Curtea de Arge?, ?i acolo a împ??rt???it deplin credin?a so?iei sale: ââ???žNoi ?i voi suntem fra?i!ââ??. A?a zice, ?i-mi strânge atât de tare palma în pumnul lui ca barosul, c??-mi dau lacrimile. Plasch e mândru c?? e roman?. Doar îl cheam?? Demonti (ââ???žal munteluiââ??), ââ???žom liber al mun?ilorââ??, cum îi place s??-?i spun??. Abia a?teapt?? s?? treac?? cele trei zile pân?? când va urca în Alpi, unde va r??mâne vreme de trei s??pt??mâni. ââ???žUite acolo!ââ??, zice, ?i-mi arat?? un punct îndep??rtat între crestele albe, singur într-o c??b??nu??? p??storeasc?? din pustiet???i neumblate. A?a face mereu când îl apuc?? dorul de duc??. Nu poate tr??i f??r?? mun?i. F??r?? mun?i, spune el, ar muri pe picioare.

Spre sear??, Mihaela îmi aduce la ea acas?? doi roman?i ââ???žfoarte vechiââ??, al c??ror neam se pierde în negura vremurilor: Stupan Niculin ?i Giacumina. So? ?i so?ie, c??s??tori?i de 55 de ani. Abia când îi v??d intrând ?ontâc, ?inându-se unul pe altul de bra?, în odaia cea mare, îmi spun c??, într-adev??r, acestea trebuie s?? fie chipurile mult l??udate de Iorga. Sunt duio?i b??trânii ace?tia, când se a?eaz?? tacticos la mas??, pu?in nedumeri?i, nepricepând prea bine ce vrem de la dân?ii. El, Niculin, a fost cioban la oi. Apoi baciul unei mari stâne din ?inut. Apoi comerciant de oi, ajungând cu turmele tocmai pân?? în Elve?ia francez??. De?i e unul din cei mai boga?i oameni ai Sentului, el se poart?? mai departe în puloverul de lân?? ?i pantalonii de costum ni?el ponosi?i, tare modest cu vecinii, iar gândul îi st?? tot la stânele din mun?i ?i la oile care acum, din p??cate, sunt din ce în ce mai pu?ine. Ea, Giacumina, a fost mai mult casnic??. S-a ocupat de cele patru fete ale lor. Le-a m??ritat cu roman?i, le-a înv???at s?? fie mândre c??-s roman?e. Niculin ?i Giacumina se iubesc ?i acum. Se ?in de mân?? pe sub mas??, ca doi ?colari, în timp ce-mi vorbesc. Iar eu ?tiu ce s??-i întreb. Le pun exact acelea?i întreb??ri pe care le-a? fi pus oric??rui cioban de-al nostru din Carpa?i. Da, înc?? mai exist?? transhuman??? în Engadin, r??spunde Niculin. Turmele pornesc prim??vara prin mai ?i se întorc în noiembrie. Conform unui vechi ritual, ciobanii urc?? mai întâi singuri, pân?? pe Piscul Minschun, la peste 3000 de metri, doar pentru a se închina în fa?a unei pietre sfinte. O piatr?? despre care ei zic c?? e ââ???ža Maiciiââ?? ââ??â?? Mama Dona, Fecioara Maria ââ??â?? ?i-n fa?a c??reia st??ruie îndelung în rug??ciune, acoperind-o cu s??rut??ri. P??storii au credin?a c?? dac?? nu s??rut?? aceasta stânc??, atunci nu vor avea noroc la p???unat ?i le va merge r??u întreg anul. ???ži Niculin s-a închinat la piatra Mamei Dona. A fost urcat pe bra?e pân?? acolo, în vârful muntelui, grav bolnav, paralizat din pricina unei congestii cerebrale. A atins ?i el cu buzele piatra binecuvântat?? ?i a plâns. S-a rugat la mun?i, la p??duri, la cerul ââ???žclarââ?? al Alpilor, c??ci în toate acestea se afl?? ascuns Dumnezeu. ââ???žDumnezeu nu e o persoan??. E ?? natura îns???iââ??, zice el. ???ži pân?? la urm?? s-a vindecat. Prin rug??ciune, zice. Numai prin rug??ciune.
