Iluminare vagoane calatori PIKO

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Este drept c?? ambele modalit???i de conectare - serie ?i paralel (f??r?? a uita de rezisten?ele de balast!) - au avantajele ?i dezavantajele lor.
La conectarea în paralel a grupurilor LED+rezisten???, tensiunea la care ghirlanda începe s?? lumineze este tensiunea de deschidere a unui singur LED, în cazul nostru 3.5V. Astfel, luminile func?ioneaz?? de la viteze/tensiuni mici, deci aceast?? solu?ie ar fi potrivit?? pentru sistemul analogic. Dezavantajul const?? în faptul c?? valoarea curentului consumat de instala?ia de lumini cu N grupuri LED+rezisten??? conectate în paralel este NxILED, adic??... destul de mult.
La conectarea în serie a unui grup de N LED-uri plus rezisten?a de balast aferent??, tensiunea de la care luminile se aprind va fi NxULED, curentul fiind numai ILED. Dac?? avem N=3 LED-uri albe, atunci tensiunea de aprindere va fi 3x3.5V = 10.5V, ceea ce înseamn?? c?? luminile vor fi vizibile numai de la viteza corespunz??toare acestei tensiuni, deci trenul va trebui s?? ruleze destul de repede. Din cauza tensiunii de aprindere care poate deveni cam mare dac?? folosim mai mult de 2-3 LED-uri albe înseriate, aceast?? solu?ie se potrive?te pentru sistemul digital, unde tensiunea la ?ine este prezent?? permanent ?i are valoare de circa 16V dreptunghiular. Avantajul const?? în valoarea destul de mic?? a curentului consumat.
 
NU ! Tu trebuie s?? decizi (s?? alegi) între ROCO sau PIKO, pt. c?? oricum trebuie s?? treci la digital, dac?? vrei s?? ai lumini adev??rate, plus restul de avantaje pe care ?i le ofer?? digitalul.
 
Asta cam a?a este, viitorul c??ilor ferate miniatur?? este reprezentat de sistemul digital. Printre multe alte avantaje, luminile vagoanelor pot r??mâne aprinse chiar dac?? trenul st?? pe loc, sau chiar pot fi comandate în fel ?i chip dac?? sistemul de lumini este dotat cu decodor digital adecvat (aici). De asemenea, farurile locomotivelor pot fi comandate separat de motoare, deci ?i ele pot r??mâne aprinse sau stinse indiferent de starea de mi?care sau repaus a trenului.
 
între timp mi-am (re)amintit de aceast?? schem?? pentru iluminarea unui vagon de c??l??tori, pe care am mai prezentat-o într-un subiect similar:

Cred c?? se recunoa?te configura?ia grupurilor serie de câte 3rei LED-uri de pe banda LED, chiar dac?? aici am reprezentat doar dou?? astfel de grupuri în loc de patru
3.gif

Valoarea de 1k a rezisten?elor de balast este dat?? de faptul c?? LED-urile sunt galbene (ULED = 2V), pentru care am ales curentul de func?ionare ILED = 10mA, iar tensiunea de alimentare m??surat?? la bornele condensatorului electrolitic este Ua = 16V în sistem digital. Prin recalcularea rezisten?elor de balast, aceast?? configura?ie este OK pentru sistemul t??u de iluminare, atât în sistem analogic (tensiune variabil?? 0-14V) cât ?i în sistem digital (tensiune fix?? 16V dup?? redresare).
 
In acest caz, voi folosi cel mai eficient dintre sisteme, serie sau paralel, pe care il considerati mai eficient din toate punctele de vedere.

In legatura cu digitalizarea. In acest moment nu dispun de fonduri. PIKO este mai ieftin, dar este putin mai complicat de controlat. ROCO este mai scump dar sigur este mai usor de controlat. Dar aceasta discutie nu apartine acestui topic si nu v-a avea loc aici.
 
