Diorama montana la scara N - pas cu pas

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Salutare Vali,

Sincer sa fiu sunt uimit de ce spui.... poza "de catalog" a modelului Fleischmann este cu roti spitate! Uite aici: http://www.fleischmann.de/produkteshop/uebersicht/detail/cat/8592/pr/dampflokomotive-br-62-der-drg.html
http://www.fleischmann.de/uploads/tx_commerce/thumb_m12799_w560.jpg

Desigur, poza e de fapt cel mai sigur a unui model H0 cu o cupla supradimensionata de N montata in fata, dar oricum asa ar trebui sa arate si modelul tau. Daca modelul tau e cu roti lise probabil ca este gandit sa reprezinte un exemplar de locomotiva care a avut rotile astfel in epoca respectiva.

Dar in mod sigur exista rotile respective cu spite ca piesa de schimb. Fa click pe butonul unde scrie "ersatzteile" si o sa vezi lista completa. Singura problema este ca o piesa de schimb cumparata de la ei face cat nu merita... :(

@B74RMV: M-as bucura sa salut in tine un nou "activist" la scara N! Modelele Minitrix K Bay Sts B la scara N sunt super, comparabile calitativ celor facute de aceeasi firma Trix la H0, dar daca te pasioneaza poti opta si pentru setul Fleischmann de tren local, care a fost, as zice, "cantecul de lebada" al Fleischmann pentru epoca I-a. E alcatuit din trei vagoane de cursa locala trasa de locomotiva Ptl 2/3, cea care mai apoi la DRG a devenit BR 70. E un set pe care-l avem in colectie atat Vali cat si eu, si pot sa-ti spun ca locomotiva aia e o adevarata bijuterie, cu motor Faulhaber si lumini cu LED-uri!
 
Dorin, dupa ceea ce am vazut la @cristi_m, am realizat ca diorama pe care mi-o doresc (Baden-Baden) este realizabila, singurul inconvenient fiind faptul ca, probabil, va fi analogica. Dar "never say never"!
Spor

PS: un cod pentru acel set de care spune-ai mai sus?
 
Ceea ce doreste Felippe sa spuna (si-i dau dreptate, fiindca locomotiva lui a trecut si pe la mine pentru digitalizare) este ca rotile alergatoare si purtatoare au spitele realizate in basorelief, adica sunt doar "schitate". Aceasta situatie este vizibila si in poza de pe site-ul Fleischmann, in sensul ca se vede ca printre spitele acestor roti nu trece lumina.
 
@ MPU:

Aha, multumesc frumos de lamuriri Mircea, acum inteleg! Asa este, uneori pentru rotile de diametru mic la N producatorii fac smecheria asta cu rotile in basorelief, dar faptul in sine nu e prea lesne observabil la dimensiunile respective. E o "mostenire" a tehnologiei din anii '70 ai secolului trecut, cand majoritatea rotilor la scara N erau realizate astfel.

Vali, atunci nu te-ar ajuta cu nimic schimbarea rotilor cu altele produse tot de Fleischmann. Decat eventual daca le-ai schimba cu unele cu spite produse de alta firma. Weinert din cate stiu nu face decat pentru scara H0. Pentru N face firma "Bavaria" niste nebunii de roti cu spite (vezi: http://bavaria-modellbahnen.de/shop/index.php?cPath=24_72&osCsid=08f531d9d83aa6254d99f471069aa155 ) si la 6,90 euro perechea nici nu-s cine stie ce scumpe, dar din pacate sunt sunt roti de vagon, nu sunt nepotrivite pentru locomotiva. Ce ai mai putea incerca este sa innegresti spatiul dintre spite cu ajutorul unor prafuri de weathering, chestie care ar scoate in evidenta spitele. Dar cu mare grija, totusi!

@ B74MRV: Setul are codul 790410 si arata asa: http://www.hobb-e-mail.com/fle790410.html.
 
Aceasta este locomotiva in cauza:

Dar pentru mine conteaza mai mult detaliile de pe diorama. Aici chiar pot face ceva care "sa se vada". Sincer m-as bucura ca atunci cand voi termina lucrul, peisajul prin care se plimba aceasta locomotiva sa atinga macar jumatatea nivelului de detaliere al materialului rulant !
 
Multumesc pentru interventii.

Mircea, multumesc pentru precizarile date. Ai scris exact ce as fi scris si eu.

Mersi pentru informatia cu sursa, Dorine. Sa vedem ce pot gasi... Ma enerveaza ca locomotiva este din productia noua dar s-au impiedicat la acele roti.

Si inca ceva: locomotiva din setul bavarez are rotile alergatoare cu spite.
 
Iata si cateva fotografii de la testul de rulaj realizat impreuna cu Sogard2003.
De la inceput trebuie sa spunem ca la capacitatea de tractiune pe pantele de 5 grade ale dioramei s-au remarcat locomotivele V200 de productie Roco (una a lui sogard si una a mea) precum si aburoasa BR50 Fleischmann (a lui sogard).

Trafic intens!


Cele doua locomotive V200 pe care le-am pus sa traga o garnitura de marfa de 30 de vagoane:


Daca in cazul locomotivelor Diesel pe boghiuri nu au fost surprize in ceea ce priveste calitatile de tractiune, aburoasa Fleischmann 7180 a constituit o adevarata revelatie pentru mine: mers lin chiar si la viteze reduse (controlul fiind analogic), si o lejeritate deosebita in manevarea garniturilor lungi de 7-8 vagoane pe boghiuri, in panta si in curba:


O aparitie simpatica pe diorama a fost si micuta BR80 a lui sogard, pe care am pus-o sa faca manevre in gara cu garnitura de epoca II


Si cateva poze diverse:
- oprivire generala asupra garii


-pilonul instalatiei de telecabina:


-"intrarea" in gater:


Intre timp am vopsit muntii si tot ce mai era alb (cu exceptia soselei din spatele garii, pe care trebuie sa o iau la poansonat dar imi trebuie o zi numai pentru asta ) si incep plantarea vegetatiei, poze in curand!
 