?? 
împreun?? cu iubita lui so?ie, b??trânul î?i aminte?te cât de simpl?? era via?a satului alt??dat??, cât de cura?i ?i credincio?i erau oamenii. Unele episoade le-au tr??it ei în?i?i, în copil??rie, altele le-au fost povestite de p??rin?i, de bunici. Mihaela îmi traduce fascinat??. Nu aflase despre toate acestea pân?? atunci. B??trâna Giacumina reînvie vorbind de un sat izolat în mun?i, care alt??dat?? n-avea nevoie de nimic din afar??. Vremuri în care pâinea ?i pânza se f??ceau în cas??, cu r??zboaie de ?esut ?i ro?i de tors, de c??tre femei strânse într-o ââ???žadunareââ?? (?ez??toare), unde se spuneau cele mai frumoase pove?ti. în capul satului exist?? ?i azi un loc numit ââ???žEl Fournââ??, acolo se afl?? odinioar?? marele cuptor de pâine al satului. în timpul liber, în nop?ile lungi de iarn??, Niculin scrie poezii. Poezii n??scute din tradi?iile satului, din marea dragoste ce i-o poart?? Giacuminei. în copil??rie a v??zut-o cu ochii lui pe ultima vr??jitoare (ââ???žstriaââ??) din Sent. Avea vreo opt ani pe atunci. î?i aminte?te cum au adus-o oamenii în pia?a satului, îmbr??cat?? în zdren?ele unui strai b??rb??tesc de p??stor, cum au b??gat-o cu mâinile în ap?? clocotit?? pân?? când a recunoscut c?? ea a f??cut toate blestem???iile. Alt??dat??, vr??jitoarele erau multe, maestre în ale descântecului. Un platou înalt, undeva spre Ardez, se nume?te ?i azi ââ???žCuptorul Vr??jitoarelorââ??. în acel loc, oamenii vedeau ap??rând urme de picior femeiesc intrând adânc în p??mânt, dar pe nimeni care s?? lase aceste urme. Vr??jitoarele aveau de-a face mai ales cu ciobanii singuratici din mun?i. îi momeau cu ispite femeie?ti, preschimbându-se în fecioare frumoase, le secau ugerul vitelor, le stricau c??pi?ele de fân, ori le r??sturnau c??ru?ele dup?? o zi istovitoare de munc??. Mihaela traduce, iar eu m?? înfior: cum a? putea s?? nu m?? gândesc la ciobanii aceia ai no?tri, cu care f??cusem atâtea reportaje prin Carpa?i? Chiar felul de a povesti e acela?i. Bineîn?eles, Niculin nu a v??zut cu ochii lui vr??jile, a auzit povestea pe care mi-o spune de la un p??stor din Plumeran, c??ruia i s-a întâmplat. Omul st??tea cu vita pe paji?te ?i deodat?? s-a desf??cut lan?ul de la gâtul animalului, tras parc?? de-o putere nev??zut??. Ciobanul i-l leg?? la loc, strâns. Lan?ul iar???i c??dea la p??mânt. De nenum??rate ori. Pe urm??, când ducea vita la ap??, lan?ul se ridica de jos ?i se prindea singur de gâtul ei. N-o l??sa s?? bea ap??. Singur se ridica! O vr??jitoare îi f??cea asta ciobanului. Niculin n-ar fi crezut, dar omul era gospodar serios, respectat. Nu putea s?? mint??. A v??zut totul cu ochii lui.
