Decodor TOM generatia II

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

GFN

Guest
14 Octombrie 2010
694
1.094
LOCATION
Bucuresti
Am intrat in posesia noului decodor TOM generatia a doua .
Dimensiunile sunt cam aceleasi cu cele dinainte ,exceptie face cel cu interfata MTC 21 care este un pic mai mare dar are pe langa iesirile de lumini inca 4 iesiri auxiliare.
Le voi testa pe mai multe tipuri de motorase cu trei si cinci poli care le am si bineninteles pe locomotivele din colectie.
Din cate am observat pana acum pe testerul de decodoare motorul se comporta excelent la toate vitezele ,fara sa modific vre-o setare .Pe treapta mica de viteza motorul se comporta la fel ca si cu decodorul celor de la Roco 10884( Zimo mx 640).
Pe masura ce voi mai testa ,voi reveni cu alte rewiew-uri.






 
Poate v? mai aminti?i de n?zdr?vana BeRe03 Piko de la c?ile mele ferate, care a trecut prin foarte multe aventuri :D
Cea mai recent? "pozn?" const? în defectarea motorului original ?i înlocuirea acestuia cu un alt motor total ne-feroviar, f?r? volant ?i cu num?r necunoscut de poli. Ei bine, acest motor NU s-a în?eles bine cu niciun decodor digital, nici m?car cu LenzGold sau cu ESU LokPilot, pân? la apari?ia simpaticului tOm genera?ia II. Pur ?i simplu, alegerea modului de func?ionare corespunz?tor motoarelor cu iner?ie foarte mic? (CV9 = 0) a oferit locomotivei mersul acela frumos ?i lin pe care nu l-am mai v?zut de nici-nu-mai-?tiu-cât timp. Evident, am m?rit timpii de accelerare ?i de frânare, astfel încât comportarea mini-locomotivei s? semene cât mai bune cu cea a locomotivei reale :aplauze:
Locomotiva BR216 Brawa a beneficiat ?i ea de testul unui decodor tOm II cu 21 pini. Pe treapta de vitez? 1/128 motorul se rote?te înceeeet dar ferm, iar încerc?rile mele de tragere/împingere a locomotivei s-au soldat doar cu un "mârâit" mai agresiv al motorului :D , care s-a opus cu succes acestor manevre "inadmisibile" 8)
 
  • Like
Reac?ii: Seba ?i dcm
Pe "bancul de test" a urcat ?i locomotiva BR39 Fleischmann, de ale c?rei aventuri probabil c? v? mai aduce?i aminte :D (digitalizare, re-digitalizare, încerc?ri de înlocuire a becule?elor cu LED-uri, optimiz?ri etc). Datorit? îmbun?t??irilor aduse, schimbarea decodorului anterior cu decodorul tOm II a decurs f?r? probleme.
P1200791_1024x576.jpg
P1200795_1024x576.jpg
P1200792e_1024x576.jpg
P1200796e_1024x576.jpg
P1200794_1024x576.jpg

Ultima imagine reprezint? un "vis" al Conducerii C?ilor Ferate "La Ursu", respectiv înlocuirea interfe?ei MPU cu 8pt pini cu o interfa?? Plux12 care s? poat? primi decodorul adecvat, astfel încât s? sc?p?m de gr?mada mare de fire ale decodorului cu 8pt pini ;-)
Datorit? noului decodor, locomotiva a (re)c?p?tat mersul acela maiestuos, caracteristic locomotivelor cu aburi, cu porniri ?i opriri leeeente ?i liiiiine, cu mers impecabil atât la viteze mici (s? ne putem bucura de mi?c?rile mecanismelor complicate ale bielelor) cât ?i la viteze mari (s? ne putem bucura de rularea unui tren accelerat). Ceva îmi spune c? noul decodor s-ar fi descurcat admirabil chiar ?i cu vechiul motor al locomotivei, ceea ce nu-i exclus chiar s? testez, dar NU regret nici o clip? magistrala opera?ie de actualizare a tenderului :aplauze:
Vor urma ?i film?ri, atunci când c?ile ferate vor fi (re)instalate 8)
 
  • Like
Reac?ii: Michael
Dup? o lung? epopee digitalo-auditiv? :D , locomotiva diesel BR216 Brawa a primit pân? la urm? un decodor ESU LokSound 4.0 cu 21 pini, dac? v? mai aminti?i. Acum am testat cu aceast? locomotiv? noile decodoare tOm II, atât versiunea cu 8pt pini cât ?i cea cu 21 pini, deoarece interfa?a digital? a acesteia permite :D. Deoarece bucluca?ul modul de sunet Dietz cu interfa?? SUSI îmi r?m?sese într-o cutiu??, acum am avut ocazia s? m? joc din nou cu el ;-)
P1200786_1024x576.jpg
P1200785_1024x768.jpg
P1200789_1024x576.jpg
P1200790_1024x576.jpg

Mersul motorului este IMPECABIL, atât la viteze mari cât ?i la viteze mici, iar pe treapta 1/128 rotorul se mi?c? înceeeeet dar sigur ?i ferm :aplauze:
Modulul Dietz reac?ioneaz? corect la comenzile decodorului, iar CV-urile sale pot fi citite ?i scrise f?r? probleme cu sta?ia mea digital?. Modulul respectiv are demult o mic? problem? la sincronizarea sunetului frânelor cu mi?carea efectiv? a locomotivei, respectiv scâr?âitul frânei înceteaz? înainte de oprirea efectiv? a locomotivei, acesta fiind chiar motivul trecerii sale în rezerv? :p , iar acum ?tiu sigur c? problema se afl? la el ?i nu la decodorul care-l comand?. P?i nu?! Dac? dou? decodoare Lenz Gold (unul de genera?ie anterioar? ?i unul actual) ?i noul tOm nu au reu?it s? împace sunetul cu imaginea, înseamn? c? modulul trebuie luat la întreb?ri. În rest, sunetele sunt redate foarte bine ?i în conformitate cu starea locomotivei, deci... iat? aici înc? un succes al noului tOm! 8)
 
  • Like
Reac?ii: Michael
Recent a aparut un update la tOm pe site, ocazie cu care au aparut specificatii si manuale mai detaliate pt decodoarele de generatie noua. A propos de asta, tot site-ul a incasat un update recent, au aparut mai multe informatii si manuale.