Sedus de posibilitatea realizarii anumitor elemente din carton taiat cu laserul, m-am hotarat sa renunt la cele doua poduri de palstic Faller si sa incerc inlocuirea lor cu poduri mult mai precise realizate prin noua tehnologie. Podurile vechi aratau cam asa:

si desi initial le-am considerat acceptabile, pe masura ce diorama a progresat in detalii au inceput sa mi se para din ce in ce mai butucanoase. Asa ca alaltaieri le-am dat jos!
Cu sprijinul amicului Sogard, care a si realizat minutiosul proiect in Autocad, am trecut la asamablarea multiplelor piese din "kitul" de decupaje scos de laser.
Practic montura se realizeaza destul de usor pensuland piesele pe margini cu o solutie de aracet, consolidarea fiind o chestiune de minute!
Prima etapa a constituit-o asamblarea platformelor care sustin calea de rulare, care au trebuit sa fie montate sub sinele ramase in aer dupa indepartarea vechilor poduri:

Picaturile de aracet care se vad fixeaza platformele pietonale din lateral. Aracetul uscandu-se transparent, lipiturile devin practic invizibile in scurt timp:

Dupa finalizarea platformelor a sosit randul panourilor verticale, care au fost montate pe rand.Cam asa aratau noile poduri la vreo ora de la inceputul lucrarii:

Voi reveni cu poze de detaliu ale podurilor finalizate!
 
Super tare ultima poza, venim sa vedem in august?

Sa nu-l las pe Razvan singur... :D
 
Am finalizat instalarea podurilor prin montarea aparatelor de sprijin pe pilonii terminali:

Cu toate ca sunt oarecare probleme vizuale la inscrierea liniilor pe poduri, am preferat ca podurile sa fie dintr-o bucata, pentru a evita alte probleme cauzate de spatiul stramt:

Inscrierile ar fi fost mult mai facile si cele doua poduri ar fi fost mult mai bine aliniate daca iesirea liniilor abatute din magistrala s-ar fi facut prin macazuri de 24 de grade, insa am sacrificat frumusetea "geometrica" pentru plusul de realism adus de macazurile de 15 grade. Asa ca podurile sunt usor ne-paralele si la inaltimi diferite cu 2-3 mm, dar tind sa cred ca o asemenea situatie poate fi de intalnita si in realitate.


Desi putin vizibile pentru observatorul obisnuit, Sogard a proiectat multe detalii fine chiar si dedesubtul cailor de rulare (la scara N cele mai subtiri grinzi vizibile in poza de mai jos au cam 0.5mm latime!):



Detalierea podurilor insa nu se va opri aici, ele urmand sa primeasca cat de curand si balustrade de mana pentru pietoni!

Ca sa termin cu capitolul laser, as mai mentiona aceasta scarita cu protectie, realizata dintr-o singura piesa, care a luat locul scaritei grosolane de plastic din kitul turnului de apa Faller:



Alta lucrare care mi-a ocupat timpul in ultimele zile a fost vopsirea grabnica a muntilor in vederea plantarii vegetatiei. Iata cam ce a iesit:

 
Desi ti-am spus parerea mea o mai repet si aici: foarte misto detaliile machetei. :D Imi place ca ai reusit sa faci poze bune, aparatul meu abia saptamana asta in recuperez...

Avand in vedere ca deja ai prezentat minunatiile scoase de laser saptamna trecuta, voi incerca totusi si eu sa prezint intr-un articol separat etapele proiectarii si constructiei podurilor si ale scarilor.

Spor la modelit.

PS: Sambata se anunta o vizita surpriza. Sper sa aiba colegul nostru de forum timp. Stie el cine :D
 
Iata si primul filmulet cu o garnitura de marfa care urca agale curba catre traseul de munte , cu zumzait de motor de locomotiva diesel si glas specific al rotilor de tren in timp ce acesta traverseaza macazurile din gara si podurile metalice :) :
 
Superb, felicitari, acuma deja asteptam serial :D
(aka filmari combinate de pe locomotiva, aeriene si terestre, vorba aia, film de actiune sa fie :p)
Misto ideea de a filma de pe varful muntelui ... vezi ca o sa ne ramai dator cu o filmare din telecabina in functiune :D

... si cand te gandesti ca totul e la o scara asa de mica (mie uneori si HO-ul mi se pare mica - mai putin la spatiul ocupat de sine prin casa -, asa ca ce sa mai zic de N)
 
Sper sa nu iasa telenovela :D Filmari din vagon am realizat pe cand inca mai era mult alb pe diorama, dar nu am avut la vremea respectiva cu ce sa le trag din analog in digital. O alta problema a fost ca nu am reusit sa trec cu camera prin toate tunelurile - mi-ar trebui un vagon special pentru scara N cu podeaua foarte aproape de nivelul sinelor, ceea ce nu prea gasesc :(
 
Adica ai o camera ce o poti monta pe un vagon N dar nu ai vagonul ? Un vagon se poate face provizoriu. Am cateva boghiuri pe acasa, iar platforma o putem face din niste textolit. merge ?
 
In principiu da, insa problema este putin complicata de faptul ca si sursa de alimentare - o baterie 6F22 de 9V destul de voluminoasa- trebuie sa incapa pe platforma acelui vagon! - sau unitatea de filmare ar putea fi distribuita pe 2 vagoane, trebuie vazut in functie de fel de vagoane pot fi gasite sau facute !