Epilog cu Carpa?i. Iorga a vizitat Engadinul în anul 1937. Ast??zi, dup?? aproape ?apte decenii, reporterul are ?ansa de a cunoa?te, în acela?i loc, un alt mare istoric, de data aceasta elve?ian: dr. Martin Bundi, fost pre?edinte al Consiliului Na?ional al Elve?iei din Chur. Specialistul în istorie antic?? îl confirm?? pe savantul român: ââ???žDa, se poate vorbi de un paralelism între noi ?i voi. Aici au fost coloniza?i re?ii, la voi dacii. Iar între re?i ?i daci exist?? multe asem??n??ri. Limbile s-au conservat atât de bine, pentru c?? ?i noi ?i voi am tr??it atâta amar de vreme izola?i: noi, într-o mare germanic??, voi, într-o mare slav??. De?i avem pu?ine m??rturii despre limba retic?? pentru a o putea reconstrui ââ??â?? doar câteva inscrip?ii pe piatr?? ââ??â?? cu siguran??? c?? aceasta nu a fost una indo-european??, a?a cum nici limba dac?? n-a fostââ??Â?ââ?? Re?ii au fost, ca ?i dacii, un popor mare ?i mândru. La lupt?? nu se temeau de moarte: ââ???žfuror raeticusââ??. Au fost, tot ca ?i dacii, prin excelen???, oameni ai mun?ilor. P??stori ?i r??zboinici. Ei h??r?uiau adesea, cu un curaj nemaiv??zut, armatele romane din câmpie, cele din câmpia Padului mai ales. Au fost înfrân?i cu greu în ascunz??torile lor din mun?i. A fost nevoie de dou?? armate romane, care au urcat pe ambele p??r?i ale Alpilor, prinzându-i ca-ntr-un cle?te.
C??l??toria noastr?? se apropie de sfâr?it. Falera e ultimul sat de roman?i al popasului nostru elve?ian. O mas?? lung??, alb??, cu noi, românii, în mijloc, înconjura?i de localnici: doamna Silvia Casutt, prim??ri?a comunei, doamna Rita Cathomen ?i so?ul acesteia, Ignaz, al?i câ?iva p??stori b???tina?i. Mânc??m un fel de sarmale roman?e. Fereastra casei e plina de soare, iar soarele lumineaz?? o vale verde ?i o biserica veche. Al??turi, pornind chiar din altarul bisericii, o mul?ime de pietre, megali?i ?i menhire din epoca bronzului, formeaz?? un gigantic calendar solar, de o precizie matematic?? uimitoare. Aflu c?? pe o piatr?? numit?? ââ???žS??geata Luniiââ?? e încrustat?? pozi?ia exact?? a stelelor atunci când a avut loc eclipsa total?? de soare din 25 decembrie, de ââ???žCr??ciunulââ?? anului 1089 înainte de Cristos. O grupare de alte trei pietre formeaz?? un triunghi pitagoreic perfect (a2+b2=c2). A?adar, ace?ti re?i nu erau fitecineââ??Â?
Falera e una din cele mai vechi a?ez??ri ale roman?ilor, atestat?? documentar ?i locuit?? absolut f??r?? nici o întrerupere din anul 3500 î.Hr. într-un târziu, Ignaz Cathomen avea s??-mi spun?? ceva care avea s??-mi taie respira?ia: ââ???žE la noi un cuvânt foarte vechi, poate chiar cel mai vechi, la fel de b??trân ca ?i megali?ii ???tia din piatr?? pe care-i vede?i. E vorba de cuvântul ââ???žcarpââ??, ceea ce în roman??? înseamn?? ââ???žpiatr??ââ??, ââ???žstânc??ââ??. Nimeni n-a putut stabili vreodat?? originea acestui cuvânt, ea se pierde în adâncul istoriei. Noi îns?? îl avem în numeroase nume de locuri, de mun?i ?i de v??i: Carp, Carpet, Carppa. Câteva piscuri de aici, din jurul satului, se numesc chiar a?a: Carp. Un altul se nume?te Carpats. Da, Carpats, de ce va mira?i? ?? M??nânc sarmale roman?e ?i zâmbesc. Acum am, într-adev??r, toate motivele s?? m?? simt aici ca acas??.
Autorul mul?ume?te în mod special doamnelor Lucia Benovici Portman (Elve?ia) ?i Magdalena Popescu-Marin (cercet??tor principal la Institutul de Lingvistic?? al Academiei Române) pentru sprijinul acordat în documentarea acestui reportaj.

