Dragi prieteni,
Va multumesc in egala masura pentru re-aducerea aminte a acestor minunate constructii. Avand in vedere recenta mea experienta cu gara veche din Sinaia, pot sa va spun cu certitudine ca planurile acestor cladiri trebuie sa se gaseasca fara indoiala in Arhivele Statului, fondul Ministerului Lucrarilor Publice. Trebuie doar sa aiba cineva timp si rabdare sa "cotrobaie" prin dosarele vremii, sa le re-gaseasca si sa puna la lucru un aparat de fotografiat digital pentru a le copia (ca varianta, ele se pot fotografia contra cost de catre fotograful specializat al Arhivelor, insa numai in alb-negru).
Desigur, in anul de gratie 1890, localitatea Curtea-de-Arges a fost considerata importanta in calitate de prima capitala a Munteniei, asezare a curtii domnesti a legendarului Negru-Voda.
In lumina acestui mod de a gandi lucrurile trebuie inteleasa edificarea acestei minunate constructii. O constructie deosebita, facuta anume pentru a onora o localitate aparte.
Ar fi interesant de stiut cine va fi fost arhitectul care a realizat proiectul acestei gari. Zece ani mai devreme, adica prin 1880, arhitect al Ministerului lucrarilor publice era domnul Alexandru Orascu, fost subaltern al unuia dintre primii arhitecti-sefi ai Bucurestiului, arhitectul CATALAN Xavier Vilacrosse.
Alexandru Orascu este autorul mai multor cladiri reprezentative ale perioadei, printre care biserica Domnita Balasa din Bucuresti, catedrala mitropolitana din Iasi, catedrala si hotelul Carol (azi, Amiralitatea) din Constanta, Universitatea din Bucuresti.
Ca atare, analizand stilistic cladirile din pozele de mai sus (un stil cu totul aparte despre care as spune ca este o simbioza intre stilul eclectic, cel neoromanesc si niste accente art-nouveau avant la lettre), n-ar fi complet lipsita de temei banuiala ca unul din cei doi (Orascu sau Vilacrosse) ar fi contribuit la realizarea acestor minunate gari din Curtea-de-Arges sau Comanesti!