Dup?? cum spuneam, banda ta LED este OK a?a cum este, adic?? 4atru grupuri serie de câte 3rei LED-uri albe ?i rezisten?e de balast, conectate în paralel pe bornele de alimentare. Atâta doar, monteaz?? în fiecare vagon câte o punte redresoare urmat?? de un condensator electrolitic, care s?? alimenteze benzile LED cu polaritatea corect?? indiferent de polaritatea tensiunii de la ?ine. Eventual încearc?? s?? conectezi o rezisten??? de 30 - 50 ohmi în serie cu banda LED, pentru reducerea curentului ?i, implicit, reducerea luminii. în aceast?? configura?ie, instala?ia ta de lumini va func?iona corect atât în sistem analogic (numai în timpul mersului
65.gif
), cât ?i în sistem digital.
Ca s?? ne (?i) amuz??m un pic... uite aici o idee n??stru?nic?? MPU pentru iluminarea unui vagon de c??l??tori Lugoj
71.gif
 
Am incercat sa transpun schema. Vreau sa fiu sigur cum este ca sa nu risc sa ard ceva... Este corect??

Iar condensatorul are vre-o valoare?? Sau iau un condensator dintr-un incarcator de telefon??
 
Aten?ie, borna PLUS a pun?ii redresoare trebuie s?? duc?? la borna PLUS a benzii LED, iar borna MINUS a pun?ii redresoare trebuie s?? duc?? la borna MINUS a benzii LED!
Condensatorul electrolitic de 220 - 470 microfarazi / 50V se conecteaz?? la bornele de ie?ire ale pun?ii redresoare, cu anodul (marcat "+") la borna PLUS ?i cu catodul (marcat "-") la borna MINUS.
Rezisten?a serie este bine plasat??.
Mult succes!
 
Nu am inteles doar acest element: "se conecteaz?? la bornele de ie?ire ale pun?ii redresoare, cu anodul (marcat "+") la borna PLUS ?i cu catodul (marcat "-") la borna MINUS. "
 
Un condensator electrolitic are o born?? marcat?? cu semnul "-" (minus), care se nume?te catod, iar cealalt?? born?? se nume?te anod. De pe aceast?? pagin?? am adus aici o imagine concludent??:
High-Ripple-Current-Aluminum-Electrolytic-Capacitor.jpg

Anodul condensatorului electrolitic se conecteaz?? direct la borna PLUS a pun?ii redresoare, iar catodul condensatorului electrolitic se conecteaz?? direct la borna MINUS a pun?ii redresoare.
De la nodul format din borna PLUS a pun?ii redresoare ?i anodul condensatorului electrolitic pleac?? rezisten?a suplimentar?? de 30-50 ohmi spre borna "plus" a benzii LED. De la borna "minus" a benzii LED pleac?? un fir spre nodul format din catodul condensatorului electrolitic ?i borna MINUS a pun?ii redresoare.
 
In cazul in care vreau sa adaug si 2 lampi finale, maresc valorile si adaug dupa rezisteanta cele 2 leduri, sau fac inca un circuit asemanator care porneste din aceleasi puncte?? Adica din punctele condensatorului, implicit marind si condensatorul.
 
Dac?? dorim ca toate 4atru l??mpile finale (dou?? la un cap??t al vagonului ?i dou?? la cel??lalt) s?? fie aprinse indiferent de sensul de mers, atunci da, conect??m circutele lor direct la bornele condensatorului.
DAR dac?? dorim ca l??mpile finale s?? se aprind?? totdeauna numai la cap??tul vagonului care se îndep??rteaz??, conform sensului de mers... mai vorbim mâine
4.gif
 
mpursu a spus:
DAR dac?? dorim ca l??mpile finale s?? se aprind?? totdeauna numai la cap??tul vagonului care se îndep??rteaz??, conform sensului de mers... mai vorbim mâine
4.gif

Banuiesc ca asta se poate face doar pe analog, sau pe digital cu decodor?

(scuze ca ma bag iar, dar urmaresc subiectul si mi se pare interesant :D )
 
Condensatorul r??mâne neschimbat deoarece l??mpile finale consum?? sensibil mai pu?in decât instala?ia de lumin?? din vagon.
Am scris tot aici c?? tensiunea de func?ionare a LED-urilor ro?ii este de circa 2V.
Schimbarea automat?? a l??mpilor finale cu sensul de mers se poate face numai în sistem analogic. în sistem digital trebuie decodor.
 
(12v-2Vx2buc)/0.01A= 800 ohmi (rezistenta pt un capat/ 2 lampi)
Decodorul implica cam multe lucruri...(centrala, sistem digital, etc. inexistente la mine prea curand). Si plus ca sistemul digital mi se pare complicat tare, mai ales programarea. Iar decodorul creste pretul, chiar daca restul este home made.
Sa zicem ca as cumpara si face pentru sistem digital. In analog, ambele capete banuiesc, se vor aprinde??