Sursa: Formula As
http://ioncoja.ro/textele-altora/romanasii-din-elvetia/
 
Cea de a doua linie intrata in patrimoniul UNESCO este: Linia Bernina
Linia Bernina ( Berninabahn in germana) este o linie feroviara metrica (ecartament 1000 mm) unica in cadrul retelei feroviare Retice (RhB).
A fost pana la cel de-al doilea razboi mondial exploatata de o firma feroviara independenta (abrev. BB).Ea leaga statiunea montana elvetiana Saint- Moritz din cantonul Grisons cu localitatea italiana Tirano, strabatand pasul Bernina. Aceasta este considerata calea ferata cu simpla aderenta, aflata la cea mai mare inaltime din Alpi si cu ?? panta cea mai mare din lume (7%).
Impreuna cu linia Albula, ea este inscrisa din 2008 sub titlul ââ????caile ferate retice in peisajul marginit de Albula si Berninaââ?? in patrimonial UNESCO.
Istorie
Dupa finalizarea liniei Albula in 1905, linia Bernina (BB) a fost infiintata cu scopul de a lega Saint-Moritz de Tirano.Dupa acordarea concesiunii in 1906, deschiderea are loc in 1908 in mai multe sectiuni: 1 iulie 1908, intre Pontresina si Morteratsch si intre Tirano si Poschiavo; pe 18 august in acelasi an intre Pontresina si Celerina si intre Morteratsch si Bernina Sout; la 1 iulie 1909 intre Celerina si St. Moritz si intre Bernina Suot si Bernina Ospizio. .Abia la 5 iulie 1910 linia este deschisa integral.De la inceput s-a ales tractiunea electrica in curent continuu; tensiunea a crescut de la 750 volti la 1000 volti in 1935.
Initial linia Bernina era utilizata numai in perioada estivala. Trecerea la exploatarea de iarna incepe in 1913/14. Aceasta ?? provocare majora, a dus la construirea a numeroase ziduri de aparare impotriva avalanselor.
In 1943 caile ferate retice (RhB) absorb si calea ferata Bernina.
In 2008 linia este inscrisa in patrimoniul mondial UNESCO.
Traseul
In capatul liniei Albula din statiunea montana Saint Moritz, incepe linia Bernina, din acest motiv aici exista doua sisteme de tractiune pentru cele doua trenuri.Trenul care paraseste gara prin est, trece peste un viaduct de 64 de metri lungime pe sub care curge raul Inn.Apoi strabate tunelul Charnadura II in lungime de 689 m, tunel care este cele mai lung de pe intreg parcursul. Gara Celerina Staz, situata la 1716 metri altitudine, reprezinta punctul cu altitudinea cea mai joasa de pe versantul nordic al pasului Bernina. Pana la gara Ospizio Bernina trenul trebuie sa urce fara intrerupere.
Gara Ospizio Bernina este situata la 22 km de punctul de plecare al liniei;ea este situata la 2253 metri altitudine, fiind punctul culminant al liniei.Aici este punctul de unde trenul incepe coborarea spre a intra in statia Alp Grum, aflata la 2091 metri altitudine.La iesirea din statia Alp Grum,trenul traverseaza un peisaj montan panoramic, efectuand un ?? viraj de 1800 ca apoi sa inceapa o coborare de 7%, fiind una din cele mai abrupte pante din lume, coborata de un tren fara sistem cu cremaliera.
Linia continua sa coboare in valea care duce in Italia prin garile Cavaglia si Poschiavo. Dupa gara Brusio,trenul se inscrie pe viaductul elicoidal Brusio.
Dupa 58 de km de la plecare, trenul traverseaza frontiera italo-elvetiana, apoi trece prin centrul localitatii Tirano pentru a finaliza cei 60,688 km in gara Tirano.
Linia Bernina atrage in fiecare an mii de turisti care vor sa descopere peisajele Berninei.
Aceasta linie a inspirat in egala masura un mare numar de modelisti care reproduc ?? la scara, sectoare din aceasta cale ferata pitoreasca.

Sursa: http://fr.wikipedia.org/wiki/Ligne_de_la_Bernina

Statiile mai importante si operele de arta sunt:
Saint Moritz - Inn viaduct-Celerina - Pontresina- Montebelo Curve ( o curba spectaculoasa la 180 grade) - Oapizio Bernina ?? (altitudine 2253 m) -Alp Grum (2091 m) - Poschiavo- Miralago - Brussio gara - Brossio (viaduct spiral la 360 grade) - Tirano.