Cu ocazia asta, am invatat o chestie pe care nu o stiam despre decodoarele astea, poate va e utila: versiunile cu mufe PLUX si MTC21 permit folosirea pinilor de date si clock ale interfetei SUSI ca iesiri de tensiune mica, distincte de AUX-urile uzuale.
Trebuie pus CV122=0 (SUSI off).
Iesirile astea dau 5V cand sunt activate, iar pt inchiderea circuitului puteti folosi gnd-ul din mufa SUSI. Sigur, se poate folosi alternativ padul de +5V de la SUSI, daca vreti o implementare in logica negativa sau vreo combinatie mai exotica.

Pentru decodoarele care nu au mufa SUSI lipita sau daca nu aveti o mufa SUSI+cabluri disponibile, se pot lipi firele direct pe padurile SUSI (cu niste scule de lipit semi-profi, ca e loc putin).

Folosirea iesirilor astora pare un setup perfect pt LED-uri, ca nu obliga la rezistoare balast prea mari.
Altminteri, toate facilitatile AUX-urilor sunt disponibile si pt ele (alocare la F-uri, dimming, dimming mask, on-time, off-time, toate setabile din CV-uri).

...si in acest mod simplu, putem accesa pana la 6 iesiri (2 lumini si 4 AUX-uri) cu decodoarele tOm :)
 
Da, corect, buna observatia.
Pt a evita suprasarcina din proiectare, iesirile SUSI pot fi folosite doar pt consumatori f. mici (LED-uri de exemplu).
Nu m-as incumeta pe SUSI cu sarcini de peste 10mA (source) si 15mA (sink) indiferent de ce scrie in datasheet, ca nu se stie :)
Iar un pin de GPIO "ars" in controller poate duce usor la prajirea lui integrala, deci adio decodor.
 
Totusi, pentru niste lumini in cabina ar fi loc (ma gandesc la LED SMD 0402 sau 0603 si o rezistenta de 300ohm sau mai mare, ca nu lumineze ca un xenon de Audi - din cate stiu pe SUSI sunt tensiuni de maxim 5V) ?
E riscant, dar sunt locomotive la care ai nevoie de fiecare iesire disponibila , in special pentru a reproduce schemele de lumini in diverse situatii de "traseu"(ma refer la cele elvetiene - luminile se vor lega independent, cu mici exceptii). Pentru o locomotiva SBB RE460 (465), la un calcul sumar, imi trebuie 7 iesiri AUX in prima faza numai pentru a reproduce luminile conform cu regulamentul elvetian actual (Epoca 6). Pentru Epoca 5, situatia e ceva mai digerabila (sunt ceva mai putine combinatii - am observat si pe la diversi producatori), dar nu cu mult. Daca adaug si 2 lumini de cabina, am ajuns la 9. Nu mai vorbesc de cuple automate, etc....
 
Ultima editare:
  • Like
Reac?ii: mpursu
Da, e suficient in special pt genul asta de iluminari cu intensitati scazute.
SUSI e bus de 5V, da. Cu o implementare curata (fire rutate prin carcasa, izolatii ca lumea etc) n-ar trebui sa fie probleme.
Eu la LED-uri pun rezistoare balast super-mari, a.i. sa nu am curenti peste 1-1.5mA prin LED-uri. Pt exemplul tau de mai sus, in cabina as merge cu minim 2kohm (sigur, pe baza de teste prealabile "in situ" cu ledurile pe care vreau sa le instalez).
Avantajele sunt doua:
1. sarcina pe iesirea decodorului e mult redusa (v discutia de mai sus).
2. nu e necesara folosirea masiva a dimming-ului in decodor. La setari masive de dimming poate aparea o neuniformitate in semnalul PWM (flickering), care arata bizar in e.g. cabina.
 
Perfect de acord, la ultimele lumini de cabina (Piko Expert) instalate am pus resistente de ~22 kohm (nu exagerez cu nimic) - am avut drept exemplu o alta locomotiva Piko de generatie noua cu lumini de cabina instalate din fabrica, scopul operatiei fiind obtinerea unui rezultat cat mai apropiat de acesta.
Imaginea de mai jos reprezinta o etapa intermediara de testare (cu rezistenta de 10 kohm). Din cauza procesarii soft a imaginilor de pe telefon, lumina pare mult mai intensa decat in realitate.
20200228_192257.jpg
 
Ultima editare:
In afara de modificarile logicii de control, mai sunt cateva chestiuni rezolvate:
* folosirea pinilor SUSI ca iesiri digitale (modelele mini P12, P16, WA, micro 6P) - super-util pt cine are nevoie de mai multe iesiri pt e.g. iluminat
* directia ABC corectata la modelele mini P12, P16, WA.