Engadin ââ??â?? St. Moritz

Funicular St Moritz

Celerina gara

Ospizio Bernina

Ospizio Bernina 2

Alp Grum statie

Alp Grum statie 2

Alp Grum altitudine

Montebelo viraj
 
Poschiavo gara

Bernina ââ??â??lago di Poschiavo

Gara Brussio

Brussio

Viaductul din Brusio
Viaductul din Brusio (italian?? Viadotto elicoidale di Brusio, german?? Kreisviadukt Brusio) este un viaduct circular de cale ferat??, în nou?? arcuri, din piatr??, în apropiere de Brusio, Elve?ia. El este inclus în Patrimoniul mondial UNESCO.
Amplasare
Viaductul spiralat Brusio face parte din Linia Bernina ?i este situat între Brusio ?i Campascio. El este în imediata apropiere la sud de Brusio, ?i la aproximativ 54 km de la St. Moritz.
Istoric
Viaductul a fost deschis pe 1 iulie 1908, odat?? cu darea în exploatare a segmentului de cale ferat?? Tiranoââ??â??Poschiavo, parte a liniei Bernina.
Viaductul spiralat a fost necesar la sud de Brusio pentru a limita gradul de înclinare a caii ferate la maximul admisibil de 7%, astfel încât trenul s?? nu alunece la vale, sau s?? fie de necontrolat în coborâre.
în 1943, întreaga Linie Bernina a fost preluat?? de compania Rhaetian Railway, care de?ine viaductul pân?? în prezent.
Date tehnice
Viaductul spiralat are o lungime de 115,8 m, în??l?imea de 17 m ?i const?? din 9 arcuri a câte 10,8 m.[1] Raz?? orizontal?? de curbatur?? este de 70 m, iar unghiul de înclina?ie este de 7%.Ecartamentul are 1 metru, ?i electrificarea e de 1000 V de curent electric continuu.

Sursa wikipedia

Cu acest viaduct s-a batut o medalie:

Brussio avers

Brussio revers

Brussio ambele fete

si o moneda de 20 de franci elvetieni:

Moneda Bernina Railway


Brusio viaduct spiral ââ??â??film

Tirano

Gara Tirano

Bernina bahn

Bernina express

Bernina

Bernina express Chur

Bernina afis

Bernina express interior
 
Am mai descoperit o cale ferata europeana aflata in patrimoniul UNESCO : Semmeringbahn

Calea ferat?? Semmering este o por?iune a c??ii ferate de sud din Austria.
Date generale
ââ???žLinia ferat?? Semmeringââ?? s-a construit între anii 1848-1854, sub coordonarea inginerului vene?ian Carlo di Ghega. Ea trece peste o trec??toare la aproape 1.000 m altitudine, la acea or?? cea mai mare în??l?ime atins?? de o cale ferat??, constituind o realizare tehnic?? deosebit??, în deplin?? armonie cu regiunea natural?? traversat??. Este o cale ferat?? într-o regiune de munte care a fost deschis?? în anul 1854, iar din anul 1998 a fost declarat patrimoniu mondial UNESCO.
Calea ferat?? are un cap de linie Gloggnitz altitudinea de 439 m deasupra n.m. trece prin mai multe tunele ?i prin localit???ile:
ââ??Â? ââ???ž Gloggnitzââ?? - ââ???žSchlöglmühlââ?? - ââ???žPayerbach-Reichenauââ?? - ââ???žKübââ?? - ââ???žEichbergââ?? - ââ???žKlamm-Schottwienââ?? - ââ???žBreitensteinââ?? - ââ???žWolfsbergkogelââ?? - ââ???žSemmeringââ?? altitudinea de 898 m deasupra n.m., tunelul Semmering (1512 m) - ââ???žSteinhausââ?? - ââ???žSpital am Semmeringââ?? - având cel??lat cap de linie la ââ???žMürzzuschlagââ??.
Calea ferat?? are o lungime de 41 km, pe când distan?a în linie aerian?? este numai de 21 km. Ea parcurge un traseu cu diferen??? de nivel de 459 m, punctul cel mai înalt fiind la 898 m. Calea ferat?? traverseaz?? 14 tuneluri printre care unele au pân?? la 1.512 m lungime, 16 viaducte (unele cu dou?? nivele) peste 100 de poduriarcuite din piatr??. Pe o por?iune 60 % din traseu, linia are o înclinare de cel pu?in 20 ââ??°, panta maxim?? fiind de 28 ââ??°. Numai ca. o jum??tate din traseu este drept (22,4 km), cealalt?? jum??tate are curbe numeroase, linia care trece pe lâng?? locuri ?i v??i pr??p??stioase pres??rate cu viaducte.

Sursa: http://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Semmering
 
Tren istoric 150 de ani Semmeringbahn
https://www.youtube.com/watch?v=-1UdmoahESA

Si un tren in 2015

https://www.youtube.com/watch?v=8TxvUBiJZ1Y
 
Din patrimoniul UNESCO mai fac parte 2 cai ferate din India. Prima este: Nilgiri Mountain Railway

Calea ferata montana Nilgiri (NMR) este una din cele mai vechi cai ferate montane din India, construita in districtul Nilgiri -India de Sud, din statul Tamil Nadu. Aceasta cale ferata Indiana este printre ultimile din India care mai folosesc tractiunea cu aburi.
Calea ferata urca 45 de km si leaga localitatile Mettupalayam de Ooty (Udhagamandalam), ultima ?? situata la 2268 m altitudine.

Istoric
Propusa inca din 1845, linia va fi in cele din urma construita de britanici si deschisa pentru public in iunie 1899, fiind exploatata de compania feroviara Madras.
Ea leaga orasul Mettupalayam in apropiere de Coimbratore de localitatea Ooty, statiune montana situata la o altitudine de 2200 m.
In octombrie 2004, UNESCO a decretat ca NMR va fi integrat in Patrimoniul mondial. Ceea ce s-a si intamplat in anul 2005.

Caracteristici
Linia NMR are ecartament metric (1000 mm). Intre Mattupalayam si Coonoor, trenurile sunt impinse de o locomotiva cu aburi construita de Schweizerische Lokomotiven und Maschinenfabrik (SLM) din Winterthour , Elvetia, care utilizeaza un sistem cu cremaliera pentru urcarea pantelor foarte mari. Maximul pantei pe aceasta sectie este de ââ????1 la 12ââ??(8.3%), cu o medie de ââ???? 1 la 24,5ââ?? (4,1%).
In sensul urcarii, locomotiva este plasata la urma convoiului si impinge trenul, in timp ce la coborare este plasata in capul trenului pentru a putea controla viteza.
Intre Coonoor si Ooty, linia nu este prevazuta cu cremaliera.Trenul aici este tractat de o locomotiva diesel YDM4.
Linia masoara 45,88 km si contine pe parcurs, 208 curbe, 16 tunele si 250 de poduri. Intre Mettupalayam si Ooty, linia deserveste garile Hillgrove, Coonoor, Wellington, Aruvankadu, Ketti si Lovedale.
Divizia Palghat a Cailor Ferate Indiene, care gestioneaza NMR, suporta un deficit anual de 4 crores ( sistem de numerotare specific ce mosteneste sistemul vedic) ?? de rupii (40 milioane de rupii, aproape 1 milion USD). In 1999, cu prilejul aniversarii centenarului acestei linii, ministrul cailor ferate indiene, Nitish Kumar, a anuntat ca linia va trebui electrificata in curand.

Sursa: http://fr.wikipedia.org/wiki/Nilgiri_Mountain_Railway
 
Traseul: Km 0- Mettupalayam (altitudine 350 m); -km 8-Kallar (413m) (inceputul sectiunii cu cremaliera);- km 13 Adderly (784 m); - km 18 -gara Hillgrove (1175 m);km 21- Runneymede (1513 m); -km 25-Kateri Road (1663 m); km 28 ( sfarsitul sectiunii cu cremaliera) ââ??â?? gara Coonoor (1843 m); km 29 ââ??â??gara Wellington (1904 m); km32- Aruvankadu (2015 m); km 38 ââ??â??gara Ketti (2252 m); km 42 ââ??â?? gara Lovedale (2524 m); km 46-gara Ooty (2371 m).

Mettupalayam

Cremaliera

langa Coonoor

Coonoor

Coonoor 2

Coonoor 3

Coonoor 4

traseu1

traseu 2

traseu 3

traseu 4

tunel

viaduct 1

viaduct 2

maimute

viaduct 3

viaduct 4
 
Cea de a doua este: Calea ferata himalayana Darjeeling (pentru care a mai fost deschis un subiect pe acest forum)

Calea ferata himalayana Darjeeling- pe care circula un tren supranumit ââ??â??trenul jucarie-este o linie ferata ce leaga localitatea Siliguri (gara New Jalpaiguri) de Darjeeling in statul Indian Bengalul Occidental. Construita intre 1879- 1881, ea este clasata in patrimoniul mondial UNESCO. Ecartamentul liniei de tip ââ????cale ingustaââ?? este de ââ????doua picioareââ?? reprezentand 61 cm.

Istoric

In 1878, Franklin Prestage, agent al Eastern Bengal Railway Company, propune guvernului din Bengal infiintarea unei linii feroviare intre Siliguri si Darjeeling. Ashley Eden, guvernatorul ââ??â??locotenent, numeste atunci un comitet pentru examinarea proiectului si confirmarea fezabilitatii si avantajelor de care guvernul si populatia vor putea beneficia.Proiectul este acceptat in 1879 si constructia incepe in acelasi an. Anul urmator linia ajunge pana la Tindharia.
In iunie 1881, linia este dechisa in totalitate, realizandu-se legatura dintre Siliguri si Darjeeling. Costul lucrarilor se ridica la 17 501 000 rupii.Pe parcursul a 82 de km linia urca de la 121 metri la 2076 metri altitudine.Numele companiei feroviare care exploateaza aceasta linie este Darjeeling Himalayan Railway Company.
O alta ramura va lega desertul din Siliguri de orasul Kishaganj din statul Bihar ca apoi in 1915 si de orasul Kalimpong din valea Teesta. Cu toate acestea sectia Siliguri- Kishanganj este modernizata si transformata mai tarziu intr-o linie cu ecartament larg (1676 mm), permitand conectarea acesteia la reteaua Cailor Ferate din India.
In 1950, alunecarile de teren vor deteriora semnificativ ramura Siliguri-Kalimpong (valea Teesta) intre statiile Siliguri si Geille Khola.Aceasta nu va mai fi redeschisa niciodata.

Aspecte tehnice

Linia principala dintre Siliguri si Darjeeling in lungime de 82 kilometri, atinge o altitudine de 2076 metri.Pentru a depasi aceasta altitudine, inginerii au folosit mai multe bucle (numite ââ????Loopsââ??) ca cea de la Agony Point, unde calea ferata se intoarce si trece pe deasupra ei, folosind si sase rebrusari in Z (zig-zag invers). Pe traseu nu a fost construit nici un tunel.
Masinile cu aburi au fost special construite pentru aceste coditii particulare, de firma engleza Sharp- Stewart din Glasgow.
Dupa 1915, atelierele sunt instalate la Tindharia pentru construirea si repararea locomotivelor si vagoanelor de calatori.
Vagoanele de calatori originale erau vagoane cu doua osii si ampatament redus, cu un acoperis de panza si cu cate doua banci de lemn la un loc. Mai tarziu va fi introdus un model de vagon de ââ????26 picioareââ??, aproximativ 8 metri lungime.

Evolutie

Aceasta cale ferata are particularitatea de a fi exploatata integral folosind tractiunea cu aburi pana in anii 2000. Tractiunea Diesel va fi folosita apoi pentru trenurile regulate. Ca urmare a cererii mari pentru trenurile cu aburi solicitate de turistii care vin la Darjeeling, pe un tronson de cale ferata dintre Darjeeling si statia precedenta (Kurseong) trectiunea a ramas sa fie efectuata de locomotive cu aburi.

Sursa: http://fr.wikipedia.org/wiki/Darjeeling_Himalayan_Railway